- Jousi hieman klenkkaa, ei vaihtotarvetta
- Iskari vuotaa, vaihto
Uusinta katsastus pelkän pesun ja huolellisen putsaamisen jälkeen:
- Jousi poikki, hylätty
- Iskari vuotaa, hylätty
Eli nyt siis sekä jousi että iskari vaihtoon.
Saakohan jostain käytettyjä IDS iskareita, madallusjousi ei itsessään maksa paljon (+100e)
Vai onko alan ammattilaisilla muuta ideaa? Vaihtaa keulaan molemmat pamput ja jouset?
Laita mulle viestiä niin mulla vois olla sulle ratkaisu ongelmaan.
Mulla on kotona Nousiaisissa yks käytetty noin 300tkm ajettu mikä pitäis olla kunnossa ja voisin tietää paikan mistä löytyy uudet sopu hintaan.
On noissa konttoreissakin eroja kun kävin omalla calibralla aikanaan näytöllä niin antoi hylsyn tehottomasta iskarista ja toiselle konttorille kun menin kolmen päivän päästä niin antoivat samalle pumpulle huippuarvot. Ja iskarit tosiaan oli vajaan kuukauden vanhat. Taitaapa iso osa konttoreista olla pelkästään vähänkin vanhempia autoja vastaan kun ei "elitistille" kelpaa 200 000 ajettu auto vaan vikaa on löydettävä vaikka väkisin. Mutta mukavan konttorin kun löytää niin sitä kannattaa suosia.
Käyttis: Peugeot 3008
Kesämopo: Solifer 10 1969 M48 Anker Laura
Reissukulkine: Mercedes Benz Ajokki Victor 1988(Tilaa Riittävästi)
Kerronpa oman kokemukseni viime joulukuulta, autona Vectra C2.
Toinen takaiskari hikoili vähän. Toinen etujousi oli jotenkin ihme asennossa, kun iskarin alapuolisen lautasen toiselta reunalta jousen kierteet näkyi alhaalta katsottuna selvästi. Toisella puolella jousi jäi lautasen sisään. Katsastusmies sitä ihmettteli ja katsottiin sitä yhdessä. Sanoi että näistähän menee jousia poikki. Käski tarkkailla lähinnä tuota jousta ja samalla sitä takaiskaria.
Eipä mennyt aikaakaan kun tuli sopivaa "nimismiehenkiharaa" tielle pakkautuneen lumen takai. Kuului terävä kolina edestä. Jousen palahan sieltä oli poikki, ihan lyhyt tosin, mutta se helisi iskarilautasta vasten. Vaihdoin uuden jousen ja silloin näki miten vanha katkennut oli tosi vaarallisesti paikallaan. Kun pätkä oli mennyt poikki, jousi oli mennyt vinoon asentoon. Iskarilautanen on muotoiltu siten, että siltä kolosta lähtee jousi alkupää ja koko ensimmäinen kierre vastaa lautaseen. Nyt jousi vastasi lautaseen vain hyvin pieneltä matkalta.
Eihän se jousi sieltä pois pääse singahtamaan, kun iskariputki on sen sisällä, mutta iskarin lautanen olisi voinut revetä irti painon kohdistuessa epätasaisesti. Silloin toinen reuna olisi lysähtänyt äkkiä alas.
Täten olin sitä mieltä, että auto olisi jo katsastuksessa pitänyt hylätä sen vuoksi, kun jousi ei selvästikään ollut oikein paikallaan. Nyt auto on kunnossa eikä siinä mitään.
Tuo iskarin hikoilu nyt on vielä "avoin". Tuntuu ajossa toimivan auto tosi hyvin, niin seurataan sitä.
Mistä saan tietää, minkälaiset iskarit tähän käy eteen?
Lähinnä tarkoitan sitä, että jos menen hommaamaan muut kuin IDS iskarit, niin mitä tarvitsee tietää, jotta sinne keulaan tulee oikeat? Mitta? Jotain muuta? Eli mistä tietää mitkä iskarit tuonne kahden IDS iskarin tilalle voi tempaista?
^ Sitä en tiedä mikä ero on tullut ainakin noihin vakioiskareihin, kun tietystä alustanumerosta näyttää Mätänetin luettelon mukaan malli vaihtuvan. Hintakin on uudemmalle mallille hiukan korkeampi.
Liittyyköhän tuo juuri tuohon korimallin muutokseen C1 -> C2, luulisin. Kiva olisi tietää mikä ero niissä on: vaimennusteho vai ulkoinen esim. jarruletkun/abs-anturin kiinnitys tolppaan?
- Iskari vaihdettu
- Uudet jouset tilasin Completokselta eteen (huono palvelu ja vasta viesti toimitusjohtajalle sai tavarat liikkeelle)
Katsastuksesta OPC meni läpi ilman yhtään huomautusta/vikaa. Nyt on jämäkämpi ja parempi ajaa (luonnollisesti).
Teille tiedoksi jatkoa ajatellen kun nämä IDS:ät paukkuvat:
Länsiautossa uusien iskarien ja jousien vaihto 1490€. Sain toki jotain alennusta ja hinta asettui lopuksi 1190€ pintaan. Anyway, naurettavan kallis remontti jos et löydä jostain tarvittavia osia. Ebayssä niitä on, mutta ei sielläkään kyllä läjäpäin.
Tänään itselläkin pomppas katsastuksessa oikean puolen idssä, vaihdoitko normi-iskarit tilalle? Jos käy hyvä tuuri että vaihdoit ja vanha on tallessa sekä puoli täsmää voisin ostaa poies
Vectra C 2.8t - Signum 2.0t - Astra F C20XE
Kettusen viestit vaikuttavat mielestäni "kypsän" (positiivisessa mielessä) ihmisen mietteiltä. By: vsq