Taas Vectran kolinasta....

Auton alustaan liittyvä keskustelu.
Renkaat, vanteet, madaltaminen, jarrut, jne...
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Taas Vectran kolinasta....

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Rookeri kirjoitti: 27 Huhti 2018, 21:07 Mulla on iskarin alareiästä toinen soikea ja toinen pyöreä ja kyllä se olka-akseli liikkuu sen 3-5mm siinä urassa iskariin nähden.
Niinpä, eli 0,3 ... 0,5 cm muutos ja silloin tuo kulma muuttuu juurikin max. tuon jo aiemmin mainitsemani vajaa 0,5 astetta.
Mikäli kulmat on alunperin kohdillaan ja molemmilla puolilla balanssissa eli kutakuinkin säätöarvojen keskellä, ei tuon kiinnitysreiän väljyyden vuoksi edelleenkään mene pieleen.

Minulla ei ole ollut väljyyksiä kummassakaan autossa. Oikein kun tässä nyt muistelen niin noissa kiinnityspulteissa on boorit. Muistanko muka väärin :roll: .
Kun irroitusvaiheessa mutteri otetaan ensin irti, ei pulttia vedetä pois pyörittämällä vaan naputtelemalla vaan läpi. Varmasti tämä kiinnitys väljistyy, kun pulttia alkaa pyörittämällä ottamaan pois. Nuo boorit suurentaa reikää ja samalla ne itse kuluvat -> väljää :oops: .

Oli miten oli, muutaman millin välys ei kuitenkaan vielä saa kulmia yli säätöarvohjen, olettaen tietenkin, että ne on ollut kohdillaan :wink: .
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Avatar
Paska Omena
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 3301
Liittynyt: 13 Kesä 2010, 01:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Taas Vectran kolinasta....

Viesti Kirjoittaja Paska Omena »

Tuossa sun esimerkissä puhut iskarin camber-kulmasta, et renkaan camber-kulmasta?
Vectra C Ecotech -06
Omega B Egotek -97
Agila A Ekotykki -01
Hävitettävät: Vectra C Ekotek -03 ja Tigra Ekotech -97
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13539
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Taas Vectran kolinasta....

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Hyvä rookeri.

Ite voin vain sanoa että 2 astetta kääntyy kun ohjaus kulma hommissa ottaa alapultit auki ja vääntää sekä kiristää pultit kun kulma on sopiva
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Taas Vectran kolinasta....

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ei ole ollut minulla missään iskarissakaan sen alapään pulttien kiinnitysreiässä useiden millien välystä. Tarkkaan on pitänyt sovittaa, jotta molemmat pultit tulee läpi.

On tietenkin totta, jos jokin on ne saanut väljäksi tai sitten ne ovat tulleet sellaisina jo tehtaalta. Silloinhan pyörännavan kulma tottakai muuttuu. Minulla on molemmissa autoissa alkuperäiset iskarit, olikohan ne nyt Sachs:t, ja ne ovat olleet "tiukat" sovitettavat.

Turhaa tästä nyt enää jatkaa ja tarkistukseen ja säätöön voi viedä jo ihan muutenkin, jos siitä on kulunut aikaa. Puhumattakaan mikäli jollakulla on ne iskarin reiät oikeasti väljät.
Itse olen tarkoittanut sitä, että lähtökohtaisesti kiinnityspaikoissa ei pitäisi olla välyksiä, joten iskarin tai jousen vaihto ei edellytä pyöränkulmien tarkistusta/säätöä.
Esimerkiksi saman alustan omaavan Saabin WIS (erittäin tarkat ohjeet) ei suosittele edes nelipyörätarkistusta joustintuen irroituksen ja asennuksen jälkeen oli vaihdettu jousi/iskari tai molemmat. Vain mikäli on vaihdettu raidentangon pää tai alatukivarsi. Joten pysyn edelleen kannassani, ettei joustintuen rempan yhteydessä sitä suuntausta tarvitse tehdä, mikäli siihen ei ole jokin muu syy.

ps. täytyy tosiaan korjata, että laitoinkin tuon mikäli iskarin yläpään kiinnityspiste muuttuu ja muuttaa siten myös sitten pyörän navan kulmaa. Pahoittelut siitä.

