Tarvitsin tuossa halvan ja katsastetun auton ja löytyikin siistin näköinen 1998 1.8 Sport Astra joka tuntui toimivan ihan hyvin. Pikaisen koeajon jälkeen ostin auton ja kotimatkalla testailin renkaiden pitoa ja tajusin etteivät ABS:ät toimi ollenkaan eikä myöskään TC-nappula tee mitään.
Kun autoon laittaa virrat päälle niin mittaristossa ei pala ollenkaan ABS-valoa. Ajattelin, että tehty vanha temppu ja poistettu poltin mutta vähän asiaa googlattuani selvisi etteivät nuo varoitusvalot edes ole polttimoita vaan kiinteästi juotetut ledit.
Ensimmäinen homma on varmaan ottaa mittaristo irti ja katsoa mitä siellä on tehty. Toivottavasti ei vain ole jollain ruuvarilla revitty ledejä irti
Katselin myös ettei tässä autossa taida olla erikseen ABS-antureita vaan ovat integroituna pyörännapaan?
Pääseekö tuossa mittarin irroitettua miten helposti kiinni noihin varoitusvalon ledeihin vai pitääkö koko mittaristo purkaa atoimeiksi?
Ja sitten vielä löytyykö tähän autoon mitään halpaa ( ja toimivaa) vikakoodin lukijaa joka toimii Androidilla? Noita löytyy kaikenlaisia mutta olisi kiva että toimisi tämän auton kanssa ja ei tuosta portistakaan ole selvyyttä kun ei taida kuitenkaan ihan nykyaikaisin ODB2 olla.
Autossa tosiaan leimaa loppuvuodelle enkä juuri nyt kerkeä autolle mitään tekemään mutta mietiskelen tässä etukäteen mistä sitä aloittaa kunhan kerkeää asiaa tutkia. Paras olisi tietysti jos olisi vain jokin hapettunut liitin mutta epäilen jos tässä on pitänyt ruveta valoja poistamaan.
1998 G-Astran ihmettelyä (ABS)
Re: 1998 G-Astran ihmettelyä (ABS)
Ettei ois sulake menny
Re: 1998 G-Astran ihmettelyä (ABS)
En ole vielä niitäkään kerennyt/jaksanut katsoa mutta ei ABS-valoa saa mielestäni koskaan pois sulaketta poistamalla. Turvalaite niin palaa aina kun ei päällä.
Re: 1998 G-Astran ihmettelyä (ABS)
Oisko ledi murjottu rikki tai teipattu pimeäksi
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.
Nyt vähän muitakin..
Nyt vähän muitakin..
Re: 1998 G-Astran ihmettelyä (ABS)
Mittariston purku on helppo. Ratti eteen ja alas. Rattimuovit pois. Mittariston kehyksen yläreunasta kaks torxia auki. Kehyksen takaa löytyy mittariston yläreunasta kaks torxia. Alapää erillisellä linkulla kiinni. Väriltään keltainen se linkku. Pikkuisen voi joutua pujottelemaan mutta helppo nakki
Käyttis: Peugeot 3008
Kesämopo: Solifer 10 1969 M48 Anker Laura
Reissukulkine: Mercedes Benz Ajokki Victor 1988(Tilaa Riittävästi)
Kesämopo: Solifer 10 1969 M48 Anker Laura
Reissukulkine: Mercedes Benz Ajokki Victor 1988(Tilaa Riittävästi)
Re: 1998 G-Astran ihmettelyä (ABS)
Kiitokset, täytyy tutkia mittariston mysteeri.
Löysin täältä foorumin syövereistä tälläisen ohjeen jolla saa ainakin kätevästi mitattua ABS-boksille tulevat jännitteet sekä anturien ohmit:
"Nopeussignaali tulee ABS yksikön kautta.
Kannattaa mitata ABS yksikön liittimestä onko antureiden vastusarvot tasaiset (2002 omegassa ne oli noin 1,4k).
Lisäksi kannattaa mitata tuleeko liittimeen jännitteet ja maadoitukset kunnolla.
Kyseiseen boxiin (autona ASTRA-G 1999 X20XEV) tulee seuraavia tietoja:
Liitin nro 17 ja 18 jatkuva 12V sulakkeelta F5 60A
Liitin nro 15 jännite kun sytytysvirta on päällä F1.23 10A
jos tämä jännite puuttuu, niin yksikkö ei toimi, eikä yksikköön saa yhteyttä PC:llä (vikakoodien luku ei onnistu)
Maadoitus 16 ja 19
Anturit
6 ja 7 etu vasen
3 ja 5 etu oikea
1 ja 2 taka vasen
8 ja 9 taka oikea
P4085 vasen takarengas, pitopiiri/-venttiili viallinen.
Kyseinen vikakuvaus vaikuttaisi, että on hydrauliikkayksikön sisäinen vika.
Muistaakseni tällä foorumilla on käsitelty kyseisen yksikön korjausta, on joku "tyyppivikla"...
"
Tuo ABS-boksi taitaa olla pumpun kyljessä tässä autossa kiinni.
Löysin täältä foorumin syövereistä tälläisen ohjeen jolla saa ainakin kätevästi mitattua ABS-boksille tulevat jännitteet sekä anturien ohmit:
"Nopeussignaali tulee ABS yksikön kautta.
Kannattaa mitata ABS yksikön liittimestä onko antureiden vastusarvot tasaiset (2002 omegassa ne oli noin 1,4k).
Lisäksi kannattaa mitata tuleeko liittimeen jännitteet ja maadoitukset kunnolla.
Kyseiseen boxiin (autona ASTRA-G 1999 X20XEV) tulee seuraavia tietoja:
Liitin nro 17 ja 18 jatkuva 12V sulakkeelta F5 60A
Liitin nro 15 jännite kun sytytysvirta on päällä F1.23 10A
jos tämä jännite puuttuu, niin yksikkö ei toimi, eikä yksikköön saa yhteyttä PC:llä (vikakoodien luku ei onnistu)
Maadoitus 16 ja 19
Anturit
6 ja 7 etu vasen
3 ja 5 etu oikea
1 ja 2 taka vasen
8 ja 9 taka oikea
P4085 vasen takarengas, pitopiiri/-venttiili viallinen.
Kyseinen vikakuvaus vaikuttaisi, että on hydrauliikkayksikön sisäinen vika.
Muistaakseni tällä foorumilla on käsitelty kyseisen yksikön korjausta, on joku "tyyppivikla"...
"
Tuo ABS-boksi taitaa olla pumpun kyljessä tässä autossa kiinni.
Re: 1998 G-Astran ihmettelyä (ABS)
B Omegoista ja B Vectroista noita abs yksiköitä on mennyt ainakin.
Mulla on g astran mittaristo jossa vajaat 300tkm ml jos ilmenee tarvetta niin halvalla saat
Mulla on g astran mittaristo jossa vajaat 300tkm ml jos ilmenee tarvetta niin halvalla saat
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V