Jarrupalojen vaihto

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Peko
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 12
Liittynyt: 13 Kesä 2002, 03:00

Jarrupalojen vaihto

ViestiKirjoittaja Peko » 04 Heinä 2005, 06:27

Pitäisi vaihtaa uudet jarrupalat taakse Astra farmari 2000 2.0L TDI.
Siinä on käsijarru mekanismi samassa paketissa ja kysyisin miten saan männän painumaan tarpeeksi sisään että saisin uudet jarrupalat mahtumaan paikoilleen?
Tarvitaanko erikoistyökaluja?
:o

Peko
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 12
Liittynyt: 13 Kesä 2002, 03:00

Re: Jarrupalojen vaihto

ViestiKirjoittaja Peko » 04 Heinä 2005, 10:02

Luin että mäntää kiertämällä saisi männän sisään. Vaatiiko tämä jonkin erikoistyökalun ja kiertyykö helposti?

Avatar
JS34
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1674
Liittynyt: 14 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

ViestiKirjoittaja JS34 » 04 Heinä 2005, 10:12

Bilteman valikoimasta löytyy siihen työkalu...
Mun mielestä sen piti olla käypänen myös opeliin.

Tuotenro 19234
13,50 €

Kuva

Muistaakseni sitä on aika hankala käsin painaa sisään, kun sitä pitäs painaa ja pyörittää yhtäaikaa...

...saa tarkentaa.

Astra_sport
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 19 Kesä 2004, 03:00
Paikkakunta: Jyväskylä

ViestiKirjoittaja Astra_sport » 04 Heinä 2005, 10:50

Muistaakseni sitä ei edes pysty painamaan sisään käsillä..Eli erikoistyökalu hommia!

Avatar
Temezz
'Senator'
'Senator'
Viestit: 410
Liittynyt: 21 Marras 2003, 02:00
Paikkakunta: Lahti City

ViestiKirjoittaja Temezz » 04 Heinä 2005, 17:46

mikähän tossa pyörittämisessä mahtaa olla funktiona?

Ainakin ennen (esim. b-omppu) ne on menny ihan painamalla takas sisään, vaikkapa ihan normi ruuvipuristimella (vinkalla). Tuntus aika oudolta et pitäis pyörittää, koska silloinhan ne pitäis pyöriä myöskin ulos tullessaan...ja kun mäntä painaa palaa niin silloinhan männän ja palan välillä on melkoinen kitka...

Eli ihan vaan puristamalla sanon minä, vaikken ko. kiesiä olekkaan pulannut..:)
Vectra C 1.8 Comfort STW -04
-Ex. Omega B 2.5TD STW -95
-Ex. Vectra A 2.0 aut -90
-Ex. Ascona C 1.3s -85

Avatar
JS34
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1674
Liittynyt: 14 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

ViestiKirjoittaja JS34 » 04 Heinä 2005, 17:54

En tiä ittekkään tohon pyörittämiseen syytä...

Mut muistelen että appiukko sitä porisi et näin se menis helpommin sisään käsi pelissä.

Mut niin kuin sanottu, en ossaa tohon kun ei ole tarvinu ko pakettia rassata.
Mut tolla työkalulla joka tapauksessa se pitäs onnistua ja toi työ kalu on muihikin merkkeihin käypä. (Audi, Ford... ainaki)

Woody
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 7941
Liittynyt: 12 Helmi 2004, 02:00
Paikkakunta: Keski-Suomi

ViestiKirjoittaja Woody » 04 Heinä 2005, 17:55

Kyllä se painuu esim. kun isoilla pirun piheillä puristaa, mutta se pitää puristaa ihan hiljakseen...Ei auta voimailla :lol:

Johtaja
'Senator'
'Senator'
Viestit: 410
Liittynyt: 24 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Espoo

ViestiKirjoittaja Johtaja » 04 Heinä 2005, 18:24

painakaa ihmeessä väkisin niin mä voin sit myydä teille uusia satulasarjoja kun hajotatte ne..... :lol:
Senator-B 3.0 24valve 1991--myyty
Monza 3.0 1985--myyty
Ascona B 1981--myyty

lusmu
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 46
Liittynyt: 16 Maalis 2002, 02:00
Paikkakunta: Espoo

