Turbo Calibran neliveto ei toimi

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
1,2sorsa
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 8245
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Turbo Calibran neliveto ei toimi

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa » 13 Helmi 2020, 21:23

Nämä alkaa vaan olla jo arvossaan ehejänä. Mutta niin se siittä offtopikista
Corsa E grasshopper cdti
corsa a 1,2 s -> c18xel
Corsa b gsi projekti
Frontera sport 4x4 2,2 16v

Avatar
Puurtine
OCF Member 2020
OCF Member 2020
Viestit: 20
Liittynyt: 24 Syys 2017, 03:02
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Turbo Calibran neliveto ei toimi

Viesti Kirjoittaja Puurtine » 13 Helmi 2020, 21:52

vectraTBO kirjoitti:
13 Helmi 2020, 11:55
Puurtine kirjoitti:
25 Maalis 2018, 00:47
Tuossa vuoden 95 calibrassa ei löydy nasta J:tä niin ei saa klemmarilla luettua. Tuli magneettiventtiili otettua pois ja mittailtua niin rikkihän se. Ei kulje virta läpi.
Olisko tähän mittaamiseen joku selkee ohje? Itsellä tollanen -93 Turbo 4x4 ja nelikko ei toimi. Seuraavat jutut tarkisteltu:

-Vikavalo toimii ja sammuu auton käynnistyttyä(ei ole vedetty mitään hyppyjohtoja).
-Ohjaustehostin toimii ja nestettä on eikä kadota sitä.
-Jarruvalot toimii molemmat ja mittariston jarruvalopoltin sammuu kun ekan kerran painaa jarrua.
-Vielä ei ole tullut jakolaatikon huohotuksesta mitään pihalle.
-Järjestelmä ilmattu muutaman kerran ja ilmausruuvia avatessa päästää isot pihinät paineakusta.

Läjä menee luultavasti lihoiksi mutta olis kiva tietää mikä vika nelikossa on.
Mittasin yleismittarilla magneettiventtiilin liitimestä vastusarvon. Myös magneettiventtiili irrallaan testasin akun kanssa ja toimiva magneettiventtiili selkeästi antoi "rele"mäisen äänen.
Opel Calibra Turbo 4x4 -95

Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 5027
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: Turbo Calibran neliveto ei toimi

Viesti Kirjoittaja vectraTBO » 14 Helmi 2020, 11:53

Ok. Mittasin kanssa ja ei ollu oikkarissa venttiili. Irtoakusta 12v suoraan venttiilille niin selvästi naksahtaa eli ei ole jumissa. Mustavalkoiseen johtoon joka menee venttiilille tulee auton käydessä latausjännite noin 14v joten pitäs toimia senkin puolesta. Ja tosiaan tästä pystyy koodit lukee nelikosta kun -93 malli niin ei tuu mitään koodeja. Tai se 12 tulee joka aloittaa diagnoosin mut ei muita. Aiemmin tuli iso kasa koodeja jotka johtu siitä että tohon magneettiventtiilille oli vedetty releen kautta suoraan 12V ja katkaisija oli sisällä. Mutta venttiilille tulevat orkkisjohdot oli irtonaisina konehuoneessa. Poistin ko. virityksen ja tosiaan nyt ei enää tuu mitään vikakoodeja.

Senkin vielä koitin että kun painaa jarrun pohjaan ennen kuin laittaa virrat päälle ja käynnistää auton niin nelikon merkkivalo jää palamaan startin jälkeen ja sammuu kun päästää jarrupolkimesta.

Miten toi paineakun "swoosh" testi tehdään? Jossain cav16 sivustolla on ollu ohje siihen mutta sitä ei vissiin enää ole. Kaikki keskustelut mitä löysin aiheesta ohjaa sinne mutta ei auta nyt se.
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Vectra C OPC -07
Insignia A OPC -10

Avatar
?!
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 3801
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Turbo Calibran neliveto ei toimi

Viesti Kirjoittaja ?! » 14 Helmi 2020, 12:05

Luulis sytyttävän vikavalon jos on jokin sähköön liittyvä vika.
Onhan sulla kardaani paikoillaan :D

Ettei olis nyt vaan tehty jakolaatikkoon joku mekaaninen "korjaus".
Kadett C 16V
Omega A 24V
Crown 24v

Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 5027
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: Turbo Calibran neliveto ei toimi

Viesti Kirjoittaja vectraTBO » 14 Helmi 2020, 12:28

Juu luulis. Sähköt on varmaan kunnossa kunnei koodeja tule mut toi hydrauliikkapuoli on vähän kysymysmerkki. Tästä oli ohjaustehostimen paineputki lyöty linttaan joko tarkoituksella tai vahingossa ja aluksi ihmettelin kun ohjaus on aika jäykkä vaikka nestettä on. Huomasin sitten ton läjässä olevan putken ja vaihdoin ehjää tilalle. Ohjaus ainakin nyt toimii kevyemmin mut ei kuitenkaan ole mikään älyttömän kevyt. Nestesäiliössä ainakin alkaa litkut kiertämään kun korkki auki ruuvaa rattia paikoillaan.

Ja löytyy jopa kardaani ja sitä pyörittämällä liikkuu molemmat takapyörät :D

Tää auto ei kyl oikee pääse enää yllättämään kovin helposti, on meinaa sellasia patentteja jo tähän mennessä löytynyt :lol:
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Vectra C OPC -07
Insignia A OPC -10

Avatar
Puurtine
OCF Member 2020
OCF Member 2020
Viestit: 20
Liittynyt: 24 Syys 2017, 03:02
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Turbo Calibran neliveto ei toimi

Viesti Kirjoittaja Puurtine » 14 Helmi 2020, 21:24

Virrat päälle ja jarrupoljinta painaessa pitäisi kuulua niitä suhauksia paineakun luonta. Konepelti auki helpottaa suhauksien kuulemista. Itsellä kuuluu noin 25 selkeää suhausta.
Opel Calibra Turbo 4x4 -95

Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 5027
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: Turbo Calibran neliveto ei toimi

Viesti Kirjoittaja vectraTBO » Tänään, 10:09

Kyl sieltä jotain suhauksia kuuluu, kai. Nostin auton eilen pukeille ja ainakin siinä vetää neljällä:



Koitin jokuaika sitten tossa tiellä jossa oli mustaa jäätä niin tuntui että vaan edestä sutii? Alla oli/on kyllä kesärenkaat niin ei kyllä oikeen ota selkoa mistä sutii. Mut kai se sit toimii jos se pukeillakin vetää?
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Vectra C OPC -07
Insignia A OPC -10

Vastaa Viestiin