Taas Vectran kolinasta....

Auton alustaan liittyvä keskustelu.
Renkaat, vanteet, madaltaminen, jarrut, jne...
TurbotOn
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 120
Liittynyt: 23 Touko 2016, 14:39

Re: Taas Vectran kolinasta....

Viesti Kirjoittaja TurbotOn »

JJ kirjoitti: 23 Huhti 2018, 18:09 Onko ylälautaset vaihdettu?
Ei ainakaan sinä aikana kun auto on minulla ollut.
TurbotOn
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 120
Liittynyt: 23 Touko 2016, 14:39

Re: Taas Vectran kolinasta....

Viesti Kirjoittaja TurbotOn »

1,2sorsa kirjoitti: 23 Huhti 2018, 21:55 Jousen alapäässä se muovikappale tallessa?
Pitäisi olla kaikki tallessa.
Avatar
JJ
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 7293
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Askola
Viesti:

Re: Taas Vectran kolinasta....

Viesti Kirjoittaja JJ »

TurbotOn kirjoitti: 23 Huhti 2018, 22:45
JJ kirjoitti: 23 Huhti 2018, 18:09 Onko ylälautaset vaihdettu?
Ei ainakaan sinä aikana kun auto on minulla ollut.
Ja iskarit ja jouset kuitenkin vaihdettu? En ymmärrä miksi ylälautasissa säästetään kun ne menevät rikki vaikka ei siltä päällisinpuolin näytä ja sitten rahisee ja kahisee montuissa. Vulkanointi irtoaa. Suosittelen vaihtamaan ylälautaset. Motonetistä tarvike tai sitten haet alkuperäiset.

https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/ ... oneuvo=412

Omaan 9-3 Saabiin vaihdoin sille puolelle talvella mistä rahina kuului ja siihen loppui rahinat.
-Janne

Corsa E OPC PP 2018
TurbotOn
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 120
Liittynyt: 23 Touko 2016, 14:39

Re: Taas Vectran kolinasta....

Viesti Kirjoittaja TurbotOn »

JJ kirjoitti: 24 Huhti 2018, 00:17
TurbotOn kirjoitti: 23 Huhti 2018, 22:45
JJ kirjoitti: 23 Huhti 2018, 18:09 Onko ylälautaset vaihdettu?
Ei ainakaan sinä aikana kun auto on minulla ollut.
Ja iskarit ja jouset kuitenkin vaihdettu? En ymmärrä miksi ylälautasissa säästetään kun ne menevät rikki vaikka ei siltä päällisinpuolin näytä ja sitten rahisee ja kahisee montuissa. Vulkanointi irtoaa. Suosittelen vaihtamaan ylälautaset. Motonetistä tarvike tai sitten haet alkuperäiset.

https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/ ... oneuvo=412

Omaan 9-3 Saabiin vaihdoin sille puolelle talvella mistä rahina kuului ja siihen loppui rahinat.
Motonetin lautanen ei käy koska mulla on sport-jousitus mutta orkkikset vois varmuudeksi vaihtaa kunhan kerkiää.
TurbotOn
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 120
Liittynyt: 23 Touko 2016, 14:39

Re: Taas Vectran kolinasta....

Viesti Kirjoittaja TurbotOn »

Rookeri kirjoitti: 24 Huhti 2018, 09:50 Miksei sovi? Mullakin joku supersport merkkiset iskarit ja madallusjouset ja ihan normi lautaset. Eikä niitä lautasia tosiaan joka iskarivaihtoon tarvi vaihtaa. Laakeri siel ekana menee.
Vectra-C/Signum YlätukiLAUTANEN eteen (ei jos Sport-jousitus)

Näin lukee Motonetin sivulla.
Avatar
JJ
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 7293
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Askola
Viesti:

Re: Taas Vectran kolinasta....

