Gastran käsijarru ei pidä

Auton alustaan liittyvä keskustelu.
Renkaat, vanteet, madaltaminen, jarrut, jne...
Juha_1
'Senator'
'Senator'
Viestit: 493
Liittynyt: 29 Joulu 2008, 13:03
Paikkakunta: Oulu

Gastran käsijarru ei pidä

Viesti Kirjoittaja Juha_1 »

Eli Gastran käsijarru nousee ylös asti, eikä pidä siis kunnolla. Marmoritiskillä arveltiin, että 130 € tai 170 €, riippuen mitä pitää vaihtaa. Vai riittääkö kiristys?
Kannattaako kun en itse osaa tehdä mitään? Parinkympin säästön vuoksi en viitsi lähteä kyselemään.
Opel Vectra C2 GTS
Z18XER
==========
"On typerää tehdä sama virhe kahdesti. " (Muumipappa)
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Gastran käsijarru ei pidä

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Mitä osia?

Allekirjoituksesi autossa pitäisi olla rummut takana.

Eli
1, auto sulamaan
2 käsijarrukahvan.alta vaijerin säätö pienelle
3, rummut auki, herkistys ja säätö, osien uusinta tarvittaessa
4, rummut kiinni ja testaus ja loppu säätö vaijerista.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Juha_1
'Senator'
'Senator'
Viestit: 493
Liittynyt: 29 Joulu 2008, 13:03
Paikkakunta: Oulu

Re: Gastran käsijarru ei pidä

Viesti Kirjoittaja Juha_1 »

Jarrusatula oli toinen vaihtoehto ja toista en muista...
Opel Vectra C2 GTS
Z18XER
==========
"On typerää tehdä sama virhe kahdesti. " (Muumipappa)
Juha_1
'Senator'
'Senator'
Viestit: 493
Liittynyt: 29 Joulu 2008, 13:03
Paikkakunta: Oulu

Re: Gastran käsijarru ei pidä

Viesti Kirjoittaja Juha_1 »

Kuulostaa helpolta, mutta liian helpolta. Taidan viedä sinne huoltoon. Mutta onko tuo 130-180 € kohtuullinen hinta vai kannattaako kysellä muualta?
Opel Vectra C2 GTS
Z18XER
==========
"On typerää tehdä sama virhe kahdesti. " (Muumipappa)
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Gastran käsijarru ei pidä

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Tosiaan kun en tiedä. Autosasi ei käsittääkseni ole jarrusatulaa. Vaan rummut ja sylinterit sisällä.

Käsijarru on satulassa 1,8 ja isommissa joissa 5x110 jako.

130-180 ei voi sanoa kyllä mitään kun ei tiedä mitä se sisältää ja onko vikaa tutkittu jo vai oletetaan toiminnan perusteella??
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Juha_1
'Senator'
'Senator'
Viestit: 493
Liittynyt: 29 Joulu 2008, 13:03
Paikkakunta: Oulu

Re: Gastran käsijarru ei pidä

Viesti Kirjoittaja Juha_1 »

Oletus on vikakuvauksen perusteella. Mutta onkos tässä automaattinen säätö käsijarrulla? Jos on, niin silloin voi mennä vaijerin vaihdoksi? Tässä on pikku hiljaa tuo käsijarrun pito heikentynyt parissa kuukaudessa.
Opel Vectra C2 GTS
Z18XER
==========
"On typerää tehdä sama virhe kahdesti. " (Muumipappa)
tikola
'Senator'
'Senator'
Viestit: 457
Liittynyt: 22 Helmi 2010, 13:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: Gastran käsijarru ei pidä

Viesti Kirjoittaja tikola »

On automaattisäätö - tai ainakin minun 2002 G astrassa takarummuilla sellainen oli, mutta sen lisäksi on tuo vaijerinpituuden säätö kahvalla. Tuo viestiketjun kakkosviesti 1,2sorsalta on erinomainen. Itse veikkaan omilla kokemuksillani jäätynyttä/jähmivää Y haaravaijeria. Sen kanssa taistelin omassani enimmäkseen eika vika useinkaan ollut rummussa itsessään.

Käytännössä takajarrukengät ovat liki ikuisia tuotteita, jos ei ole luistonestoja tms. muita hienouksia jotka kuluttavat paloja turhaan. Turha lika pois rummusta ja herkistelyä, niin sillä se yleensä lähtee. Toki koko sisuskaluston vaihtaminen ei kallis operaatio ole, mutta useinkaan ei välttämätöntä
Juha_1
'Senator'
'Senator'
Viestit: 493
Liittynyt: 29 Joulu 2008, 13:03
Paikkakunta: Oulu

Re: Gastran käsijarru ei pidä

Viesti Kirjoittaja Juha_1 »

Tuossa kun en osaa itse tehdä mitään, taitaa olla samaa hintaluokkaa tuo herkistely? Marraskuussa ostaessa tuo toimi tyydyttävästi, mutta mielestäni tilanne on koko ajan huonontunut. Edellinen omistaja oli katsastanut tuon 11.10. eli silloin tuo on toiminut kunnolla. Eli voiko tuo löystyä noin nopeasti?
Opel Vectra C2 GTS
Z18XER
==========
"On typerää tehdä sama virhe kahdesti. " (Muumipappa)
tikola
'Senator'
'Senator'
Viestit: 457
Liittynyt: 22 Helmi 2010, 13:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: Gastran käsijarru ei pidä

Viesti Kirjoittaja tikola »

Juha_1 kirjoitti: 07 Maalis 2018, 11:02 Eli voiko tuo löystyä noin nopeasti?
Voi ja riippuu ihan siitä mitä se edellinen omistaja on puuhannut. Tässä on se minun ISO pihvi. Kun tekee itse tietää mitä on tehty ja miten. Kun ostaa palvelua sen joko saa tietää tai ei. Eli tällaisten halpisautojen kanssa tuo itse tekeminen ja ymmärtäminen säästää pitemmän päälle monelta riesalta ja samalla tulee oppineeksi jotain siitä laitteesta.

Ostamalla palveluna olet palveluntarjoan armoilla. Tekemällä itse olet itsesi herra. Jokaisen on sitten itse aseteltava rajat kumman valitsee.
Juha_1
'Senator'
'Senator'
Viestit: 493
Liittynyt: 29 Joulu 2008, 13:03
Paikkakunta: Oulu

Re: Gastran käsijarru ei pidä

Viesti Kirjoittaja Juha_1 »

Minulla se on siinä, etten uskalla tehdä mitään ettei vaan epäonnistu. Eikä ole tiloja. Ihan luottamuksen vuoksi vältän jotain nyrkkipajoja. Voisin kyllä sanoa sinne huoltoon, että yrittävät ensin kiristystä. Jos sillä selviää, ehtiikö ammattilainen tehdä sen esim puolessa tunnissa?
Opel Vectra C2 GTS
Z18XER
==========
"On typerää tehdä sama virhe kahdesti. " (Muumipappa)
tikola
'Senator'
'Senator'
Viestit: 457
Liittynyt: 22 Helmi 2010, 13:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: Gastran käsijarru ei pidä

Viesti Kirjoittaja tikola »

Juha_1 kirjoitti: 07 Maalis 2018, 14:46 Minulla se on siinä, etten uskalla tehdä mitään ettei vaan epäonnistu. Eikä ole tiloja. Ihan luottamuksen vuoksi vältän jotain nyrkkipajoja. Voisin kyllä sanoa sinne huoltoon, että yrittävät ensin kiristystä. Jos sillä selviää, ehtiikö ammattilainen tehdä sen esim puolessa tunnissa?
Epäonnistuminen on paras tie oppiin. Tuosta olen täsmälleen eri mieltä, että nyrkkipajoja pitää välttää. Tärkeintä on löytää osaava korjaaja ja ei ole mitään taetta että se merkkiliikkeen suhari olisi yhtään nyrkkipajaa parempi. Uudemmissa autoissa kyllä, mutta Astra G alkaa olla jo sen verran vanhaa rautaa, että kyllä noita kaikki osaavat nyrkkipajat osaavat tehdä.

Kiristystä ei kyllä tarvitse ammattilaisella teetättää. Käsijarrun alta muovit pois ja ruuvia kirimään lenkkiavaimella. Kiristää ensin vähän ja katsoo miten kävi ja sitten lisää. Ja ainoa testi jota pitää tehdä on, se, että jarrut eivät ajossa ala kuumentua. Eli sitten kun jarru pitää ja se ei isommin kuumene ajossa, niin sitten se on kohdillaan. Jos säätövara loppuu, niin sitten muita konsteja.


timo
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Gastran käsijarru ei pidä

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Vaijerista voi itse kiristää mutta se on lähinnä turmion tie säätää pelkästään sitä. Aina rummusta aloitetaan.

Onko käsijarrussa mitään vastetta nostaessa ?

Esim omassa vectrassa jätyy vaijerit.
Pakkasta niin käsijarrun saa päälle kun vähän nykäisee kahvasta mutta sen jälkeen kun vapautat käsijarrun jää tyhjäliike käsijarruun(kahvaan) jolloin jarrut jäävät laahaamaan jäätyvän tai takkuavan vaijerin takia. Tällöin jarrut kuluu eikä jarrukengät säädy koska se käsijarru on edelleen siellä rummussa päällä tai päällä osittain. Tätä ongelmaa ei korjaa vaijerin kiristäminen kahvalta vaan edellä mainittu työjärjestys
1,2sorsa kirjoitti: 04 Maalis 2018, 19:30
Eli
1, auto sulamaan
2 käsijarrukahvan.alta vaijerin säätö pienelle
3, rummut auki, herkistys ja säätö, osien uusinta tarvittaessa
4, rummut kiinni ja testaus ja loppu säätö vaijerista.
Toki tässä toteat A, vaijerin huonoksi tai B, käsijarrukengän vivun niittauksen ruostuneen jumiin.

Kyseiseen työjärjestykseen menee aika tarkkaan kaksi tuntia kun vaijerit uusitaan (parikymppiä kappale) vaijerit tulee rummun sisälle kiinni ja vaatii.rummun avaamisen. Ja pakoputki pitää päästää kannake kumesta löysälle ja raottaa lämpösuoja edestä (läpivienti sisälle)

Eli esim 1
Tarvike vaijerit 60euroa.
Tuntiveloitus 2x80euroa. (Ok yleis korjaamo)
=~240euroa

Esim 2 laadukkaat alkuperäiset vaijerit (yli 10v opel -30%)
Hatusta arvaan 100euroa
Tuntityö 2x 100euroa (merkkiliike)
=~300euroa
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Juha_1
'Senator'
'Senator'
Viestit: 493
Liittynyt: 29 Joulu 2008, 13:03
Paikkakunta: Oulu

Re: Gastran käsijarru ei pidä

Viesti Kirjoittaja Juha_1 »

Kysyin Autoåströmin hintaa ja riippuen mitä pitää tehdä, maksaa 130 € - 180 €. Tuo sisältää juuri osat ja työn. Eikös tuo jo kannata teettää?

Ei siinä käsijarrukahvassa tule mitään vastaan ennen sitä topparia. Aiemmin ei tarvinnut nostaa ylös, vaan piti pari pykälää alempana. Nyt ei auto pysy paikallaan jos ei nosta ylös. Hmmm. On tuossa semmoinen, että ei palaudu itsestään. Pitää siis painaa alas tuo käsijarrun kahva. Sehän kertoo, että vaijeri olisi jäässä? Tällä hetkellä auto on muutaman päivän sisätiloissa, joten huomenna selviää onko jäätyminen syynä.

Käytön puute ei ole syy, koska pysäköidessä käytän käsijarrua.
Opel Vectra C2 GTS
Z18XER
==========
"On typerää tehdä sama virhe kahdesti. " (Muumipappa)
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Gastran käsijarru ei pidä

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Autoåström tietää mitä tekee, ovat kauan.tehneet näitä enkä vastusta sinne viemistä.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 19314
Liittynyt: 19 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Gastran käsijarru ei pidä

Viesti Kirjoittaja Timonen »

Oletkos kysynyt Oulun aluemiitissä nimimerkiltä VilleVee?

memberlist.php?mode=viewprofile&u=15242

Hän on töissä autonasentajana pienemmässä firmassa ja suosittelen kysymään häneltä.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Vastaa Viestiin