EGR:n Poistaminen Käytöstä

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
terokimmo
in memoriam
in memoriam
Viestit: 5033
Liittynyt: 19 Loka 2007, 18:46
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä

Viesti Kirjoittaja terokimmo »

Kaikki vaan pois, ja sit takas kun ei toimi. :) Noi päästöjutut niin tarkkoja ja sitä vartenhan noi kierrätykset tehty.periaatteessa hyvällä käytöllä saattaa pärjätä,mutta puhistusta vaatii silloin tällöin.Vaikka ajaakin reipasta ajoa ja karstan pollttoa,niin silti sinne kertyy karstaa.Nakuissa noi egr ja imusarjat mitä joskus nähny nin kuheessa kunnossa et joku ei ihan kohallaan suunnittelusa,kun imusarjassa sormen mentävä kanava ,loppu karstaa,pahin minkä nähny.
Niin monenlaisia tulppaus topicceja ja varmaan enin saatu tulpattua ja toimimaan.
Ainahan "ylimääräset" osat tekis mieli heittää mäkeen,mutta enimmäkseen ne on jollain muotoa toimiviks tehty.mekaanisia muutoksia voi tehdä jos osaaminen riittää ja parantaa toimivuutta.
Pääsääntösesti osat kuitenkin varmaa kannatta jättää autoon toimivaks ja huoltaa useimmin.toinen taas että ei tee mitään ja saattaa toimia koko ikänsä,kun öljyt vaihtaa tai lisää joskus.
Onhan nää topicit,kuka jaksaa lukea ja jos autoonsa panostaa haluaa niin jaksettavahan se on,löytyy varmasti omaankin autoon sopiva ratkaisu.Huijaus piirien käyttö taas oma artikeli,mutta mukanaan saataa tuoda ongelmia.Teoriat ei vastaa käytäntöä useinkaan.Ja kun kyllästyy omaan autoon ja vikoihin, senhän voi vaihtaa ja ostaa joltain toiselta toinen ,joka kyllästynyt omaansa ja itse myydä omansa jollekkin joka taas "uuden" hyvän auton pikku rempoilla saaitelleen.Pääasia että se on opel -(z)-
näin kierto toimii. :bonk:
KuvaKuva
Kadett köntys ja "Tyttö" .
terokimmo=kaikkien kirjotusvirheidenäiti.Sori kirjoituksen laatu...
Tupperware
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 102
Liittynyt: 22 Helmi 2005, 02:00
Paikkakunta: Ylistaro

Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä

Viesti Kirjoittaja Tupperware »

Mulla on G koppainen Astra ja siinä X16XEL kone, kokeilin tulpata egr:n kun se kerta antaa vikakoodia ja ajoittain moottorivikavaloakin väläyttelee. Kertokaa amatöörille, mitä teen väärin?

Tulppaamisen jälkeen kone kyllä käy paremmin, mutta vikavalo syttyy kuin aina ennenkin. Laitoin väliin kuparilevyn kuten jossain ohjeessa oli, mutta kuuluuko se piuha pitää paikallaan vai irti ja pitäiskö egr poistaa käytöstä jotenkin muutenkin? Appiukolla oli vastaavaa samanmallisen koneen kanssa, vika korjaantui uudella egr:llä.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Tuossa X16XEL - koneessa se tulppaaminen ei vain onnistu. Ainoa vaihtoehto on puhdistaa venttiili tai ostaa uusi.
Kannattaa puhdistaa myös ne koneessa olevat kanavat karstasta... huolto - ohje ohjeistaa imuroimaan, mutta ei varmaan imuri hyvää tykkää.
Vasta vuoden 2002 Astrasta voi tulpata sen EGR - venttiilin ja sitä uudemmista(2006??) se on jo poissa.
Konehan ei ole enää silloin samalla tyyppimerkinnällä.
Tässä topicissa on jo aiemmin selvitetty tuo yllä kirjoittamani asia.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
astra1.6
'Senator'
'Senator'
Viestit: 951
Liittynyt: 30 Maalis 2004, 03:00
Viesti:

Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä

Viesti Kirjoittaja astra1.6 »

Niin, taistelin tuossa aikanaan paljon EGR:n tulppaamisen kanssa, taitaa itse venttiilikin olla rikki kun nykii niin kauheasti, joten tulppaaminen on must. Vein kesällä Astman merkkiliikkeeseen jossa ohjelmoivat ECU:n pois käytöstä, jonka jälkeen >10tkm ajoa ilman vikavaloja tai nykimistä (venttiili varmuuden vuoksi tulpattuna).
Nyt kuitenkin toissailtana se perkuleen vikavalo syttyi taas, vikakoodi edelleen sama P1405 (EGR).
Otin EGR:n pistokkeen kokonaan irti ja nollasin vikavalon, sillä seurauksella että valo sytti aivan heti uudestaan kun lähti aamulla töihin. Onko niin että vaikka EGR on ohjelmoitu pois, niin se haluaa että pistokkeeseen on kytketty ehjä ja toimiva EGR venttiili?

Millaisia resistanssiarvoja EGR-venttiilin pinnien välistä tulisi löytyä?

