Ei ole ollut minulla missään iskarissakaan sen alapään pulttien kiinnitysreiässä useiden millien välystä. Tarkkaan on pitänyt sovittaa, jotta molemmat pultit tulee läpi.
On tietenkin totta, jos jokin on ne saanut väljäksi tai sitten ne ovat tulleet sellaisina jo tehtaalta. Silloinhan pyörännavan kulma tottakai muuttuu. Minulla on molemmissa autoissa alkuperäiset iskarit, olikohan ne nyt Sachs:t, ja ne ovat olleet "tiukat" sovitettavat.
Turhaa tästä nyt enää jatkaa ja tarkistukseen ja säätöön voi viedä jo ihan muutenkin, jos siitä on kulunut aikaa. Puhumattakaan mikäli jollakulla on ne iskarin reiät oikeasti väljät.
Itse olen tarkoittanut sitä, että lähtökohtaisesti kiinnityspaikoissa ei pitäisi olla välyksiä, joten iskarin tai jousen vaihto ei edellytä pyöränkulmien tarkistusta/säätöä.
Esimerkiksi saman alustan omaavan Saabin WIS (erittäin tarkat ohjeet) ei suosittele edes nelipyörätarkistusta joustintuen irroituksen ja asennuksen jälkeen oli vaihdettu jousi/iskari tai molemmat. Vain mikäli on vaihdettu raidentangon pää tai alatukivarsi. Joten pysyn edelleen kannassani, ettei joustintuen rempan yhteydessä sitä suuntausta tarvitse tehdä, mikäli siihen ei ole jokin muu syy.
ps. täytyy tosiaan korjata, että laitoinkin tuon mikäli iskarin yläpään kiinnityspiste muuttuu ja muuttaa siten myös sitten pyörän navan kulmaa. Pahoittelut siitä.
Pyörännavan kiinnityspiste alatukivarren pallonivellessä ja joustintuen yläpään kiinnityspiste korissa vaikuttavat aiheena olleeseen camber kulmaan. Toki myös casteriin. Nyt tämä yhtenäinen paketti pyörännapa ja joustintuki on kiinni toisissaan juuri tuossa kohtaa missä tämäkin keskustelu on pyörinyt viime aikoina. Pyörännavan pituus sen kiinnityspisteiden välillä on 30 cm eli puolet tuon joustintuen pituudesta.
Jos lasketaan tuon navan asennon muutos iskarissa olevien kiinnitysreikien väljyydestä johtuen esim. sen 5 mm, joka on paljon
, tulee siitä silloin nyt vajaa aste. Se vie jo silloin kulmaa yli raja-arvojen, mikäli huonosti käy. Edelleenkään mitään yli kahden asteen muutosta ei saa tekemälläkään. Ja korostan vielä, minulla ei ole koskaan tullut vastaan tuollaista välystä.
Joten kyllä tuo virallisen korjaamo-ohjeen mukainen säätö on turhaa, ellei iskarin kiinnitys ole oikeasti tolkuttoman väljä ja silloinhan siinä on selkeä vika. Pyörännavan reikä ei periaatteessa voi olla väljä, syystä, jonka jo olen maininnut. Alatukivarren vaihto voi aiheuttaa muutosta alapallonivelen etäisyyteen apurunkoon nähden ja silloin pyörännavan asento muuttuu, joten silloin se säätö on paikallaan. Aivan kuten WIS kehoitti.
ps2. etupää ei ole tarkoitettu säädettäväksi kuin aurauksen osalta. Lähtökohta on siis se, että iskarin kiinnityspisteet niin korissa (lokasuojassa) kuin pyörännavassa ovat kunnossa: ei suuria välyksiä
. Mikäli alatukivarsi tai molemmat vaihdetaan niiden mittaepätarkkuuksista johtuen alapallonivelen paikka voi muuttua, jolloin myös camber ja caster voi muutua. Tällöin säätö on tehtävä alatukivarren asentoa säätämällä ja se tapahtuu apurungon avulla (liikuttamalla).