Air ride - ilmajousitus

Auton alustaan liittyvä keskustelu.
Renkaat, vanteet, madaltaminen, jarrut, jne...
Rizla^^
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4993
Liittynyt: 13 Loka 2010, 16:16
Paikkakunta: Kokkola

Re: Air ride - ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja Rizla^^ »

Rookeri kirjoitti:Kuulostaa hyvältä! :)
Näin tekee :lol:

En oo uskaltanu alkaa tota iskaritornia leikkelemään koska ylätukivarsi on siinä kiinni ettei sen paikka pääse vahingossakaan muuttumaan mutta näemmä tuo tornin "sisäosa" jossa jousi on nii sen pystyy kyllä leikkamaan pois kun se ei oo kun alhaalta ilmeisemmin pistehitsattu kiinni.

Eli se helvettiin ja istuttamaan 6" mustaa rautaa tilalle 3,5mm seinämävahvuudella ja saa hitsata ympäriasti sitte torniin kiinni nii luulen että tulee jopa tukevampi ku alunperin :roll:

Ans kattoo kui täs käy mutta eipä tässä oo kiire ollu kun tuon mukelon kans seurustelee nykyään mielummin
Avatar
Teppo
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 452
Liittynyt: 02 Syys 2003, 03:00
Paikkakunta: Turku

Re: Air ride - ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja Teppo »

G.T.S kirjoitti:
Teppo kirjoitti:
G.T.S kirjoitti:
Teppo kirjoitti:http://www.airride-system.pl/zestawy-air-ride-c-72.html Tuolta löytyy kanssa kaikenlaisia valmiita kittejä sopu hintaan ja toimittavat tavaraa Suomeen sekä vastaavat englanniksi sähköposteihin vaikka sivut on vain puolaksi.
Noihin paketteihin kuitenkin pitää ottaa huomioon se että vaativat vielä iskarit, ja noita ei kuitenkaan vakio iskareille voi rakennella. Eli ihan OK paketteja ja hintakin hyvä mutta tuohon saa laskea iskaripaketin verran rahaa aina päälle.
Jep niinhän se on että nuo setit vaatii viellä jonkin coilover setin kylkeen.
Tuolta saa tilattua etu pussin esimerkiksi Ta tecnix kierteellä tai mikä tolppa sitten ikinä on tulossa käyttöön että sopii suoraan Iskariin kiinni ilma adaptereita ja jos paremman iskarin haluaa niin esimerkiksi bc racingin saa tilattua ilman jousisa tuohon käyttöön hieman edullisemmin.
Alun perin firma teki pussisetit silleen että ne sopi suoraan KWn sarjoihin mut nyt muuttaneet malliaan et käy kaikkiin kuten myös suomesta saatavat setit. Laadultaan pussit kuulemma hyviä mut muut komponenti ei niitä High end kamaa. Ja sit et suoraan sopis jos esmes TAn tolppaan noi tilaa on snadi kysymys merkki. Kaverilla tuollaiset inkussa ja toi palje ei istunut suoraan orkki yläpäähän eli joutui vielä teetättään yläpäät, tais kuitenkin noi puolan pojat ne tehdä mut odottaa joutui et sai kaikki romut.

En siis sano et ihan kuraa mut ei suoraan pulttaa kiinni osaakaan ole. Ja ehdottomasti jos joku noita tilailee niin ottaa sit kunnon coili tolpat eikä mitään TAn tolppia, eivät kestä sitä ylös alas säätöä varsinkaan jos tarkoitus on oikeesti painaa auto maahan kiinni ja välillä nostaa ihan ylä-asentoon. Ei KWnkaan tolpat sitä kestäneet.
Muistatko millainen rakenne inkussa oli taka palkeelle että joutuiko tukivartta muokkaamaan?
Avatar
G.T.S
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3902
Liittynyt: 11 Elo 2008, 00:12
Paikkakunta: HKI

Re: Air ride - ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja G.T.S »

Siis tarkoitatko mun takapalkeella vai noilla puolan palkeilla? mun palje meni suoraan sinne niin ettei mitään muokattu muuten kuin palkeen kiinnistystä. Eli siis palje tuli alatukivarteen kiinni isolla prikalla ja pultilla pussiin ja yläpuolelle tehtiin sellainen holkkiratkaisu joka tuli siihen nännin ympärille ja piti pussin siellä paikoillaan.
Kuvakin taitaa löytyä tuosta takapussin ratkaisusta tuolta mun vanhasta projektitopikista.
Avatar
Teppo
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 452
Liittynyt: 02 Syys 2003, 03:00
Paikkakunta: Turku

Re: Air ride - ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja Teppo »

Sen kuvan olen nähnytkin mutta ei oikein auennut että miten se kiinnitys on siinä toteutettu. Tuliko sinun inkun palkeet puolasta? Olen juuri päivittämässä auto tosin vectraan mutta vastaava taka jousi systeemi on vakiona ja oli tarkoitus siihen laittaa jossain vaiheessa kesää palkeet paikoilleen jos vaan budjetti sallii. Olen kyllä samaa jo kysynyt puolasta mutta en saanut viellä vastausta asiaan niin ajattelin täältäkin kysyä.
Avatar
G.T.S
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3902
Liittynyt: 11 Elo 2008, 00:12
Paikkakunta: HKI

