Insignia 4x4 Perä tai haldex rikki

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Avatar
timok
OCF Luisukunkku 2012
OCF Luisukunkku 2012
Viestit: 2197
Liittynyt: 14 Huhti 2003, 03:00
Paikkakunta: Keski-suomi
Viesti:

Re: Insignia 4x4 Perä tai haldex rikki

Viesti Kirjoittaja timok »

nonii :lollis: levishän se mullakin...
öljyt haldexissa ja perässä omilla paikoillaan, eli tuo rikkoontuva tiiviste pois suljettu....
ongelma on toimimaton öljypumppu tuossa haldexissa, ei lähde edes testerillä pyörimään... (antaa ilmoituksen huolla awd ja huolla taka-akseli, vikakoodina muistissa alhainen öljynpaine haldexilla)
haldexin pumppu tai ohjain laite??
voiko mitata ihan yleismittarilla tuleeko pumpulle virtaa? ettei canväylä sekoa)
muistanko väärin vai oliko jollain foorumilaisella joskus myynnissä k.o osia?? en tuolta rompetorilta löytäny :banghead:
vain pöhlöt ajaa Opelilla ja Volvolla......
mä taidan olla pöhlö
voi vi**u ja mersukin vielä... ja mites V8 Scania tähän liittyy.
jl.kone
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 12 Elo 2017, 12:33

Re: Insignia 4x4 Perä tai haldex rikki

Viesti Kirjoittaja jl.kone »

Omassani oli vuotanut tiiviste sieltä eLSD:lta. Käytin viime viikonloppuna morkulan pöydällä ja nyt taas vetää neljällä. Näin jälkiviisaana voi todeta, että kyllähän se oirehti jo kotvan aikaa ennen vikailmoituksen tuloa.

Melkoista mönjää oli haldexin kopan alla kun 120 tkm ajettu samoilla liemillä. Suosittelen kyllä vaihtamaan öljyt ja suodattimen hyvissä ajoin ennen kuin ongelmat alkaa, toki tuon tiivisteen vuotamiseen sillä nyt ei varmaankaan järin suurta merkitystä ollut. Voisin laittaa osat numeroineen paremmalla aikaa niin löytäisi seuraava ongelmien kanssa painiva osat helpommin.
RpisteL
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 131
Liittynyt: 18 Helmi 2006, 10:26

Re: Insignia 4x4 Perä tai haldex rikki

Viesti Kirjoittaja RpisteL »

Tilasitko Haldexpartilta öljyt ja tiivisteen,vai löysitkö paremman paikan .Itsellä vm-13 inkku,106tkm ajettu, vakaassa harkinnassa haldex huollon teettäminen. Ei vielä oireile millään lailla,toimii niinkuin pitääkin.Olen etsiskellyt myös netistä edullisempia kamppeita mutta ei ole vielä tullut vastaan? Merkki liikkeen liemet lähentelee kullan hintaa :no:
jl.kone
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 12 Elo 2017, 12:33

Re: Insignia 4x4 Perä tai haldex rikki

Viesti Kirjoittaja jl.kone »

RpisteL kirjoitti: 18 Tammi 2018, 17:43 Tilasitko Haldexpartilta öljyt ja tiivisteen,vai löysitkö paremman paikan .Itsellä vm-13 inkku,106tkm ajettu, vakaassa harkinnassa haldex huollon teettäminen. Ei vielä oireile millään lailla,toimii niinkuin pitääkin.Olen etsiskellyt myös netistä edullisempia kamppeita mutta ei ole vielä tullut vastaan? Merkki liikkeen liemet lähentelee kullan hintaa :no:
Tilasin Haldexpartsilta tuon paketin, missä tuli BorgWarnerin öljy, kopantiiviste ja suodatin. Taisipa lopulta tulla Liettuasta paketti, mutta nopeasti kuitenkin. Laitoin perään Valvoline 75W-90 limited slip peräöljyt, joka vastaa alkuperäistä AcDelcoa. Jakolaatikkoon kuuluvan Delcon `transfer case` öljyn speksejä en löytänyt. Sinne laitoin normaalin 75W-90 GL-5 öljyn paremman tiedon puuttuessa. Voisi varmaan olla 80W-90 myös? Siellä nyt ei kuitenkaan hammaspyöriä kummempaa ole, ja hypoidille öljy haisi.

Tilasin myös varuiksi ja testin vuoksi Hollannista http://www.brunekreefperformance.nl eBayn kautta tiivistesarjan 13334078. Sarjan sisällöstä oli hieman epäselvyyttä kun osa räjäytyskuvista näyttää perän tiivisteitä ja tuotekuvat Haldexin tiivisteitä. Mitä nyt ulkomaisia foorumeita luin, niin näitä on liikkeellä kahdensisältöisiä ilmeisesti markkina-alueesta riippuen. Kyseisessä sarjassa tuli Haldexin takastefa, o-rengas perän ja Haldexin väliin, pinionintiiviste, kopantiiviste, ohjausyksiköntiiviste ja pari tiivistettä solenoideille. Näistä päädyin lopulta käyttämään vain tuota isoa o-rengasta, se kun oli samankokoinen kuin eLSD:n ja perän välissä oleva.

Uskoakseni 13334079 tiivistesarja on oikeampi perän puolelle. En kuitenkaan tiedä varmaksi tuleeko siinä 22956728 tiiviste mukana, joka siis on se joka näissä pettää ja Haldexnesteet pääsee peräöljyn sekaan. Numerolla 22956728 tilatessa tulee kyseinen tiiviste ja paineputkien nippoja kaksi kappaletta. Sen hankin Rovaniemeltä Rinta-Joupilta kun sattui olemaan hyllyssä yksi kappale. Opelin osakuvat ei kyseistä numeroa tunne, mutta se on kuitenkin juuri se oikea osa.
jl.kone
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 12 Elo 2017, 12:33

Re: Insignia 4x4 Perä tai haldex rikki

Viesti Kirjoittaja jl.kone »

timok kirjoitti: 15 Tammi 2018, 18:10 nonii :lollis: levishän se mullakin...
öljyt haldexissa ja perässä omilla paikoillaan, eli tuo rikkoontuva tiiviste pois suljettu....
ongelma on toimimaton öljypumppu tuossa haldexissa, ei lähde edes testerillä pyörimään... (antaa ilmoituksen huolla awd ja huolla taka-akseli, vikakoodina muistissa alhainen öljynpaine haldexilla)
haldexin pumppu tai ohjain laite??
voiko mitata ihan yleismittarilla tuleeko pumpulle virtaa? ettei canväylä sekoa)
muistanko väärin vai oliko jollain foorumilaisella joskus myynnissä k.o osia?? en tuolta rompetorilta löytäny :banghead:
Voisiko tässä kuitenkin olla kyse siitä, että suodatin on tukossa tai öljyt niin sakeat ettei kulje läpi? Sikäli jos ei ole koskaan huollettu. Auto sammuttaa pumpun suojellakseen systeemiä jos painetta ei ole kylliksi tai pumpun vastus (virrankulutus) on liian pieni.
Avatar
timok
OCF Luisukunkku 2012
OCF Luisukunkku 2012
Viestit: 2197
Liittynyt: 14 Huhti 2003, 03:00
Paikkakunta: Keski-suomi
Viesti:

Re: Insignia 4x4 Perä tai haldex rikki

Viesti Kirjoittaja timok »

Jäipä tuohon aiempaan viestiin kirjoittamatta että öljyt ja suodatin vaihdettu. Eikä ollut kovin mustaa mönjää kerennyt, edellisillä öljyillä ajettu n. 40tkm
Aiemmin ei ollut edes hetkellisiä huoltoilmoituksia tullut. Vika tuli päälle ihan kertalaakista.... eilen kuulemma oli antanut ilmoituksen vasta n. Kilometrin ajon jälkeen???


