B-omegan jarrujen ilmausjärjestys

Auton alustaan liittyvä keskustelu.
Renkaat, vanteet, madaltaminen, jarrut, jne...
Avatar
jariz
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3634
Liittynyt: 21 Heinä 2002, 03:00
Paikkakunta: Lahti

B-omegan jarrujen ilmausjärjestys

Viesti Kirjoittaja jariz »

Kertokaas faktatietoa missä järjestyksessä noi jarrut kuuluu ilmata? Tartteeko pitää virtoja tai konetta käynnissä?

Jarruja koitettu ilmata perinteisesti pumppaamalla monet kerrat ja silti tuntuma surkea. Tänään koitin ylipaineella, eli korkista ilmaa säiliöön. Tuntuma parani selvästi. Poljin kuitenkin painuu lähelle lattiaa kun painaa tarpeeksi kauan.
Ilmasin järjestyksessä etu oikea, etu vasen, taka oikea, taka vasen. Oliko järjestys oikea?
Avatar
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 19314
Liittynyt: 19 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Riihimäki

Re: B-omegan jarrujen ilmausjärjestys

Viesti Kirjoittaja Timonen »

Eikö ne pidä jarrut aina riippumatta automerkistä tai -mallista ilmata

vasen etu - oikea taka
oikea etu - vasen taka.

Eli aina ristiin.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Avatar
Paska Omena
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 3301
Liittynyt: 13 Kesä 2010, 01:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: B-omegan jarrujen ilmausjärjestys

Viesti Kirjoittaja Paska Omena »

Mulla taas on muistissa sellanen nyrkkisääntö että kauimmasta aloittaa ja siitä edetä lähemmäs :D

Haynesin oppaassa muistaakseni oli kerrottuna oikea järjestys, mutta ei voi nyt muistaa ja ei oo kirja tässä käsillä. Ei siinä mun mielestä ainakaan lukenu mitään että pitäis auton olla käynnissä tms.

jos muistan, voin koittaa huomenna vilkasta sitä kirjaa
Vectra C Ecotech -06
Omega B Egotek -97
Agila A Ekotykki -01
Hävitettävät: Vectra C Ekotek -03 ja Tigra Ekotech -97
Avatar
jariz
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3634
Liittynyt: 21 Heinä 2002, 03:00
Paikkakunta: Lahti

Re: B-omegan jarrujen ilmausjärjestys

Viesti Kirjoittaja jariz »

Tuostakin on niin monta mielipidettä. Mun järjen mukaan kun etu ja takajarrut kuuluvat eri piiriin niin silloin ne myös ilmataan erikseen.
Jostain muistan lukeneeni että takajarruja ilmatessa joissakin autoissa täytyisi pitää virrat päällä tai kone käynnissä. Onko tuo ABS yksikön takia?
Avatar
Paska Omena
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 3301
Liittynyt: 13 Kesä 2010, 01:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: B-omegan jarrujen ilmausjärjestys

Viesti Kirjoittaja Paska Omena »

http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... 7&t=126555 tuollanen löyty äkkiseltään googlella

Ite oon sen Haynesin ohjeen mukaan tehny, viimeks joskus syys-marraskuussa. Mutta ei perkele millään muistu mieleen, että millä kulmalla on missä vaiheessa käyty huutelemassa :D

Absien takia joo joissain tarvii olla virrat päällä, mutta ei mun mielestä omegassa vaadittu sitä. Ekan kerran mulla oli kaikki jarrusatulat ja kytkinsylinterikin irti, että oli varmasti joka putki aivan tyhjä. Niin saatiin kyllä sen ohjeen mukaan jarrut kerralla ilmattua. Kytkin tosin vaati vähän työkalua apteekista :whack:
Vectra C Ecotech -06
Omega B Egotek -97
Agila A Ekotykki -01
Hävitettävät: Vectra C Ekotek -03 ja Tigra Ekotech -97
keltanokka
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3973
Liittynyt: 12 Touko 2003, 03:00

Re: B-omegan jarrujen ilmausjärjestys

Viesti Kirjoittaja keltanokka »

B-Vectran ilmasin viime kerralla järjestyksessä oikea taka, oikea etu ja vasen taka vasen etu. ABS autoksi taitaa tosian mennä astoin sääntöä, mutta eipä järjestys takajarut ja etujarrut tuottanu yhtään kummempaa tulosta. Vielä on jokseenkin tunnoton jarrupoljin, vaikka parin barin paineella jarrusylinterin suunnalta ja noin litran verran tavaraa läpi. Astrassa ei ole ABS jarruja ja tämän kanssa ihan sama miten ilmailee, mikäli kaikki nurkat tiiviit niin onnistuu aina.
Avatar
Nalen
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 2742
Liittynyt: 07 Marras 2007, 21:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: B-omegan jarrujen ilmausjärjestys

