Rengas + vanne melkein lähti ajossa. Jälkiviisaus ja jatkotoimenpiteet?
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13544
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Rengas + vanne melkein lähti ajossa. Jälkiviisaus ja jatkotoimenpiteet?
Tervaa voi laittaa hieman mös kierteisiin mutta ei kuparitahnaa koska se on rasvaa.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Rengas + vanne melkein lähti ajossa. Jälkiviisaus ja jatkotoimenpiteet?
Vaikka osa liikkeistä käyttääkin momenttisauvoja, niin vielä pitäisi myös vaihtaa se momenttisauva sellaiseen, minkä kukin auto vaatii.
Varmuuden vuoksi liian suuren momenttisauvan käyttäminen on asentajan kannalta helppo ratkaisu, kun ei ole aikaa alkaa sitä vaihtelemaan, eikä selvittelemään autokohtaista oikeaa momenttia. Sama pätee momenttiavaimen käyttöön - ei niihin autokohtaisia momentteja laitella, kun ei niitä edes selvitetä.
Momentit on rengasliikeiden jäljeltä aivan mitä sattuu - itselle on tullut vastaa sellainenkin tapaus, että osa muttereista oli alle vaaditun eli Insigniassa 150Nm ja osa ei lähtenyt auki lainkaan 825 Nm vääntävällä pulttipyssyllä, vaan ne piti ottaa jatkovarren kanssa auki.
Re: Rengas + vanne melkein lähti ajossa. Jälkiviisaus ja jatkotoimenpiteet?
Olen vaihtanut naapurin iäkkään leskirouvan 90-luvun Nissan Micraan renkaita muutamana syksynä ja keväänä. Olen kiristänyt pultit momenttiavaimella, tai yrittänyt ainakin. On käynyt ninittäin niin että kiristystarve ei tunnu loppuvan koskaan. Pultit joko venyy loputtomasti tai sitten 25 vuotta vanhat peltivanteet vääntyvät kiristyksen voimasta. Voiko jo iäkkään, halpis-luokan pikkuauton peltivanteet olla niin halvasta pellistä tehty että ne muuttavat muotoaan kun niihin ulkopuolinen voima kohdistuu? Mietityttää että miten tuollaiset vanteet käyttäytyvät tiukissa käännöksissä tai jos niiden osuu johonkin isoon kuoppaan tjn? No eläkeläisrouva ajaa Micralla varmaan auringonlaskuun saakka ja hitailla nopeunsilla ettei suurta vaaraa ole mutta ihmetyttää miten samoilla momenteilla muiden normiautojen peltivanteiden pultit ja mutterit kyllä naksahtaa momenttiin mutta Micran ei. Micran pultit on pakko kiristää ristikkoavaimella että saa jonkinlaisen tuntuman kireyteen.
Re: Rengas + vanne melkein lähti ajossa. Jälkiviisaus ja jatkotoimenpiteet?
Opel Astra K Enjoy 1.6 CDTI AT6
EX-autot: 8 kpl Opeleita + noin 15 kpl muita
EX-autot: 8 kpl Opeleita + noin 15 kpl muita
- iso.kunkku
- OCF Member 2024
- Viestit: 4472
- Liittynyt: 26 Marras 2007, 14:24
- Paikkakunta: Kannus
Re: Rengas + vanne melkein lähti ajossa. Jälkiviisaus ja jatkotoimenpiteet?
Ite kyllä sillon tällön pyöräytän vaseliinia pyöränpultteihin ku vaihtaa renkaat.
Astra J 1.6T '10 | Astra H 1.6 '05 | Kadett E Frisco 2.0 '91 | Kadett D 1.2s '83 | Kadett D 1.2s '81 | Kadett D '80 | Rekord C 1.7 '69
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13544
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Rengas + vanne melkein lähti ajossa. Jälkiviisaus ja jatkotoimenpiteet?
Käyttöohjekirja kieltää rasvaamisen ehdottomasti.