Re: Air ride - ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja G.T.S »

Mulla ei ollut puolan palkeet vaan ihan suomesta AirLiftin SS5 palkeet. Ja siis palje tulialatukivarteen samaan kohtaa kuin vakio jousi(ota huomioon et neliveto insigniassa aivan erillainen takatukivarsi kuin etuveto insigniassa) ja alapuolelle leikattiin pyöreä metalli levy jossa keskellä reikä ja siitä puoltti läpi palkeeseen kiinni. Yläpuolella palkeeseen pultattu tuo metallinen holkitus jossa hahlo josta vetää ilmalinjat ja kiristää osa kiinnni palkeeseen ja yläpuolella nännin kokoinen reikä jotta pysyy paikallaan.

Ja sitten jos oikeasti haluaa vectran matalaksi niinsiinä joutuu taka tukivartta muokkaamaan. Tästä kannattaa tietoa kysellä Sampelilta joka tuon signumin aikaan rakensi. Perjaatteessa rakenteet näissä samat ja samat osat sopivat mutta vectran saaminen kunnolla matalaksi vaatii kuitenkin hiukan enemmän töitä.
Rizla^^
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4993
Liittynyt: 13 Loka 2010, 16:16
Paikkakunta: Kokkola

Re: Air ride - ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja Rizla^^ »

Jos pussin minimikorkeudeks annetaan 71mm niin mitähän tuo pussi sanoo jos auton painolla vängätään sitä vielä pari senttiä enemmän "lyttyyn"?

Etupään kiinnikkeet alkais hahmottuun mutta keula jää kyllä liian korkeelle eikä oikeen mistään kärsi enempää ottaa pois..

Tai oisko jossain pussia jossa minimikorkeus on vähemmän ku tuo 71mm? Kaikki mitä oon kattonu nii on kyllä tuo ilmotettu minimiks
Rizla^^
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4993
Liittynyt: 13 Loka 2010, 16:16
Paikkakunta: Kokkola

Re: Air ride - ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja Rizla^^ »

Eilen pääsin vihdoin tiputtaan auton renkailleen ja tänään töitten jälkeen rupesin testaileen vehkeitä. Mulla on siis kytkin joka ohjaa molempia etupusseja ja kytkin joka ohjaa molempia takapusseja = 2 piirinen systeemi..

Nyt kun ajan ilmaa peräpäähän niin perä nousee tasasesti ylös ja laskee tasasesti alas.

Mutta kun ajan ilmaa etupalkeille niin vänkärin pussi alkaa täyttyä mutta kuskin pussi ei täyty ollenkaan???
Avatar
G.T.S
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3902
Liittynyt: 11 Elo 2008, 00:12
Paikkakunta: HKI

Re: Air ride - ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja G.T.S »

Nyt sit suoraan tarkistaan kaikki linjat ja liittimet siitä kohti mistä eroaa etupään linja toisistaan ja jos ei löydy vuotoi siltä tai tukoksia niin sit paljetta irti ja kattoon onko siinä vikaa.
Tai vaihtoehtoisesti kokeilet kompuralla suoraan antaa ilmaa palkeelle et täyttyykö ja siitä sit selvittämään. Ei voi olla muualla kuin linjassa tai palkeessa vika. Veikkaan linjaa jos uudet pussit.
Rizla^^
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4993
Liittynyt: 13 Loka 2010, 16:16
Paikkakunta: Kokkola

Re: Air ride - ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja Rizla^^ »

Kyllä se lähti toinenki nurkka nousemaan. Vänkärin puoli nousee 2-3cm senttiä ennenku kuskin puoli alkaa nousta. Pussit pitäis olla samassa kohdin ja kiinnikkeet on samanlaiset molemmin puolin.. Tuon huomaa jos paremmin jos ilmaa ei oo säiliössä tarjolla riittävästi vaan keulaa nostetaan "hiljalleen".. Jos ilmaa on tarjolla niin keula nousee niin nopeesti ettei ehi tajuta että vänkärin puoli nousee ensin. Ainoo tuo parin kolmen sentin korkeuserot joka kyllä näkyy silmään heti :/

Linja tulee keskeltä autoo ja tulipellin luona vaihteistotunnelin päällä on T haara josta menee pusseille. Itseasiassa tuo vänkärin linja on ehkä 5-10cm pitempi kun kuskin niin mun mielestä paineen pitäis sillon mennä nopeemmin kuskin pussiin kun linja lyhyempi..

