MV6 3,0l X30XE päästöongelman ratkaisuyrityksen seuranta

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Avatar
hukka
OCF Member 2019
OCF Member 2019
Viestit: 428
Liittynyt: 28 Loka 2010, 17:54
Paikkakunta: iisalmi

Re: MV6 3,0l X30XE päästöongelman ratkaisuyrityksen seuranta

Viesti Kirjoittaja hukka » 12 Helmi 2019, 14:44

Jorsti kirjoitti:
10 Helmi 2019, 19:20
.

-Hukka. Mutta mitenkä se öljy sitten ilmaan sekoittuisi, jos venttiilinkopan välistä se öljy kannen ulkoseinää pitkin vain vaeltaa?
Niin ja kun nostin autoa ja katsoin öljypohjaa, niin aikamoinen facepalmi tuli siinä kohtaa. Jostakin voidellut kauttaaltaan koko moottorin alaosaston aivan märjäksi

Tarkoitin tohon
Omega B v6 3,0 vm-97autom. sedan
calibra 4X4 b235 vm-92 projekti
commodore a 4d 3.0+m112 vm-67

Jorsti
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 17
Liittynyt: 10 Helmi 2019, 12:11
Paikkakunta: Laihia

Re: MV6 3,0l X30XE päästöongelman ratkaisuyrityksen seuranta

Viesti Kirjoittaja Jorsti » 12 Helmi 2019, 21:25

Nii joo niihän myös voisi. Tarkastin molemmat kannen kyljet enkä suurempaa märkiintymää sieltä löytänyt. Luulen sen vian nyt kyllä ratkenneen, tai vian ja vian, itessähän se vika oli silloin kun vähän aikaa sitten ehk noin 1kk unohdin öljyntäyttö korkin venakopan päällä laittaa öljynlisäyksen jälkeen kiinni ja ajoin niin joku 30km. :thumbsup: :lollis: Olin vaan unohtanu sen tapauksen.

Jorsti
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 17
Liittynyt: 10 Helmi 2019, 12:11
Paikkakunta: Laihia

Re: MV6 3,0l X30XE päästöongelman ratkaisuyrityksen seuranta

Viesti Kirjoittaja Jorsti » 12 Helmi 2019, 21:36

Jorsti kirjoitti:
12 Helmi 2019, 12:31
Oli ainaki yhessä tulpan röörissä öljyä. Ei auttanu eilen vielä pultin irroittamisen suhteen. Jotenkin sain naputeltua 7mm hylsyä sinne, mutta lokasuojapelti on nii äkkiä siinä vasaran iskun eessä, että pientä naputusliikettä vain sain naputeltua. Laitoin nyt pikaliimaa ja ohuen erkkateipin palan pultin kannan pintaan ja hylsy päälle yöksi ja naputin 8mm niin perälle kuin meni, se pyörähti aina ehkä jossain veikkaisin 3-5nm kohdalla niin sitä nyt seuraavaksi kokeilen, ja jos ei niin pitää mennä motonettiin kattelemaan sellasta putkipiikki hylsyä mitä on josku parivuotta ehkä sitte ekojakertoja mainostettu ostostvssä.
Pääsisköhän se öljy sieltä tulpan välyksistä tosiaan jotenki sinne palopesään? Jos siellä on näkyny kerran öljyä?

Jorsti
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 17
Liittynyt: 10 Helmi 2019, 12:11
Paikkakunta: Laihia

Re: MV6 3,0l X30XE päästöongelman ratkaisuyrityksen seuranta

Viesti Kirjoittaja Jorsti » 12 Helmi 2019, 21:48

Timonen kirjoitti:
11 Helmi 2019, 19:25
Jakopäänsuojakopan irroittamiseksi riittää moniurahihnankiristimen ja vesipumpun siivapyörän irroitus.

Tässä ohessa sulle Vauxhallin V6-ohje, joka pätee tuohonkin moottoriin!


VauxV6engine.pdf
Kiitoksia ohjeesta! :worship:

Jorsti
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 17
Liittynyt: 10 Helmi 2019, 12:11
Paikkakunta: Laihia

Re: MV6 3,0l X30XE päästöongelman ratkaisuyrityksen seuranta

Viesti Kirjoittaja Jorsti » 12 Helmi 2019, 22:42



Tuoss on siitä, mitä oon tähä asti saanu aikaan.

Suunitelmana pulttiongelman ratkaisun jälkeen, nokka-akselit purkaa, ja nostajat pois, sitte pidikkeet ja se jälkkee vaa tulpan rööristä paineilmaa ja venttillien pitäs ponnahtaa käsiin. Painaa vähä venttiilinjousta alas samalla. Sen näkee sitte.

