Ei ainakaan sinä aikana kun auto on minulla ollut.
Taas Vectran kolinasta....
Re: Taas Vectran kolinasta....
Ja iskarit ja jouset kuitenkin vaihdettu? En ymmärrä miksi ylälautasissa säästetään kun ne menevät rikki vaikka ei siltä päällisinpuolin näytä ja sitten rahisee ja kahisee montuissa. Vulkanointi irtoaa. Suosittelen vaihtamaan ylälautaset. Motonetistä tarvike tai sitten haet alkuperäiset.
https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/ ... oneuvo=412
Omaan 9-3 Saabiin vaihdoin sille puolelle talvella mistä rahina kuului ja siihen loppui rahinat.
-Janne
Corsa E OPC PP 2018
Corsa E OPC PP 2018
Re: Taas Vectran kolinasta....
Motonetin lautanen ei käy koska mulla on sport-jousitus mutta orkkikset vois varmuudeksi vaihtaa kunhan kerkiää.JJ kirjoitti: ↑24 Huhti 2018, 00:17Ja iskarit ja jouset kuitenkin vaihdettu? En ymmärrä miksi ylälautasissa säästetään kun ne menevät rikki vaikka ei siltä päällisinpuolin näytä ja sitten rahisee ja kahisee montuissa. Vulkanointi irtoaa. Suosittelen vaihtamaan ylälautaset. Motonetistä tarvike tai sitten haet alkuperäiset.
https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/ ... oneuvo=412
Omaan 9-3 Saabiin vaihdoin sille puolelle talvella mistä rahina kuului ja siihen loppui rahinat.
Re: Taas Vectran kolinasta....
Vectra-C/Signum YlätukiLAUTANEN eteen (ei jos Sport-jousitus)
Näin lukee Motonetin sivulla.
Re: Taas Vectran kolinasta....
Laakeri ei narise ja rahise, se paukkuu. Ilmeisesti ehdit vaihtaa useat iskarit auton omistamisen aikana? Saahan sitä säästää ja ihmetellä rahinoita ennen ja jälkeen alustan vaihdon. Lautasen sisällä pettää kumivulkanointi ja iskarin yläpään kiinnityspiste alkaa elämään sen lautasen sisällä aiheuttaen äänen.
Ehjältä se omanki auton alkuperäinen ylälautanen näytti, mutta sen vaihdolla ylimääräiset alustan äänet loppuivat. Uudessa se iskarin kiinnityspiste oli kuitenkin selvästi jäykempi. Samalla kun se alusta on auki niin ei pitäis olla iso homma vaihtaa ne ylälautaset. Toki saa vapaasti avata kaiken uudestaan, jos siihen on aikaa.
-Janne
Corsa E OPC PP 2018
Corsa E OPC PP 2018
Re: Taas Vectran kolinasta....
Mulla vaihtui 10 vuoden aikana kahdesti nuo ylälautaset, eikä kumpakaan vaihto ollut turha. Alkuperäiset lautaset näyttivät hyvälle ensimmäisen iskarivaihdon yhteydessä, enkä niitä silloin vaihtanut, pelkät laakerit vain. Mutta niin vain oli se vulkanointi pettänyt ja sai tehdä jumpan uudestaan. Seuraavalla kerralla vaihdoin suosiolla koko paketin, jälleen oli ajan ja kilometrien hammas nakertanut gummia. Mutta jokainen tosiaan saa harrastaa miten lystää, itse opin kerrasta ja tästedes vaihtuu joka kippoon aina sekä laakeri että yläpää, kun aika on. Tuleehan toi ylimääräinen purku+kasauskin hintoihin vaikka itse tekee, jos suuntauksessa käyttää aina rempan jälkeen.
Re: Taas Vectran kolinasta....
Periaatteessa suuntauksessa ei tarvitse käyttää, kun etupää ei ole tarkoitettu säädettäväksi kuin aurauksen suhteen ja siihen tämä homma ei vaikuta.
Kiinnityspisteeet eivät ylhäällä tai alhaalla muutu niin paljon, että camber ja caster muuttuisivat olennaisesti. Se on sitten eri juttu, jos käyttää näitä säätöpalikoita ylhäällä. Camber ja caster kulmien astekulmat eivät todellisuudessa muutu alkuarvosta juuri laisinkaan, vaikka ylhäällä tai alhaalla taphtuisi millimetrin parin muutos. Mikäli säätöä tarvitaan on se sitten tehtävä apurungon löysäämisen ja liikuttamisen avulla. Ellei ole niitä säätöpalikoita yläpäässä.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13544
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Taas Vectran kolinasta....
Perseelleen menee kerrasta jos iskarin alapään 2-pulttia käytetään irti joilla iskari kiinnittyy olka-akseliin. Jopa 2,5astetta heittää camber pulttien väljyydellä.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Taas Vectran kolinasta....
Ilmeisesti ooppelissa on väljät reiät. Mun saabissa oli kyllä tiukat kun sai pultit lyödä irti ja takaisin.
