4-pyörä suuntaus pajaa

Auton alustaan liittyvä keskustelu.
Renkaat, vanteet, madaltaminen, jarrut, jne...
mav
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 170
Liittynyt: 01 Marras 2004, 02:00
Paikkakunta: Tampere

4-pyörä suuntaus pajaa

Viesti Kirjoittaja mav »

Sen verran alkoi korpeamaan nää nyky putiikit taas, että anteeksi...
Euromastersille aika vaihteesta kun paremmat putiikit myy tampereella ei oota ja aikoja kahden viikon taakse. (Nykyään käytän maalaispajoja näihinkin hommiin. He sentään viitsivät sotkea kätensä saveen ja tehdä hommat eikä jeesustella. Jopa päivän varoitusajalla.)
Laitoin alustasarjan ja yllättäen ei pultit liiku kuten sormilla pyörittäen... Äijä euromastersilta tulee heti taas syyttävä sormi heiluen että mikään liiku ja ei uskalla vääntää kun menee poikki.
Tiesin kyllä yskän, mutta painoin heti auton alle... Rupes huutaan että asiakas ei saa edes olla täällä. WTF?
Ainakin katsastuksessa heillä tunkit ja nosturit kestää päivän valoa.

Sanoin anna tähän niin kokeilen vääntää, eipä antanut. Annoin luvan vääntää mutteria, mutta ei uskaltanut. Väitti että kun menee poikki niin auto jää tähän eikä pysty millään siirtää. (Tuli vaan mieleen että mikä hiton antiikkinen paja moinen on...) Sanoin että saan auton pois tosta ulkoa parkki ruudusta kyllä. Eipä auttanut... Kannattais hommata välineet maalaispitäjistä.
Kaiken lisäksi vaikka en autoalalla töissä ole, mutta ite väännän aina pulttia mutterin päästä auki jos mahdollista. Ei ole tullut 30 työvuoden aikana tapausta että pultti katkeisi keskeltä. Aina mutterin päästä missä osuu kohta ja paino tukivaren tyyliin (heti mutterin takaa). Lisäksi siihen jää n. 2mm tynkä. Eikä varmaan tipu päälle. Ja pystyy ajaan kotiin / pajalle.

Auraus olis ollut nippanappa ok kait. Vain camber säätö olis ollut pakko kuulemma. Pultit liikku ihan ok kun vähä väänsi varrella ja crc väliin. AIkaa meni tietysti kahvi"tunnin" verran eli 10 min puljatessa kun ite herkistelin.

Noh 25 euroa tyhjästä, ja rahasta ei ole kiinni vaan periaatteesta ja heidän paskasta palvelusta. Oma aikataulu jne. Aikaa varatessa mainitsin asioista + ppm maksut tyhjästä jaarittelusta.
Kannattaisi myydä vain tarkastusta Motonet tyyliin. Siirtokilvillä kiva kuskailla.

Aiemman pelin kanssa kävi joskus, että koko varattua aikaa ei löytynyt listoista. Hyvä ruuvata siirtokilvillä tyhjää. Ylimielistä porukkaa kyllä.

Yst. terv Mika
tikola
'Senator'
'Senator'
Viestit: 457
Liittynyt: 22 Helmi 2010, 13:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: 4-pyörä suuntaus pajaa

Viesti Kirjoittaja tikola »

Tämä on tätäpäivää - työn hinta on vedetty niin tappiin, että tällainen yksittäinen kansalainen ei ole kiinnostava asiakas, koska tuottotavoitteet manageriosastolta ovat niin kovat. Tästä syystä ei enää tehdä koneremottia vaan remonttikuntoista autoa vedetään surutta paaliin. Minulla tämä on johtanut siihen, että teen itse kaiken minkä kykenen ja palveluna ostan sen mikä on pakko. Ostamisesta on tullut niin älyttömän hankalaa (tai sitten järjettömän kallista), että jos onnistut löytämään tarpeesi täyttävän pajan siitä kannattaa kyllä pitää kiinni.

