vm. 1998 X20XEV käy vajailla,
etsimällä löysin foorumilta seuraavanlaiset puolan mittaus ohjeet:
Puolan voi mitata, tässäpä ohjetta!
mitta ensin puolalle tuleva jännite moninapapistokken liitin irti, virta päälle mittaa navan 3 ja maan väliltä, pitäisi olla akun jännite, jos ei ole tarkasta johdotukset.
Voit mitata sytytyspuolan ensiö ja toisiokelojen vastuksen, ensiöpuoli: puolan mininapalittimen pinnit(matalajännitepuoli) 1 ja 3= 0,5-0,7 Ohmia ,liittimet 2 ja 3 = 0,5-0,7 Ohmia.
toisiopuoli:tulpanjohtojen littimet(sylinterinumeroiden mukaan) (korkeajännitepuoli) 1 ja 4= noin 7400 Ohmia, 2 ja 3= noin 7400 Ohmia
mittauksen suoritus: virrat pois, puolan moninapapistoke irti, kaikki tulpanjohdot irti(merkkaa ettei mene väärin), mittaa!
jos mittauksen eivät pidä kutiaan niin sulla on puola vetelemässä viimeisiään. viittaisi ainakin siihen!
Omat mittaukseni tuotti seuraavaa:
ensiöpuoli: puolan mininapalittimen pinnit(matalajännitepuoli) 1 ja 3= 0,9 Ohmia ,liittimet 2 ja 3 = 1,5 Ohmia.
toisiopuoli:tulpanjohtojen littimet(sylinterinumeroiden mukaan) (korkeajännitepuoli) 1 ja 4 = 9270 Ohmia, 2 ja 3= noin 9300 Ohmia
Ensiöpuolella heittoa joten puola vaihtoon? Tulpan ja johdot vaihdettu eikä tulppapoteroissa ole öljyä.
Lisäys vielä että muutaman kerran aikaisemmin tehnyt startatessa ettei ole lähtenyt "laakista" vaan pitemmän sahauksen jälkeen herännyt muki kerrallaan.
Eikä sytytä vikavaloa.
Vectra B käy vajailla?
- AussiVectra
- 'Senator'
- Viestit: 764
- Liittynyt: 01 Elo 2004, 03:00
- Paikkakunta: Sydney, Australia
Vasinaisista oikeista arvoista en tieda mutta jos sulla on nelja puolaa ja kaikissa on samat arvot niin sillon ne on kunnossa, (kunhan ei vaan ala vuotaan korkeajannitteella). sun mittausarvot on noin 30% erinlaiset esimerkkiarvoihin verrattuna mutta sen aiheuttajana voi olla kumpi tahansa mittari. (kenen arvot oli mitattu kalibroidulla mittarilla?).
Hanski
Hanski
Vectra-B2 V6 CD Hatch, Astra-H Turbo Coupe
Itsellä oli tulopuolella vikaa astran suorasytkässä. Ei pitänyt luvut kuitenkaan paikkansa autodatan mukaan(ei saanut mitään lukemia tulopuolelta kuten kuului)mutta toisio oli ehjä ja luvut jopa piti paikkansa.
Mutta sain käsiini ehjän ja ero oli kahdessa nastassa,ehjässä 200ohm kun risassa oli 99. Tärähti heti käyntiin neljällä taas kun uuden laitoin kiinni.
Mutta sain käsiini ehjän ja ero oli kahdessa nastassa,ehjässä 200ohm kun risassa oli 99. Tärähti heti käyntiin neljällä taas kun uuden laitoin kiinni.
Re: Vectra B käy vajailla?
Itsellä b1 veccu jätti lidlin pihaan, eikä näytä saavan kunnon kipinää. Lupailee ja melkein starttaa, mutta ei.
Nappasin tulpan johdot esille ja kas, tulpat kroolasivat öljyssä, eli venakopan tiiviste vaihtoon ja öljyjen putsaus.
Vieläkin sama homma, joten mittasin tulpan johtojen resistanssit ja arvot olivat 5-10kOhm, eli arvojen perusteella kunnossa..
Puolan nastat 1 & 4 antoivat 6500Ohm ja 2 & 3 näytti ääretöntä, eli ilmeisesti puola risa.
Mittasin puolalle tulevan jännitteen ja antoi vain 10.02v. Onko se riittävä vai onko kiveen kirjoitettu, että pitää olla akun jännite? Akku antoi siis 12.22v.
Tulpat + johdot vaihdettu viime kesänä, joten ajoa ei ole paljoa kertynyt, mutta mitä tuollainen öljykylpy tekee tulpille?
Voiko mennä huonoksi?
Nappasin tulpan johdot esille ja kas, tulpat kroolasivat öljyssä, eli venakopan tiiviste vaihtoon ja öljyjen putsaus.
Vieläkin sama homma, joten mittasin tulpan johtojen resistanssit ja arvot olivat 5-10kOhm, eli arvojen perusteella kunnossa..
Puolan nastat 1 & 4 antoivat 6500Ohm ja 2 & 3 näytti ääretöntä, eli ilmeisesti puola risa.
Mittasin puolalle tulevan jännitteen ja antoi vain 10.02v. Onko se riittävä vai onko kiveen kirjoitettu, että pitää olla akun jännite? Akku antoi siis 12.22v.
Tulpat + johdot vaihdettu viime kesänä, joten ajoa ei ole paljoa kertynyt, mutta mitä tuollainen öljykylpy tekee tulpille?
Voiko mennä huonoksi?