Viesti Kirjoittaja Nalen »

Oman Omegan ja muutaman muunkin auton jarrut on ilmattu aloittaen pääsylinteristä kauimmaisesta eli järjestyksessä oikea taka, vasen taka, oikea etu ja vasen etu. Tällä menetelmällä jarrut ovat toimineet ihan normaalisti ja näin muistaakseni luki juurikin tuolla Haynesin korjausoppaassa.
Mun mielestä Omegan jarrut ovat alkujaankin aika tehottomat suhteessa auton painoon. Paljon enemmän sai polkea jarrupoljinta, vaikka paloina EBC Ultimaxit ja levyinä Zimmermanit verrattuna nykyiseen täysin vakioon Astraan.
Opel oli virheostos, mutta nyt en halua kuitenkaan siitä luopua. Aina taistelemassa, mutta eteenpäin mennään.
Avatar
omega16T
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 7179
Liittynyt: 12 Syys 2004, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: B-omegan jarrujen ilmausjärjestys

Viesti Kirjoittaja omega16T »

Omista Omegoista (ja muistakin autoista) ilmannu milloin missäkin järjestyksessä ja aina ne on toiminut niin kuin pitääkin. En edes keksi mitään syytä miksei ilma tulis pois järjestyksestä riippumatta jos vaan kaikki osat ja letkut on kunnossa.

Tuntuma polkimeen vaihtelee palojen materiaalin mukaan mutta liikerataan se ei vaikuta. Yksillä paloilla(en muista merkkiä, tais olla Biltemasta hankitut) tuntuma oli kuin tehostin olisi rikki ja jarruteho tuntui heikommalta. Kyseessä ei ollu mitkään kilpakäyttöön tarkoitetut palat mutta lämmetessään tuntuma parani ja ihan yhtälailla niilläkin pysähtyi.
Todennäköisesti väärässä.
Ari-S
OCF Member 2019
Viestit: 14081
Liittynyt: 19 Huhti 2006, 17:21
Paikkakunta: Varkaus

Re: B-omegan jarrujen ilmausjärjestys

Viesti Kirjoittaja Ari-S »

Nalen kirjoitti:Oman Omegan ja muutaman muunkin auton jarrut on ilmattu aloittaen pääsylinteristä kauimmaisesta eli järjestyksessä oikea taka, vasen taka, oikea etu ja vasen etu. Tällä menetelmällä jarrut ovat toimineet ihan normaalisti ja näin muistaakseni luki juurikin tuolla Haynesin korjausoppaassa.
Mun mielestä Omegan jarrut ovat alkujaankin aika tehottomat suhteessa auton painoon. Paljon enemmän sai polkea jarrupoljinta, vaikka paloina EBC Ultimaxit ja levyinä Zimmermanit verrattuna nykyiseen täysin vakioon Astraan.
tuntuu et ton meidänkin g astran jarrut on 100 äkäsemmät kun omegan.. jotekin astrassa se tuntumakin paljon parempi.. omegaan pitäs kyllä taakse ainakin uusia
Vectra A -93 CD
Astra 1.9 -07 OPCline
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12644
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: B-omegan jarrujen ilmausjärjestys

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

jariz kirjoitti: Tänään koitin ylipaineella, eli korkista ilmaa säiliöön.
Tuo on TIS:in mukaan virallinen tapa.

Mikäli koeajolla (ABS-järjestelmällä varustetut autot) todetaan erittäin pitkä jarrutusmatka ja jarrujen vähäinen teho, toista ilmaustoimenpide ja käytä samanaikaisesti paluusiirtopumppua testerin avulla.
Avatar
jariz
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3634
Liittynyt: 21 Heinä 2002, 03:00
Paikkakunta: Lahti

Re: B-omegan jarrujen ilmausjärjestys

Viesti Kirjoittaja jariz »

Nalen kirjoitti:Mun mielestä Omegan jarrut ovat alkujaankin aika tehottomat suhteessa auton painoon. Paljon enemmän sai polkea jarrupoljinta, vaikka paloina EBC Ultimaxit ja levyinä Zimmermanit verrattuna nykyiseen täysin vakioon Astraan.
En menis tehottomiksi omegan jarruja sanomaan. Niitä ei vaan ole tehostettu yhtä paljon kun joissakin.
kadett90 kirjoitti:
jariz kirjoitti: Tänään koitin ylipaineella, eli korkista ilmaa säiliöön.
Tuo on TIS:in mukaan virallinen tapa.

