Renkaan lukkopultin irroitus.

Auton alustaan liittyvä keskustelu.
Renkaat, vanteet, madaltaminen, jarrut, jne...
TurbotOn
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 120
Liittynyt: 23 Touko 2016, 14:39

Renkaan lukkopultin irroitus.

Viesti Kirjoittaja TurbotOn »

Onko tämä oikea palsta mutta kysyn kuitenkin. Eli renkaanvaihdon yhteydessä lukkopulttien erikoisavain/hylsy mureni palasiksi ja pultti jäi avaamatta. Onko jollain tietoa miten sen pultin saisi auki? Melko vaikeaa on löytää toista aivan samanlaista hylsyä. Vectra on nyt korjaamolla jossa yrittävät pultteja avata. Vaikeaa voi uulemma olla ja siksi ajattelin kysäistä vaihtoehtoisia keinoja. Melko turhaa on nykyään renkaita lukita lukkopulteilla. Aluvanteet alkaa olemaan jo jokaisessa autossa joten eipä ne juuri varkaita enää kiinnosta. Enää en ainakaan itse omiin autoihin lukkopultteja laita.
Avatar
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 21201
Liittynyt: 16 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Espoo

Re: Renkaan lukkopultin irroitus.

Viesti Kirjoittaja TJT »

Riippuu pultista, mutta jotkut lähtee auki kun naputtelee sopivan tiukan hylsyn lukkopulttiin kiinni. Toinen vaihtoehto hitsata mutteri pultin jatkoksi.
Molemmat konstit toki riippuu vanteen ja pultin mallista, että onko tilaa tarpeeksi.

Kannan poraaminenkin yksi vaihtoehto, joskin hieman työläs.
"ON ERI ASIA TARVITA NIITÄ SAATANAN VALOJA, KUIN TAAS SE, ETTÄ OMAT VALOT AUTTAISI ASIAAN NIINKUIN NIITTEN KUULUISI! -Jiri
TurbotOn
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 120
Liittynyt: 23 Touko 2016, 14:39

Re: Renkaan lukkopultin irroitus.

Viesti Kirjoittaja TurbotOn »

20170318_211717.jpg
Joo hankala tapaus. Pultin kanta on pyöreä ja syvällä vanteessa sisällä. Hitsaamaan ei mahdu eli joku sopiva vahva hylsy/Torx vois olla yks vaihtoehto. Poraaminen kotikonstein mahdotonta. Kova ja luja teräspultti ei kivin helposti antaudu käsiporalle vaikka kauemminkin porailisi. No auto on nyt ammattilaisten käsittelyssä. Ollut jo koko tän päivän. Saa nähdä mitä maksaa. Mut ei auta. Uudet kesäkiekot tarvis ostaa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
TurbotOn
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 120
Liittynyt: 23 Touko 2016, 14:39

Re: Renkaan lukkopultin irroitus.

Viesti Kirjoittaja TurbotOn »

Päivitys tilanteeseen vielä. Korjaamolta ilmoittivat että yksi pultti on saatu jyrsittyä pois. Pultti erittäin kovaa tavaraa. Merkkiliikkeestä kertoivat että joltain ulkomaiselta sivustolta voi henkilötietoja vastaan pankkitunnuksilla tilata samanlaisen lukkopulttisarjan avaimineen. Toimitusaika 1-2 kuukautta. Hankalaksi menee. No onneksi on kesärenkaat jo vaihdettu niin ei tarvitse asfalttia jyrsiä nastoilla Vappuun saakka.
_jussis_
OCF Member 2015
Viestit: 1251
Liittynyt: 08 Huhti 2006, 22:45
Paikkakunta: klaukkala

Re: Renkaan lukkopultin irroitus.

Viesti Kirjoittaja _jussis_ »

Asiantuntevaan rengasliikkeeseen niin kyllä lähtee.
Omega ? Turbo Omega 4000 24v BMW 325 M-Tech 2
Avatar
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 21201
Liittynyt: 16 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Espoo

Re: Renkaan lukkopultin irroitus.

