Vectra C Taka aurauksensäätö tangot

Auton alustaan liittyvä keskustelu.
Renkaat, vanteet, madaltaminen, jarrut, jne...
Avatar
jiivee666
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2121
Liittynyt: 10 Loka 2005, 14:07
Paikkakunta: Vihti

Vectra C Taka aurauksensäätö tangot

Viesti Kirjoittaja jiivee666 »

Pitäis kulmia säätää ja mutterista väänsi nii pultit poikki molemmilta puolilta.
Onkos jollain hyviä vinkkejä noitten poistamiseen? Nehän on sellasessa mukavassa kolossa
ettei puukkosahalla saa vedettyä pultteja poikki, eli siis pitänee keskittyä mutteriin?
Siinä on ne kiinteät laatat minkä väliin epäkeskoprikka tulee niin ei voi vetää sivusuunnassa poikki eli
pitäiskö pultin kanta halkaista jotenkin ja taltata pois. Vinkkejä kiitos
Avatar
Teppo
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 452
Liittynyt: 02 Syys 2003, 03:00
Paikkakunta: Turku

Re: Vectra C Taka aurauksensäätö tangot

Viesti Kirjoittaja Teppo »

Poralla kanta pois pultin puolelta ja sitten vääntöraudalla vähän auttaa niin mahtuu kääntymään pois välistä aikaa menee noin 15 min per puoli jos on kunnon terä ja porakone. sen jälkeen vaan uudet varret paikoileen uusilla pulteilla ja ostaa sellaiset varret missä on pultti sarja mukana esimerkiksi Febi. Viimeksi otin taaemman ala varren myös ulkopäästä auki ja käänsin alas niin oli parempi tila porat kun noita olen parista autosta irroitellut.
Avatar
jiivee666
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2121
Liittynyt: 10 Loka 2005, 14:07
Paikkakunta: Vihti

Re: Vectra C Taka aurauksensäätö tangot

Viesti Kirjoittaja jiivee666 »

Teppo kirjoitti:Poralla kanta pois pultin puolelta ja sitten vääntöraudalla vähän auttaa niin mahtuu kääntymään pois välistä aikaa menee noin 15 min per puoli jos on kunnon terä ja porakone. sen jälkeen vaan uudet varret paikoileen uusilla pulteilla ja ostaa sellaiset varret missä on pultti sarja mukana esimerkiksi Febi. Viimeksi otin taaemman ala varren myös ulkopäästä auki ja käänsin alas niin oli parempi tila porat kun noita olen parista autosta irroitellut.
Joo mulla on uudet justiinsa Febit missä pultit mukana. Täytyy tehdä sama homma myös alatukivarsille kun nekin napsahtaa kun avaa.
Helojahan ei noihin alatukivarsien sisäpäihin vissiin saa ja uudet maksaa hunajaa mutta hommasin Powerflexin helat niihin.
Mulla on sellanen L mallinen paineilmapora ja kobolttiteriä niin eiköhän niillä lähde
Avatar
Teppo
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 452
Liittynyt: 02 Syys 2003, 03:00
Paikkakunta: Turku

Re: Vectra C Taka aurauksensäätö tangot

Viesti Kirjoittaja Teppo »

jiivee666 kirjoitti:
Teppo kirjoitti:Poralla kanta pois pultin puolelta ja sitten vääntöraudalla vähän auttaa niin mahtuu kääntymään pois välistä aikaa menee noin 15 min per puoli jos on kunnon terä ja porakone. sen jälkeen vaan uudet varret paikoileen uusilla pulteilla ja ostaa sellaiset varret missä on pultti sarja mukana esimerkiksi Febi. Viimeksi otin taaemman ala varren myös ulkopäästä auki ja käänsin alas niin oli parempi tila porat kun noita olen parista autosta irroitellut.
Joo mulla on uudet justiinsa Febit missä pultit mukana. Täytyy tehdä sama homma myös alatukivarsille kun nekin napsahtaa kun avaa.
Helojahan ei noihin alatukivarsien sisäpäihin vissiin saa ja uudet maksaa hunajaa mutta hommasin Powerflexin helat niihin.
Mulla on sellanen L mallinen paineilmapora ja kobolttiteriä niin eiköhän niillä lähde
Saman lainen setti mulla on tuossa omassa vectrassa paikoillaan nyt febit aurauksen säätövartena ja ala varressa Powerflex niin hienosti on toiminut pari vuotta mitä ollut nyt noin ajossa. Muuten olen noita kanssa asiakkaiden autoista muutamia vaihtanut ja todennut että kun hakee vaan uuden poranterän ja täyden akun makitaan kun aloitaa niin ei mene pitkään kun on varret irti.
Avatar
jiivee666
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2121
Liittynyt: 10 Loka 2005, 14:07
Paikkakunta: Vihti

