Vectra C ohjaus jäykkä kylmänä

Auton alustaan liittyvä keskustelu.
Renkaat, vanteet, madaltaminen, jarrut, jne...
Joudi_Action
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 11
Liittynyt: 10 Maalis 2010, 15:10

Vectra C ohjaus jäykkä kylmänä

Viesti Kirjoittaja Joudi_Action »

Moro!

Tuli haalittua pihaan yksi salamakeulainen lisää, eli tuollainen 2005 vuoden C mallin farmari Vectra, kilometrejä lasissa 297tkm ja koneena 2.0 turbo. Jo autoa ostaessa oli tiedossa vikana ajoittain jäykkä ohjaus. Vika ilmenee seuraavasti: Aamulla lämpötilan ollessa esim. n.5c, on ohjaus keskikohdassaan todella jäykkä, tuntuu kuin tehostus ei toimisi lainkaan. Rattia reippaasti vääntäessä n. 45 astetta, ohjaus pehmenee kuintenkin kuin seinään ja tehostus tuntuisi toimivan normaalisti. Tätä jatkuu ensimmäiset kymmenisen kilometriä ja auton lämmettyä ohjaus pelittää normaalisti. Työpaikalta lämpimästä hallista lähdettäessä ongelmaa ei ilmene lainkaan.

Ihan ensimmäiseksi tuli vaihdettua uudet nesteet tehostimeen. Kun tuo pumppu sijaitsee tuolla lokasuojan sisällä, arvelin että aiemmasta nesteiden vaihdosta voi olla aikaa. Nesteet oli kuitekin kirkkaat, eli varmaan jo kertaalleen vaihdetut. Uudet nesteet ei tuntuneet vaikuttavan ongelmaan lainkaan ja ratin ollessa ääriasennossa ohjaustehostimen pumppu tuntui pitävän ulinaa. Sain sopivasti purkuosana n. 175tkm ajetun pumpun jonka vaihdoin vanhan tilalle. Tälläkään ei ollut vaikutusta ongelmaa mutta pumpun ulina kuitenkin loppui. Mitään ohjaukseen liittyviä vikakoodeja ei löydy ja muutoin auto toimii kuten kuuluukin. Voitelin vielä omien ideoiden jo loppuessa vielä ohjausakselin ristikot. Ei vaikutusta.

Autoon on vaihdettu vuonna 2012 n. 170tkm kohdalla jo kertaalleen hammastanko. Nykyinen hammastanko ei ainakaan nestettä vuoda, mutta onko muita ideoita mistä vikaa lähteä vielä hakemaan, kuin tuon hammastangon suunnalta? Aikaisempia keskusteluja lukeneena, näyttäisi pumppuja sekä hammastankoja näistä menneen, mutta en nyt ihan vastaavia oireita aikaisemmista keskusteluista löytänyt.

Iso kiitos vinkeistä ja avusta!
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Vectra C ohjaus jäykkä kylmänä

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Testeri kiinni ja katsoa tietääkö auto milloin ratti on keskellä?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Joudi_Action
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 11
Liittynyt: 10 Maalis 2010, 15:10

Re: Vectra C ohjaus jäykkä kylmänä

Viesti Kirjoittaja Joudi_Action »

1,2sorsa kirjoitti: 09 Touko 2018, 23:46 Testeri kiinni ja katsoa tietääkö auto milloin ratti on keskellä?
Tuon unohdinkin mainita, testerillä on tarkistettu että ratin ollessa suorassa näyttää nollakulmaa. Rattia kääntäessä ratin asteet tuntuu nousevan tasaisesti. Tehtiin varuilta kuitenkin vielä ohjauskulma-anturin uudelleen kalibrointi, mutta ei tuonut tuokaan apua.

Kylmäkäynnistyksessä akkujännitteet tuntuisi pysyvän ihan terveissä lukemissa ja alkaa lataamaan heti +14v, eli ei pitäisi ainakaan virran puutteestakaan pudottaa tehostinta pois pelistä ja tuolloin luulisi jo jonkun vikavalonkin syttyvän / jättävän vikakoodia.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Vectra C ohjaus jäykkä kylmänä

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Yksi asia tulee vielä mieleen. Tuon tehostuksen pitäisi muuttua nopeuden mukaan. Saako pumppu ajonopeus tai moottorin nopeustietoa?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Joudi_Action
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 11
Liittynyt: 10 Maalis 2010, 15:10

Re: Vectra C ohjaus jäykkä kylmänä

Viesti Kirjoittaja Joudi_Action »

1,2sorsa kirjoitti: 10 Touko 2018, 09:04 Yksi asia tulee vielä mieleen. Tuon tehostuksen pitäisi muuttua nopeuden mukaan. Saako pumppu ajonopeus tai moottorin nopeustietoa?
Tuo menee testaukseen heti tänään. En tajunnutkaan katsoa mitä se kertoo auton ollessa liikkeessä. Mutta kierrosnopeudesta pumppu ainakin saa tiedon ja paikallaan rattia pyöritellessä ainakin tuntui pumpun vaatima virta muuttuvan ihan fiksun oloisesti ratin käännösten mukaan, eikä pumpun vaatima virta ylirtänyt sitä maksimi rajaa mikä taisi olla joku reilu 90A tms.