Mikäli koeajolla (ABS-järjestelmällä varustetut autot) todetaan erittäin pitkä jarrutusmatka ja jarrujen vähäinen teho, toista ilmaustoimenpide ja käytä samanaikaisesti paluusiirtopumppua testerin avulla.
Kyllä noissa tehoa tuntuis olevan mutta tuntuma on vähän kuminen. Tuntuu että jarrut reagoi pienellä viivellä. Lisäksi poljin tosiaan painuu lähelle lattiaa jos pitää kauan painettuna. Ei painunut ennen paineilmaleikkejä.
Mikä tuo paluusiirtopumppu on?

Kun ilmataan paineella niin pitääkö ilmausnippa sulkea ennekuin lopettaa paineen syötön säiliöön? Ilmasin viimeksi yksinään niin poistin eka painaletkun ja sitten vasta kävin kääntämässä nipan kiinni.
Avatar
omega16T
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 7179
Liittynyt: 12 Syys 2004, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: B-omegan jarrujen ilmausjärjestys

Viesti Kirjoittaja omega16T »

jariz kirjoitti: Mikä tuo paluusiirtopumppu on?

Kun ilmataan paineella niin pitääkö ilmausnippa sulkea ennekuin lopettaa paineen syötön säiliöön? Ilmasin viimeksi yksinään niin poistin eka painaletkun ja sitten vasta kävin kääntämässä nipan kiinni.
Mielestäni ei. Ideahan tossa on ihan sama kuin yksin ilmatessa ilmaruuvit auki antaen nesteen valua itsekseen pihalle. Paineilma vaan nopeuttaa hommaa.

Kyllä siellä joku oikea vika on jos poljin pääsee pikkuhiljaa painumaan pohjaan.
Todennäköisesti väärässä.
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12644
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: B-omegan jarrujen ilmausjärjestys

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Tuossa suora lainaus:
Liitä ilmauslaite jarrujen ilmausliitäntään (1). Käytä ainoastaan jarrunestettä DOT 4. Paineista jarrujärjestelmä (2) – huomioi valmistajan antamat ohjeet. Jätä kulloinenkin ilmanpoistoruuvi (3) auki niin pitkäksi aikaa, kunnes ulos valuu kirkasta, kuplatonta jarrunestettä. Suorita ilmaus kaikista neljästä ilmausruuvista, ulosvalunutta jarrunestettä ei saa käyttää enää uudelleen. Kiristä ilmausruuvi – kiristystiukkuus 9 Nm.

Irrota ilmauslaite (huomaa jäännöspaine jarrunestesäiliössä). Täytä jarrunestesäiliö "MAX"-merkintään asti ja kierrä kansi kiinni.
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: B-omegan jarrujen ilmausjärjestys

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

jariz kirjoitti:Tuostakin on niin monta mielipidettä. Mun järjen mukaan kun etu ja takajarrut kuuluvat eri piiriin niin silloin ne myös ilmataan erikseen.
Useimmissa autoissa piirit on ristikkäin, eli oikea takajarru on samaa piiriä kuin vasen etujarru ja päinvastoin.
Nalen kirjoitti:Oman Omegan ja muutaman muunkin auton jarrut on ilmattu aloittaen pääsylinteristä kauimmaisesta eli järjestyksessä oikea taka, vasen taka, oikea etu ja vasen etu.
Piiri kerrallaan pitäisi ilmata, ristikkäisillä piireillä (Opeleissa yleensä) pitäisi siis ilmata absittomissa takapyörän jälkeen saman piirin etupyörä. ABS-systeemi voi tuohon tehdä jotain eroa, en ole Opelin ABS-jarrujen ilmausohjetta nähnyt.
jariz kirjoitti:Jostain muistan lukeneeni että takajarruja ilmatessa joissakin autoissa täytyisi pitää virrat päällä tai kone käynnissä. Onko tuo ABS yksikön takia?
Ainakin joissain vanhoissa ABS-systeemeissä tarvitsee, mutta en keksi mitä tuo vaikuttaisi näissä Opelien tavallisissa systeemeissä. Signaturen Alfassa pitää virrat olla päällä takapäätä ilmatessa, kun takajarrujen paine tulee kokonaisuudessaan tehostimelta joka toimii sähköllä, mutta tuota systeemiä ei löydy mistään Opelista.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: B-omegan jarrujen ilmausjärjestys

Viesti Kirjoittaja ?! »

Moro,onhan topicin aloittajalla jarrupalat kunnossa ja jarrusatulat oikeinpäin?
Kokemusta(huonoa semmoista) useassa eri merkkisessä autossa kun on kiinni perus halvat jarrupalat, ja ajettu (jarrutettu) reilummin niin palat "palaa" ja tuntumasta ja jarrutehosta tulee surkea.Samaa ilmiöta tulee kyllä kuluneilla tai vanhoilla "sportti"paloilla,myös levyjen uusiminen auttaa usein vaikka vanhoissa ei normaali kulumista kummempaa silmällä huomaa.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Vastaa Viestiin