Akun siirto takakonttiin...

Kaikki autohifiin liityvät asiat.
Soittimet, kaiuttimet, vahvistimet, johtosarjat, jne...
Avatar
Nexeon
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 203
Liittynyt: 19 Huhti 2006, 16:25
Paikkakunta: Kerava

Akun siirto takakonttiin...

Viesti Kirjoittaja Nexeon »

Tietyistä syistä joudun siirtämään Optiman akun takakonttiin, jonne on myös sijoitettu poppivehkeet. Tarkoitus olisi asentaa akku vararengastilaan.
Tässä omia mietteitä kuinka tuo tulisi kytkeä, kertokaa jos olen jossakin asiassa väärässä:

PLUS (+) :

Konehuoneesta vedän plus (+) johdon konttiin T-haaroittajalla. Tähän johtoon n. 30cm akun navasta tulee pääsulake, jonka jälkeen johdon voi kiinnittää akun plus (+) napaan.

MIINUS (-) :

Konehuoneessa sijatseva miinus (-) johto, joka alunperin oli akun miinus (-) navassa kiinni, kytken sen sieltä maihin esim. valmiiseen maadoituspisteeseen, jossa on valmiiksi jo muutama piuha kiinni.
Akun miinus (-) navasta lähtee toinen samanlainen johto, jonka kytken maihin. Poraan reiän koriin pulttia varten ja asetan kyseisen johdon rengasliittimen kanssa tähän ja puristan sen kiinni pultilla. Toinen vaihtoehto olisi kytkeä tuo miinus (-) johto kontissa valmiiseen maadoituspisteeseen, jossa on jo muutama ohuempi piuha kiinni.

Toimiiko kytkentä? Lataantuuko akku vai pitääkö laturilta vetää vielä miinus (-) johto konttiin akulle?
Käyttöauto
Astra G farmari -99 X18XE1
Projektiauto
Astra G Hatchback -00 Z20LET
pläsäri
OCF Member 2016
Viestit: 1486
Liittynyt: 15 Marras 2012, 09:00
Paikkakunta: Lahti

Re: Akun siirto takakonttiin...

Viesti Kirjoittaja pläsäri »

Kyllä mä varmuudeksi vetäisin sen pakkasen laturilta konttiin, samassa rytäkässä se menee kuitenkin plus piuhan mukana
Tasapainoilu autoharrastuksen ja jääkaapin sisällön kanssa on välillä hankalaa
Avatar
Nexeon
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 203
Liittynyt: 19 Huhti 2006, 16:25
Paikkakunta: Kerava

Re: Akun siirto takakonttiin...

Viesti Kirjoittaja Nexeon »

Piuha on 50mm2 hitsauskaapelia, painaa aivan jumalattomasti. Ei viittis turhaan vetää tollaista metri kaupalla turhaan jos asiaan on olemassa toinen (helpompi) ratkaisu.
Käyttöauto
Astra G farmari -99 X18XE1
Projektiauto
Astra G Hatchback -00 Z20LET
porakone
'Senator'
'Senator'
Viestit: 387
Liittynyt: 26 Marras 2006, 02:36
Paikkakunta: Perähikiä

Re: Akun siirto takakonttiin...

Viesti Kirjoittaja porakone »

Mun mielestä ei oo kyl mitään tolkkua vetää erillistä maajohtoa, kyllä se kori johtaa ihan varmasti riittävästi.

Mut tota pääsulaketta tossa mietin. Pitää olla sitten aikamoinen sulake ja pesä sille että kestää kasassa kun startataan. Laskennallisesti 1.5kw startti nappaa reilusti yli 100A ja voisi kuvitella että tota ei kannata edes ihan pilkulleen laskea.

Hifisulakkeissa toki riittää kokoa mutta suosittelisin ehkä kuitenkin jotain tämän sorttista, tollasia monissa autoissa käytetään ihan tehdastekoisena.
Avatar
Nexeon
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 203
Liittynyt: 19 Huhti 2006, 16:25
Paikkakunta: Kerava

Re: Akun siirto takakonttiin...

