Insignia A etujarru laahaa ja omituinen ääni

Auton alustaan liittyvä keskustelu.
Renkaat, vanteet, madaltaminen, jarrut, jne...
JuhaJarv
'Agila'
Viestit: 1
Liittynyt: 14 Touko 2018, 19:36

Insignia A etujarru laahaa ja omituinen ääni

Viesti Kirjoittaja JuhaJarv »

Kyseessä Insignia -09 2.0 CDTI Automaattilootalla.

Missähän vika kun vasen etujarru laahaa? Jarrun jo herkistelin pumppaamalla satulan syliteriä eestaas ja uudet liukutapitkin vaihdoin.

Välillä vasemman eturenkaan luota kuuluu kummallinen "murina", ihan kuin joku pumpun ääni. Tämä ääni kuuluu hitaassa vauhdissa ei jarrutettaessa (saattaa tosin hävitä rengasmelun alle) Tämä ääni jatkuu auton ollessa pysähdyksissä ja lakkaa lähtee liikkeelle lähdettäessä. En tiiä onko tällä äänellä jotain tekemistä jarrun laahamisen kanssa. Joku ABS-häikkä?
timota
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 17
Liittynyt: 14 Elo 2017, 15:08

Re: Insignia A etujarru laahaa ja omituinen ääni

Viesti Kirjoittaja timota »

Löytyikö etujarrujen laahakseen koskaan syytä? Itellä nyt sama tilanne, 2011 CDTI, ja tuota surisevaa ääntä ko. tilanteissa olen itekin ihmetellyt. Ääni kuuluu yleensä pysähtyessä, joskus pidempään, joskus ei..
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Insignia A etujarru laahaa ja omituinen ääni

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Kukaan hoksannut puhdistaa jarrupalojen vastinpintoja samalla?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
timota
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 17
Liittynyt: 14 Elo 2017, 15:08

Re: Insignia A etujarru laahaa ja omituinen ääni

Viesti Kirjoittaja timota »

Jos tarkoitat niitä liukupintoja, niin putsattu on. Vetäsin dremelillä pellilirpakkeet ja jarrupalojen korvat puhtaaksi.. Palat kyllä liikkuu ihan nätisti, ja liukutapit myös.
Masi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 830
Liittynyt: 26 Kesä 2002, 03:00

Re: Insignia A etujarru laahaa ja omituinen ääni

Viesti Kirjoittaja Masi »

timota kirjoitti: 17 Elo 2018, 20:20 Löytyikö etujarrujen laahakseen koskaan syytä? Itellä nyt sama tilanne, 2011 CDTI, ja tuota surisevaa ääntä ko. tilanteissa olen itekin ihmetellyt. Ääni kuuluu yleensä pysähtyessä, joskus pidempään, joskus ei..
Ettei vain tuon surinan lähde ole tämä:

- Turbon sähköpneumaattinen solenoidi osanro: 55580517/851069 tai vaihtoehtoisesti sama osa sääsuojalla sarjana kiinnikeineen: 55573362.

Ko. osa löytyy moottoritilan etureunasta suurinpiirtein mittatikun kohdalta ja maksaa noin 7-8 kymppiä.
timota
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 17
Liittynyt: 14 Elo 2017, 15:08

Re: Insignia A etujarru laahaa ja omituinen ääni

Viesti Kirjoittaja timota »

Masi kirjoitti: 18 Elo 2018, 17:19
Ettei vain tuon surinan lähde ole tämä:

- Turbon sähköpneumaattinen solenoidi osanro: 55580517/851069 tai vaihtoehtoisesti sama osa sääsuojalla sarjana kiinnikeineen: 55573362.

Ko. osa löytyy moottoritilan etureunasta suurinpiirtein mittatikun kohdalta ja maksaa noin 7-8 kymppiä.
Samaa funtsin, kun kaverilta juuri tuo osa meni vaihtoo joku aika sitten, piti kyllä melkoista hurinaa..

Jarrun lämpenemisen syytä en keksi, oikea etulevy lämpiää selkeästi vasenta enemmän. Satula liikkuu ihan kevyesti, mäntää joutuu jonkinlaisella voimalla painamaan, että menee sisään, vasen tosin perstuntumalla ihan samanlainen. Ilmasinkin etupään, mutta ei vaikutusta. Ja auto kyllä lähtee nätisti liukumaan jarrunpoljinta nostaessa, jos on yhtään kaltevuutta.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Insignia A etujarru laahaa ja omituinen ääni

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Omituista näin uudeksi autoksi mutta jos jarruletku on sisältä kudosviallinen niin paineen palautuminen kestää kauemmin.

Lisäksi joissakin insignioissa ja astroissa oli oli ongelmia kieron jarrulevyn tai olkaimen suhteen. Tulisi tuntua pintajarrulla pienenä nypytyksenä.

Ääni sitten jostain muualta
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
timota
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 17
Liittynyt: 14 Elo 2017, 15:08

Re: Insignia A etujarru laahaa ja omituinen ääni

Viesti Kirjoittaja timota »

Nyt taisi löyty ainakin osittainen syy siihen, että oikea etulevy lämpeni vasenta enemmän. Oikean takakulman jarrusatulan toinen liukutappi oli täysin jumissa. En ennen eilistä edes katsonut takapäätä, kun taka-akselille on vaihdettu levyt, palat ja osa liukutapeista viime syksynä, ja samalla puhdisteltiin paikat.