Edit. Siis tuo awd pumppuhan ei lähtenyt pyörimään edes testerillä.....
vain pöhlöt ajaa Opelilla ja Volvolla......
mä taidan olla pöhlö
voi vi**u ja mersukin vielä... ja mites V8 Scania tähän liittyy.
Avatar
JJ
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 7293
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Askola
Viesti:

Re: Insignia 4x4 Perä tai haldex rikki

Viesti Kirjoittaja JJ »

timok kirjoitti: 19 Tammi 2018, 07:53 Jäipä tuohon aiempaan viestiin kirjoittamatta että öljyt ja suodatin vaihdettu. Eikä ollut kovin mustaa mönjää kerennyt, edellisillä öljyillä ajettu n. 40tkm
Aiemmin ei ollut edes hetkellisiä huoltoilmoituksia tullut. Vika tuli päälle ihan kertalaakista.... eilen kuulemma oli antanut ilmoituksen vasta n. Kilometrin ajon jälkeen???

Edit. Siis tuo awd pumppuhan ei lähtenyt pyörimään edes testerillä.....
Onko heti öljyjen vaihdon jälkeen annettu voimansiirron pyöriä vapaana niin, että jokainen rengas on ilmassa? Liekkö merkitystä kuitenkaan kun kerran 40tkm ajettu. Käsittääkseni tuota voimansiirtoa olisi hyvä huoltaa vuosittain niin, että putsataan mönjät pois, ihan varmuuden varalta. Eikös tuota pitäisi 30tkm välein vaihtaa vähintään öljyt?
-Janne

Corsa E OPC PP 2018
Masi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 830
Liittynyt: 26 Kesä 2002, 03:00

Re: Insignia 4x4 Perä tai haldex rikki

Viesti Kirjoittaja Masi »

timok kirjoitti: 19 Tammi 2018, 07:53 Jäipä tuohon aiempaan viestiin kirjoittamatta että öljyt ja suodatin vaihdettu. Eikä ollut kovin mustaa mönjää kerennyt, edellisillä öljyillä ajettu n. 40tkm
Aiemmin ei ollut edes hetkellisiä huoltoilmoituksia tullut. Vika tuli päälle ihan kertalaakista.... eilen kuulemma oli antanut ilmoituksen vasta n. Kilometrin ajon jälkeen???


Edit. Siis tuo awd pumppuhan ei lähtenyt pyörimään edes testerillä.....
En tiedä onko tästä apua sinulle, mutta vaikuttaa että yhteydet ei nyt oikein pelaa ja näissä on ollut kenttäkorjausohjekin takapyöräkotelossa olevan johtoliittimen nelivetojärjestelmään tuottamille vikailmoituksille. Tuo nelivetoisten ongelmallinen liitin on kuskin puolella eli toisella puolen kuin se polttoaineen syöttöä mahdollisesti pätkivä hankautunut johtosarja/liitin mikä on matkustajan puolella takana.
Avatar
jfalt
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 78
Liittynyt: 09 Joulu 2002, 02:00

Re: Insignia 4x4 Perä tai haldex rikki

Viesti Kirjoittaja jfalt »

Omaani vaihdatin Lielahdessa Öljypisteellä öljyjä. Moottoriöljyt + automaatti huuhteluvaihdolla + takaperä + haldex. Haldexin suodattimen/öljyt hakivat marmorilta. Suodatin 110€ + haldex öljy 150€ + peräöljy 110€ + vaihtotyö 50€ löytyy laskulta. Lasku oli kaikkiaan ~830€ :lollis: Onkohan tuossa joku etuperä, johon olisi pitänyt öljyt vaihtaa myös? Ei tullut mieleen, eikä ehdotettu...