Myös pumpun todellinen kierrosnopeus ja haluttu kierrosnopeus tuntui kulkevan aikalailla käsi kädessä. Testaan tuon nopeustiedon heti kun pääsen autoon käsiksi ja ilmoittelen kuinka kävi, kiitokset vinkistä!
Joudi_Action
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 11
Liittynyt: 10 Maalis 2010, 15:10

Re: Vectra C ohjaus jäykkä kylmänä

Viesti Kirjoittaja Joudi_Action »

Nytpä olisi testit tehty.

Testeri ei kertonutkaan auton kierrosnopeutta pumpulle, valikosta ei löytynyt tuollaista vaihtoehtoa ollenkaan, eli muistelin tuon väärin. Auton nopeustieto kyllä pumpulle tuntui tulevan ihan oikein. Tarkistelin myös kylmäkäynnistyksessä nuo muut tiedot tyhjäkäynnillä. Pumpun haluama kierrosnopeus oli 2313 ja toteutunut sama. Pumpun virrankulutus 7,7A, maksimi raja oli 92,5A. Ulkona on nyt lämmintä n. 15c ja autoa pyörittelin parkissa jonkun vajaa 10min, ratti jäykkä. Kerran kun ratin väänsi voimakkaasti tuon jäykän alueen yli eli n. 45 astetta, pehmeni ohjaus eikä jäykistynyt enää uudelleen. Pumpun vaatima virta pysyi tuossa jäykällä alueella väännettäessä alle 10A ja kun ohjaus pehmeni, pumpun vaatima virta pomppasi jonnekkin noin 30A tietämille. Kylmemmällä kelillä mielestäni tuo ohjauksen notkistuminen vaatii pidemmän ajan auton käyttämistä tai ajoa. Ohjauskulma-anturi antoi heti käynnistyksestä asti fiksuja lukemia.

Muita tietoja mitä OP-COM:lla sain irti oli seuraavat:
Driver temperature protection = INACTIVE,
Driver current limit status = INACTIVE,
Motor stall protection status = INACTIVE,
Electronic control unit temperature protection = INACTIVE ja
System voltage = OKEY.

Samalla huomasin, että valikon Program high speed can-bus configuration takaa näyttäisi siltä, että AHL/AFL ajovalojen säätö ei olisi kytketty päälle eikä tuota suotunut OP-COM:lla ohjelmoimaan, tuli ilmoitus että programmin failed. Muut ohjemoinnit kyllä ovat tähän asti onnistuneet. Autossa on siis alkuperäiset xenonit ja niiden vikavalo itseasiassa paloikin autoa ostaessa. Muistaakseni antoi vikakoodia, että ajovalojen ecua ei ole ohjelmoitu, koodien nollauksen ja ajovalojen säätöjen opetuksen jälkeen vikavalo ja koodit hävisi ja valot säätöineen ovat toimineet normaalisti. Voisiko tuo millään tapaa linkittyä tähän ohjausongelmaan?

Ainoat vikakoodit tällä hetkellä ovat:
B3810-06 Headlamp washer pump relay circuit open or low voltage
B2966-05 Driver doorknob circuit open or high voltage
B0156-75 <Unknown DTC>
B1273-05 Twin audio remote control circuit open or high voltage

Pääsen illalla testailemaan ja vertaamaan noita tuloksia toisen C Vectran vastaaviin. Voin kokeilla onnistuisiko siinäkään tuon AHL/AFL ajovalojen säädön ohjelmointi päälle vaiko ei.
kallek505
'Senator'
'Senator'
Viestit: 996
Liittynyt: 25 Marras 2014, 21:29

Re: Vectra C ohjaus jäykkä kylmänä

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

Voisko järjestelmään päästä ilmaa jostain ja hukkuu pikkuhiljaa kun nesteet lämpiää. Kun kerran arvot ovat oikein ja virtamäärätkin näyttäisi täsmäävän. Omassa astrassa teki vähän samaa ja tokeni tehostajan säiliön vaihdolla. Näkyvää vuotoa ei ollu mutta vissiin jostain sai senverran ilmaa että oli pirun jäykkä käännellä kun kylmänä räjäytti tulille.
Käyttis: Peugeot 3008
Kesämopo: Solifer 10 1969 M48 Anker Laura
Reissukulkine: Mercedes Benz Ajokki Victor 1988(Tilaa Riittävästi)
Joudi_Action
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 11
Liittynyt: 10 Maalis 2010, 15:10

