Potilas on 2006-mallinen Vivaro, 1.9DTi ABS:llä ja ongelmana olemattomat jarrut takapalojen vaihdon jälkeen.
Jarrut toimivat hienosti ennen remonttia mutta palojen vaihdon tuloksena on se, että poljin menee suhisten lattiaan eikä käsijarrukaan toimi.
Poljnta polkiessa männät liikkuvat normaalisti, samoin käsijarrua vetäessä männät liikkuvat.
Outoa on se, että männät eivät ikäänkuin säädä etäisyyttään automaattisesti vaan vetäytyvät takaisin ihan pohjaan, tästä syystä luulen tuon polkimenkin painuvan hissuksiin lattiaan.
Mäntiä sisään kiertäessä oli pientä jäykkyyttä havaittavissa mutta menivät ne sisään kuitenkin ilman tappelua. Nestesäiliön korkki oli myös auki.
Käsijarru tosiaan ei toimi ollenkaan mutta käyttöjarrulla on sen verran "henkeä" vielä että pihalla siirtäminen onnistuu.
Kokelin myös ilmata systeemiä kun ajatus oli vaihtaa jarrunesteet samalla enkä saanut mistään nipasta ilmaa ulos ollenkaan.
Mitähän mä nyt rikoin? Kummankin satulan takaa?
Vivaron jarruongelma takapalojen vaihdon jälkeen
Re: Vivaron jarruongelma takapalojen vaihdon jälkeen
Kai poljit jalkajarrulla palat kiinni ennen kuin koskit käsijarruun?
Re: Vivaron jarruongelma takapalojen vaihdon jälkeen
Joo, näin tein.
Tänään tutkin ongelmaa muutaman tunnin lisää, tuloksena todennäköisesti hajonnut oikea takasatula, muut tuntuu toimivan suht normaalisti.
Long story long;
Purin takajarrut uudelleen, varmistin että osat ovat oikein ja oikeinpäin, eikä vuotoja näy tiivisteissä/putkissa/letkuissa.
Imuilmauslaittella sain imettyä jarrunestettä hyvin kaikista muista satuloista paitsi takaa oikealta josta ei nestettä imulla tullut ollenkaan.
DIY-ilmauspullolla sain polkemalla puskettua nestettä em. satulasta ulos ilman näkyvää kuplintaa, tuntuma parani koko systeemin nesteen vaihdolla jo lähes normaaliksi(poljin painuu pitkälle mutta auto pysähtyy) vaan käsijarru ei takaoikealla toimi vaikka kaapeli vetää -> satulan vipu kääntyy-> pala liikkuu mutta jarrutusta ei tapahdu.
En keksi muuta kuin sen, että tuo käsijarrumekanismi jotenkin hajosi mäntää sisään työntäessä ei nyt enää säädy oikein.
Auto sentään pysähtyy jo, mutta luulen/kuvittelen tuon tämänhetkisen polkimen pitkän liikkeen juontuvan jotenkin tuon oikean satulan omituisuudesta. Ehkä?
Tänään tutkin ongelmaa muutaman tunnin lisää, tuloksena todennäköisesti hajonnut oikea takasatula, muut tuntuu toimivan suht normaalisti.
Long story long;
Purin takajarrut uudelleen, varmistin että osat ovat oikein ja oikeinpäin, eikä vuotoja näy tiivisteissä/putkissa/letkuissa.
Imuilmauslaittella sain imettyä jarrunestettä hyvin kaikista muista satuloista paitsi takaa oikealta josta ei nestettä imulla tullut ollenkaan.
DIY-ilmauspullolla sain polkemalla puskettua nestettä em. satulasta ulos ilman näkyvää kuplintaa, tuntuma parani koko systeemin nesteen vaihdolla jo lähes normaaliksi(poljin painuu pitkälle mutta auto pysähtyy) vaan käsijarru ei takaoikealla toimi vaikka kaapeli vetää -> satulan vipu kääntyy-> pala liikkuu mutta jarrutusta ei tapahdu.
En keksi muuta kuin sen, että tuo käsijarrumekanismi jotenkin hajosi mäntää sisään työntäessä ei nyt enää säädy oikein.
Auto sentään pysähtyy jo, mutta luulen/kuvittelen tuon tämänhetkisen polkimen pitkän liikkeen juontuvan jotenkin tuon oikean satulan omituisuudesta. Ehkä?
Astra K CNG 2018
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13552
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Vivaron jarruongelma takapalojen vaihdon jälkeen
Vaihda vielä se ilmausnippa tai käytä irti ja poraa auki. Se voi olla tukossa ettei tule neste läpi.
Mutta tosiaan satula on voinut olla jo ennestään rikki. "Räikästä" puuttuu paloja niin mäntä ei liiku käsijarrulla mutta käyttöjarrulla liikkuu. Eli saattoi toimia kuluneilla paloilla sopivassa kohtaa "räikkää"
Minulla on ollut yksi satula joka teki samoin että mäntä palasi pohjaan wag vehkeessä joten sekään ei ole mahdotonta vaikka järjestelmässä ei olisi ilmaa
Mutta tosiaan satula on voinut olla jo ennestään rikki. "Räikästä" puuttuu paloja niin mäntä ei liiku käsijarrulla mutta käyttöjarrulla liikkuu. Eli saattoi toimia kuluneilla paloilla sopivassa kohtaa "räikkää"
Minulla on ollut yksi satula joka teki samoin että mäntä palasi pohjaan wag vehkeessä joten sekään ei ole mahdotonta vaikka järjestelmässä ei olisi ilmaa
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Vivaron jarruongelma takapalojen vaihdon jälkeen
Ilmausnippa on nyt putsattu ja poranterällä varmistettu että reikä on avoin sekä nipassa että satulassa ja nestettä tulee hyvin. Paitsi sillä imulaitteella... No, DIY-pullolla ei kuplia näy joten tuskin sitä ilmaa siellä on.
Kun muistelen menneitä niin tuo käsijarrun tuntuma on ollut auton meillä ollessa aina hieman epämääräinen mutta leimalla arvot olivat vuosi sitten hyvät. Toisaalta, onhan tuossa vaijeriakin jokunen metri.
Talvella vaijerit jäätyivät joten känkkää ei silloin käytetty juurikaan ja viimeisen pari kk auto onkin vain seissyt..
Kyllä se on uuden satulan osto edessä, ei tästä ehjää tule muutoin.
Kun muistelen menneitä niin tuo käsijarrun tuntuma on ollut auton meillä ollessa aina hieman epämääräinen mutta leimalla arvot olivat vuosi sitten hyvät. Toisaalta, onhan tuossa vaijeriakin jokunen metri.
Talvella vaijerit jäätyivät joten känkkää ei silloin käytetty juurikaan ja viimeisen pari kk auto onkin vain seissyt..
Kyllä se on uuden satulan osto edessä, ei tästä ehjää tule muutoin.
Astra K CNG 2018
Re: Vivaron jarruongelma takapalojen vaihdon jälkeen
Motivaatio remontointiin oli hakusessa hetken aikaa mutta sain kun sainkin eilen vaihdettua oikean takasatulan ehjään sillä tuloksella että jarrut toimivat jälleen.
Eli, lopputuloksena oli hajonnut takaoikea jarrusatula. Uudella satulalla ilmauskin onnistui paremmin ja käsijarrukin pelaa nyt normaalisti, jopa paremmin kuin ennen.
Kohti katsastusta siis...
Eli, lopputuloksena oli hajonnut takaoikea jarrusatula. Uudella satulalla ilmauskin onnistui paremmin ja käsijarrukin pelaa nyt normaalisti, jopa paremmin kuin ennen.
Kohti katsastusta siis...
Astra K CNG 2018