Viesti Kirjoittaja JJ »

Rookeri kirjoitti: 24 Huhti 2018, 09:50 Eikä niitä lautasia tosiaan joka iskarivaihtoon tarvi vaihtaa. Laakeri siel ekana menee.
Laakeri ei narise ja rahise, se paukkuu. Ilmeisesti ehdit vaihtaa useat iskarit auton omistamisen aikana? Saahan sitä säästää ja ihmetellä rahinoita ennen ja jälkeen alustan vaihdon. Lautasen sisällä pettää kumivulkanointi ja iskarin yläpään kiinnityspiste alkaa elämään sen lautasen sisällä aiheuttaen äänen.

Ehjältä se omanki auton alkuperäinen ylälautanen näytti, mutta sen vaihdolla ylimääräiset alustan äänet loppuivat. Uudessa se iskarin kiinnityspiste oli kuitenkin selvästi jäykempi. Samalla kun se alusta on auki niin ei pitäis olla iso homma vaihtaa ne ylälautaset. Toki saa vapaasti avata kaiken uudestaan, jos siihen on aikaa.
-Janne

Corsa E OPC PP 2018
Avatar
Jartsi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 869
Liittynyt: 05 Elo 2004, 03:00
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Taas Vectran kolinasta....

Viesti Kirjoittaja Jartsi »

Mulla vaihtui 10 vuoden aikana kahdesti nuo ylälautaset, eikä kumpakaan vaihto ollut turha. Alkuperäiset lautaset näyttivät hyvälle ensimmäisen iskarivaihdon yhteydessä, enkä niitä silloin vaihtanut, pelkät laakerit vain. Mutta niin vain oli se vulkanointi pettänyt ja sai tehdä jumpan uudestaan. Seuraavalla kerralla vaihdoin suosiolla koko paketin, jälleen oli ajan ja kilometrien hammas nakertanut gummia. Mutta jokainen tosiaan saa harrastaa miten lystää, itse opin kerrasta ja tästedes vaihtuu joka kippoon aina sekä laakeri että yläpää, kun aika on. Tuleehan toi ylimääräinen purku+kasauskin hintoihin vaikka itse tekee, jos suuntauksessa käyttää aina rempan jälkeen.
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Taas Vectran kolinasta....

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Jartsi kirjoitti: 25 Huhti 2018, 13:57 Tuleehan toi ylimääräinen purku+kasauskin hintoihin vaikka itse tekee, jos suuntauksessa käyttää aina rempan jälkeen.
Periaatteessa suuntauksessa ei tarvitse käyttää, kun etupää ei ole tarkoitettu säädettäväksi kuin aurauksen suhteen ja siihen tämä homma ei vaikuta.

Kiinnityspisteeet eivät ylhäällä tai alhaalla muutu niin paljon, että camber ja caster muuttuisivat olennaisesti. Se on sitten eri juttu, jos käyttää näitä säätöpalikoita ylhäällä. Camber ja caster kulmien astekulmat eivät todellisuudessa muutu alkuarvosta juuri laisinkaan, vaikka ylhäällä tai alhaalla taphtuisi millimetrin parin muutos. Mikäli säätöä tarvitaan on se sitten tehtävä apurungon löysäämisen ja liikuttamisen avulla. Ellei ole niitä säätöpalikoita yläpäässä.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Taas Vectran kolinasta....

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Perseelleen menee kerrasta jos iskarin alapään 2-pulttia käytetään irti joilla iskari kiinnittyy olka-akseliin. Jopa 2,5astetta heittää camber pulttien väljyydellä.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
JJ
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 7293
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Askola
Viesti:

Re: Taas Vectran kolinasta....

Viesti Kirjoittaja JJ »

1,2sorsa kirjoitti: 25 Huhti 2018, 17:16 Perseelleen menee kerrasta jos iskarin alapään 2-pulttia käytetään irti joilla iskari kiinnittyy olka-akseliin. Jopa 2,5astetta heittää camber pulttien väljyydellä.
Ilmeisesti ooppelissa on väljät reiät. Mun saabissa oli kyllä tiukat kun sai pultit lyödä irti ja takaisin.
-Janne

Corsa E OPC PP 2018
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Taas Vectran kolinasta....