ViestiKirjoittaja lusmu » 04 Heinä 2005, 19:59

Menee myös ilman tuommoisia erikoistyökaluja sisään. Itellä oli paksuhko lattaraudan pätkä johon tehty 16mm kierre ja sit pultti millä kiersin sitä sisään päin hiljalleen ja samalla kaveri pyöritti mäntää putkipihdeillä. Hienosti toimi. Se minkä takia tuota joutuu pyörittää on se, että käsijarru toimii samalla männällä joten todellaki se pyörii kun käsijarrua käyttää. Männän sisällä spriraalikierteet.
Tuli tuota ihmeteltyy aikanaan, että miten sen saa sisälle ni avasin ja johan selvis :)

Avatar
Temezz
'Senator'
'Senator'
Viestit: 410
Liittynyt: 21 Marras 2003, 02:00
Paikkakunta: Lahti City

ViestiKirjoittaja Temezz » 04 Heinä 2005, 20:21

lusmu kirjoitti:Menee myös ilman tuommoisia erikoistyökaluja sisään. Itellä oli paksuhko lattaraudan pätkä johon tehty 16mm kierre ja sit pultti millä kiersin sitä sisään päin hiljalleen ja samalla kaveri pyöritti mäntää putkipihdeillä. Hienosti toimi. Se minkä takia tuota joutuu pyörittää on se, että käsijarru toimii samalla männällä joten todellaki se pyörii kun käsijarrua käyttää. Männän sisällä spriraalikierteet.
Tuli tuota ihmeteltyy aikanaan, että miten sen saa sisälle ni avasin ja johan selvis :)


ok!:)

ton kässärisysteemin luulis olevan hieman pidempi ikäinen kuin b-ompun rumpuviritys...oma on juuri työn alla..:)
Vectra C 1.8 Comfort STW -04

-Ex. Omega B 2.5TD STW -95

-Ex. Vectra A 2.0 aut -90

-Ex. Ascona C 1.3s -85

mmustaja
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 54
Liittynyt: 15 Marras 2010, 18:40

Re: Jarrupalojen vaihto

ViestiKirjoittaja mmustaja » 11 Elo 2017, 11:01

Tämä koskee Astra J 2010 Sähköisen Käsijarrun mallia, mutta lienee samantapainen juttu noille automaattisäätöisille levyjarrupohjaisille kässäreille muissakin.

Jarrumäntiä ei voi pelkästään painaa sisään. Käsijarrun automaattisäätö estää, se on automaattisesti yhteen suuntaan laajeneva mekanismi, joka pitää palauttaa takaisin kun laitetaan uudet jarrupalat.
Tässä aika hyvä kuva mitä kaikkea hilua siellä takajarrusylinterin sisällä on J-Astrassa.
http://workshop-manuals.com/vauxhall/as ... eel_brake/

No, eilen katsastuksessa ilmeni, että tämä yhteen suuntaan laajeneva mekanismi oli lopettanut laajenemisensa, ja käsijarrun toimintavara oli loppunut, vasen jarru ei jarruta käsijarrulla. Jarruvoima 0. Hylky.
Ihmettelyä kotona, levyt ja palat kunnossa, vaijerit kunnossa. Mekanismit liikkuu. Missä vika? Verrattuna oikean puolen jarruun käsijarruvipu jarrusatulassa oli eri asennossa jarrun ollessa päällä, selvästi tilanne se että vaijeri ei voi sitä enempää vetää kun loppuu vaiherin liikevara siellä jarrusatulan puolella.

Yritin ensin kytkeä jarrua päälle-pois-päälle-pois, sitten naputella jarrusatulan vipua vasaralla yms. Ei vaikutusta.
Sitten vedin käsijarrun kiinni, käynnistin auton, survaisin jarrupoljinta reippaasti. Takaa kuului napsahdus, ja sen jälkeen liikevarat jarruvaijerissa vasemmalla ja oikealla olivat samat, ja käsijarru toimii!
Ilmainen korjaus, tässä maksoi vain uusintakatsastus. Harmittaa, kun en tuota pientä vikaa huomannut jo ennen katsastusta, mutta oikea kässäri piti niin hyvin että ei ollut ongelmia.

