Air ride - ilmajousitus

Auton alustaan liittyvä keskustelu.
Renkaat, vanteet, madaltaminen, jarrut, jne...
Avatar
G.T.S
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3902
Liittynyt: 11 Elo 2008, 00:12
Paikkakunta: HKI

Re: Air ride - ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja G.T.S »

Rizla^^ kirjoitti:Tuo ei nyt oikeen vastannu mun kysymykseen kestävyydestä :D eihän nuo kiinnikkeet kyllä taida tossa juurikaan rasitukselle joutua.?
No siis itellä nuo etupään osat joutu silleen et alatukivarsihan tulee suoraan tuohon pulteilla kiinni ja kääntää samalla tolppaa ja koiran luu, et varmasti ei metalli anna siinä periksi. Ja takana tuo pussin yläkiinnike tehtiin silleen et jos pussi pääsee liikkumaan(ja kun se liikkuukin) Ylös alas mentäessä sivuttain niin ei sitten se väännä mitään paikoiltaan.
Rizla^^
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4993
Liittynyt: 13 Loka 2010, 16:16
Paikkakunta: Kokkola

Re: Air ride - ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja Rizla^^ »

Hankala verrata uuden ja vanhan auton välillä mutta ymmärrän pointtisi.

Tarkotin muuten takapäätä tuon rasituksen suhteen. Edessähän mulla on päällekkäiset kolmiotukivarret jotka liikkuu vain ylös-alas tilanteessa eikä reagoi mielestäni pyörien kääntymiseen sivusuunnassa.

Uudemmissa autoissa joissa on tuo etutolppa ja napa samaa pakettia niin tietysti reagoi erilailla erisuuntiin.
Avatar
iso.kunkku
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 4472
Liittynyt: 26 Marras 2007, 14:24
Paikkakunta: Kannus

Re: Air ride - ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja iso.kunkku »

Ite miettiny nuo siten, että miten nuo rautajouset on kiinni ja tehny ilmajousien kiinnikkeet kaks kertaa vahvemmasta tavarasta. Tai no takana tuli päällekkäin kaks 4mm lättyä eli ainevahvuutta käytännösä 8mm. Kyllä nuo palkeet/iskarit hajoaa ennenku kiinnitykset pettää.
Astra J 1.6T '10 | Astra H 1.6 '05 | Kadett E Frisco 2.0 '91 | Kadett D 1.2s '83 | Kadett D 1.2s '81 | Kadett D '80 | Rekord C 1.7 '69
Rizla^^
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4993
Liittynyt: 13 Loka 2010, 16:16
Paikkakunta: Kokkola

Re: Air ride - ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja Rizla^^ »

Vituikshan tääki homma meni :evil:

Perän sain läjättyä mutta etuakseliin en keksi millään ilveellä miten rakentai että sais auton samalla riittävän alas... Yhen alatukivarren jo tuhosin. Onneks noita on varastossa vielä varalla...

Pitäis melkein koko alatukivarsi tehä uudestaan tai sitte maksaa jollekki paljon rahaa että sais tuon yläpuolen tornin muokattua leveemmäks. Siinä on tuo ylätukivarsi kiinni samassa tornissa nii ei ihte uskalla alkaa leikkaamaan kun muuttuu kuitenkin mun taidolla tukivarren paikka...

Tai sitte löytää ilmajousi joka kantaa yli 900kg ja on alle 150mm halkasijalta ja menis vielä tarpeeks lysyynki...
Avatar
jarkkis
OCF Member 2021
Viestit: 12737
Liittynyt: 27 Heinä 2008, 20:06
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Air ride - ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

Jos tympäännyt ilmahommiin ni heittele yv:llä paketille hintapyyntiä. Ei tällä hetkellä ole kyllä rahaa mutta silti vois kiinnostaa jos joskus johonki peliin sovittelis.
Rizla^^
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4993
Liittynyt: 13 Loka 2010, 16:16
Paikkakunta: Kokkola

Re: Air ride - ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja Rizla^^ »

Emmää myy. Jos en nyt pian keksi mitä teen nii laitan kierrejouset takas keulaan ja katon enstalvena taas uudestaan nii on kesäks auto ajokunnossa (oliski....)

Vie kaiken ajan nyt muut harrastukset ja tuo 6 viikon ikänen tyttö nii ei kerkiä ajatella tätä hommaa ajan kans missää välissä..
Avatar
jarkkis
OCF Member 2021
Viestit: 12737
Liittynyt: 27 Heinä 2008, 20:06
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Air ride - ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

joo kyllä vain.
Avatar
iso.kunkku
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 4472
Liittynyt: 26 Marras 2007, 14:24
Paikkakunta: Kannus

Re: Air ride - ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja iso.kunkku »

Mistähän sais autokäyttöön sopivaa sähköjohtoa haluamissaan väreissä? Eli pitäs tuon ohjauksen piuhat jatkaa taakse asti ja onko siinä ainaki 7 eri väriä ja haluaisin vetää ne samoilla väreillä taakse asti.
Astra J 1.6T '10 | Astra H 1.6 '05 | Kadett E Frisco 2.0 '91 | Kadett D 1.2s '83 | Kadett D 1.2s '81 | Kadett D '80 | Rekord C 1.7 '69
Rizla^^
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4993
Liittynyt: 13 Loka 2010, 16:16
Paikkakunta: Kokkola

Re: Air ride - ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja Rizla^^ »

Protopartsilta ainakin saa jotain värejä 0,75 johtona..