Re: Vectra C Taka aurauksensäätö tangot

Viesti Kirjoittaja jiivee666 »

Teppo kirjoitti:
jiivee666 kirjoitti:
Teppo kirjoitti:Poralla kanta pois pultin puolelta ja sitten vääntöraudalla vähän auttaa niin mahtuu kääntymään pois välistä aikaa menee noin 15 min per puoli jos on kunnon terä ja porakone. sen jälkeen vaan uudet varret paikoileen uusilla pulteilla ja ostaa sellaiset varret missä on pultti sarja mukana esimerkiksi Febi. Viimeksi otin taaemman ala varren myös ulkopäästä auki ja käänsin alas niin oli parempi tila porat kun noita olen parista autosta irroitellut.
Joo mulla on uudet justiinsa Febit missä pultit mukana. Täytyy tehdä sama homma myös alatukivarsille kun nekin napsahtaa kun avaa.
Helojahan ei noihin alatukivarsien sisäpäihin vissiin saa ja uudet maksaa hunajaa mutta hommasin Powerflexin helat niihin.
Mulla on sellanen L mallinen paineilmapora ja kobolttiteriä niin eiköhän niillä lähde
Saman lainen setti mulla on tuossa omassa vectrassa paikoillaan nyt febit aurauksen säätövartena ja ala varressa Powerflex niin hienosti on toiminut pari vuotta mitä ollut nyt noin ajossa. Muuten olen noita kanssa asiakkaiden autoista muutamia vaihtanut ja todennut että kun hakee vaan uuden poranterän ja täyden akun makitaan kun aloitaa niin ei mene pitkään kun on varret irti.
Mahtuko sitä aurauksensäätövartta poraamaan hyvin? Muistelin ettei siinä ole kauheasti tilaa alatukivarteen?
Avatar
Teppo
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 452
Liittynyt: 02 Syys 2003, 03:00
Paikkakunta: Turku

Re: Vectra C Taka aurauksensäätö tangot

Viesti Kirjoittaja Teppo »

jiivee666 kirjoitti:
Teppo kirjoitti:
jiivee666 kirjoitti:
Teppo kirjoitti:Poralla kanta pois pultin puolelta ja sitten vääntöraudalla vähän auttaa niin mahtuu kääntymään pois välistä aikaa menee noin 15 min per puoli jos on kunnon terä ja porakone. sen jälkeen vaan uudet varret paikoileen uusilla pulteilla ja ostaa sellaiset varret missä on pultti sarja mukana esimerkiksi Febi. Viimeksi otin taaemman ala varren myös ulkopäästä auki ja käänsin alas niin oli parempi tila porat kun noita olen parista autosta irroitellut.
Joo mulla on uudet justiinsa Febit missä pultit mukana. Täytyy tehdä sama homma myös alatukivarsille kun nekin napsahtaa kun avaa.
Helojahan ei noihin alatukivarsien sisäpäihin vissiin saa ja uudet maksaa hunajaa mutta hommasin Powerflexin helat niihin.
Mulla on sellanen L mallinen paineilmapora ja kobolttiteriä niin eiköhän niillä lähde
Saman lainen setti mulla on tuossa omassa vectrassa paikoillaan nyt febit aurauksen säätövartena ja ala varressa Powerflex niin hienosti on toiminut pari vuotta mitä ollut nyt noin ajossa. Muuten olen noita kanssa asiakkaiden autoista muutamia vaihtanut ja todennut että kun hakee vaan uuden poranterän ja täyden akun makitaan kun aloitaa niin ei mene pitkään kun on varret irti.
Mahtuko sitä aurauksensäätövartta poraamaan hyvin? Muistelin ettei siinä ole kauheasti tilaa alatukivarteen?
Kyllä sen mahtuu poraamaan mulla ollut käytössä Makitan 18v akkukone ja ainakin sillä on sopinut tosin viimeksi käänsin sen ala varren ensin alas niin että otin ulkopään auki niin silloin oli ainakin hyvä tila toki vaatii melkein nosturin että se ala varsi mahtuu kääntymään mutta jos olet siihenkin vaihtamassa puslan niin silloin ottaa vaan sen ensin irti samalla systeemillä kun aurauksen säätövarrenkin.
Avatar
jiivee666
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2121
Liittynyt: 10 Loka 2005, 14:07
Paikkakunta: Vihti

