Calibra ohjaus tuunaus

Auton alustaan liittyvä keskustelu.
Renkaat, vanteet, madaltaminen, jarrut, jne...
ErikFinn
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 52
Liittynyt: 30 Heinä 2019, 01:28
Paikkakunta: Kokkola

Calibra ohjaus tuunaus

Viesti Kirjoittaja ErikFinn »

Tietääkö joku että onko tuolla steering rackissä (mikä lie suomalainen termi :D ) semmoiset luultavasti nailoniset puslat/prikat joita kaventamalla/lyhentämällä/poistamalla etupyörät saisi kääntymään vakiota enemmän?
Tai joku parempi helppo keino tuon tavoitteen saavuttamiseksi? :lol:
ErikFinn
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 52
Liittynyt: 30 Heinä 2019, 01:28
Paikkakunta: Kokkola

Re: Calibra ohjaus tuunaus

Viesti Kirjoittaja ErikFinn »

No jos tuota ei kukaan tiedä niin olisiko kellään jakaa räjäytuskuvaa tosta räkistä?
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Calibra ohjaus tuunaus

Viesti Kirjoittaja ?! »

Ohjausvaihde/hammastanko? :D

Takavetoisiin lisätään ns. drifting prikat/holkit joilla kääntyvyyttä lisätään.

Etuvetoisissa keulaa käännetään yleensä sillä etuvedolla, vai jtn tynnyrikiertoako suunnittelet?
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
ErikFinn
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 52
Liittynyt: 30 Heinä 2019, 01:28
Paikkakunta: Kokkola

Re: Calibra ohjaus tuunaus

Viesti Kirjoittaja ErikFinn »

Ei nyt ihan drifting pyörien kääntyvyyttä haeta kun se vaatis uutta osaa ja €€€ mutta minäpä yritän etsiä erään videon jossa tuo hakusessa oleva proseduuri näytettiin
ErikFinn
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 52
Liittynyt: 30 Heinä 2019, 01:28
Paikkakunta: Kokkola

Re: Calibra ohjaus tuunaus

Viesti Kirjoittaja ErikFinn »

Elikkä osan nimi joka hakusessa on "steering rack limiter", kohdasta 2:36 eteenpäin löytyy, vihreä nylon prikka.

Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3583
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: Calibra ohjaus tuunaus

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

No ei ainakaan noin yksinkertaista ratkaisua löydy. Raidetangot ei tule hammastangon päästä ulos, vaan kiinnittyvät siihen keskikohdasta.
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
ErikFinn
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 52
Liittynyt: 30 Heinä 2019, 01:28
Paikkakunta: Kokkola

Re: Calibra ohjaus tuunaus

Viesti Kirjoittaja ErikFinn »

Eli se tärkein kysymys oli että löytyykö sieltä tuollaisia nylon puslia?
Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3583
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: Calibra ohjaus tuunaus

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

Ei
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
ErikFinn
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 52
Liittynyt: 30 Heinä 2019, 01:28
Paikkakunta: Kokkola

Re: Calibra ohjaus tuunaus

Viesti Kirjoittaja ErikFinn »

Wesku79 kirjoitti: 06 Loka 2019, 12:42Ei
ok kiitoksia.
Olisko sitten muuta heleppoa halpaa tapaa saada etupyöriin enempi kääntymiskulmaa poislukien isompi osienvaihto?

Muistaakseni calikan kääntöympyrä on 11.5m eli pyörät ei käänny kovinkaan paljon. Tuolla rallissa olisi luisussa avuksi jos kääntyisivät enemmän.
Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3583
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: Calibra ohjaus tuunaus

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

Iskaritolpista leikkaa kääntövarret irti, lyhentää ne ja hitsaa takaisin kiinni. En kyllä tiedä paljonko niitä tohtii lyhentää.
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Calibra ohjaus tuunaus

Viesti Kirjoittaja ?! »

ErikFinn kirjoitti: 06 Loka 2019, 13:05
Wesku79 kirjoitti: 06 Loka 2019, 12:42Ei
ok kiitoksia.
Olisko sitten muuta heleppoa halpaa tapaa saada etupyöriin enempi kääntymiskulmaa poislukien isompi osienvaihto?