Kuluttajalla on mahdollisuus valita ja sinun tapausessa Euromaster taisi nyt mennä niihin paikkoihin joihin sinun ei kannata mennä. Kokeilet seuraavaa, joka todennäköisesti on pienempi ja kun se oikea lopulta löytyy käytät sitä jatkossakin. Rahaa tähän vähän tärvääntyy ja vaivaa se tuottaa, mutta niin se vain maailmassa nykyään on.

Onnea matkaan - tiedän tunteen. Ainoa vinkkini on, että etsit niitä maalaispajoja läheltä asuinpaikkaasi ja kierrät nämä "konserniliikkeet" toistaiseksi kauempaa. Netti on tänäpäivän hyvä tuki, eli kokemuksia on siellä jaettu ja niitä voi sinne jakaa tulevien avuksi.
mandula
'Senator'
'Senator'
Viestit: 523
Liittynyt: 16 Syys 2014, 13:12

Re: 4-pyörä suuntaus pajaa

Viesti Kirjoittaja mandula »

Euromasterilla itsekkin tupannut käyttämään nelipyöräsuuntauksissa, kun jätkät uhrasi oikeasti aikaa että sai kulmat symmetrisiksi ja omat toiveet huomioiden (eli ettei vaan laiteta niihin toleranssin ääripäihin vaan niiden keskelle). Sai olla itse vielä mukana vieressä pällistelemässä.

Nyt oli tullut lappu hallin oveen, että asiakkailta pääsy kielletty ja viimeisin säädätys oli tyyliin sinne päin kunhan osuu toleransseihin.

Harmi, kun oli niin hyvä paikka aiemmin mutta eipä tule enää siellä käytettyä.
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
tikola
'Senator'
'Senator'
Viestit: 457
Liittynyt: 22 Helmi 2010, 13:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: 4-pyörä suuntaus pajaa

Viesti Kirjoittaja tikola »

Juuri näin, eli jos saatu palvelu ei ole halutunlaista, niin sitten asiakas vaihtaa palveluntarjoajaa. Tämä on aitoa markkinataloutta. Ongelmaksihan vaan tulee se, että tämä on työlästä ja kallista, kun niitä huteja matkalla tulee ja etukäteistietoa kaikesta ei saa, mutta se nyt pitää vaan sietää.

En väitä, että Euromaster olisi tässä nyt kaiken pahan alku. Itselläni esimerkiksi ei ole mitään kokemusta pajasta ja voi olla, että tuo kokemuksenne on vain jostain tietystä liikkeestä - ei koko ketjusta. Oma kokemus on aina näissä se varmin ja googlen avulla voi päätellä toisten kokemuksista jotakin. Nyrkkisääntö varmasti on, että mitä pienempi tekijä - sen joustavampi palvelu, kun laatujärjestelmät eivät siellä niin rassaa.
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: 4-pyörä suuntaus pajaa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Täytyy taas kehua Oulun Vasaraperän PointS liikettä. Ainakin vielä 1,5 vuotta sitten palvelu oli hyvää ja ammattitaitoista porukkaa (pari kaveria teki pyöränsuuntauksia).

Tiloihin pääsi katsomaan itse vierestä ja seuraamaan homman edistymistä. Myös laitteet olivat "viimeisen päälle". Olivat myös varustautuneet juuttuneisiin pultteihin/muttereihin hankkimalla induktiokuumentimen. Tosi kätevä laite.

Myös säädöt tehtiin huolella ja jopa käytiin koeajolla. Palattiin sitten vielä (tarvittaessa) hienosäätämään lisää. Se ei muuten pidä paikkaansa, että säätöarvojen ollessa keskellä tulos olisi paras mahdollinen. Se riippuu useasta tekijästä: autosta, alustasta, renkaista ..... ja mistä säätöarvosta on kulloinkin kyse.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
mandula
'Senator'
'Senator'
Viestit: 523
Liittynyt: 16 Syys 2014, 13:12

Re: 4-pyörä suuntaus pajaa

Viesti Kirjoittaja mandula »