Pyörännavan kiinnityspiste alatukivarren pallonivellessä ja joustintuen yläpään kiinnityspiste korissa vaikuttavat aiheena olleeseen camber kulmaan. Toki myös casteriin. Nyt tämä yhtenäinen paketti pyörännapa ja joustintuki on kiinni toisissaan juuri tuossa kohtaa missä tämäkin keskustelu on pyörinyt viime aikoina. Pyörännavan pituus sen kiinnityspisteiden välillä on 30 cm eli puolet tuon joustintuen pituudesta.
Jos lasketaan tuon navan asennon muutos iskarissa olevien kiinnitysreikien väljyydestä johtuen esim. sen 5 mm, joka on paljon :o , tulee siitä silloin nyt vajaa aste. Se vie jo silloin kulmaa yli raja-arvojen, mikäli huonosti käy. Edelleenkään mitään yli kahden asteen muutosta ei saa tekemälläkään. Ja korostan vielä, minulla ei ole koskaan tullut vastaan tuollaista välystä.

Joten kyllä tuo virallisen korjaamo-ohjeen mukainen säätö on turhaa, ellei iskarin kiinnitys ole oikeasti tolkuttoman väljä ja silloinhan siinä on selkeä vika. Pyörännavan reikä ei periaatteessa voi olla väljä, syystä, jonka jo olen maininnut. Alatukivarren vaihto voi aiheuttaa muutosta alapallonivelen etäisyyteen apurunkoon nähden ja silloin pyörännavan asento muuttuu, joten silloin se säätö on paikallaan. Aivan kuten WIS kehoitti.

ps2. etupää ei ole tarkoitettu säädettäväksi kuin aurauksen osalta. Lähtökohta on siis se, että iskarin kiinnityspisteet niin korissa (lokasuojassa) kuin pyörännavassa ovat kunnossa: ei suuria välyksiä :yes: . Mikäli alatukivarsi tai molemmat vaihdetaan niiden mittaepätarkkuuksista johtuen alapallonivelen paikka voi muuttua, jolloin myös camber ja caster voi muutua. Tällöin säätö on tehtävä alatukivarren asentoa säätämällä ja se tapahtuu apurungon avulla (liikuttamalla).
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Taas Vectran kolinasta....

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Rookeri kirjoitti: 28 Huhti 2018, 14:27 Tolla samalla laskukaavalla, reikä 5mm sokea, navan keskipiste ja alimman pultin reiän väli minkä ympäri tuo olka-akseli pyörii vaikka 200mm joten kehä on 628mm.

5/628x360ast=2.8ast että kyllä se aika paljon muuttuu renkaan camberi. Iskarihan on yhä samassa kulmassa, sekun ei ole kallistu kun vaan olka-akseli.
Tuossa esimerkissäsi 200mm on olka-akselin pyörimisen säde, ei halkaisija. Olka-akseli on toisesta päästään kiinni alapallonivelessä, joten pyöriessään tähän nähden pultin ja pallonivelen välinen etäisyys on säde. Olka-akselin kehä on siis huomattavsti suurempi ja silloin vastaavasti tuo laskettu kulma pienenee. Ollaan siis siinä alle asteen lukemissa. Eikä virheellisesti yli kahdessa asteessa, kuten täällä väitetään :no: .

Ja sitten...
Enhän ole väittänytkään, etteikö se iskarin reikä olisi joillakin voinut olla väljä. Väitän sitä, että sen EI PITÄISI olla väljä. Ei kuulu normaalisti niin olla.
Huomautan siis edelleen. WIS ei edes kehoita tarkistamaan pyöränkulmia!
Miksi? No siksi, kun siihen ei ole tarvetta tässä hommassa. Oletetaan tietenkin osien olevan kunnossa, eikä mitään soikeita reikiä :o .

Vai miten on @Rookeri!
Miten SINÄ selität sen, ettei virallinen korjaamo-ohje kehoita säätöä tarkistamaan?
Ollaanko siellä oltu "kuutamolla"?
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Taas Vectran kolinasta....