Viesti Kirjoittaja TJT »

Vastaisuuden varalle jos jostain syystä haluaa lukkopultteja käyttää, niin aina tervaa kierteisiin ja momenttiavaimella kiristys.
Muutamankin kerran tapeltu pyöränpulttien kanssa, jotka vedetty kuivana pulttimopolla kiinni.

Viime syssynä vetivät rengasliikkeessä yhden pinnapultin poikki uusien kesärenkaiden asennuksen yhteydessä. Ehjänä pysyneet olivat nin sanotusti kiinni. Ei olisi tarttenut normi ristikkoavaimella aukoa hyppimättä päällä...
"ON ERI ASIA TARVITA NIITÄ SAATANAN VALOJA, KUIN TAAS SE, ETTÄ OMAT VALOT AUTTAISI ASIAAN NIINKUIN NIITTEN KUULUISI! -Jiri
TurbotOn
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 120
Liittynyt: 23 Touko 2016, 14:39

Re: Renkaan lukkopultin irroitus.

Viesti Kirjoittaja TurbotOn »

Erään Suomen suurimman rengasmyyjän yhdessä toimipisteessä kävin eivätkä pystyneet auttamaan vaan ohjeistivat viereiseen autokorjaamoon jossa näitä pultteja on irroitettu ennenkin. Saivat yhden irti tuntien jyrsimisen jälkeen. Vanteen kartio ok. Pienet naarmut vanteen reiän seinämissä.
Pultit voitelen aina ja 120 Nm on kiristysmomenttina ollut aina.
Bilteman ulosvetosarjalla yritän mutta tarvii pikkasen pyyhkäistä sorvilla hylsystä pois että se mahtuu pultinreiän pohjaan saakka.
Tämän jälkeen en lukkopultteja enää käytä. Ne vaan olivat autossa kun sen vuosi sitten ostin. Turhia ovat.
TurbotOn
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 120
Liittynyt: 23 Touko 2016, 14:39

Re: Renkaan lukkopultin irroitus.

Viesti Kirjoittaja TurbotOn »

120 Nm kertoivat rengasliikkeessä yleisesti käyttävänsä. Tiedän, jotkut käyttävät 10 Newtonia pienempää momenttia.
Avatar
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 21201
Liittynyt: 16 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Espoo

Re: Renkaan lukkopultin irroitus.

Viesti Kirjoittaja TJT »

Tuo riippuu autostakin.
Muistaakseni esim. octaviassa on 120Nm kiristysmomentti. 110 on itselle riittänyt aina, eikä toistaiseksi ole yksikään pultti löystynyt itsestään.

E: vaikka rengasliike kuinka käyttäisi momenttisauvaa, niin en kyllä niihin kiristysarvoihin luota enää pätkääkään.
Joka kerta liikkeen jäljiltä pultit aivan liian tiukassa.
"ON ERI ASIA TARVITA NIITÄ SAATANAN VALOJA, KUIN TAAS SE, ETTÄ OMAT VALOT AUTTAISI ASIAAN NIINKUIN NIITTEN KUULUISI! -Jiri
TurbotOn
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 120
Liittynyt: 23 Touko 2016, 14:39

Re: Renkaan lukkopultin irroitus.

Viesti Kirjoittaja TurbotOn »

Kaveri keksi keinon ja välineet. Pientä mietistkelyä ja kikkailua normihylsytyökalujen kanssa niin johan irtosi loput pultit. Bilteman ulosvetosarjaa ei tarvittu. Lukkopultteja ei enää omiin autoihin. Muijan Rcz Pösöstäkin nakkaan lukkopultit huitsin nevadaan kun kesärinkulat vaihdan.
TurbotOn
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 120
Liittynyt: 23 Touko 2016, 14:39

Re: Renkaan lukkopultin irroitus.

Viesti Kirjoittaja TurbotOn »

Sen verran vielä että ihmisillä on kumma kuvitelma että auton renkaat täytyy kiristää hampaat irvessä ja jatkovääntövarrella vielä. Tosin toisinaan pultit ja mutterit kiristyvät joissain autoissa itsestään jonkinverran ajossa.
TurbotOn
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 120
Liittynyt: 23 Touko 2016, 14:39

Re: Renkaan lukkopultin irroitus.

