Astra J takarenkaiden jarrulevyjen ja palojen vaihto
Astra J takarenkaiden jarrulevyjen ja palojen vaihto
Onko kellään vinkkejä miten onnistuisi kotikonstein vaihtamaan Astraan takarenkaiden jarrulevyt ja palat. Eturenkaisiin sama remppa onnistui, mutta kun sattuu olemaan sähköinen käsijarru, niin ei ilman ohjeistusta uskalla mennä vaihtamaan.
Auto: Astra J vm.2011
Auto: Astra J vm.2011
Re: Astra J takarenkaiden jarrulevyjen ja palojen vaihto
J-astrassa palojen vaihdossa ei ole eroa sähköisen ja tavallisen välilllä. Sähköinen saattoi haluta jotain opetusta jälkikäteen, mutta suurella todennäköisyydellä toimii ilmankin.
Re: Astra J takarenkaiden jarrulevyjen ja palojen vaihto
Takarenkaiden jarrulevyjen ja palojen vaihto onnistui ongelmitta. Oikeastaan ainoa ero eturenkaiden jarrujen vaihtoon oli se, että käsijarru piti laittaa service moodiin ennen vaihtoa. Vaihdon jälkeen syytä painella jarrua ennen virran kytkemistä, jotta jarrumännät asettuvat oikealle kohdalle. Sitten käsijarru päälle. Ei tosiaan vaatinut mitään kalibrointia jälkeenpäin.
Re: Astra J takarenkaiden jarrulevyjen ja palojen vaihto
Vaihdoin palat 2010 vuoden J astraan,
Muuten kaikki meni hyvin, mutta käsijarru ei ota kunnolla kiinni.
Pitää kyllä ihan ylös vedettynä melkohyvin, mutta hankala käyttää, eli pitäisi saada säädettyä, mutta mistä ja eikös näiden pitäisi säätyä itsestään ?
Muuten kaikki meni hyvin, mutta käsijarru ei ota kunnolla kiinni.
Pitää kyllä ihan ylös vedettynä melkohyvin, mutta hankala käyttää, eli pitäisi saada säädettyä, mutta mistä ja eikös näiden pitäisi säätyä itsestään ?
Re: Astra J takarenkaiden jarrulevyjen ja palojen vaihto
Omassakin piakkoin edessä, millä ajoit käsijarrun huoltotilaan?jaakkomi kirjoitti:Takarenkaiden jarrulevyjen ja palojen vaihto onnistui ongelmitta. Oikeastaan ainoa ero eturenkaiden jarrujen vaihtoon oli se, että käsijarru piti laittaa service moodiin ennen vaihtoa. Vaihdon jälkeen syytä painella jarrua ennen virran kytkemistä, jotta jarrumännät asettuvat oikealle kohdalle. Sitten käsijarru päälle. Ei tosiaan vaatinut mitään kalibrointia jälkeenpäin.
Ja mahtaako onnistua ilman testeriä,ihan pyörittämällä mäntä sisään ja pumppaamalla osien vaihdon jälkeen??
Ex: Astra Sports Tourer Innovation 1.4t aut.-18 Black Edition, Hobby 720 ufKe -20
Re: Astra J takarenkaiden jarrulevyjen ja palojen vaihto
Käsijarru huoltomoodiin:
I replaced the front & rear disc's & pads today,i didnt need any diagnostic gear,to put the handbrake system into "Service mode" i did the following(it maybe of use to anybody else doing this job):-
1. Ignition on.
2. Place & hold foot onto footbrake.
3. hold handbrake button down for 5 seconds until amber light & a spanner symbol comes on to the dash display.
4. release handbrake switch then press switch down again.
5. release foot off footbrake.
When you do step 4 you should hear the motor work & the handbrake cables will go slack.
6. release cables from handbrake levers on calipers.
Then fit the disc & pads & wind the piston back as you normally would.
When its all back together just put the ignition on & operate the handbrake switch & all is reset back to normal.
This system has a electric switch & motor but still uses normal cables & calipers.
I don't like the sound of this at all and I wouldn't recommend anyone doing it this way without the use of a scanner or Vauxhall software to reset and set up the correct piston clearance after fitting new brake pads.
I replaced the front & rear disc's & pads today,i didnt need any diagnostic gear,to put the handbrake system into "Service mode" i did the following(it maybe of use to anybody else doing this job):-
1. Ignition on.
2. Place & hold foot onto footbrake.
3. hold handbrake button down for 5 seconds until amber light & a spanner symbol comes on to the dash display.
4. release handbrake switch then press switch down again.
5. release foot off footbrake.
When you do step 4 you should hear the motor work & the handbrake cables will go slack.
6. release cables from handbrake levers on calipers.
Then fit the disc & pads & wind the piston back as you normally would.