Re: Vectra C Taka aurauksensäätö tangot

Viesti Kirjoittaja jiivee666 »

Olipa helppo homma, kerranki kaikki meni niinkuin elokuvissa. Aikaa sain reilut pari tuntia tallissa pukeilla hommaillessa.
Kaikki pultit katkes ja kaikki neljä joutui poraamaan pois. Tilaa sai hyvin kun porasi ensin alatukivarren pultin ja otti koko varren pois
ja sitten porasi sen taaemman pois. Vanhat varret tuli pois välistä vähän vääntöraudalla avittamalla.

Uudet febin aurauksensäätötangot kiinni ja powerflexin helat alatukivarteen. Vanhat helat lähti suht helposti pois prässäämällä,
toinen oli vähän lujemmassa ja lähti paukauksen saattelemana pois. Ensin peljästyin että se ulkokooli irtos tukivarresta kun en
ollut katsonut millaiset uudet on :lollis: mutta eihän siinä tukivarressa olekkaan sellaista putkea mihin se painetaan.

Toinen meni paikalleen jopa yllättävän helposti, kyllä se kuitenkin tuntu siellä pysyvän(ettei vaan varsi levinnyt irrottaessa?).
Toinen kitisi ja natisi paikalleen mennessä vaikka sitä voiteli ja vastusti koko ajan. Onneksi tukivarsi pysyi ehjänä.

Sitten vielä etutolpasta vinguttaa ylempää reikää niin saa lisää säätövaroja ja kulmat kohdilleen
Avatar
Jartsa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5495
Liittynyt: 09 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Alavus

Re: Vectra C Taka aurauksensäätö tangot

Viesti Kirjoittaja Jartsa »

itse laitoin saabin vastaavat tangot missä pallonivel ulkopäässä, nämä ovat hiukan pidemmät niin komeesti saa samalla lisää säätövaraa matalaan alustaan.
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
Kaivis84
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 83
Liittynyt: 16 Maalis 2006, 15:29
Paikkakunta: Joutseno/Lappeenranta

Re: Vectra C Taka aurauksensäätö tangot

Viesti Kirjoittaja Kaivis84 »

Jartsa kirjoitti:itse laitoin saabin vastaavat tangot missä pallonivel ulkopäässä, nämä ovat hiukan pidemmät niin komeesti saa samalla lisää säätövaraa matalaan alustaan.
Mistä saabin mallista kyseiset tangot?
Tarvetta olis saada lisää säätövaraa omaankin vectraan....
Avatar
Teppo
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 452
Liittynyt: 02 Syys 2003, 03:00
Paikkakunta: Turku

Re: Vectra C Taka aurauksensäätö tangot

Viesti Kirjoittaja Teppo »

Kaivis84 kirjoitti:
Jartsa kirjoitti:itse laitoin saabin vastaavat tangot missä pallonivel ulkopäässä, nämä ovat hiukan pidemmät niin komeesti saa samalla lisää säätövaraa matalaan alustaan.
Mistä saabin mallista kyseiset tangot?
Tarvetta olis saada lisää säätövaraa omaankin vectraan....
Onko Saab 9-3 YS3F missä on alumiininen aurauksen säätövarsi jossa on pallonivel jossa kiinteä tappi toisessa päässä?
Iro
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 2205
Liittynyt: 13 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vectra C Taka aurauksensäätö tangot