Juu toki riippuu setupista parhaat arvot, ja yleensä oman säätöarvolapun kanssa mennytkin säädättämään mitkä hyväksi koettu eikä muistaakseni taka-akselilla edes osunut valmistajan antamaan toleranssiin haluttu auraus. Mutta viimeisin kokemus oli sellainen, että kunhan arvot pysyivät toleransseissa niin niihin ei sitten koskettukaan. Jos ei olisi ollut kiire lomamatkalle, niin olisin vaatinut uuden säädön että olisi ollut säätöarvot edes symmetriset.
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
mav
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 170
Liittynyt: 01 Marras 2004, 02:00
Paikkakunta: Tampere

Re: 4-pyörä suuntaus pajaa

Viesti Kirjoittaja mav »

Hyvä paja löytyi jopa lähempää kuin tajusin. Lomaa jäljellä viikko eli tien päälle "uudella, taas..." :) Messukylä osaa! Osasivat jopa asiakas palvelun ja lukea ihmistä milloin harmittaa vanhemmat tapaukset. (Tiesivät yskän. No yy...)
5w-30
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 01 Helmi 2018, 22:44

Re: 4-pyörä suuntaus pajaa

Viesti Kirjoittaja 5w-30 »

..viimeisin kokemus 4-pyöräsuuntauksesta ; taka-akselin camber toinen punaisella; -1.31/-2.09 josta korjaamokaveri sano :" tota minä en kyllä rupea säätämään" . En ymmärrä miksi annoin tilanteen mennä ohi :bonk: . Kotona kävin asiaa tutkimaan ja selvisi: taka-akselin Camberit sekä auraukset on säädettävissä tästä gts Vectrasta.

Aikaisemmat kokemukset suuntauksista osoittaneet, että symmetrisyyksistä ei väliä, riittää et on vihreellä..nyt ei päde sitten enää sekään. :-?
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: 4-pyörä suuntaus pajaa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

5w-30 kirjoitti: 02 Syys 2018, 00:58 ..viimeisin kokemus 4-pyöräsuuntauksesta ; taka-akselin camber toinen punaisella; -1.31/-2.09 josta korjaamokaveri sano :" tota minä en kyllä rupea säätämään" . En ymmärrä miksi annoin tilanteen mennä ohi :bonk: . Kotona kävin asiaa tutkimaan ja selvisi: taka-akselin Camberit sekä auraukset on säädettävissä tästä gts Vectrasta.

Aikaisemmat kokemukset suuntauksista osoittaneet, että symmetrisyyksistä ei väliä, riittää et on vihreellä..nyt ei päde sitten enää sekään. :-?
Laiska kaveri vain ollut tai pelännyt jumittuneita ja katkeilevia pultteja.
Tiesi tasan tarkaan että säädettävissähän se Camber takana on, mutta ei ole välttämättä helppo ja nopea homma. Camberia säädetään poikittaisesta alatukivarresta, jossa on ihan sitä varten epäkesko pultti. Tätä säädettäessä menee auraus myös pieleen eli senkin joutuu säätämään uudelleen aurausvarresta.

Oulussa ainakin yksi paja osaa ja tekee homman kunnolla. Heillä on induktiolämmitin juuri noita jumittuneita pultteja varten. Ei halpa mutta kätevä laite. Ja säätökin tehdään pilkulleen ja huolella. Asentaja käy jopa koeajolla :D , jota ei ihan joka paikassa tehdä. Koeajonkin jälkeen vielä hienosäätää tarvittaessa.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Ari-S
OCF Member 2019
Viestit: 14081
Liittynyt: 19 Huhti 2006, 17:21
Paikkakunta: Varkaus

Re: 4-pyörä suuntaus pajaa

Viesti Kirjoittaja Ari-S »

Onneks yks puol tuttu pitää tääl Varkaudessa omaa pajaa ja hommas sinne likipittäin uudet JohnBeamin säätö vehkeet. Ei oo viel tarvinnu valittaa ja saa olla itekki vieres tuusaamassa ja nypläämässä
Vectra A -93 CD
Astra 1.9 -07 OPCline
imaC
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 668
Liittynyt: 06 Syys 2006, 19:31
Paikkakunta: JANAKKALA

Re: 4-pyörä suuntaus pajaa

Viesti Kirjoittaja imaC »

Osaakos joku suositella hämeenlinnan seudulle pätevää pajaa..? Monella hienot laitteet mutta....
Vastaa Viestiin