Viesti Kirjoittaja TurbotOn »

Aikanaan vaihtelin Volvo 360:een pari kertaa vuodessa renkaat ja aina niitä sai irrotuksessa hampaat irvessä vääntää auki vaikka momenttiin ne aina kiristin. Muissakin autoissa ollut sama taipumus joskaan ei niin selvästi kuin em. volvossa. Ja kierteet voitelen aina rasvalla tai tervalla. Joku ilmiö niitä muttereita/pultteja kiristää.
Avatar
iso.kunkku
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 4472
Liittynyt: 26 Marras 2007, 14:24
Paikkakunta: Kannus

Re: Renkaan lukkopultin irroitus.

Viesti Kirjoittaja iso.kunkku »

Tuntuis että helpoiten lähtis ku hitsais pultin siihen päähän tai sopivan ison hylsyn, että voi siitä reiästä hitsata pultinkantaan. Lämpö kuitenki jo hyvin höllää sen ja mutterimopolla irti. Siis jos vertaa siihen, että aletaan kantaa jyrsiin pois :o
Astra J 1.6T '10 | Astra H 1.6 '05 | Kadett E Frisco 2.0 '91 | Kadett D 1.2s '83 | Kadett D 1.2s '81 | Kadett D '80 | Rekord C 1.7 '69
Masi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 830
Liittynyt: 26 Kesä 2002, 03:00

Re: Renkaan lukkopultin irroitus.

Viesti Kirjoittaja Masi »

TJT kirjoitti:Tuo riippuu autostakin.
Muistaakseni esim. octaviassa on 120Nm kiristysmomentti. 110 on itselle riittänyt aina, eikä toistaiseksi ole yksikään pultti löystynyt itsestään.

E: vaikka rengasliike kuinka käyttäisi momenttisauvaa, niin en kyllä niihin kiristysarvoihin luota enää pätkääkään.
Joka kerta liikkeen jäljiltä pultit aivan liian tiukassa.
Riippuu todellakin autosta ja pyöränmutterin/pultin koosta.

Pakko laittaa Insignia kuskeille varoitus tähän yhteyteen:

Insigniassa oikea momentti on 150Nm, eikä silloin kartioon ei saa laittaa mitään voiteluaineita - kierteen saa maltillisesti öljytä korroosion ehkäisemiseksi.
Avatar
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 21201
Liittynyt: 16 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Espoo

Re: Renkaan lukkopultin irroitus.

Viesti Kirjoittaja TJT »

Masi kirjoitti:
TJT kirjoitti:Tuo riippuu autostakin.
Muistaakseni esim. octaviassa on 120Nm kiristysmomentti. 110 on itselle riittänyt aina, eikä toistaiseksi ole yksikään pultti löystynyt itsestään.

E: vaikka rengasliike kuinka käyttäisi momenttisauvaa, niin en kyllä niihin kiristysarvoihin luota enää pätkääkään.
Joka kerta liikkeen jäljiltä pultit aivan liian tiukassa.
Riippuu todellakin autosta ja pyöränmutterin/pultin koosta.

Pakko laittaa Insignia kuskeille varoitus tähän yhteyteen:

Insigniassa oikea momentti on 150Nm, eikä silloin kartioon ei saa laittaa mitään voiteluaineita - kierteen saa maltillisesti öljytä korroosion ehkäisemiseksi.
Kartioihin en minäkään laita mitään. Jengoihin ohuelti tervasprayta, kuten myös napaan(tervaan kostutetulla rätillä pyyhkimällä). Toki ensin teräsharjalla puhtaaksi.
Mulla suorasovitteiset vanteet, niin jumii helposti keskireiästä jos laittaa kuivana.
"ON ERI ASIA TARVITA NIITÄ SAATANAN VALOJA, KUIN TAAS SE, ETTÄ OMAT VALOT AUTTAISI ASIAAN NIINKUIN NIITTEN KUULUISI! -Jiri
Vastaa Viestiin