Front right wheel sensor malfunction

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Masi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 830
Liittynyt: 26 Kesä 2002, 03:00

Re: Front right wheel sensor malfunction

Viesti Kirjoittaja Masi »

Tuota laakerissa olevaa sensorikehää ei saa missään tapauksessa puhdistaa millään magneettisella (= rautaa sisältävällä) työkalulla eli ei esimerkiksi ruuvarilla tai teräsharjalla rapsuttelua.

Ohessa ohje vielä Lontoon murteella:

Caution: Take care not to damage the bearing outer seal when brushing and/or cleaning the magnetic encoder debris.
Do not use any type of magnetic tool to remove the debris from the bearing magnetic encoder; an external magnet can damage the encoder.
1. Gently using a dry nylon soft bristle brush, remove the foreign debris off the magnetic encoder ring.
2. If debris still remains, wash the encoder ring using a mild soap detergent and wipe dry.

Eli jos harjailit sitä kehää teräsharjalla, niin se saattaa olla lopullisesti hajalla ja sitten ei auta kuin uuden laakerin vaihto.

Ja se on ihan normaalia, että nämä anturit on niin jumissa. että niitä ei tahdo saada irti ehjänä.
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1059
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Front right wheel sensor malfunction

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

kariaho65 kirjoitti:Miten ihmeessä tuo sensori kuitenkin näytti nopeuden oikein.
Hyvä kysymys. Tuo osoittaisi, että magneettikehä on kunnossa. Voisko laakerivälys tuossa vaikuttaa signaaliin?
Nuo puolijohde sensorit on sähköisesti erittäin kestäviä eli ei niitä ensimmäisenä kannata vaihtaa vaikka vikakoodi niihin viittaisikin.
kariaho65
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 93
Liittynyt: 18 Kesä 2017, 08:39

Re: Front right wheel sensor malfunction

Viesti Kirjoittaja kariaho65 »

Nyt on taas asennettu oikealle puolelle uusi sensori ja vikakoodi sama "Malfunction". Ajelin 10 min reissun jossa vaimo vertasi OP-COMin oikean etupyörän nopeuksia kolmeen muuhun pyörään. Pääsääntöisesti nopeudet ovat samat, mutta välillä oikea etupyörä ilmoittaa nooeudeksi esim 13 km/h, kun muut näyttävät tasaisesti 37 km/h.

En nyt keksi mitään muuta syytä, kuin sen, että oikean etunavan magneettikehä on huono. Ja minä rikoin sen, kun vanha sensori oli ruostunut kiinni ja käytin vaikka mitä meisseleitä ja poraa saadaksen vanhan sensorin jämät pois navasta.

Mitä luulette, olisiko tuo looginen selitys?
Avatar
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 19316
Liittynyt: 19 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Front right wheel sensor malfunction

Viesti Kirjoittaja Timonen »

Kyllä.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Front right wheel sensor malfunction

Viesti Kirjoittaja petrisa »

kariaho65 kirjoitti: Ja minä rikoin sen,
Mitä luulette, olisiko tuo looginen selitys?
Kyllä siinä mahtaa olla niin käynyt :oops: .
No, niinhän sitä sanotaan, että oppirahat on maksettava :ruoska:
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
kariaho65
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 93
Liittynyt: 18 Kesä 2017, 08:39

Re: Front right wheel sensor malfunction

Viesti Kirjoittaja kariaho65 »

Tilasin Nimark Oy:ltä uuden laakerin sisäänrakennetulla ABS-sensorilla (SKF 6540). Suostuukohan jokin korjaamo pääkaupunkiseudulla vaihtamaan navan, kun on oma osa mukana?
Nimarkilla muuten vain 39 eur, kun Motonetissa 79 eur.
kariaho65
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 93
Liittynyt: 18 Kesä 2017, 08:39

Re: Front right wheel sensor malfunction

Viesti Kirjoittaja kariaho65 »

Avatar
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 19316
Liittynyt: 19 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Front right wheel sensor malfunction

Viesti Kirjoittaja Timonen »

kariaho65 kirjoitti:Tilasin Nimark Oy:ltä uuden laakerin sisäänrakennetulla ABS-sensorilla (SKF 6540). Suostuukohan jokin korjaamo pääkaupunkiseudulla vaihtamaan navan, kun on oma osa mukana?
Nimarkilla muuten vain 39 eur, kun Motonetissa 79 eur.
Se selviää kysymällä korjaamoilta. Täällä päin olen monasti tehnyt noin.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
kariaho65
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 93
Liittynyt: 18 Kesä 2017, 08:39

Re: Front right wheel sensor malfunction

Viesti Kirjoittaja kariaho65 »

No niin, nyt vaihdettu AutoService Vantaalla Vanamnotiellä etupyörän laakeri ja kyllähän te syyn tiesitte. Olin rikkonut magneettikehän. Onneksi eivät veloittaneet kuin 128 eur, kun minulla oli oma SKF-laakeri (Ostettu Nimark Oy:ltä 38 eur) mukana.

Nyt ABS-vikakoodi lähti pois eikä tullut ajossa, mutta ESP-valo (tai se liukas auto merkki) jäi palamaan ja AutoServicen vikakoodi U2106 CAN-viesti vaihteiston ohjainlaite - ei kommunikaatiota!! Tämä pitäisi tulla vain automaatissa!

Katsonpa nyt omalla lukijalla, olenko "ohjelmoinut" jotain väärin....Saa vastata, jos tiedätte U2016 CAN-viestistä jotain?
kariaho65
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 93
Liittynyt: 18 Kesä 2017, 08:39

Re: Front right wheel sensor malfunction

Viesti Kirjoittaja kariaho65 »

No niin, tuo U2106 vikakoodi nollattu, olin laittanut "ABS/ESP" -osiossa että TCM (Transmission Control Management) on olemassa PRESENT, mutta muutin "NO PRESENT", niin nyt ei ole mittän vikakoodeja enää.

Kiitos kaikille kommneteista ja avusta. Muistakaa vastaisuuden varalle seuraavat asiat:

1. Jos ABS/ESP valot palavat, syy on todennäköisesti lokasuojan yläosan johtosarjan hapettumisesta tai nirhaumista. En tiedä, miksi johtoja ei ole kunnolla suojattu, vaan kahdesta ohuesta johdosta näkyy osaa kuoren ja liittimen välissä

2. Jos vaihdatte itse ABS/nopeussensorin ja todennäköisesti sensorin pää jää kiinni pyörännapaan, ottakaa kiinni jäänyt osa siististi pois- Jos käytätte poraa, älkää poratko niin, että osutte laakerin magneettikehää, älkääkö putsatko magneettikehää teräsharjoilla ja rasseleilla niin kuin minä tein. Muuten joudutaan uusimaan koko laakeri!
Vastaa Viestiin