Rengas + vanne melkein lähti ajossa. Jälkiviisaus ja jatkotoimenpiteet?

Auton alustaan liittyvä keskustelu.
Renkaat, vanteet, madaltaminen, jarrut, jne...
seppinen
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 45
Liittynyt: 08 Kesä 2014, 22:57

Rengas + vanne melkein lähti ajossa. Jälkiviisaus ja jatkotoimenpiteet?

Viesti Kirjoittaja seppinen »

Jatkan tyhmien kysymysteni linjaa.

Minulla on G-Astra 2002 1,6l, minkä kesä aluvanteille vaihdatin uudet kesäkumit liikkeessä. Vaihdoin kesärenkaat itse auton alle, niin kuin monena muuna vuotena. Kirisitin vanteiden mutterit ensin kompura pyssyllä ja kiristin vielä lopuksi hennosti käsipelillä (en momentilla). En jälkikiristänyt muttereita, enkä ole aiemminkaan kiristänyt ko. autoon. Auto ja vanteet ovat olleet siis käytössäni jo 4 vuotta ja kaikki pelannut ongelmitta.

Viikon ajon jälkeen vaimo soitteli, että rengas on irti. Hän oli paniikissa ajanut autolla, vaikka rengas oli jyskyttänyt. Menin paikalle ja kaikki pultit olivat irronneet. Ostin uudet peltivanteen pultit, laitoin vararenkaan kiinni ja ajoin kotiin. Uskaltaakohan alkuperäistä vannetta laittaa takaisin paikallee? Vanne on kuluin jonkin verran tapauksesta, mutta se menee silti paikalleen. Kulumaa tuli paikoittain n. 1-3mm. Yritän liittää tähän vielä kuvan.

Kertokaas viisammat miksiköhän mutterit lähtivät ylipäätänsä löystymään ja uskaltaako samaa vannetta laittaa takaisin?
seppinen
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 45
Liittynyt: 08 Kesä 2014, 22:57

Re: Rengas + vanne melkein lähti ajossa. Jälkiviisaus ja jatkotoimenpiteet?

Viesti Kirjoittaja seppinen »

Toivottavasti kuvat näkyvät:

https://ibb.co/csfNmF
https://ibb.co/nbrHLa
Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3583
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: Rengas + vanne melkein lähti ajossa. Jälkiviisaus ja jatkotoimenpiteet?

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

No en kyllä todellakaan laittaisi tuon näköistä vannetta enää käyttöön. Pinta pitäisi oikaista sorvaamalla. Sitten siihen kyllä tulee eri ET-luku kuin muissa vanteissa.

Puuttuiko vanteista soviterenkaat, kun olivat paikoillaan? Oliko paskaa vanteen ja navan välissä?

Kiristä momenttiin ensi kerralla.
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
_Bäri_
OCF Member 2017
Viestit: 139
Liittynyt: 15 Syys 2016, 15:21
Paikkakunta: Raisio

Re: Rengas + vanne melkein lähti ajossa. Jälkiviisaus ja jatkotoimenpiteet?

Viesti Kirjoittaja _Bäri_ »

Eiköhän tuo vanne oo entinen. Ei oo tainnu mennä kunnolla keskiholkin päälle kun oot kiristänyt? Pulttipyssy yleensä kiristää kireemmälle kun mitä "virallinen" momentti on. Itsekki olen aina samanlailla asentanut ja käsin kiristämällä varmistanut ettei jäänyt löysälle. Mut todennäkösesti sulla ollut likaa keskiholkilla tai sul on talvivanteista jäänyt soviterengas paikoilleen ja siks ei oo sit keskittyny kunnolla ja kiristynyt.
Bmw 320D -06
Volvo V70 D5 Awd -06
Ex: Opel Astra Gtc 2.0cdti -12
seppinen
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 45
Liittynyt: 08 Kesä 2014, 22:57

Re: Rengas + vanne melkein lähti ajossa. Jälkiviisaus ja jatkotoimenpiteet?

Viesti Kirjoittaja seppinen »

Kiitos vastauksista.

Eli todennäköisimmin on sitten käynyt kämmi asennuksessa. Rengas kyllä tuntui menevän paikalleen samanlai kuin kaikki muutkin. Vannesovittimet oli kyllä paikalla vielä tilannehetkellä.

Onko nyt varmaa ettei vannetta voisi käyttää? Mitkä ovat riskit tämän käytössä?
_Bäri_
OCF Member 2017
Viestit: 139
Liittynyt: 15 Syys 2016, 15:21
Paikkakunta: Raisio

Re: Rengas + vanne melkein lähti ajossa. Jälkiviisaus ja jatkotoimenpiteet?

Viesti Kirjoittaja _Bäri_ »

Jos tuon laitat on ajonautinto varmasti ainutlaatuinen, ja joka tapauksessa tuo vanne varmasti jyrsii ittensä irti
Bmw 320D -06
Volvo V70 D5 Awd -06
Ex: Opel Astra Gtc 2.0cdti -12
tourer
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 21
Liittynyt: 23 Tammi 2017, 16:54

Re: Rengas + vanne melkein lähti ajossa. Jälkiviisaus ja jatkotoimenpiteet?

Viesti Kirjoittaja tourer »

Tuo keskireijän korostaminen tuntuu oudolta, kun itsellä on ollut kolmet aluvanteet joissa on ollut "ylikokoinen" keskireikä, eli vanne keskittyy vain pulttien / mutterien kartion voimalla. Esim nykyisen Astran vanteet. Mitään ongelmaa ei ole ollut pysymisen tai pyörien vaihdon kanssa.
Joskus kauan sitten yhdet oli jonkun sovitusrenkaan kanssa ja ne vasta oli hankalat saada irti navoista ja taas takaisin. Auto taisi olla Nissan Micra :D
Astra K Sports Tourer Innovation (+Innovation) 1.4 AT6 -17
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13465
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Rengas + vanne melkein lähti ajossa. Jälkiviisaus ja jatkotoimenpiteet?

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Terva spray kierteisiin.
Pulttikoneella pienimmällä pykälällä.
Ristiin käsin. Momentti noin 90-100nm

Ja vanteelle ostoilmoa.
Tarkista pulttien pituus oikeaksi
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
_Bäri_
OCF Member 2017
Viestit: 139
Liittynyt: 15 Syys 2016, 15:21
Paikkakunta: Raisio

Re: Rengas + vanne melkein lähti ajossa. Jälkiviisaus ja jatkotoimenpiteet?

Viesti Kirjoittaja _Bäri_ »

keskittämisellä tarkoitin sitä jos on näyttänyt yläpuolelta että menee kiinni ja alapuolella jäänyt vähän vinoon kulmaan kanittamaan esim. lian takia, ja sit vedetty niin kiinni mitä menee... Ajossa sit tärinän seurauksena lika lähteny irti ja vanne jäänyt löysälle.. En osaa oikee paremmin selittää mitä ajan takaa. Toivottavasti joku edes ymmärsi :D
Bmw 320D -06
Volvo V70 D5 Awd -06
Ex: Opel Astra Gtc 2.0cdti -12
Avatar
iso.kunkku
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 4468
Liittynyt: 26 Marras 2007, 14:24
Paikkakunta: Kannus

Re: Rengas + vanne melkein lähti ajossa. Jälkiviisaus ja jatkotoimenpiteet?

Viesti Kirjoittaja iso.kunkku »

tourer kirjoitti:Tuo keskireijän korostaminen tuntuu oudolta, kun itsellä on ollut kolmet aluvanteet joissa on ollut "ylikokoinen" keskireikä, eli vanne keskittyy vain pulttien / mutterien kartion voimalla. Esim nykyisen Astran vanteet. Mitään ongelmaa ei ole ollut pysymisen tai pyörien vaihdon kanssa.
Joskus kauan sitten yhdet oli jonkun sovitusrenkaan kanssa ja ne vasta oli hankalat saada irti navoista ja taas takaisin. Auto taisi olla Nissan Micra :D
Juu itelläki pari vuotta ongelmitta ollu spacerit josa ei ees oo mitään olaketta olemasa keskireiässä.
Astra J 1.6T '10 | Astra H 1.6 '05 | Kadett E Frisco 2.0 '91 | Kadett D 1.2s '83 | Kadett D 1.2s '81 | Kadett D '80 | Rekord C 1.7 '69
Avatar
pepper
'Senator'
'Senator'
Viestit: 729
Liittynyt: 28 Joulu 2007, 13:37
Paikkakunta: tampere

Re: Rengas + vanne melkein lähti ajossa. Jälkiviisaus ja jatkotoimenpiteet?

Viesti Kirjoittaja pepper »

Aluvanne pitää aina jälkikiristää, tuon takia se on irronnut.
Se voi pysyä ilmankin, mutta kuten huomasit ei aina.
Avatar
Paska Omena
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 3301
Liittynyt: 13 Kesä 2010, 01:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Rengas + vanne melkein lähti ajossa. Jälkiviisaus ja jatkotoimenpiteet?

