Z22YH käy rikkaalla ja nykii kiihdyttäessä
Z22YH käy rikkaalla ja nykii kiihdyttäessä
nyt iski mysteeri ostoslistaan... elikkä autoon vaihdettu jakoketju, korkeapainepumppu, paineensäädin ja paineentunnistin. Käy rikkaalla ja kiihdyttäessä nykii ja sytyttää jakoavaimen kuvan. Antaa vikakoodiksi; polttoainepainetta, mutta testerin mukaan paineet ok. Ainiin ja tulihan tuossa tulpat ja bensasuodatinkin vaihdettua, mutta ei mitään vaikutusta.. myös tyhjäkäynnillä havaitsen pömpötyksen. Auttakaa nyt hyvät ihmiset!
Re: Z22YH käy rikkaalla ja nykii kiihdyttäessä
Testerin mukaan siellä on vikakoodi, mikä se on? Mikä paine on verrattuna ECU:n pyytämään (desired) paineeseen? Onko siirtopumpun paine >3,4 bar? Onko testerillä katsottu freeze frame, joka tulee vikakoodin yhteydessä? Mikä testeri?
Re: Z22YH käy rikkaalla ja nykii kiihdyttäessä
p1191 on koodi, testerinä launch sekä hella, en muista noita ulkoa mutta voin laittaa huomenna taas vaihteeksi testeriin kiinni ja ilmottelen sitten, outoa että auto toimii pintakaasulla ihan normaalisti mutta kun lähtee kiihdyttämään niin ongelmia syntyy.
Re: Z22YH käy rikkaalla ja nykii kiihdyttäessä
Korkeapainepumppu paskana(hydrailyöljyt pihalla) olkoon kuinka uus vaan. Tuota vianaiheuttajaa ei meinaa saada ees käyrään jos jollain testerillä sen saa ulos. Eli jos tekee tuon mut testeri näyttää bensanpaineet olevan ok.
Ja seos on rikkaalla ku se suutin joka ei tykkää huonosta korkeapaineesta kusee ku sulhaspojan mulkku ku pisaroidu ei oikein.
Ja seos on rikkaalla ku se suutin joka ei tykkää huonosta korkeapaineesta kusee ku sulhaspojan mulkku ku pisaroidu ei oikein.
Re: Z22YH käy rikkaalla ja nykii kiihdyttäessä
Mitä näytti testeri paineeksi?
Kyllähän tuo kovasti pumppuvialta kuullostaisi...
Kyllähän tuo kovasti pumppuvialta kuullostaisi...
Re: Z22YH käy rikkaalla ja nykii kiihdyttäessä
Eikö tuossa ole jokin ristiriita
Miten voi olla vikakoodi paineesta mutta paineet muka ok?
Mikä painearvo on tulkittu ok arvoksi? Kun on kerran käytetty testerissä niin mitä painearvoa testeri näytti tyhjäkäynnillä ja kierroksilla (>2500rpm)?
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: Z22YH käy rikkaalla ja nykii kiihdyttäessä
ECU juurikin mittaa paineanturilta, että onko pumpun tuottama paine spekseissä eli onko paine tietyssä ajassa tietyissä rajoissa. Jos pumpun takuu on voimassa, niin valmistaja tarkistaa sen kunnon testipenkissään.
Pumpun kuntoa on melko vaikea itse luotettavasti mitata. Yksi teoria on mitata oskiloskoopilla paineanturin sähköistä vastetta. Pumpussa on 3 mäntää kalvoineen ja se pyörii nokka-akselin mukana tuottaen 3 pulssia joka kierroksella. Jos kalvot ei toimi kunnolla, niin pulssijonosta tulee epämääräinen.
Pumpun kuntoa on melko vaikea itse luotettavasti mitata. Yksi teoria on mitata oskiloskoopilla paineanturin sähköistä vastetta. Pumpussa on 3 mäntää kalvoineen ja se pyörii nokka-akselin mukana tuottaen 3 pulssia joka kierroksella. Jos kalvot ei toimi kunnolla, niin pulssijonosta tulee epämääräinen.
Re: Z22YH käy rikkaalla ja nykii kiihdyttäessä
Omasta toimivasta olen "mitannut" testerillä mitä nuo paineet ovat.
Tyhjäkäynnillä 50 bar ja kierrosten myötä ne tasaisesti nousee ja maksimiarvo on 80 bar. Se saavutetaan n. 2500 rpm kohdalla.
Mikäli siinä on jotain epäkunnossa, saataa hyvinkin olla, että pumpun tuottama paine ei ole riittävän tasaista eli on sykäysmäistä, josta puuttuu tai on vajavainen jokin painesykäys. Tämä voi sitten johtaa ECUn painevikakoodiin. Sitä vastoin testerillä katsottuna live-dataa paineanturilta se saattaa olla viritetty näyttämään huippuarvoa. Siten siinä ei näy paineen sykkivyys. Sen saisi juurikin sitten näkyville mittaamalla oskilloskoopilla anturin signaalijännitettä.
Itselläni on tuon OPCOMmin lisäksi Launch -testeri, jossa on livedatassa mahdollisuus graafiseen näyttöön eli piirtää signaalia aika-akselilla. Oskilloskoopin tavoin siis. Sitäpä en tiedä mikä siinä on aikaikkuna, joten näkyisikö siinä mahdollinen pumpun tuottaman paineen sykkivyys, jos jokin mäntä/kalvo olisi epäkunnnossa pumpussa.
Tyhjäkäynnillä 50 bar ja kierrosten myötä ne tasaisesti nousee ja maksimiarvo on 80 bar. Se saavutetaan n. 2500 rpm kohdalla.
Tuossa on hyvä selostus pumpun toiminnasta.
Mikäli siinä on jotain epäkunnossa, saataa hyvinkin olla, että pumpun tuottama paine ei ole riittävän tasaista eli on sykäysmäistä, josta puuttuu tai on vajavainen jokin painesykäys. Tämä voi sitten johtaa ECUn painevikakoodiin. Sitä vastoin testerillä katsottuna live-dataa paineanturilta se saattaa olla viritetty näyttämään huippuarvoa. Siten siinä ei näy paineen sykkivyys. Sen saisi juurikin sitten näkyville mittaamalla oskilloskoopilla anturin signaalijännitettä.
Itselläni on tuon OPCOMmin lisäksi Launch -testeri, jossa on livedatassa mahdollisuus graafiseen näyttöön eli piirtää signaalia aika-akselilla. Oskilloskoopin tavoin siis. Sitäpä en tiedä mikä siinä on aikaikkuna, joten näkyisikö siinä mahdollinen pumpun tuottaman paineen sykkivyys, jos jokin mäntä/kalvo olisi epäkunnnossa pumpussa.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com