Viesti Kirjoittaja Nexeon »

Sulakkeesta sen verran, että sellainen on jo tullut hankittua. Tuollainen AFS 300A sulake luulisi riittävän. Sain tänään kytkettyä kaiken paikoilleen ja akusta lähtevä maajohto on kytketty erääseen pulttiin, joka löytyi takakontista. Tässä on auton alkuperäisiä johtoja pari kappaletta kiinni. Tuskin haittaa mitenkään?

Kokeilin startata ja auto käynnistyi ihan normaalisti ilman, että sulake olisi pamahtanut. Lisäksi näyttäisi siltä, että akku lataantuu. Sitä en sitten tiedä kuinka hyvin se tuollain lataantuu mut noh...pääasia että toimii.
Käyttöauto
Astra G farmari -99 X18XE1
Projektiauto
Astra G Hatchback -00 Z20LET
Avatar
Nexeon
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 203
Liittynyt: 19 Huhti 2006, 16:25
Paikkakunta: Kerava

Re: Akun siirto takakonttiin...

Viesti Kirjoittaja Nexeon »

Tuli muuten vielä sellainen asia mieleen, että kuinkas sitten tuon akun lataaminen jos joskus tulee tarvetta?
Akku on tietysti sijoitettuna kaiken hifiromun alla rengaskotelossa, jonne ei helposti pääse käsiksi ilman että purkaa ainakin yhden vahvistimista ulos.
Pitääkö akun lataus suorittaa aina suorittaa aina niin, että laturin piuhat menevät aina suoraan akun napoihin?
Voiko akun ladata kytkemällä laturin plussan konehuoneessa sijaitsevaan plussaan (t-haara, josta lähtee sähköt kaikkialle konehuoneeseen) ja miinus maihin?

Ennen kuin siirsin akun taakse, latasin akun ennen ottamalla akusta molemmat piuhat irti ja sitten vasta kytkin laturin siihen. Mutta olen nähnyt myös ihmisten lataavan ilman, että ottavat kumpaakaan johtoa irti akun navasta. Näin ollen rupesin tosiaan miettimään jos tuon voisi ladata edellämainitsemallani tavalla...

Kuinka autonäyttelyissä jengi pitää akun ladattuna?
Käyttöauto
Astra G farmari -99 X18XE1
Projektiauto
Astra G Hatchback -00 Z20LET
MrHL
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 55
Liittynyt: 18 Syys 2012, 11:49
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Akun siirto takakonttiin...

Viesti Kirjoittaja MrHL »

Ostat CTEK:in tai vastaavan ylläpitolaturin, jolla hoituu kätevästi akun lataus seinästä. Mukana tulee ainakin paremmissa vehkeissä irroitettava piuha, jonka voi kytkeä kiinteästi akun napoihin.
Jos on pelko perseessä, että tarvitset mahdollisesti apuvirtaa naapuriautosta, helpointa lienee tehdä oma suojattu(!) johdinpatentti navoista johonkin paremmin käsillä olevaan paikkaan eli erilliset vapaat johtimet, joiden avoimet päät on suojattu, kun niitä ei käytetä.
Avatar
Nexeon
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 203
Liittynyt: 19 Huhti 2006, 16:25
Paikkakunta: Kerava

Re: Akun siirto takakonttiin...

Viesti Kirjoittaja Nexeon »

CTEK kuulostaa aika pitkälti siltä mitä voisin kaivata tähän omaan ratkaisuuni. Kiitos vinkistä!
Käyttöauto
Astra G farmari -99 X18XE1
Projektiauto
Astra G Hatchback -00 Z20LET
Avatar
thewawx
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 24
Liittynyt: 28 Tammi 2014, 20:54
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Akun siirto takakonttiin...