Minulla:
A-E ~6 Ohm
B-D 2.81 kOhm
C >1MOhm (OL) suhteessa kaikkiin muihin pinneihin
-(z)- -(z)- -(z)-
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Milläs koneella on tuo Astra, kun saivat ohjelmoitua ?? Z16XE ??
Ovat ottaneet merkkihuollossa sen lambda - anturin tunnistuksen pois... eivät ole ohjelmoineet itse EGR - venttiiliä pois tai sitten päinvastoin.
Sen voi korvata huijauspiirillä.
Linkki tuossa : http://www.z22se.co.uk/forum/viewtopic. ... 91&start=0

Vikakoodit 0400, 0403 ja 1405 tulevat kaikki EGR - venttiilistä. En tiedä vielä, mitä eroa noilla on.

Mahdollisesti tehneet merkkihuollossa tämän :

Field Remedy: 1897
Subject: Z16XE engine - EGR malfunction
Models: Engines: Option:
Astra-G 2002...2004,Meriva 2003...2004,Vectra-C 2002...2004,Zafira 2002...2004 Z16XE,Z16XE,Z16XE,Z16XE MT,MTA
Complaint: Telltale on, driveabilty complaints, jerking, trouble code P0400 set
Cause: Deposits in EGR between pintle and guide
Production: As of engine number 20BY2510 (10 October 2003) a stepped pintle EGR valve with several design improvements has been introduced.

Remedy:
This remedy is valid for the following models only:

Engine Model Transmission Modelyear until Engine-BP
Z16XE Astra-G MT 2002 - 2004 20CK1163
Z16XE Meriva-A MT & MTA 2003 - 2004 20CF5854
Z16XE Vectra-C MT 2002 - 2004 20CR2606
Z16XE Zafira-A MT 2002 - 2004 20CF5860
Please refer to QI 1899, TSB 1900, QI 1953 or Special Policy Program 05-P-25 for other models with family 1 engine.
In case of customer complaint replace EGR gasket and reprogram engine ECU with software as of TIS 2000 CD 64 or later:

1. Replace EGR gasket by the new version (Part No. 55 560 700,
with flag) before reprogramming the ECU.
- see working procedure „Exhaust Gas Recirculation Valve,
Remove and Install”, Group „L“ of the corresponding
Service Instruction.
Note: The new version of the gasket (1-bore version) can be identified by a ‘flag’ at the outer side of the gasket.

2. Reprogram engine ECU with modified software (Software Version
available as of TIS 2000, CD 64) to deactivated the EGR
valve function.
Spare-Parts: Part-No.: Catalogue-No.:
Gasket 55 560 700 91 06 319
Labour Times: TC: Hours:
U3 189 71 Replace Gasket and 92 0,3
reprogram engine ECU
The costs for this repair will be covered for vehicles not older than 6 years and a mileage lower than 100.000 km.

The regular warranty procedure should be used for claiming Set-up-time.

FunctionalGroup: J - Engine,L - Fuel- and Exhaust System
Complaint Group: 13 - No/Poor Function,19 - Poor Engine Driveability,20 - Poor Performance
Trouble Code: P0400
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
astra1.6
'Senator'
'Senator'
Viestit: 951
Liittynyt: 30 Maalis 2004, 03:00
Viesti:

Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä

Viesti Kirjoittaja astra1.6 »

juu, kone on Z16XE. Remedyn mukaan tähän 2001 malliin ei ole mahdollista tehdä tuota ohjelmointia, mutta koska tässä on aivan sama ECU ja ohjausyksiköt kuin 2002 ja uudemmmissa koneissa, niin ajoivat sen EGR:n disablointi ohjelman sinne silti.

Mutta nyt piipittää tuota 1405 vikakoodia jälleen :banghead:

(huijauspiiriä kokeilin aikanaan, ei toiminut)
-(z)- -(z)- -(z)-
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Tuota juuri mietin,mutta näköjään se uusi ohjelma toimii. Vika on siinä EGR - venttiilissä.

Vikakoodi 1405 = EGR - valve , position sensor , actual value outside tolerance limit, position sensor setpoint from charasteristic map.

Siis EGR - venttilin paikantunnistusanturi, arvo sallitun alueen ulkopuolella, paikantunnistusanturin asetusarvo ominaisuustaulukosta.

Todennäköisesti venttiili on likainen, eikä silloin ole oikeassa asennossa. Jotkut ovat tulpanneet kokonaan ja jättäneet itse EGR - venttiilin jonnekin kiinni. Ei siten likaannu samalla tavoin, eikä mahdollisesti jumitu.