Viesti Kirjoittaja Iro »

Teppo kirjoitti:
Kaivis84 kirjoitti:
Jartsa kirjoitti:itse laitoin saabin vastaavat tangot missä pallonivel ulkopäässä, nämä ovat hiukan pidemmät niin komeesti saa samalla lisää säätövaraa matalaan alustaan.
Mistä saabin mallista kyseiset tangot?
Tarvetta olis saada lisää säätövaraa omaankin vectraan....
Onko Saab 9-3 YS3F missä on alumiininen aurauksen säätövarsi jossa on pallonivel jossa kiinteä tappi toisessa päässä?
Juuri se.
Esim. Motonetistä; Tuotenumero: 17-7279, Tuote: Takatukitanko Saab 9-3 02->
VW Passat Variant 2.0Dti -15 , C-Vectra Caravan Z18XER -06 , Ex: Astra G CC Z16XE -03, Ex:G-Astra Caravan Sport-01 Z22SE, Ex:F-Astra Caravan Sport-94/95 C18XEL, Ex:G-Astra Caravan Elegance-02 Z16XE, Ex:F-Astra Caravan -96 X16SZ
Avatar
Jartsa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5495
Liittynyt: 09 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Alavus

Re: Vectra C Taka aurauksensäätö tangot

Viesti Kirjoittaja Jartsa »

vuoden ikäsinä olivat jo saabin varsissa pallonivelet väljät. nyt vaihdoin vectran omat takasin ja kun madallettu noin -50mm niin kulmien säädössä auraus säädöt ensin tappiin ja ja sitte camber säädöllä auraus nollaan kuten ennenkin. eli camberia säätäessä auraus muuttuu mukana. en nyt tarkkaan enää muista vaikka tänään säädettiin niin jotain -1.60 jäi camber kulma.
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
opelisti77
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 1242
Liittynyt: 16 Marras 2009, 16:33

Re: Vectra C Taka aurauksensäätö tangot

Viesti Kirjoittaja opelisti77 »

Jartsa kirjoitti: 03 Marras 2018, 23:23 vuoden ikäsinä olivat jo saabin varsissa pallonivelet väljät. nyt vaihdoin vectran omat takasin ja kun madallettu noin -50mm niin kulmien säädössä auraus säädöt ensin tappiin ja ja sitte camber säädöllä auraus nollaan kuten ennenkin. eli camberia säätäessä auraus muuttuu mukana. en nyt tarkkaan enää muista vaikka tänään säädettiin niin jotain -1.60 jäi camber kulma.
Noilla säädöillä sai takarenkaiden kulumisen aisoihin vaikka oli leveämpää kumia alla.
Avatar
Jartsa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5495
Liittynyt: 09 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Alavus

Re: Vectra C Taka aurauksensäätö tangot

Viesti Kirjoittaja Jartsa »

opelisti77 kirjoitti: 04 Marras 2018, 00:01
Jartsa kirjoitti: 03 Marras 2018, 23:23 vuoden ikäsinä olivat jo saabin varsissa pallonivelet väljät. nyt vaihdoin vectran omat takasin ja kun madallettu noin -50mm niin kulmien säädössä auraus säädöt ensin tappiin ja ja sitte camber säädöllä auraus nollaan kuten ennenkin. eli camberia säätäessä auraus muuttuu mukana. en nyt tarkkaan enää muista vaikka tänään säädettiin niin jotain -1.60 jäi camber kulma.
Noilla säädöillä sai takarenkaiden kulumisen aisoihin vaikka oli leveämpää kumia alla.
näinhän se on. mutta kokeilin noita saabin varsia mitkä eri mittaiset ja vielä enemmän säätövaraa aurauksessa mutta ainakin nuo neobrothersin myymät oli aivan kuraa.
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
Vastaa Viestiin