-Janne
Corsa E OPC PP 2018
Corsa E OPC PP 2018
Re: Taas Vectran kolinasta....
^ Juuri noin.
Ei ole Opelissakaan.
Aivan samanlaiset ne on Saabissa ja Opelissa. Molempiin vaihtanut jouset, niin tiedän.
Tai, no, jos ne on väljät iskareissa. Vaan eipä ole nekään olleet minulla.
Ja tuo 2,5 asteen heitto tarkottaisi iskarin alapäässä n. 2 cm muutosta aikaisempaan . Joten tuollaiseen pulttien väljyyteen uskoo ken uskoo tai vastaavasti tuollaiseen kulman muutokseen .
Perus ohjearvo camber on 1 aste puolellaan, niin pulttien väljyydellä sitten jopa 2,5 astetta muutosta .
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13544
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Taas Vectran kolinasta....
Valitettavan monesti on noita saanut kinnata auki ja kinnata kiinbi kiinni uudelleen pyörän suuntauksessa että saa camberin kohdalleen. Ja camber muutos kusee myöskin aurausta
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Taas Vectran kolinasta....
Etupää näissä on camberin ja casterin osalta ilman varsinaista säätöä. Kuten on jo todettu, säätö tapahtuu apurungon kautta.
Iskarin ylä- ja alapää ei ole säädettävissä vakiona. Välykset kiinnityspisteissä on niin pienet, ettei ne vaikuta käytännössä geometriaan kuin korkeintaan suuruusluokkaa asteen muutaman kymmenesosan verran. Esim. jo aiemmin mainittu vakio camber on 1 (+/- 0,75) astetta.
Annan pienen laskuesimerkin. Iskaritolppa on n. 60 cm pitkä kiinnityspisteiden (ylä ja ala) välillä. Oletetaan yläpään pysyvän paikallaan, mutta alapää muuttuu 0,5 cm. Jos iskari kiertäisi ympyrää yläpään suhteen, se tekee 377 cm kaaren. Se vastaa siis 360 astetta. Nyt se liikkuu vain 0,5 cm, joten se liikahtaa 0,5/377 x 360 astetta = 0,477 astetta. Ollaan edelleen toleransseissa, mikäli ko. camber oli lähtötilanteessa ihanteellisessa ohjearvossa (1 aste). Eikä tuossa edes ole 0,5 cm klappia todellisuudessa tai sitten on joku kiinnityspisteet väljistänyt.
Samaten tämä johtaa myös siihen, ettei aurauskulmakaan pääse muuttumaan käytännössä kuin marginaalisesti.
Minulla on Saabissa säädetty etupäätä myös camberin ja casterin osasalta ja se tehtiin apurunko löysäämällä ja liikuttamalla. Ei missään nimessä iskaritolppaa löysäämällä . Ja tämä säätö tehtiin ehkä Suomen parhaimmassa paikassa ja ammattitaitoisimman kaverin toimesta .
Iskarin ylä- ja alapää ei ole säädettävissä vakiona. Välykset kiinnityspisteissä on niin pienet, ettei ne vaikuta käytännössä geometriaan kuin korkeintaan suuruusluokkaa asteen muutaman kymmenesosan verran. Esim. jo aiemmin mainittu vakio camber on 1 (+/- 0,75) astetta.
Annan pienen laskuesimerkin. Iskaritolppa on n. 60 cm pitkä kiinnityspisteiden (ylä ja ala) välillä. Oletetaan yläpään pysyvän paikallaan, mutta alapää muuttuu 0,5 cm. Jos iskari kiertäisi ympyrää yläpään suhteen, se tekee 377 cm kaaren. Se vastaa siis 360 astetta. Nyt se liikkuu vain 0,5 cm, joten se liikahtaa 0,5/377 x 360 astetta = 0,477 astetta. Ollaan edelleen toleransseissa, mikäli ko. camber oli lähtötilanteessa ihanteellisessa ohjearvossa (1 aste). Eikä tuossa edes ole 0,5 cm klappia todellisuudessa tai sitten on joku kiinnityspisteet väljistänyt.
Samaten tämä johtaa myös siihen, ettei aurauskulmakaan pääse muuttumaan käytännössä kuin marginaalisesti.
Minulla on Saabissa säädetty etupäätä myös camberin ja casterin osasalta ja se tehtiin apurunko löysäämällä ja liikuttamalla. Ei missään nimessä iskaritolppaa löysäämällä . Ja tämä säätö tehtiin ehkä Suomen parhaimmassa paikassa ja ammattitaitoisimman kaverin toimesta .
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: Taas Vectran kolinasta....
..eli itse tehden omassa autotallissa?petrisa kirjoitti: ↑26 Huhti 2018, 16:30 Minulla on Saabissa säädetty etupäätä myös camberin ja casterin osasalta ja se tehtiin apurunko löysäämällä ja liikuttamalla. Ei missään nimessä iskaritolppaa löysäämällä . Ja tämä säätö tehtiin ehkä Suomen parhaimmassa paikassa ja ammattitaitoisimman kaverin toimesta .