Viesti Kirjoittaja Paska Omena »

Kamalaltahan tuo näyttää, mutta kyllä mä sen ilman mitään sorvailua tai muuta laittaisin paikalleen ja kokeilisin ihan ajossa että tuntuuko se normaalilta. Ettei siis täristä. Ja hetken seurailee ettei ne pultit löysty. Jos täristää tai pultit löystyy niin heittää mäelle.
Vectra C Ecotech -06
Omega B Egotek -97
Agila A Ekotykki -01
Hävitettävät: Vectra C Ekotek -03 ja Tigra Ekotech -97
Jarrex
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 26
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 03:04

Re: Rengas + vanne melkein lähti ajossa. Jälkiviisaus ja jatkotoimenpiteet?

Viesti Kirjoittaja Jarrex »

En ole guru näissä asioissa mutta hieman mutuilua.Vanne autokohtaisia eroja tietysti on.

Tuttuni Volvosta lähti vanne irti ajon aikana, se oli asennettu pulttipyssyllä rengas liikkeessä, syy oli kuulemma kuluneet pultit jotka eivät enää pitäneet.

Noi pultit/mutterit tarkistaisin ja miten istuu vanteeseen ja että itse vanteen reiät eivät ole kuluneet.

Vaseliinin laittamisen pultteihin/muttereihin on muistaakseni joku valmistaja joskus kieltänyt?

Vanne näyttäisi olevan romua, millin kymmenes osien tarkkuuksilla mennään.
Jos sorvaa kannattaa selvittää salliiko vanteen valmistaja tämän.
---
-Vanteessa on paljon tasapainotuspuntteja verrattuna mitä omissa vanteissani on ollut, kenties vaikeasti tasapainoitettava rengas?
---
Olen laittanut omat aluvanteet tyyliin.
Ensin pyöräyttänyt teräsharjalla pinnat puhtaaksi.
Ristiin kiristys 1 ylin 2 alin 3 vasen 4 oikea, sitten momenttiavaimella momenttiin 1-2-3-4, momentin tarkistus 200km ajon jälkeen.
Avatar
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 21201
Liittynyt: 16 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Espoo

Re: Rengas + vanne melkein lähti ajossa. Jälkiviisaus ja jatkotoimenpiteet?

Viesti Kirjoittaja TJT »

Jarrex kirjoitti: Tuttuni Volvosta lähti vanne irti ajon aikana, se oli asennettu pulttipyssyllä rengas liikkeessä, syy oli kuulemma kuluneet pultit jotka eivät enää pitäneet.
Tuosta olisi ihan mielenkiintoista kuulla asiantuntijan mielipide, että millä tavalla ne pultit olivat kuluneet.
Melkein joka kerta, kun pultit on löystyneet tai korkanneet niin ne on ammuttu liikkeessä pulttipyssyllä.
Vaikka kuinka "momenttisauvoja" jotkut liikkeet väittävät käyttävänsä, niin pultit ovat poikkeuksetta joko liian tiukalla tai löysällä.
"ON ERI ASIA TARVITA NIITÄ SAATANAN VALOJA, KUIN TAAS SE, ETTÄ OMAT VALOT AUTTAISI ASIAAN NIINKUIN NIITTEN KUULUISI! -Jiri
TexasMan
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 177
Liittynyt: 10 Heinä 2017, 19:25

Re: Rengas + vanne melkein lähti ajossa. Jälkiviisaus ja jatkotoimenpiteet?

Viesti Kirjoittaja TexasMan »

pepper kirjoitti: 08 Huhti 2017, 12:49 Aluvanne pitää aina jälkikiristää, tuon takia se on irronnut.
Se voi pysyä ilmankin, mutta kuten huomasit ei aina.
Joo totta, itse olen aluvanteita myös ajokauden aikana kiristellyt/tarkastellut. Ne vaan tuntuu löystyvän helposti.

Ite ostin Motonetista momenttiavaimen 20 eurolla, testasin sitä kalibroidun momenttiavaimen kanssa sitä ja kyllä se pitää kohtuu hyvin paikkaansa.
Vedän pulttipyssyllä 1 teholla ensin (4 on siinä max) ja sitten 110 NM (K-Astrassa pitäisi vetää 140 NM:ään, mutta toi 110 NM tulee mulle vanhasta muistista selkärangasta :lol: ).
Laitan kierteisiin ja keskiöön kuparitahnaa. Hyvin ovat pysyneet ja toisaalta vaihdettaessa irti lähteneet, ainakin toistaiseksi.
Kuulemani mukaan myös aikaisemmin mainittu tervaa kierteisiin ja keskiöön on todella hyvin toimiva ratkaisu.
Opel Astra K Enjoy 1.6 CDTI AT6
EX-autot: 8 kpl Opeleita + noin 15 kpl muita
Vastaa Viestiin