Toki ehkä vähän ohutta.

Saiskohan jostain autohifejä myyvästä liikkeestä?
Avatar
juzze
OCF Member 2020
Viestit: 2792
Liittynyt: 03 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: rovaniemi

Re: Air ride - ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja juzze »

|777| kirjoitti:Mistähän sais autokäyttöön sopivaa sähköjohtoa haluamissaan väreissä? Eli pitäs tuon ohjauksen piuhat jatkaa taakse asti ja onko siinä ainaki 7 eri väriä ja haluaisin vetää ne samoilla väreillä taakse asti.
7-napasta piuhaa, peräkärryjen pistokkeessa käytetään, eli kestänee säätäkin jos kulkee pohjassa.
Astra J sport tourer 2.0cdti A
Rizla^^
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4993
Liittynyt: 13 Loka 2010, 16:16
Paikkakunta: Kokkola

Re: Air ride - ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja Rizla^^ »

Mulla on etu ja takapää sillain että T haarat linjoissa että yks sähkövena ohjaa takapäätä ja yka etupäätä = kaks piirinen järjestelmä.

Sitte tuossa on vielä T haarat välissä että on saatu letkut viairin painemittarille joka on kojelaudassa. Nyt ku lataan ilmaa takapalkeisiin niin näyttääköhän mulla mittari ihan väärää tietoo? Ts. Takapussit täyttyy nopeemmin kun mitä tieto tulee mittariin?

Mittari näyttää 50psi (3bar) ja takapussit tuntuu olevan jo täydessä mitassa ja ihan "kovat" kun painelee pussin kylkee sormella...
Avatar
G.T.S
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3902
Liittynyt: 11 Elo 2008, 00:12
Paikkakunta: HKI

Re: Air ride - ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja G.T.S »

Se voi oikeestikkin pitää ihan paikkaansa. Takapää kuitenkin paljon kevyempi joten nousee pienemmällä paineella kuin etupää. Toi painemäärä kuullostaa ihan hyvältä ajella. Mulla tais edessä olla omassa 40PSI ajopainena kun säkit oli vielä kiinni.
Rizla^^
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4993
Liittynyt: 13 Loka 2010, 16:16
Paikkakunta: Kokkola

Re: Air ride - ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja Rizla^^ »

G.T.S kirjoitti:Se voi oikeestikkin pitää ihan paikkaansa. Takapää kuitenkin paljon kevyempi joten nousee pienemmällä paineella kuin etupää. Toi painemäärä kuullostaa ihan hyvältä ajella. Mulla tais edessä olla omassa 40PSI ajopainena kun säkit oli vielä kiinni.
Ok. Tiesin että perä nousee pienemmillä paineilla mutta ihmettelin että miten tuossa 50psin paineessa tuntu että pussit on jo täydessä mitassa ja paineessa Kun lueskellu kuitennii moni pussukka kuitenkin sietää yli 150 psin paineen ja en uskaltanu ite kyllä tuon 50psin yli koittaa ees..?

Tuo 50psi paineella peräkin oli kyllä niin korkeella että varmaan jossain 30-40psi vois olla ajokorko.

No noi näkee sit ku pääsee ajossa testaileen että mikä on hyvä.
Avatar
G.T.S
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3902
Liittynyt: 11 Elo 2008, 00:12
Paikkakunta: HKI

Re: Air ride - ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja G.T.S »

Mulla oli pussin maksimi kesto vissiin 110-120psi ja siihen loppui mulla tuottokin jo säiliös ja kompuroissa. Ja varmasti tuntuu kovalta kun painetta ottaa mut ei se tarkoita et maksimi on. Ja ajossa se paine selviää. Todellisuudessahan vissiin haluttu ajopaine on siellä 40-60PSIn välillä, muuten liian löysä tai liian kova ajaa.
Rizla^^
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4993
Liittynyt: 13 Loka 2010, 16:16
Paikkakunta: Kokkola

Re: Air ride - ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja Rizla^^ »

Huhhuh.

Lekaa, rälläkkää ja lämpöö ja toinen pussi alkaa asentumaan etuakselille. Vielä pikkusen lisätilaa ympärille ja sitte hitsillä saumat umpeen...

Eihän tässä montaa kuukautta menny että hoksas miten kannattaa fiksuiten tehä ja yks lowtoysin video sai viiessätoista sekunnissa tajuamaan miten ja miks..
Vastaa Viestiin