Kuivana ne aina laitetaan vaikkei se ole hyväksi.
Terva ei ole liukasta mutta suojaa kierteitä hyvin ja itsellä hyviä kokemuksia tervasta.
Kuivana ne aina laitetaan vaikkei se ole hyväksi.
Terva ei ole liukasta mutta suojaa kierteitä hyvin ja itsellä hyviä kokemuksia tervasta.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Rengas + vanne melkein lähti ajossa. Jälkiviisaus ja jatkotoimenpiteet?
OT. Junnuna olin kesätöissä linja-autofirmassa siivomassa ja apupoikana huoltohallissa. Siellä laitettiin AINA tervaa pultteihin ja olikohan peräti napaanki. Ei,kuulemma,lähe,enää ikää irti jos unohtaa ajaa ku linjureissa nii,harvoin välillä tarvii renkaita irrotella
Re: Rengas + vanne melkein lähti ajossa. Jälkiviisaus ja jatkotoimenpiteet?
Oon minäkin lähes aina kierteet rasvannut,kuparitahnalla tai ihan vaseliinilla.Ikinä eivät varmaankaan sen takia rengas kylläkään irronnut.
Muutaman kerran on kylläkin melkein
-edellisen vanteen hoikka soviterengas jäi paikoilleen napaan epähuomiossa jtn.100km ajoa ja renkaat vipattaa.
-läpipultattavat keskittävät spacerit ja pitkät pultit+ratagurvailua niin lämmöstä pultit venyy ja rengas irti.
-Pitkät pinnapultit + ratagurvailu taas se lämpö ja mutterit löysälle ja pari pinnapulttia poikki.
Nykyään tulee kiristeltyä ratapäivillä säännölisesti pyörät,varsinkin jos jotkut vanhat pultit niin ne on löysällä lähes joka kerta kun kokeilee.Ja ei enään läpipultattavia spacereita radalle.
Muutaman kerran on kylläkin melkein
-edellisen vanteen hoikka soviterengas jäi paikoilleen napaan epähuomiossa jtn.100km ajoa ja renkaat vipattaa.
-läpipultattavat keskittävät spacerit ja pitkät pultit+ratagurvailua niin lämmöstä pultit venyy ja rengas irti.
-Pitkät pinnapultit + ratagurvailu taas se lämpö ja mutterit löysälle ja pari pinnapulttia poikki.
Nykyään tulee kiristeltyä ratapäivillä säännölisesti pyörät,varsinkin jos jotkut vanhat pultit niin ne on löysällä lähes joka kerta kun kokeilee.Ja ei enään läpipultattavia spacereita radalle.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V
Re: Rengas + vanne melkein lähti ajossa. Jälkiviisaus ja jatkotoimenpiteet?
Tietysti rasvaa kierteisiin.
JEEEEEEEEEEEEE!
Re: Rengas + vanne melkein lähti ajossa. Jälkiviisaus ja jatkotoimenpiteet?
Tullut aina kuparitahnalla taikka CRCn Metal Free Pastella pistettyä kans pultit eikä ole ongelmia ollut. Ja ollut epäkeskopulttia, spaceria välissä, aluvannetta ja peltiä.
Omega B2 -01 Z22XE, Astra F -95 X16SZ, Astra F -97 X16SZR,
EX: Omega B1 -96 X20SE EX: Omega B1 -94 X20XEV
EX: Omega B1 -96 X20SE EX: Omega B1 -94 X20XEV
Re: Rengas + vanne melkein lähti ajossa. Jälkiviisaus ja jatkotoimenpiteet?
Itselläkin on ollut peltivanne joka tuppasi löystymään,,, ilmeisesti keskiö liian tiukka eikä vanne kuitenkaan ollut kunnolla pohjalla...
C1. Vectra 1.8 GTS
Astra G 1.6 8V
Myyn:2.0 dth moottori osina,myös apulaitteet.
Astra G 1.6 8V
Myyn:2.0 dth moottori osina,myös apulaitteet.