Viesti Kirjoittaja thewawx »

Jatkan tähän samaan ketjuun samaan aiheeseen liittyvän kysymyksen:
Tarvitseeko akku takakontissa hyvän ilmankierron, lataus kaasujen tuuletukseen? Ja kuinka hyvän?

Vetyähän sieltä tulee kun laturi lataa akkua, kevyimpänä kaasuna, se nousee ylös, mutta omassakin tapauksessa akkujen päällä on kaikkea rompetta, joten aivan heti se ei ulos pääse.
Eli toisin sanoen korotettu takakontin pohja eli akut vararenkaan paikalla ja päällä vanerilevy, sen alta mahdolliset kaasut pääsee joistain reunalta nousemaan konttiin ja sieltä varmaan sitten jossain vaiheessa ulos. Sisälle ne ei tule koska tiivistetty hattuhylly. Nyt olen tosin pitäny pientä tietokoneen tuuletinta vahvarin herätteestä, imemään koropohjan alta ilmaa ja puhaltamaan sitä kontissa oikella reunalla olevaa tuuletusräppänää kohti. Ei se vielä mikään tiivistuuletus tunneli ole, mutta onko sellainen tarpeen? Mites näissä autoissa joissa on vakiona akku jossain penkin alla, onko niissä aina jonkin pieni tuuletus aukko? Vai onko kaasun tuotto niin vähäistä ettei väliä?
Vectra A 20NE -89
varaosa: Vectra A C16NZ -90
varaosa: Vectra A C25XE -95
Rizla^^
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4993
Liittynyt: 13 Loka 2010, 16:16
Paikkakunta: Kokkola

Re: Akun siirto takakonttiin...

Viesti Kirjoittaja Rizla^^ »

sulakkeen laittaisin ehkä molempiin päihin kuten kahden akun systeemeissä. (toinen keulalla, toinen perällä)

akku tarvii aina ilmakierron ulkoilmaan. (riippuen akun rakenteesta)

maajohdon vetäisin laturilta akulle. startti imasee kuitenkin hyvän määrän virtaa startatessa ja lyö sen maihin. aiheuttaa hapettumaa/ruostetta jossain vaiheessa..... tuota en osaa selittää mutta näin mulle on kerrottu....
mrontti
'Senator'
'Senator'
Viestit: 498
Liittynyt: 16 Heinä 2011, 18:04

Re: Akun siirto takakonttiin...

Viesti Kirjoittaja mrontti »

Etu akulta plussa sinne taka akulle ja siitä sit vedät vaffil plussa. Maadotukse otat jostai hyvästä paikkaa taka akulle. Optima akut on suljettuja nii niistä ei pitäisi tulla mitää höyryjä. Sulake on hyvä laittaa ainki sinne eteen taakse ei niin pakollinen.
Omega 2l 16v
Omega 2l 16v caravan
Omega 3l 24v b2 caravan
Vectra 2.2l
Avatar
jarkkis
OCF Member 2021
Viestit: 12734
Liittynyt: 27 Heinä 2008, 20:06
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Akun siirto takakonttiin...

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

Tarkoitus kadetis akku siirtää takakontiin kun sopiva paikka löytyis entisen varapyörämontun tilalta eli mitä vaatii tehdä? Virtakaapeli akulta konehuoneeseen mitä muuta kaapeleita akulta tarvii konehuoneeseen vedellä? Maadoitus selvää pässinlihaa. Virtakaapelin aattelin vetää sisätilois koteloita pitkin siten ettei ole polttoaine tankin vieressä. Onko näin ok?

P.s anteeksi tyhmien kysely, mut ei ole kokemusta oikein eikä osaamista sähkötouhuista ja pitäs kuitenki yrittää opetella.
Rizla^^
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4993
Liittynyt: 13 Loka 2010, 16:16
Paikkakunta: Kokkola

Re: Akun siirto takakonttiin...