When its all back together just put the ignition on & operate the handbrake switch & all is reset back to normal.
This system has a electric switch & motor but still uses normal cables & calipers.
I don't like the sound of this at all and I wouldn't recommend anyone doing it this way without the use of a scanner or Vauxhall software to reset and set up the correct piston clearance after fitting new brake pads.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: Astra J takarenkaiden jarrulevyjen ja palojen vaihto
Anteeksi maalaisuuteni, mutta mitä tuossa nyt tarkalleen ottaen sanotaan Suomen kielellä?
Re: Astra J takarenkaiden jarrulevyjen ja palojen vaihto
Kiitos. Täytyy tosiaan ennakoivasti herkistellä takajarruja. Toistaiseksi ovat toimineet täydellisesti.
Re: Astra J takarenkaiden jarrulevyjen ja palojen vaihto
Pieni korjaus:Rookeri kirjoitti:1. Käynnistä kone.
2. Pidä jalkajarru painettuna.
3. Paina käsijarrunappia 5s ajan pohjassa kunnes mittaristoon syttyy merkkivalo.
4. Vapauta käsijarrunappi ja paina sitten uudestaan käsijartunappia.
5. Päästä jalkajarru vapaaksi.
Kun teet 4 kohdan nii sinun pitäisi kuulla moottorin äänen ja käsijarruvaijeri menee löysäksi.
6. Vapauta vaijeri jarrusatuloista.
Sit vaa vaihdat levyt ja palat normaalisti.
Kun kaikki on valmista, käynnistät moottorin ja käytä käsijarrua jolloin se resetoi sen normaaliksi, käyttövalmiiksi.
Lyhyesti noin käännetty.
1. Sytytysvirta päälle.
Kohdan 5 jälkeen sytysvirta pois. Se puuttui alkuperäisestä ohjeesta.
Moottorin äänellä viitataan jarruvaijereita kiristävään sähkömoottoriin.
Kun kaikki on valmista, sytytysvirta päälle ja käytä käsijarrua painikkeesta ja kaikki palautuu normaaliksi.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: Astra J takarenkaiden jarrulevyjen ja palojen vaihto
Muistakaa putsata liukutapit ja rasvata kunnolla, ja ruiskata vähän öljyä männän tiiviste kumin sisään. Ei jumiudu jatkossa niin herkästi. Huollossa ei tuota tehdä jostai syystä.
Bmw 320D -06
Volvo V70 D5 Awd -06
Ex: Opel Astra Gtc 2.0cdti -12
Volvo V70 D5 Awd -06
Ex: Opel Astra Gtc 2.0cdti -12
Re: Astra J takarenkaiden jarrulevyjen ja palojen vaihto
Mites tuon rasvan kanssa on...kumpi on parempi? Laittaa liukutappeihin reilusti rasvaa, ja sitten ne mahdollisesti kerää ympärilleen kaiken lian ja pölyn. Tai sitten vaan puhdistaa vaikka aina keväisin renkaan vaihdon yhteydessä, eikä kummemmin rasvaa tappeja? Liekö lopputulos aina kuitenkin sama.
Re: Astra J takarenkaiden jarrulevyjen ja palojen vaihto
Vaseliinille ääni täältäkin. Oon jokaseen omaan ja kavereiden autoihin mitä jarruremppaa tehny, niin laittanu rasvaa. Ei oo koskaan jumiutunu tai ruostunu tapit. Jarrupalatkin kestää kauemmin kun kuluvat tasaisesti.
Bmw 320D -06
Volvo V70 D5 Awd -06
Ex: Opel Astra Gtc 2.0cdti -12
Volvo V70 D5 Awd -06
Ex: Opel Astra Gtc 2.0cdti -12
Re: Astra J takarenkaiden jarrulevyjen ja palojen vaihto
Avattua tuli takajarrut. Kyllä ne tapit tosiaan rasvaa vaatii. Yksi oli jostain syystä kuiva ja vähän ruosteinen. Jarru kyllä toimi, mutta olisi varmaan jumittanut jossain vaiheessa.
Re: Astra J takarenkaiden jarrulevyjen ja palojen vaihto
Muuten, mikä tarkoitus on aina toisen liukutapin erikoisella urituksella, noin puolella tapin pituudesta. Molemmat tapit sopii kumpaankin reikään, mutta onko noilla jokin tarkoituskin? Entä, mikä on se erikoinen klöntti takajarrujen alimmaisten liukutappien kiinnityspulttien jatkeena? Onko se jonkinlainen värinänvaimennin?
Re: Astra J takarenkaiden jarrulevyjen ja palojen vaihto
Apua, ei mahdu uudet palat + levy paikoilleen. Sylinteri ei mene tarpeeksi sisälle. Siis sähköinen käsijarru ja on laitettu huoltoasentoon ennen aloittamista.