Jorsti
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 17
Liittynyt: 10 Helmi 2019, 12:11
Paikkakunta: Laihia

Re: MV6 3,0l X30XE päästöongelman ratkaisuyrityksen seuranta

Viesti Kirjoittaja Jorsti » 12 Helmi 2019, 22:49

Nii joo se päästölappu taas unohtu. Homenna taas yritän.

Avatar
Timonen
OCF Staff
OCF Staff
Viestit: 17818
Liittynyt: 19 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Riihimäki

Re: MV6 3,0l X30XE päästöongelman ratkaisuyrityksen seuranta

Viesti Kirjoittaja Timonen » 12 Helmi 2019, 23:19

Jorsti kirjoitti:
12 Helmi 2019, 21:36
Jorsti kirjoitti:
12 Helmi 2019, 12:31
Oli ainaki yhessä tulpan röörissä öljyä. Ei auttanu eilen vielä pultin irroittamisen suhteen. Jotenkin sain naputeltua 7mm hylsyä sinne, mutta lokasuojapelti on nii äkkiä siinä vasaran iskun eessä, että pientä naputusliikettä vain sain naputeltua. Laitoin nyt pikaliimaa ja ohuen erkkateipin palan pultin kannan pintaan ja hylsy päälle yöksi ja naputin 8mm niin perälle kuin meni, se pyörähti aina ehkä jossain veikkaisin 3-5nm kohdalla niin sitä nyt seuraavaksi kokeilen, ja jos ei niin pitää mennä motonettiin kattelemaan sellasta putkipiikki hylsyä mitä on josku parivuotta ehkä sitte ekojakertoja mainostettu ostostvssä.
Pääsisköhän se öljy sieltä tulpan välyksistä tosiaan jotenki sinne palopesään? Jos siellä on näkyny kerran öljyä?
Jos tulpanrei´issä on öljyä, niin silloin vuotaa sen kannen venttilikannen tiiviste.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa

Avatar
Timonen
OCF Staff
OCF Staff
Viestit: 17818
Liittynyt: 19 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Riihimäki

Re: MV6 3,0l X30XE päästöongelman ratkaisuyrityksen seuranta

Viesti Kirjoittaja Timonen » 12 Helmi 2019, 23:30

Jorsti kirjoitti:
12 Helmi 2019, 22:42


Tuoss on siitä, mitä oon tähä asti saanu aikaan.

Suunitelmana pulttiongelman ratkaisun jälkeen, nokka-akselit purkaa, ja nostajat pois, sitte pidikkeet ja se jälkkee vaa tulpan rööristä paineilmaa ja venttillien pitäs ponnahtaa käsiin. Painaa vähä venttiilinjousta alas samalla. Sen näkee sitte.
Olen itse tehnyt muutama vuosi sitten X25XE:hen kansiremontin. Pirun paljon helpompi on ottaa suoraan kannet irti. Koska jos ja kun sinne sylinteriin sitten vahingossa putoaa se yksikin venttiili, niin joudut kumminkin ottamaan sen kannen irti.
Ja samalla saat puhdistettua ja läpättyä venttiilit.

Ja tuohon pulttiongelmaan; olet vissiin jo irroittanut sen moottorinkorvakkeen, jonka läpi moniurahihna kulkee? Eli motti on nyt tunkin varassa?

Laske konetta hieman alaspäin, niin pääset ehkä paremmin käsiksi ko. pulttiin. Mutta minkä laitteen siivapyörää olet siis irroittamassa? Ja minkä takia?

Kuten aiemmin kirjoitin, moniurahihnankiristimen ja vesipumpun siivapyörän jälkeen tarttee ottaa irti vain muistaakseni 5 pientä pulttia, jotka kiinnittävät suojakopan kiinni taustaan. Sitä koppaa pitää vain käännellä, mutta tuon jälkeen se lähtee ehjänä irti.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa

Jorsti
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 17
Liittynyt: 10 Helmi 2019, 12:11
Paikkakunta: Laihia

Re: MV6 3,0l X30XE päästöongelman ratkaisuyrityksen seuranta

Viesti Kirjoittaja Jorsti » 13 Helmi 2019, 07:32

En ole ollut tietoinen vielä tähän asti, mitä pyörää oon ollu irrottamassa, se vaa näytti olevan eniten siinä kopan tiellä/päällä että miksei tule koppa pois. No illalla katson sitten missä se vesipumpunpyörä sijaitsee ja jatkan siitä.