Onko kukaan katsonut tai tietääkö muuten, että uiko tuo käsijarrun käyttömekanismi jarrunesteessä, onko siellä jarrusylinterissä tiivisteet missä välissä käsijarrumekanismin puolella? Jos ne hilut on nesteessä, niin voitelu hoituu, mutta jos tiivisteet pitää käsijarrumekanismin jarrunesteen ulkopuolella, niin se voisi selittää jumittumisen. Tuosta kuvasta en osaa erottaa sitä missä tiivisteet oikein on, mutta jos tulkitsen noi mustat paksut jutut tiivisteiksi, niin sillä perusteella näyttäisi koko mekanismi uivan nesteessä.

hukka
OCF Member 2017
OCF Member 2017
Viestit: 259
Liittynyt: 28 Loka 2010, 17:54
Paikkakunta: iisalmi

Re: Jarrupalojen vaihto

ViestiKirjoittaja hukka » 11 Elo 2017, 11:17

Se automaatti säätö ei toimi jos käsijarru ei palaudu kokonaan topparia vasten.

Mäntä ei pyöri käytössä missään välin monissa on tappi jonka pitää sattua jarrupalan koloon vaan sitä kierrettä kierretään käsijarrulla ja kun käsijarru ei ole vedettynä pitäisi tuon kierteen "hyppiä" erikohtaan jalkajarrulla

Itse löysännyt ruuvipuristimella ja siirtoleuka pihdeillä
Omega B v6 3,0 vm-97autom. sedan
calibra 4X4 b235 vm-92 projekti
commodore a 4d 3.0+m112 vm-67

1,2sorsa
OCF Member 2017
OCF Member 2017
Viestit: 2254
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: kaustinen

Re: Jarrupalojen vaihto

ViestiKirjoittaja 1,2sorsa » 11 Elo 2017, 18:06

Biltemasta kannattaa ostaa se 49,90' sarja jossa tulee laajemmasti palikoita. Ja ensin painetaan jarrua. Vasta sen jälkeen käsijarrua käytetään kun asennetaan.

Ja sitten jos omistat foordin, on vasenkätinen kierre satulassa ja tarvit 79,90' sarjan. .....

Käppäri satulassa ---pyöritetään sisään.

Ei käppäriä satulassa esim vectra a ja b joissa tuplamännät takana vain painetaan rauhallisesti ja katsotaan ettei nestesäiliö puklaa.
corsa a 1,2 s -> c18xel
Corsa b gsi grillaillaan kun joutaa
Kawasaki vaihtuu edelleen kaupan Emännällä vectra b1 cd x16xel Suvussa ja lähipiirissä vajaa tusina -(z)-

pampero
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 168
Liittynyt: 24 Elo 2010, 13:01
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Jarrupalojen vaihto

ViestiKirjoittaja pampero » 12 Elo 2017, 21:33

se pitää painaa ja pyörittää niin menee pohjaan ,Motonet myy työkalua mikä käy hylsysarjan jatkoon kiinni, millä homman saa tehtyä makso muistakkseni noin 8€, pitää pyörittää käsijarrun automaattisäädön takia muistaakseni vastapäivään menee sisään päin . kaikissa opeleissa 2010 alaspäin missä on levyjarrullinen taka-akseli ja jarrupaloilla jarruttava käsijarru niin pitää pyörittää että menee mäntä sisään

astra93
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 127
Liittynyt: 27 Tammi 2005, 02:00

Re: Jarrupalojen vaihto

ViestiKirjoittaja astra93 » 16 Elo 2017, 11:59

niin siis tässä on käsijarru samassa satulassa, eli ei mene painamalla sisään vaikka kuinka runnois. vaatii sen erikoistyökalun ja sitte ku laitat sen uuden palan sinne paikalleen, ni kato että se helvetin tappi osuu siihen uraan joka on siinä männässä. muuten jää laahaamaan ikävästi.


Palaa sivulle “Moottorit ja voimansiirto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa