Vectra c gts 2,0l turbo-zcf68/270. vm 2003. Moottori nro. Z20net 00234145.Tähän asti toiminut hienosti. Nyt jos lähtee kiihdyttämään kunnolla, saattaa yhtäkkiä tehdä niin, ettei ota kierroksia 2000 kierrosta enempää. Tehot häviää. Käy kyllä tyhjäkäyntiä normaalisti. Ja ottaa kierrokset 2000 kierrokseen, mut ei sen enempää.
Herjaa vikakoodin, p0101 ilmamassan/ ilmavirran mittain A virtapiiri toiminta-alue/ toimintaongelma.
Auto fit korjaamo vaihtoi turboahtimen Bypassventtiilin, sanoi et siinä vika.
Ei muuttunut miksikään. Vein länsiautoon totesivat, että tehot häviää, mut eivät osaa sanoa minne. Voimme alkaa tunti työnä etsimään vikaa, koska testeri ei anna tarkkaa vikaa. Onko kellään tehnyt samaa, ootko saanu selville mikä oikeesti vikana?
Opel vectra c gts 2,0l turbo-zcf68/270 Tehot häviää kokonaan?
-
- 'Agila'
- Viestit: 3
- Liittynyt: 05 Touko 2019, 17:23
Re: Opel vectra c gts 2,0l turbo-zcf68/270 Tehot häviää kokonaan?
Tuo vika voisi olla turbon hukkaportin magneettiventtiilissä, joka ei toimi. Vika näkyy ilmamassamittarin vikana vaikka se toimisikin ok. Toki voihan se olla vika siinäkin.
Yleensä näissä tapauksissa kannattaa aina vaihtaa sekä bypass että hukkaportin magneettiventtiilit. Tuo kierrosrajoitus viittaa limb home- tilaan, missä turvatoimintona tehoja ja kierroksia rajoitetaan välttyäkseen suuremmilta tuhoilta.
Sitten muutama lisäkysymys.
Onko auto lastutettu ja jos on niin minkä softa?
Onko autossa jonkin sortin vapaavirtausilmanputsari?
Onko autoon vaihdettu tulppia tai puolia äskettäin?
Yleensä näissä tapauksissa kannattaa aina vaihtaa sekä bypass että hukkaportin magneettiventtiilit. Tuo kierrosrajoitus viittaa limb home- tilaan, missä turvatoimintona tehoja ja kierroksia rajoitetaan välttyäkseen suuremmilta tuhoilta.
Sitten muutama lisäkysymys.
Onko auto lastutettu ja jos on niin minkä softa?
Onko autossa jonkin sortin vapaavirtausilmanputsari?
Onko autoon vaihdettu tulppia tai puolia äskettäin?
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: Opel vectra c gts 2,0l turbo-zcf68/270 Tehot häviää kokonaan?
Niin, lisään vielä.
Kun ajattelle noita kahta magneettiventtiiliä: by-pass ja hukkaportti, niin niiden viat käyttäytyvät vähän eri tavalla.
Molemmat voivat aiheuttaa ahtojen puutetta, mutta siitä ei nyt näyttäisi tässä olevan kysymys. Ahtojen rajoittamiseen vaikuttaa ahtamistilanteessa ensisijaisesti tuo hukkaportin magneettiventtiili ja by-pass magneettiventtiili tulee rajoittamaan ahtohuippua vasta, kun kaasua löysätään äkisti.
Ensin nyt olisi hyvä saada vastaus noihin esittämiini kysymyksiin. Tosin, ei sen hukkaportin magn. vent. vaihto huono idea ole ihan näin "arvailun" pereusteella. Siihen vain sellainen huomio, että by-pass- ja hukkaportin -magneettiventtiilit ovat kaksi erilaista osaa, vaikka samanlaisilta näyttävät. Niissä on pienet pneumaattiset erot ilmakanavissa ja ovat siten eri varaosanumerollakin.
Kun ajattelle noita kahta magneettiventtiiliä: by-pass ja hukkaportti, niin niiden viat käyttäytyvät vähän eri tavalla.
Molemmat voivat aiheuttaa ahtojen puutetta, mutta siitä ei nyt näyttäisi tässä olevan kysymys. Ahtojen rajoittamiseen vaikuttaa ahtamistilanteessa ensisijaisesti tuo hukkaportin magneettiventtiili ja by-pass magneettiventtiili tulee rajoittamaan ahtohuippua vasta, kun kaasua löysätään äkisti.
Ensin nyt olisi hyvä saada vastaus noihin esittämiini kysymyksiin. Tosin, ei sen hukkaportin magn. vent. vaihto huono idea ole ihan näin "arvailun" pereusteella. Siihen vain sellainen huomio, että by-pass- ja hukkaportin -magneettiventtiilit ovat kaksi erilaista osaa, vaikka samanlaisilta näyttävät. Niissä on pienet pneumaattiset erot ilmakanavissa ja ovat siten eri varaosanumerollakin.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
-
- 'Agila'
- Viestit: 3
- Liittynyt: 05 Touko 2019, 17:23
Re: Opel vectra c gts 2,0l turbo-zcf68/270 Tehot häviää kokonaan?
Auton softasta ei tietoa. Ollut meillä noin 2 vuotta, ajettu meiän aikana 70tkm. Kun ostettiin puuttui Huoltokirja. Jos ei sitten täältä löydy vanhaa omistajaa, rekkari bef-100.
Ihan tavallinen ilmansuodatin. Sytytystulpat vaihdettu noin 5tkm sitten. Löytyskö tosta hukkaportin magneettiventtiilistä kuvaa tai tuntomerkkejä, ni ois helpompi tutkia sitä. Nyt ois hyvää aikaa pääsiäisen pyhinä korjata autoa. Kiitos jo näistäkin tiedoista mitä on tullut.
Ihan tavallinen ilmansuodatin. Sytytystulpat vaihdettu noin 5tkm sitten. Löytyskö tosta hukkaportin magneettiventtiilistä kuvaa tai tuntomerkkejä, ni ois helpompi tutkia sitä. Nyt ois hyvää aikaa pääsiäisen pyhinä korjata autoa. Kiitos jo näistäkin tiedoista mitä on tullut.
Re: Opel vectra c gts 2,0l turbo-zcf68/270 Tehot häviää kokonaan?
Ei sitä hukkaportin mangneettiventtiiliä pysty mitenkään tutkimaan. Sitä ei voi luotettavasti itse testata kuin on/off toimintaa sulkeeko ja avaako 3-tie kanavat ja se ei kerro täyttä toimintaa. Se toimii käytössä siten että säätää painetta portaattomasti PWM-sähköllä ja tätä toimintaa ei pysty itse kunnolla tutkimaan. Juuri tämä voi olla nyt vialla eikä säädä kunnolla tai nopeasti niin siksi menee vikatilaan.
https://www.maptunparts.fi/turbojarjest ... 03-12.html
https://www.maptunparts.fi/turbojarjest ... -b207.html
Tuossa on nuo molempien kuvat. Huomaa erot osanumeroissa ja vaihda varalta molemmat niin että tulevat oikeille paikoille.
https://www.maptunparts.fi/turbojarjest ... 03-12.html
https://www.maptunparts.fi/turbojarjest ... -b207.html
Tuossa on nuo molempien kuvat. Huomaa erot osanumeroissa ja vaihda varalta molemmat niin että tulevat oikeille paikoille.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com