Viesti Kirjoittaja Rizla^^ »

Tuo on jarkko OK.

Sieltä akulta pitää tuoda myös niitä ohkasempia johtoja että saa jatkuvan jännitteen jos joku laite niitä tarvii mutta tee sillain että tuo yks paksu kaapeli takaa konehuoneeseen ja konehuoneeseen virranjakoblokki josta haarottaa tarvittaville laitteille (startti, laturi jne)

Sulake kannattaa laittaa molempiin päihin jos sattuu kaapeli hankautuun johonkin niin on molemmissa päissä ainaki nalli varalla.

Miinus luonnollisesti tukevasti pultilla johonkin runkoon.

Se kaapeli voi kebabissa olla hankala vetää niin ettei oo tankin lähellä kun se tsnkki kuitenki on siinä takapenkin takana. Mutta voihan sen suojata vaikka kurttuputkella ettei pääse hankaan mihinkään ja lyömään kipunoita tankin lähellä.

Akku kannattaa sijottaa vänkärin puolelle niiiin taakse kun vaan saat. Näin saa kuulemms kadetissa painojakaumaa paremmaks kun kuski on omalla paikallaan ja akku on vänkärin puolella.
Avatar
jarkkis
OCF Member 2021
Viestit: 12734
Liittynyt: 27 Heinä 2008, 20:06
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Akun siirto takakonttiin...

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

Kiitos! Joo akku tulee sinne missä kadetissa oli alun perin varapyörämonttu vänkärin takakulmas johon hyvin tilaa laittaa ja helppo. Aattelin tankin välttää sillä että vien kaapelin/kaapelit sieltä peltisen sisälokasuojan yläpuolelta sisäkautta ja koukkaus penkkien alta tulipellin läpi konehuoneeseen, konehuonees ei ollu purkaessa kuin startille kaapeli ja yks ohut johto lisäpitkille(karsittu jo pois) sekä mankalle eli vain paksu johto siten konehuoneeseen asti tulee. Tuota sulaketta aattelin et laittas molempiin päihin tai ainakin akun lähelle. tarkoitus raksia muutenkin ylimääräsiä sähköjä pois mitä ei kesäkäytössä tarvii, eli ei tos niitä alunperinkään älyttömästi ole :D Vitsi kun konehuoneessa ehdin akun paikan jo korjata ja tällätä kiinnikkeet mut saahan ne rälläköityä pois vielä kun ei maalia ole suihkittu.
Rizla^^
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4993
Liittynyt: 13 Loka 2010, 16:16
Paikkakunta: Kokkola

Re: Akun siirto takakonttiin...

Viesti Kirjoittaja Rizla^^ »

En tiiä missä kebabissa akku on alunperin mutta vänkärin puoli on hyvä. Mulla on mantassa kuskinpuolella varapyörämontussa akkukotelo ja olis ollu kuulemma vänkärin puoli painojakauman takia parempi mutta paikkana tuo monttu oli just eikä melkeen nii lsitoin sinne.

Jos sulla oli ruisku tulossa niin ruiskun johtosarja tarvii ainakin yhen kaapelin suoraan akulta ja taitaa olla jotain 4-6mm2 yleensä niin kannattaa varata semmonenki sieltä akulta tai sit tosiaan yks paksumpi jonka haarottaa sit konehuonees nii ri tsrvi montaa piuhaa vetää auton läpi.

Ite oon tuonu takaa kaapelin eteen sieltä missä mantassa kulkee alunperinki se takavsloille tuleva johtosarja joka on mantassa kuskinpuolella pyöränkaaren yli takapenkin vierelle ja siiitä lattiaa pitkin eteen ja kuskin potkupaneelin takaa nostanu ylös ja konehuoneeseen ku mantas on konehuoneeseen menevä johtosarja siinä ratin kohdilla suoraan ylöspäin nii siitä oli hyvä tulla tolla päävirtakaapelillaki
Vastaa Viestiin