Viesti Kirjoittaja petrisa »

^ No niin, "mitä lie" ne madallussarjat?

Onko reiät oikean kokoiset jne?
Jos sarja vaihtuu, onko enää entisensä?

En ole aikonutkaan ottaa mitään kantaa "tyyninki vehkeisiin".
Kyllä näiden vakio-osien kanssa homma menee kuten virallinen ohje kertoo. Sitä olen pitänyt oletuksena tässä tapauksessa.
Ja ellen ihan väärin muista niin näitä alustasarjoja varten löytyy iskarin yläpäähän jokin säätösarja, jolla voidaan kulmia säätää.
Kaiken lisäksi alustasarjojen asennusohjeissa taidetaankin mainita säätötarpeesta juuri sen vuoksi, kun vakio-osilla se ei ole tarpeen. En sitä tiedä kun en harrasta mitään "kolauta pohja hidastetöyssyyn tuninkia".
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Taas Vectran kolinasta....

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Rookeri kirjoitti: 28 Huhti 2018, 18:08 Kävin äske pihalla mittaamassa. Alanivelestä alimpaan pulttiin n. 250mm joten 500mm halkasija. 5/1570×360ast=1.15ast
Kyllä. Minä mittasin ylimpään ja se on n. 300mm.
Joten se n. asteen muutos siihen tulee, mikäli se 5 mm heitto kiinnitysreiässä on.
Joten @Rookeri, olinko oikeassa, ettei sitä yli kahden asteen muutosta kulmaan tule vaan se n. aste?

Vastaavasti se iskarin yläpään kiinnityspisteen heitto voi aiheuttaa n. puolen asteen kulmamuutoksen pyörännapaan.

Sitä vaan mietin, että mikäli oikeasti iskarissa on noin paljon väljyyttä ja kulmat menee pieleen, niin miten helppo se on saada säädettyä kohdilleen. Apurunkoa liikuttamalla auton sivusuunnassa muuttuu camber yhtäaikaa molemmilla puolilla ja vastakkaiseen suuntaan. Sama koskee casteria, kun apurunkoa liikutetaan auton pituussuunnassa, mutta ne säätyvät nyt samaan suuntaan. Jos camber kulmia pitäisi saada molemmilla puolilla säädettyä samaan suuntaan niin... :evil: .
Auton pitää olla "normi" asennossa kuormaamattomana ja renkaat suorasssa, kun säätö tehdään. Voi olla mielenkiintoista tuossa paikassa alkaa löysäämään iskarien alapään pultteja ja saada säätöä mieleiseksi. Juuri tätä varten kai se on tarkoitettu tehdä siellä iskarin yläpäässä sen "säätöpalikan" avulla, jos sellainen on sinne asennettu. Varmaan tämä olisi hyvä siellä olla, mikäli alkaa niitä tuninkialustoja asentelemaan :worship: .

ps. WIS siis kertoo, ettei etupäässä camber ja caster ole säädettävissä vaan ne ovat kiinteitä. Ja niinhän se periaatteessa on.
Jotkut haluavat säätää syystä tai toisesta joko camberia (sitä kai useimmiten) tai casteria tai molempia. Siksi on olemassa säätöpalikkaa sinne yläpäähän. Useimmiten nämä alustavirityssarjoja puuhaavat tyypit haluavat säätää myös etupäätä.Takapäähän on jo täysin säädettävä.
Itse en tietenkään moisia palikoita tarvitse.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Taas Vectran kolinasta....

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Rookeri kirjoitti: 28 Huhti 2018, 18:51 Ei mulla ole ikinä mitää apurunkoa missään autossa tarvittu avata, säädöt tehty muutoin.
Minullapa taas on Saab 9-3SS:ssa. Säädöt olivat, camber ja caster, ohjearvojen sisällä, mutta casterkulmia hiukan hienosäädettiin. Camberiin ei koskettu. Koko apurunko löysättiin ja sitä liikutettiin.
Aiemmin jo mainitsin, niin se tehtiin todennäköisesti Suomen parhaimmalla ja uusimmalla kalustolla mitattuna. Myös tekijä oli todellinen ammattilainen.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Taas Vectran kolinasta....

