vectra z22yh pyörreläpät ja päästöt.
vectra z22yh pyörreläpät ja päästöt.
Iltaa!
Eli 290tkm ajettu z22yh vectra, jossa aina ollut päästöjen kanssa ongelmia (tällä kertaa hc kierroksilla todella korkea).Purin sitten imusarjan irti ja kas kummaa, kun puuttuu pyörreläppien koko käyttö tanko?!! Siis käyttömoottori on paikallaan sekä pyörreläpät mutta ei muuta. Nyt läpät seilaa irrallaan kukin omaan tahtiin. Vaikuttaako päästöihin?
Toinen ongelma on vitivalkoiset tulpat, etummainen lambda sekä katti...
Eli 290tkm ajettu z22yh vectra, jossa aina ollut päästöjen kanssa ongelmia (tällä kertaa hc kierroksilla todella korkea).Purin sitten imusarjan irti ja kas kummaa, kun puuttuu pyörreläppien koko käyttö tanko?!! Siis käyttömoottori on paikallaan sekä pyörreläpät mutta ei muuta. Nyt läpät seilaa irrallaan kukin omaan tahtiin. Vaikuttaako päästöihin?
Toinen ongelma on vitivalkoiset tulpat, etummainen lambda sekä katti...
Re: vectra z22yh pyörreläpät ja päästöt.
Ne läpät voi mekaanisesti laittaa koko ajan auki asentoon. Ei missään nimessä niin, että ne heiluu siellä holtittomasti vapaana. Vaikuttaa varmasti päästöihin silloin. Auki asennossa ei niinkään suurta haittaa, jonkin verran alakierrosvääntö heikkenee.
Tämän jälkeen vaan "kovaa" ajoa jonkin aikaa ja uudelleen päästömittaukseen.
Tämän jälkeen vaan "kovaa" ajoa jonkin aikaa ja uudelleen päästömittaukseen.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: vectra z22yh pyörreläpät ja päästöt.
Ja jatkuu...otin läpät kokonaan pois ja tulppasin niiden akselien reiät. Puhdistin samalla imusarjan ja kiristin pakosarjan löystyneet pultit. Lambdan putsasin bensalla ja liekittämällä. Pakoputken lopussa on vielä pieni reikä mikä nostaa jäännöshappea mutta tuskin vaikuttaa kokonaisuudessaan.
Hc kierroksilla yli 1000 ja lambda 1.088!!! Tyhjäkäynnilläkin hc 400!!Sinistä savua putken täydeltä ja ei sitten puhettakaan että läpi menisi..meni huonompaan suuntaan koko homma.
Hc kierroksilla yli 1000 ja lambda 1.088!!! Tyhjäkäynnilläkin hc 400!!Sinistä savua putken täydeltä ja ei sitten puhettakaan että läpi menisi..meni huonompaan suuntaan koko homma.
Re: vectra z22yh pyörreläpät ja päästöt.
ja lisää..Töpselin perässä käytetty, sen mukaan kaikki toimii mutta lambda antaa satunnaista katkosta. Vikavalo ei kuitenkaan pala. Kierroksilla on myös pientä käyntikatkoa, eli ihan kuin joku pytty ei polta tai sytytä täydellisesti.
Re: vectra z22yh pyörreläpät ja päästöt.
Edelleen jatkuu..pyörreläpät kiinni, uudet tulpat sekä lambda. Hc kierroksilla 150(alle sata kiitos), co 1.5 (mahdollisimman pieni kiitos). Ei vikavaloa ei nykimistä eikä mitään muutakaan oiretta. Apua!!!??
Re: vectra z22yh pyörreläpät ja päästöt.
HC arvo korkea ja häkä eli CO myöskin. CO on oltava alle 0,3 joten ei lähelläkään hyväksyttävää.
Katti puhdistaa nuo CO päästöt. Ei kuitenkaan nyt kykene kun jotain muuta vikaa. HC korkea niin luultavasti väljä kone tai venttiilivika. Vikavalo ei syty kun ecu ei tunnista konevauriota. Siten luultavasti polttoaine ja sytkäpuoli on OK.
Mittaa pyttyjen puristuspaineet
Katti puhdistaa nuo CO päästöt. Ei kuitenkaan nyt kykene kun jotain muuta vikaa. HC korkea niin luultavasti väljä kone tai venttiilivika. Vikavalo ei syty kun ecu ei tunnista konevauriota. Siten luultavasti polttoaine ja sytkäpuoli on OK.
Mittaa pyttyjen puristuspaineet
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: vectra z22yh pyörreläpät ja päästöt.
Sellainen tuli vielä mieleen....
Onko moottorin huohotus kunnossa. Lähinnä se, että vetääkö kone kovan alipaineen kampikammioon, jolloin huohotusventtiili (ufo) olisi rikki.
Testaa nykäisemällä kone käynnissä öljyn mittatikku irti. Käykö siellä mittatikun reiässä kova imu -> huohotin rikki.
Huohotinkaasut nostaa HC-arvoja pakokaasuissa ja samaten myös katti ei saa CO:ta tarpeeksi alas.
Onko moottorin huohotus kunnossa. Lähinnä se, että vetääkö kone kovan alipaineen kampikammioon, jolloin huohotusventtiili (ufo) olisi rikki.
Testaa nykäisemällä kone käynnissä öljyn mittatikku irti. Käykö siellä mittatikun reiässä kova imu -> huohotin rikki.
Huohotinkaasut nostaa HC-arvoja pakokaasuissa ja samaten myös katti ei saa CO:ta tarpeeksi alas.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13557
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: vectra z22yh pyörreläpät ja päästöt.
Petrisalle ääni.
Ja edelliseen minkälainen on ollut öljynkulutus?
Ja edelliseen minkälainen on ollut öljynkulutus?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: vectra z22yh pyörreläpät ja päästöt.
Öljyntäyttö korkin kun aukaisee, niin helvetin moinen puhallus! Öljytikun reiässä on lievä imu ja samalla tuo huohotusventtiili alkaa ujeltamaan. Olen vaihtanut sen n.2vuotta sitten mutta voihan se olla kaput..öljyä syö n.1l/1000km (10w30). Puristuspaineet voisi kyllä mitata!
Jos tuon huohotin venttiilin tulppaisi ja kokeilisi pajalla taas päästöjä
Jos tuon huohotin venttiilin tulppaisi ja kokeilisi pajalla taas päästöjä
Re: vectra z22yh pyörreläpät ja päästöt.
Tuo on kyllä kova öljynkulutus , sanokoon kuka ja mitä tahansa.
Ei ole nyt tuolla osastolla kaikki kunnossa, joten ei tarvitse ihmetellä korkeita päästöarvoja.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: vectra z22yh pyörreläpät ja päästöt.
Homma jatkuu, eli kansi otettu pois ja osien tarjouskyselyä maailmalta (ebay). Katsellaan mikä on osilla päivän hinta. Koko kansi todella karstainen sekä sylinterin seinät kuin peiliä. Egr:n tulppaus levyä ei taida näihin yh koneisiin valmiina olla.
Re: vectra z22yh pyörreläpät ja päästöt.
Jaahas..tietääkö joku mistä löytää moottori osien varaosanumerot??
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13557
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: vectra z22yh pyörreläpät ja päästöt.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: vectra z22yh pyörreläpät ja päästöt.
Männänrenkaat on näissä pehmeää tavaraa, eli eiköhän siellä ole se syy öljynkulutukseen ja savutukseen.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.
Nyt vähän muitakin..
Nyt vähän muitakin..
Re: vectra z22yh pyörreläpät ja päästöt.
Tässä kun on EGR:n lisäksi vielä reipas huohotuksen takaisinkierrätys, niin sotkua riittää. CO max. on 0,2% eikä sitä nyt millään taikatempulla saavuteta.