Muistaakseni calikan kääntöympyrä on 11.5m eli pyörät ei käänny kovinkaan paljon. Tuolla rallissa olisi luisussa avuksi jos kääntyisivät enemmän.
Voi siitä tietysti jtn apujakin olla,mutta etuvedossa ei sitä pyörienkääntyvyyttä tarvitakkaan paljoa kun se keula kääntyy vetopäällä sinne mihin pyörät näyttää.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Keme
OCF Member 2019
Viestit: 2841
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Rannikko

Re: Calibra ohjaus tuunaus

Viesti Kirjoittaja Keme »

ErikFinn kirjoitti: 06 Loka 2019, 13:05 Muistaakseni calikan kääntöympyrä on 11.5m eli pyörät ei käänny kovinkaan paljon. Tuolla rallissa olisi luisussa avuksi jos kääntyisivät enemmän.
Ennemmin herkistelee jarrut ja treenaa vasemman jalan jarrutusta. Siitä on paljon enemmän hyötyä.
JEEEEEEEEEEEEE!
ErikFinn
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 52
Liittynyt: 30 Heinä 2019, 01:28
Paikkakunta: Kokkola

Re: Calibra ohjaus tuunaus

Viesti Kirjoittaja ErikFinn »

?! kirjoitti: 07 Loka 2019, 13:08
ErikFinn kirjoitti: 06 Loka 2019, 13:05
Wesku79 kirjoitti: 06 Loka 2019, 12:42Ei
ok kiitoksia.
Olisko sitten muuta heleppoa halpaa tapaa saada etupyöriin enempi kääntymiskulmaa poislukien isompi osienvaihto?

Muistaakseni calikan kääntöympyrä on 11.5m eli pyörät ei käänny kovinkaan paljon. Tuolla rallissa olisi luisussa avuksi jos kääntyisivät enemmän.
Voi siitä tietysti jtn apujakin olla,mutta etuvedossa ei sitä pyörienkääntyvyyttä tarvitakkaan paljoa kun se keula kääntyy vetopäällä sinne mihin pyörät näyttää.
Jäällä vakionastoilla tiukassa neulansilmässä kun auto vaan ei käänny ja puskee niin käkkärillä kun vetää takapyörät lukkoon ja auto sivuluisuun ja kaasulla/vastaohjauksella kääntyy suht hyvin. Ei välttämättä nopein tapa mutta tämä auton leveä sivuluisu voi peittää takanaolevan ohitusyrityksen. Siksi enempi kääntyvät etupyörät olisi hyvä, jottei lähde lapasesta niin helposti.
ErikFinn
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 52
Liittynyt: 30 Heinä 2019, 01:28
Paikkakunta: Kokkola

Re: Calibra ohjaus tuunaus

Viesti Kirjoittaja ErikFinn »

Keme kirjoitti: 07 Loka 2019, 13:16
ErikFinn kirjoitti: 06 Loka 2019, 13:05 Muistaakseni calikan kääntöympyrä on 11.5m eli pyörät ei käänny kovinkaan paljon. Tuolla rallissa olisi luisussa avuksi jos kääntyisivät enemmän.
Ennemmin herkistelee jarrut ja treenaa vasemman jalan jarrutusta. Siitä on paljon enemmän hyötyä.
Tuo myöskin listalla kyllä.
Keme
OCF Member 2019
Viestit: 2841
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Rannikko

Re: Calibra ohjaus tuunaus

Viesti Kirjoittaja Keme »

ErikFinn kirjoitti: 07 Loka 2019, 13:21 Jäällä vakionastoilla tiukassa neulansilmässä kun auto vaan ei käänny ja puskee niin käkkärillä kun vetää takapyörät lukkoon ja auto sivuluisuun ja kaasulla/vastaohjauksella kääntyy suht hyvin. Ei välttämättä nopein tapa mutta tämä auton leveä sivuluisu voi peittää takanaolevan ohitusyrityksen.
Ottaa vauhdin pois ennen mutkaa ja hissuttelee sisäkurvia pitkin. Ei sieltä ulkoa kukaan tule ohi. Leveä sivuluisu taas ei vaadi kovin kummosta kopsautusta spinnaukseen. Silloin tulee koko loppu jono ohi.
JEEEEEEEEEEEEE!
Vastaa Viestiin