Nyt alkoi vasen etulevykin kiillottua jarruttaessa paremmin, en kyllä ihan täysin ymmärrä, miksi jumittunut satula vaikuttaisi myös etupään toimintaan, vaikka samassa piirissä lienevätkin. Sitän en myöskään ymmärrä, että mikä oli saanut toisen takaliukutapin ruostumaan noin pahasti, molemmat on syksyllä käsitelty samalla tavalla, ja ko. liukutapin suojakumi oli paikoillaan ja näytti silmämääräisesti ehjältäkin. Toinen liukutappi samassa satulassa oli ihan priimakunnossa.
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Insignia A etujarru laahaa ja omituinen ääni

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Voihan :evil: :evil: :evil:

Tutkin joku aika sitten pyöränlaakerin ääntämistä pyörittämällä kaikkia renkaita ja samalla huomasin vasemman takajarrun hiukan laahaavan (oikea takanapa äänsi, joten sen napa menee vaihtoon).

Navan vaihto on huomenna, niin ajattelin sitten tänään pikaisesti herkistellä vasenta takajarrua. Eipä ollutkaan pikainen juttu. No, toki lievään laahaamiseen ja ajoittain jarrutuksessa tuntuneeseen heijaamiseen löytyi syy. Vasemman takajarrusatulan ylempi liukutappi ihan jumissa :cry: .

Alempi liikkuu kyllä hienosti, mutta ylempi on niin jumissa, ettei lähtenyt irti. Liukutapin haitarikumista sisempi kaulus oli häipynyt, joten hyvin on päässyt suolavettä liukutapin sisään. Revin loput kumista pois ja kokeilin kierittää liukutappia irti. Ei auttanut edes kuumaksi lämmittäminen induktio kuumentimella :o .

Meinasi koko tappi vääntyä kieroksi, mutta sain sen oikaistua ja laitettua jarrusatulan takaisin, jotta autolla voi ajaa ja viedä se huomenna sinne takanavan vaihtoon. Kävin hakemassa valmiiksi uudet jarrupalat ja jumittuneelle puolella liukutappisarjan, josko ehtisivät sitä huomenna pajalla korjata.

Elleivät ehdi, niin taidan tilata vasemmalle puolella jarrusatulan kannattimen, joko hajottamolta käytetyn tai Autodocilta uuden. Tuskin alan yrittämään saada sitä jumittunutta tappia pois. Ei taida siihen tehota muu kuin tappi juuresta poikki ja porata jämät kannattimen sisältä pois. Helpommalla pääsee kun vaihtaa koko kannattimen.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Insignia A etujarru laahaa ja omituinen ääni

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Eilen vaihdettiin pajalla vain oikea takanapa ja siihen loppui jurina.

Sitten se vasemman takajarrusatulan liukutappi.
Kun täällä ei ole hajottamoita, mutta Keminmaassa oli purettuna -10 Insignia ja takajarrut myynnissä. Niinpä soitin eilen heti aamulla ja kysyin onko 315 mm takajarrulevyille ja myyvätkö erikseen pelkän satulan kannattimen. Väitti olevan 118 kW eli 315 mm jarruilla ja eivät myy pelkkää kannatinta vaan mukaan tulee myös satula. Hinta 50 €.

Jotta ei tarvitsisi tapella sen jumittuneen liukutapin kanssa päätin käydä mutkan ajamassa Keminmaassa ja hakemassa satulan. Tuleepahan mukana samalla toimivat liukutapit varalle toiselle puolelle, jos tarvii joskus (tähän tilanteeseen ostin jo ihan uudet Motonetista). Mieluummin siis ajoin 100 km sivunsa ja maksoin 50 osasta, kun olisin alkanut vanhaa yrittää irroittaa.

Vaan mitenkä kävikään.
Kotiin päästyäni irroitin vanhan kannakkeen ja aloin sovittaa purkaamolta saatua paikalleen. Ei mahdu :o . Tämä kannatin on liian ohut eli ilman jäähdytystä olevalle 292 mm levylle :banghead:
Nyt alkoi syödä miestä :evil: .

Hetken mietyttyä päätin, ettei tässä vaiheessa menetä enää mitään ja on yritettävä irroittaa vanhasta kannattimesta jumittunut liukutappi. Ruuvipenkkiin kiinni liukutappi ja siniliekillä pitkään kannatin liukutapin kohdalta tulikuumaksi. Nitkuttelua ja jopa lähti kääntymään. Sitten vain edestakaista nitkuttelua ja samalla ulospäin vetoa niin tuli ulos :peukku:

Kunnon puhdistus kannattimelle ja uudet liutapit jarrurasvan kanssa niin johan pelaa. Siihen loppui laahaaminen, joka oli tosin niin lievä, ettei sitä ajossa huomannut, mutta jarrutuksessa tuntunut tärinä ja heijaaminen hävisi tyystin. Vanhassa jumittunut liukutappi esti satulan liikkumisen, joten ulompi pala ei ottanut kiinni kunnolla vaan ainoastaan sisempi pala otti männän kautta.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Vastaa Viestiin