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Vielä omasta kokemuksesta.

Olen Saabiin vaihtanut iskarit ja jouset. Molemmat eri kerralla, kun ensin iskarit kolisi ja sitten joskus myöhemmin meni jousi poikki. Kumpikaan kerta ei muuttanut etupään kulmia miksikään. Ainoa mitä on säädetty on auraus, mutta sekin raidetangon päiden vuoksi.
Samoin samalla alustalla olevaan Vectraan olen vaihtanut kerran jouset eteen. Taaskaan ei kulmat ole muuttuneet.
Yhteen tutun samanlaiseen Saabiin vaihdettiin eteen jouset eikä siinäkään muuttuneet kulmat.

Olen siis neljä kertaa "tolskannut" tämän alustatyypin etupään joustintuen kimpussa, eikä ole kertaakaan sen vuoksi kulmat muuttuneet :) .

Nyt keskustelu on ollut vähän eri aiheessa kuin tuo kolinan aiheuttaja, joten tämä ei ole sitä auttanut. Tuli kolina sitten jarruista joustintuesta tai mistä, niin sen ei nyt normaalisti pitäisi aiheuttaa käyntiä pyöränsuuntauksessa.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Avatar
Paska Omena
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 3301
Liittynyt: 13 Kesä 2010, 01:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Taas Vectran kolinasta....

Viesti Kirjoittaja Paska Omena »

Kun nyt puhutaan alustasarjahomostelusta ja öljypohjan halkomisesta niin miksi hankkia jotain kalliita camber-yläpäitä, kun niihin tolppiin on siihen alakiinnitykseen tehty se säädettävyys niillä pultinrei'illä? Ja kyllä, nekin saa säädettyä silloinkin kun auto on renkaillaan.

Enkä muuten äkkiseltään löytänyt mitään säädettäviä yläpäitä kun koitin etsiä.
Vectra C Ecotech -06
Omega B Egotek -97
Agila A Ekotykki -01
Hävitettävät: Vectra C Ekotek -03 ja Tigra Ekotech -97
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Taas Vectran kolinasta....

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Joo, kyllä. Vakio osat on timmit.
Se on irti, pois, paikalleen ja kiinni :lol: .
Ja myös se on totta, että ei-vakio-tehdas osilla tehtyjä alustoja on varmaan tarpeen säätää, jotta ajettavuus ja tavoitellut ominaisuudet saa halutuksi.

Itse olinkin pihalla tuosta säätösarjasta :oops: .
Eihän niitä epäkeskoja taidakaan sinne yläpäähän olla vaan nimenomaan tähän iskaritolpan alapäähän. Minulle... :hammer: siitä.
Näillähän se homma hoituu: http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=3697
Tuohon säädön tekemisen "helppouteen" en ota kantaa, mutta kyllä se vaan alakautta täytyy onnistua, kun auto on samalla nosturilla sekä nelipyörämittauksessa. Se on säätäjän murhe se.
Varmaan tulee alustasarjan kanssa omistajalleen mieleinen, kun etupääkin on säädettävä. Takapäähän onkin jo tehdastekoisena :worship: .

Mitenkähän lie itse tässä aloittajan kolinan, rahinan vai mitä se oli, kanssa homma edennyt :roll: .
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Avatar
Jartsi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 873
Liittynyt: 05 Elo 2004, 03:00
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Taas Vectran kolinasta....

Viesti Kirjoittaja Jartsi »

petrisa kirjoitti: 28 Huhti 2018, 19:04
Minullapa taas on Saab 9-3SS:ssa. Säädöt olivat, camber ja caster, ohjearvojen sisällä, mutta casterkulmia hiukan hienosäädettiin. Camberiin ei koskettu. Koko apurunko löysättiin ja sitä liikutettiin.
Aiemmin jo mainitsin, niin se tehtiin todennäköisesti Suomen parhaimmalla ja uusimmalla kalustolla mitattuna. Myös tekijä oli todellinen ammattilainen.
Laittoihan tämä Suomen parhaimmalla ja uusimmalla kalustolla askarteleva todellinen ammattilainen sinulle uudet apurungon pultit jos kerran niitä löysäili?