Dashcamin filmistä näki, että auto oli peruutettu tallista suoraan ulos ruutuun. Paikallaan pukilla oli käytetty ilmeisesti automaattilaatikon takia. ESP käyttäytyi hieman oudosti kotimatkalla, mutta kun vähän antoi kenkää, niin alkoi toimimaan. Vikavalo ei palanut, mutta ABSit rutisivat erikoisesti :roll:

Neliveto toimi kyllä, mutta edellisestä öljyjen vaihdosta ei ollut tietoa...
Insignia V6
INSSI
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 21
Liittynyt: 29 Loka 2015, 18:09

Re: Insignia 4x4 Perä tai haldex rikki

Viesti Kirjoittaja INSSI »

Huom! Minulta löytyisi gm haldex tiivistesatsi koppaan ja suodatin. Orig öljyt myös.
Tarpeettomina ovat. 110€
Avatar
JJ
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 7293
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Askola
Viesti:

Re: Insignia 4x4 Perä tai haldex rikki

Viesti Kirjoittaja JJ »

jfalt kirjoitti: 19 Tammi 2018, 22:32 Onkohan tuossa joku etuperä, johon olisi pitänyt öljyt vaihtaa myös? Ei tullut mieleen, eikä ehdotettu...
On siellä jakolaatikko, mutta se on käytännössä vain kulmavaihde. Hyvähän sinnekin on joskus ne öljyt vaihtaa, mutta ei niin oleellinen ja vikaantuva paikka kuin taka-akselilla oleva perä/haldex.
-Janne

Corsa E OPC PP 2018
Avatar
timok
OCF Luisukunkku 2012
OCF Luisukunkku 2012
Viestit: 2197
Liittynyt: 14 Huhti 2003, 03:00
Paikkakunta: Keski-suomi
Viesti:

Re: Insignia 4x4 Perä tai haldex rikki

Viesti Kirjoittaja timok »

Vika korjattu. Tai ainakin 10km testilenkillä veti komiasti kaikilla neljällä pyörällä ilman tuota huolla awd/huolla taka akseli ilmoitusta ......Sieltähän oli juurikin tuo epäilemäni esipaine pumppu rikki. Ekekman nettisivulta löysin ohjeen pumpun tarkastukseen, olikohan ehjän pumpun vastus 5ohm tuossa vanhassa 0.2ohm. Eli pumpun vaihto ja taas kerran uudet öljyt😂
vain pöhlöt ajaa Opelilla ja Volvolla......
mä taidan olla pöhlö
voi vi**u ja mersukin vielä... ja mites V8 Scania tähän liittyy.
Avatar
JJ
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 7293
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Askola
Viesti:

Re: Insignia 4x4 Perä tai haldex rikki

Viesti Kirjoittaja JJ »

-Janne

Corsa E OPC PP 2018
Avatar
JJ
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 7293
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Askola
Viesti:

Re: Insignia 4x4 Perä tai haldex rikki

Viesti Kirjoittaja JJ »

Mitäköhän on tehtävissä kun omassa Saabissa herjaa seuraavaa: RDCM C0408 61. Lukolla varust. tasauspyör. kytkmen solen.venttiilin piiri, juuttunut. Oireilee siten, että hetken ajon päästä heittää "service XWD" koodin. Lämpimäksi ajaessa sitten ei niin usein tuota tule. Venttiili tukossa vai mikä? öljyt sekaisin? Perä vaihtoon? Tässä mun Saabissahan on käytännössä sama perä kuin noissa Insignioissa ja NG9-5 Saabissa.
-Janne

Corsa E OPC PP 2018
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Insignia 4x4 Perä tai haldex rikki

Viesti Kirjoittaja Robertx »

JJ kirjoitti: 19 Marras 2018, 14:56 Mitäköhän on tehtävissä kun omassa Saabissa herjaa seuraavaa: RDCM C0408 61. Lukolla varust. tasauspyör. kytkmen solen.venttiilin piiri, juuttunut. Oireilee siten, että hetken ajon päästä heittää "service XWD" koodin. Lämpimäksi ajaessa sitten ei niin usein tuota tule. Venttiili tukossa vai mikä? öljyt sekaisin? Perä vaihtoon? Tässä mun Saabissahan on käytännössä sama perä kuin noissa Insignioissa ja NG9-5 Saabissa.
Kuten tässä topicissa on jo aiemmin kirjoitettu, perän öljyt mahdollisesti vaihtoon...
Voi tietty olla samaa tiivistevikaa myös kuin Insigniassa.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Vastaa Viestiin