Viesti Kirjoittaja petrisa »

JJ kirjoitti: 25 Huhti 2018, 23:26
1,2sorsa kirjoitti: 25 Huhti 2018, 17:16 Perseelleen menee kerrasta jos iskarin alapään 2-pulttia käytetään irti joilla iskari kiinnittyy olka-akseliin. Jopa 2,5astetta heittää camber pulttien väljyydellä.
Ilmeisesti ooppelissa on väljät reiät. Mun saabissa oli kyllä tiukat kun sai pultit lyödä irti ja takaisin.

^ Juuri noin.
Ei ole Opelissakaan.
Aivan samanlaiset ne on Saabissa ja Opelissa. Molempiin vaihtanut jouset, niin tiedän.
Tai, no, jos ne on väljät iskareissa. Vaan eipä ole nekään olleet minulla.

Ja tuo 2,5 asteen heitto tarkottaisi iskarin alapäässä n. 2 cm muutosta aikaisempaan :o . Joten tuollaiseen pulttien väljyyteen uskoo ken uskoo tai vastaavasti tuollaiseen kulman muutokseen :lol: .
Perus ohjearvo camber on 1 aste puolellaan, niin pulttien väljyydellä sitten jopa 2,5 astetta muutosta :what: :no: .
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Taas Vectran kolinasta....

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Valitettavan monesti on noita saanut kinnata auki ja kinnata kiinbi kiinni uudelleen pyörän suuntauksessa että saa camberin kohdalleen. Ja camber muutos kusee myöskin aurausta
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Taas Vectran kolinasta....

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Etupää näissä on camberin ja casterin osalta ilman varsinaista säätöä. Kuten on jo todettu, säätö tapahtuu apurungon kautta.

Iskarin ylä- ja alapää ei ole säädettävissä vakiona. Välykset kiinnityspisteissä on niin pienet, ettei ne vaikuta käytännössä geometriaan kuin korkeintaan suuruusluokkaa asteen muutaman kymmenesosan verran. Esim. jo aiemmin mainittu vakio camber on 1 (+/- 0,75) astetta.

Annan pienen laskuesimerkin. Iskaritolppa on n. 60 cm pitkä kiinnityspisteiden (ylä ja ala) välillä. Oletetaan yläpään pysyvän paikallaan, mutta alapää muuttuu 0,5 cm. Jos iskari kiertäisi ympyrää yläpään suhteen, se tekee 377 cm kaaren. Se vastaa siis 360 astetta. Nyt se liikkuu vain 0,5 cm, joten se liikahtaa 0,5/377 x 360 astetta = 0,477 astetta. Ollaan edelleen toleransseissa, mikäli ko. camber oli lähtötilanteessa ihanteellisessa ohjearvossa (1 aste). Eikä tuossa edes ole 0,5 cm klappia todellisuudessa tai sitten on joku kiinnityspisteet väljistänyt.
Samaten tämä johtaa myös siihen, ettei aurauskulmakaan pääse muuttumaan käytännössä kuin marginaalisesti.

Minulla on Saabissa säädetty etupäätä myös camberin ja casterin osasalta ja se tehtiin apurunko löysäämällä ja liikuttamalla. Ei missään nimessä iskaritolppaa löysäämällä :no: . Ja tämä säätö tehtiin ehkä Suomen parhaimmassa paikassa ja ammattitaitoisimman kaverin toimesta :D .
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Avatar
Jartsi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 869
Liittynyt: 05 Elo 2004, 03:00
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Taas Vectran kolinasta....

Viesti Kirjoittaja Jartsi »

petrisa kirjoitti: 26 Huhti 2018, 16:30 Minulla on Saabissa säädetty etupäätä myös camberin ja casterin osasalta ja se tehtiin apurunko löysäämällä ja liikuttamalla. Ei missään nimessä iskaritolppaa löysäämällä :no: . Ja tämä säätö tehtiin ehkä Suomen parhaimmassa paikassa ja ammattitaitoisimman kaverin toimesta :D .
..eli itse tehden omassa autotallissa? :wink:
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Taas Vectran kolinasta....

Viesti Kirjoittaja petrisa »

^ No ei kuitenkaan.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Vastaa Viestiin