Ne kun ovat ns. venymäpultit, momentti+astekiristeiset (etummaiset muistaakseni 80nm + 120° + 15°), eli TIS:n mukaan vaihdettava uusiin jos avataan... :peukku:
TurbotOn
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 120
Liittynyt: 23 Touko 2016, 14:39

Re: Taas Vectran kolinasta....

Viesti Kirjoittaja TurbotOn »

petrisa kirjoitti: 29 Huhti 2018, 11:27
Mitenkähän lie itse tässä aloittajan kolinan, rahinan vai mitä se oli, kanssa homma edennyt :roll: .
Ei ole edennyt yhtään. Saunaremontti vienyt kaiken ajan. Lisäksk saunaremontin takia autotalli on täynnä tavaraa enkä näin kylmillä keleillä viitsi ulkonakaan kolinan alkuperää etsiä. Kolinaa ei myöskään ole pariin viikkoon kuulunut joten menee vielä muutama päivä ennenkuin kolinoiden ja rahinoiden syy selviää, jos selviää koskaan. 😁
Avatar
JJ
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 7293
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Askola
Viesti:

Re: Taas Vectran kolinasta....

Viesti Kirjoittaja JJ »

petrisa kirjoitti: 28 Huhti 2018, 10:40
Minulla ei ole ollut väljyyksiä kummassakaan autossa. Oikein kun tässä nyt muistelen niin noissa kiinnityspulteissa on boorit. Muistanko muka väärin :roll: .
Kun irroitusvaiheessa mutteri otetaan ensin irti, ei pulttia vedetä pois pyörittämällä vaan naputtelemalla vaan läpi.
Boorit siellä on, oli mullakin. Ihmettelin aluksi kun ei mutterin irroituksen jälkeen pultti liikkunut mihinkään. :D
-Janne

Corsa E OPC PP 2018
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Taas Vectran kolinasta....

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Näiden etujousituksen osia vaihdellessa tai pelkästään irroitellessa on ihan hyvä tarkistaa tuo camber kulma, jos vähänkin epäilyttää, että se olisi muuttunut esim näiden iskarin pultinreikien vuoksi.
Tuollainen "kotitarkistus laite" ei paljoa maksa ja sillä saa aivan varmasti camberin riittävällä tarkuudella selville. Ottaen siis huomioon, että toleranssi ohjeiden mukaankin on +/- 0,75 astetta. Mittaus onnistuu tällä: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... 000021195/

Mitauksen aikana auto on tietenkin oltava vaaterissa ja renkaat maassa omalla painollaan. Ainoan pienen mutkan matkaan aihettaa se, jollei vanteiden välistä tuo mittari mahdu jarrulevyyn. Silloin täytyy jäykästä ja suorasta neliömetallitangosta katkaista juuri vanteiden reunan mittainen pätkä. Laittaa tuo camber mittari tuohon tankoon (siinä on magneetti) ja sitten tuo tanko asetella vannetta vasten.

Tuo mittari on niin edullinen, että oman mielen rauhan vuoksi olen itselleni sen ostanut juuri näiden remonttien jälkitarkistusten vuoksi. Tarvittaessa sitten voi vaikka itse säätää tuota iskarin alapäätä, jotta saa takaisin ohjearvoihin (mikäli muuttui yli sen).

Kyllä sitä etupäätäkin voi itse korjailla ja vielä mittarilla varmistaa ilman sen takia viemistä 4-pyöräsuuntaukseen. Caster kulma ei muutu noiden iskarin pulttien vuoksi, koska ne eivät liikuta sitä auton pituussuuntaan nähden. Aurauskulmakaan ei muutu, koska pyörännavan kiinnityspiste (etäisyys) alatukivarressa ja raidetangon päässä ei muutu miksikään.

Joten.... ei muuta kuin camber mittaria hankintaan ja remontteja tekmään... :thumbsup:
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Vastaa Viestiin