Jos kokeilit huijauspiiriä ennen uudelleenohjelmointia , niin ei varmaan toiminut ja todennäköisesti oli eri vikakoodi.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
astra1.6
'Senator'
'Senator'
Viestit: 951
Liittynyt: 30 Maalis 2004, 03:00
Viesti:

Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä

Viesti Kirjoittaja astra1.6 »

Venttiili näytti puhtaalle ja kara liikkui hyvin. Tuolta löytyi tuntemattomalla kielellä ohjeita: http://translate.google.com/translate?p ... ry_state0=
Ja ohjearvoja vastuksille http://img23.imageshack.us/img23/211/71261885.jpg



Ei kai minun todella tarvii ostaa uuttaa venttiiliä >100€, vaikka juuri maksoin siitä että ohjelmoivat EGR:n pois.
-(z)- -(z)- -(z)-
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Eihän siinä tosiaan mitään järkeä ole uutta venttiiliä ostaa. Jos pystyt tulkitsemaan niitä ohjeita, niin ehkä saat sitten selville oikeat arvot. Jokatapauksessa tuon vikakoodin mukaan se arvo ei vastaa sitä, mitä ECU odottaa. Ensin olisi tietysti hyvä päätellä onko kyseinen arvo kiinni- vai aukipuolella... sitä tuo vikakoodi ei kerro.
Mielenkiintoinen kieli... muistuttaa italiaa ja espanjaa, muttei kuitenkaan ole kumpikaan niistä.
Toisaalta tuon potentiometrin arvon poikkeamiseen tuosta 3-5 ohmin arvosta tuolla 5 V jännitteellä ei tarvita kuin huono kontakti EGR-venttiilin liittimessä. Tarkista myös mittajohtojen oma resistanssi, eli johtimien päät yhteen ja mitä sitten mittari näyttää.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
astra1.6
'Senator'
'Senator'
Viestit: 951
Liittynyt: 30 Maalis 2004, 03:00
Viesti:

Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä

Viesti Kirjoittaja astra1.6 »

Tuosta resistanssimittauksesta, mittasin sen yleismittarilla ihan vain vastusmittausasetuksella jolloin sain lukeman pinninen B ja D välille 2.81 kOhm riippumatta karan asennosta (mittari toimii, yhdessä näyttää lähes nollaa resistanssiksi), mutta jos tuo EGR härpäke toimii jotenkin induktiivisesti tai vastaavaa, niin pitäisikö siihen ajaa samaan aikaan jännite läpi, vai mitä toi 5V tarkoittaa?
-(z)- -(z)- -(z)-
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä

Viesti Kirjoittaja Robertx »

jaahas... mahdoinkohan lukea väärin... tais olla se potikan arvo välillä 3-5 kohmia , eli 3000 - 5000 ohmia. oisko se potikka sitten pinnien B ja D välillä ja kela sitten A-E välillä ja sen resistanssi 4-10 ohmia. Se mittaamasi kelan resistanssi ( 6 ohmia)kertoo, että kela on kunnossa... ei siis poikki tai oikosulussa. Kelalle menee 12 V jännite.
Asennonosoituspotikalle menee 5 voltin jännite. Kun annat kelalle sen 12 V jännitettä niin silloin pitäis karan liikkua ja
asennonosoituspotikan arvon muuttua. Jompikumpi arvoista 3000 tai 5000 on auki, toinen kiinni ... niin ymmärrän tuon. Korjatkoon joku, jos olen väärin ymmärtänyt.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
astra1.6
'Senator'
'Senator'
Viestit: 951
Liittynyt: 30 Maalis 2004, 03:00
Viesti:

Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä

Viesti Kirjoittaja astra1.6 »

juu, A-E on solenoidi, tuuppaa siihen 12V, niin kara liikkuu hyvin. Samaan aikaan mittaan välillä B-D vastusta, joka ei muutu karan liikkuessa ja on 2.8 kOhm. Mihin pinniä C tarvitaan? Näyttää olevan irti jokaisesta muusta johdosta.

Ajattelin että B-D kuuluukin olla vakio vastus, ja karan asennon muuttuessa resistanssi muuttuu pinniin C verrattuna, mutta mistä noita nyt tietää.
http://img195.imageshack.us/img195/2526/78817213.jpg
-(z)- -(z)- -(z)-
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Aivan oikein olet ajatellut , ainakin tuon kuvan perusteella. Onpas muuten hieno kuva :D .
C on kuvan mukaan potentiometrin liuku, ja D:n ja C: välillä pitäisi vastuksen muuttua karan liikkuessa, jos toimii oikein. Samoin pitäisi muuttua vastus C:n ja B:n välillä karan liikkuessa.
Jos vastus ei muutu karan liikkuessa, niin siinä on se vikavalon syttymisen syy. Todennäköisesti on se liuku jotenkin irronnut ja kara ei sitä enää liikuta tai säätövastuksella on tulleet päivät täyteen. En tiedä, pystykö sitä EGR - venttiiliä purkamaan niin, että sais korjattua ja kasaan vielä... hieman epäilen.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
himppa
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 48
Liittynyt: 06 Touko 2010, 09:30

Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä

Viesti Kirjoittaja himppa »

Auttakaapa tyhymää.
auto on astra g 2.2 sport vm 01. Missä tämä hiton egr sijaitsee. Kiitos
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: EGR:n Poistaminen Käytöstä

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Tuosta kuvasta löytyy EGR - venttiilin sijainti :
http://s622.photobucket.com/albums/tt30 ... raGEGR.jpg
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Vastaa Viestiin