Re: Vectra C ohjaus jäykkä kylmänä

Viesti Kirjoittaja Joudi_Action »

kallek505 kirjoitti: 10 Touko 2018, 12:58 Voisko järjestelmään päästä ilmaa jostain ja hukkuu pikkuhiljaa kun nesteet lämpiää. Kun kerran arvot ovat oikein ja virtamäärätkin näyttäisi täsmäävän. Omassa astrassa teki vähän samaa ja tokeni tehostajan säiliön vaihdolla. Näkyvää vuotoa ei ollu mutta vissiin jostain sai senverran ilmaa että oli pirun jäykkä käännellä kun kylmänä räjäytti tulille.
Tuota mietin itsekkin, tuossahan on säiliö ja pumppu samassa, eli kumpikin tuli nyt vaihdettua. Mietin myös, olisiko tuon pumpun vaihdon jälkeen voinut jäädä vielä jokin ilmalukko järjestelmään? Ilmauksen tein pumpun vaihdon jälkeen siten, että ennen auton käynnistystä kääntelin rattia laidasta laitaan säiliö täynnä öljyä, auto käyntiin ja samaa toistoa jonkin aikaa. Pitäisi nyt vielä tarkistaa uudelleen nestepinnan taso, ettei ole ajossa vajunut vielä lisää. Öljyiksi laitoin nuo virheät Comma MVCHF litkut, mitä motonetin varaosahaku suositteli. Saman väristä oli aikaisemmatkin öljyt.
Joudi_Action
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 11
Liittynyt: 10 Maalis 2010, 15:10

Re: Vectra C ohjaus jäykkä kylmänä

Viesti Kirjoittaja Joudi_Action »

Nytpä on toinenkin Vectra käytetty piuhan päässä, ihan samanlaisia arvoja antoi sekin. Tuostakaan ei antanut aktivoida tuota AHL/AFL ajovalojen säätöä päälle, eli tuskin on tarkoituskaan olla tuon ohjaustehostimen säätövalin kautta aktiivisena?

Tällä Vectralla mitä nyt mittailin, on ajettu jo 504tkm ja ainakaan huoltokirjan mukaan ei hammastankoa tai pumppua ole vielä uusittu, ohjaus toimii kuitenkin kuten kuuluukin. Lisäksi pihasta löytyy yksi vuoden 2005 Astra jonka lasissa on jo 525tkm ja tässäkin pitäisi olla menossa vielä alkuperäinen hammastanko sekä pumppu. Tämänkään ohjaus ei ole temppuillut lainkaan, saattaa olla peräti alkuperäiset litkut tehostimessa, voisi olla aiheellista jo vaihdella... Eli taitaa olla aikamoista vaihtelua noiden kestossa.

Onkohan se sitten seuraavaksi se hammastangon vaihto edessä, alkaa ainakin omat neuvot loppua jo kesken. Onko kukaan tehnyt tuota operaatiota, osaako olla miten kaksinen homma? Joutuukohan apurunkoa pudottamaan kokonaan pois vai mahtuisiko se tulemaan jommasta kummasta pyöränkaaresta pihalle, jos saa kaikki pultit ja liitokset löysäiltyä apurungon ollessa paikallaan.
whathifi
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1842
Liittynyt: 20 Huhti 2005, 13:15
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: Vectra C ohjaus jäykkä kylmänä

Viesti Kirjoittaja whathifi »

Tulikos tähän asiaan ratkaisua?
Vectra C Estate -07
Joudi_Action
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 11
Liittynyt: 10 Maalis 2010, 15:10

Re: Vectra C ohjaus jäykkä kylmänä

Viesti Kirjoittaja Joudi_Action »

whathifi kirjoitti: 30 Heinä 2019, 14:16 Tulikos tähän asiaan ratkaisua?
Auto ollut koko ajan ajossa ja nyt viimeisen kesän aikana ohjaus ei itseasiassa temppuillut juuri ollenkaan, tai ainakaan ei auton kuski moisesta liikoja raportoinut Nyt kelien kylmetettä jäykistyi ohjaus kuitenkin uudelleen ja motivoiduin jatkamaan tutkimuksia "pienen" tauon jälkeen :D.

Meinasin jo laittaa hammastangon viimein tilaukseen, mutta mutta.. Aiemmin tuli testimielessä ohjausakselin u-niveltä kylvetettyä WD:ssä jne. ja tuo tuntui ohjausta aina hetkellisesti herkistävän. Kokeilin nyt ruikkia nivelelle tippakannulla ihan moottoriöljyä ja tuo itseasissa herkisti ohjausta kummasti! Kylmänä on yhä ohjausta nollakohdasta kääntäessä jäykkä kohta, mutta notkistuu aika pikaisesti. Pitää purkaa tuo nivel pöydälle, puhdistaa ja voidella mitä nyt voi. Ei taida olla purettava tuo nivel? Sitten tarvittaessa niveltä tilaukseen jos nyt vika on tuossa.
Joudi_Action
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 11
Liittynyt: 10 Maalis 2010, 15:10

Re: Vectra C ohjaus jäykkä kylmänä

Viesti Kirjoittaja Joudi_Action »

Tulipa tänään purettua tuo ohjausakseli. Vaihdoin vanhaan akseliin alimman ristinivelen, 16x40 koko tuntui käyvän. Nyt on ainakin tuo kunnossa, mutta vielä on kylmällä ratin ollessa nollakohdassa jäykkä kohta, eli eipähän siinä ollutkaan vika. Ristinivelkin oli kyllä vaihtokunnossa, joten ei nyt täysin turha työ ollut.
Vastaa Viestiin