Niin, alunperin olikin mielessä koko kansi irrottaa, että näkis lisää vika mahdolisuuksia, mutt yritän ainaki nyt aluks vaa tollabpuhaltamalla. Se tulpanreikäpuhallussuulake paineilmapistooliin löytyy billtemasta. Syynä öljyn syöntiinhän voi olla myös männän renkaat, mutta alakertaan menen vasta jos venttilin kumit näyttää/tuntuu hyviltä ja pehmeiltä.

Jorsti
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 17
Liittynyt: 10 Helmi 2019, 12:11
Paikkakunta: Laihia

Re: MV6 3,0l X30XE päästöongelman ratkaisuyrityksen seuranta

Viesti Kirjoittaja Jorsti » 13 Helmi 2019, 07:52

Eikös sieltä alkukäyrien reijistä vois saada jotkut tippumisenestoläpät aseteltua pakoventtilien lautasten alle, niin etteivät tipu sitten sylintereihin.

Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3148
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: MV6 3,0l X30XE päästöongelman ratkaisuyrityksen seuranta

Viesti Kirjoittaja Wesku79 » 13 Helmi 2019, 08:56

No et saa kun ne kanavat menee venttiililautasen päälle.

Tulpan reijästä voi pukata sopivaa muovinarua pyttyyn, kun mäntä alhaalla. Sitte mäntä ylös, niin ei venttiilit putoa työn aikana. Työn jälkeen mäntä takaisin alas ja narun vetäisee ulos.
Projekti: Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0T Quattro -05, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89

Avatar
hukka
OCF Member 2019
OCF Member 2019
Viestit: 428
Liittynyt: 28 Loka 2010, 17:54
Paikkakunta: iisalmi

Re: MV6 3,0l X30XE päästöongelman ratkaisuyrityksen seuranta

Viesti Kirjoittaja hukka » 13 Helmi 2019, 09:05

Tai sitten laitat paine ilman männän ollessa ylhäällä niin ei mahdu venttiili tippumaan (lukihet kampuran vaikka räikällä kampuran päästä)
Omega B v6 3,0 vm-97autom. sedan
calibra 4X4 b235 vm-92 projekti
commodore a 4d 3.0+m112 vm-67

Jorsti
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 17
Liittynyt: 10 Helmi 2019, 12:11
Paikkakunta: Laihia

Re: MV6 3,0l X30XE päästöongelman ratkaisuyrityksen seuranta

Viesti Kirjoittaja Jorsti » 13 Helmi 2019, 12:22

Okei, pitää miettiä noita vaihtoehtoja sitte ku päästään jaotusosatolle asti.

Mitenköhän kävis jos rälläkällä hiois sen pulttikannan siihe moniurahihnapyörän profiiliin asti. Lähtiskö sillo irti, ja saako sen siitä pyörivästä akselista sitte sen sinne jäävän ruuvinkierteen poijes.

Avatar
Paska Omena
OCF Member 2019
OCF Member 2019
Viestit: 3225
Liittynyt: 13 Kesä 2010, 01:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: MV6 3,0l X30XE päästöongelman ratkaisuyrityksen seuranta

Viesti Kirjoittaja Paska Omena » 14 Helmi 2019, 00:18

Toi hihnapyörä jota et saa irti näyttäs olevan tehostajan pyörä. Jos saat siitä sen pultinkannan tuhottua, niin sen jälkeen pyörä pitäs kyllä tippua pois ja pultinjämä lähtee varmaan ihan sormin pyörittämällä.

Vesipumppu jos sulla on edelleen hukassa niin se suoraan kampuran yläpuolella, ja se pyörii moniurahihnalla eikä jakohihnalla.

Jos joskus saat tuon siihen pisteeseen että saa jakopään kasata, niin multa saat pientä korvausta vastaan lainaan ton GM V6-ajotussarjan.
Vectra C Ecotech -06
Omega B Egotek -97
Agila A Ekotykki -01
Hävitettävät: Vectra C Ekotek -03 ja Tigra Ekotech -97

Jorsti
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 17
Liittynyt: 10 Helmi 2019, 12:11
Paikkakunta: Laihia

Re: MV6 3,0l X30XE päästöongelman ratkaisuyrityksen seuranta

Viesti Kirjoittaja Jorsti » 17 Helmi 2019, 11:11

No joo, niin olinkin päättelevinäni siitä v6 ohjeesta vesipumpunsuhteen. Pidetään mielessä sun tarjous ajotussarjasta. Oon nyt ollu muutaman päivän tässä viruksen kourissa, niin en oo pystynyt tallilla oleen, mutta katsotaan jos ensi viikon alkupuolella jo pääsisin sitä pultin kantta tuhoamaan.

Vastaa Viestiin