Pitää ihmetellä lisää huomenna..
Avatar
G.T.S
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3902
Liittynyt: 11 Elo 2008, 00:12
Paikkakunta: HKI

Re: Air ride - ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja G.T.S »

Jos pystyt niin heitä linjat ristiin, eli et pituudet muuttuu et miten vaikuttaa. Jos silti tuo sama ero noissa korkeuksissa niin sit on pussien asennuksessa jotain vikaa.
Rizla^^
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4993
Liittynyt: 13 Loka 2010, 16:16
Paikkakunta: Kokkola

Re: Air ride - ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja Rizla^^ »

G.T.S kirjoitti:Jos pystyt niin heitä linjat ristiin, eli et pituudet muuttuu et miten vaikuttaa. Jos silti tuo sama ero noissa korkeuksissa niin sit on pussien asennuksessa jotain vikaa.
Pitää kokeilla. Illalla koitin vielä kattella ja mittailla että keula makaa pohjaanlyöntikumeissa molemmat puolet ja pussit on yhtä "lysyssä" molemmilla puolilla.

Tuola overdriven puolella kyllä jo sanottiin että ku on 2-piirinen järjestelmä niin ei tuota välttämättä edes saa nouseen tasasesti kun aina ajaa ilman kevyemmälle puolelle ensin ellei sitte olla oikeesti ihan tasamaassa.

Pitää tänään ihmetellä lisää jossei ala sataa vettä
Avatar
G.T.S
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3902
Liittynyt: 11 Elo 2008, 00:12
Paikkakunta: HKI

Re: Air ride - ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja G.T.S »

Siis tärkeintähän on et se alusta on ala-asennossa samalla tasalla, eli pohjamaassa kiinni :P
Mut joo jotain hämäräähän tossa on tai siis ei ole kun todellakin voi vaikuttaa toi et jos istut sisällä ja nostat autoa niin ilma menee ensiks sinne toiselle puolelle.

Et ratkaisuhan sit tietenkin on nelipiirinen järjestelmä tai vaihtoehtoisesti kolmipiirinen. Ethän sä sellaisen tekemiseen tartte kuin yhden venttiilin lisää kun eiks sulla niitä ollut 5kappaletta alunperin? eli yksi lisää ja ohjaat edestä kahdella namiskalla ja takaa vain yhdellä.
Rizla^^
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4993
Liittynyt: 13 Loka 2010, 16:16
Paikkakunta: Kokkola

Re: Air ride - ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja Rizla^^ »

Pitää toiki kokeilla että jos meen apukuskin paikalle istuun niin nouseeko sitten kuskin puoli ensin.

Yks venttiili on vielä hyllyssä mutta melkein sitte sillö vaivalla ku vetää lisää letkua ja johtoo nii laittaa nelipiiriseks.

Miten muuten tuo ilman karkailu pussilta toiselle kaarreajossa? Overdriven puolella ollaan vahvasti sitä mieltä että se ilma karkaa puolelta toiselle ja tulee paska ajettava mutta eikö sulla ollu kaks piirinen eikö ollu moista ongelmaa? Tai ainakaan niin että olis huomannu?
Rizla^^
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4993
Liittynyt: 13 Loka 2010, 16:16
Paikkakunta: Kokkola

Re: Air ride - ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja Rizla^^ »

Taisin ehkä selättää ton nosto ongelman. Mulla oli tunkki etuakselin alla kun sei mahtunu enää ala-asennossa tulemaan pois niin alta (matalaprofiilinen tunkki) niin oli sen takia apukuskin nurkka vähän ylempänä josta johtuen tuo ilma varmaan meni ensin sinne kun oli keveempi..

Taakse pitää ettiä pitemmät iskarit. nyt on kilo painetta niin perä on ajoasennossa mutta jos pästää tyhjäks niin nii uppoo niin syvälle että keulii rumasti...

Keulaa ei pysty laskemaan enään alaspäin.. Alatukivarsi makaa iskaritornia vasten metalli metallissa :roll:

Joku huono kuvaki piti räppästä mutta jostain syystä nää kuvat aina vääristää tota keulan tilannetta joka on oikeesti vielä pikkusen alempana. Tekeekö tuo renkaan koko sitten sen vääristyksen vai mikä...

Kuva
Avatar
G.T.S
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3902
Liittynyt: 11 Elo 2008, 00:12
Paikkakunta: HKI

Re: Air ride - ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja G.T.S »

Mulla oli nelipiirinen ja ei ollut mitään ongelmia kaarreajossa. Mut hyvä jos selvis tuo nosto ongelma :)
Ja ei sinne kannata väkisin pitempää tolppaa laittaa, itse asiassa se varmemmin hajoaa sieltä sit kun lasket sen aina ihan pohjaan asti ala-asennossa. Mieluummin teet sinne sopivan pohjaanlyöntikumin mikä sitten rajottaa sitä alasmenoa ettei liikaa uppoa.

Ja mun mielestä todella hyvältä näyttää. Ehkä just muuttais vannesettiä niin sais näyttään paremmalta. Mut tälläkin hetkellä todella upea kokonaisuus. Kelpais mulle milloin vain :)
Vastaa Viestiin