Opel Vectra C 2.2 direct vm. 2004 jako "hyppäsi"

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
hhatevala
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 116
Liittynyt: 03 Loka 2007, 15:07

Opel Vectra C 2.2 direct vm. 2004 jako "hyppäsi"

Viesti Kirjoittaja hhatevala »

Autolla ajettu 120 000km. Kuuntelin jo aikaisemmin kylmän moottorin käynnistystä kun jakopään ketju rolahti hiukan startatessa, mutta ääni oli todella nopea. Ilm. ketjun kiristäjä ei pitänyt paineitaan kun auto seisoi yön yli (varsinkin pakkasessa) ja ketju löystyi ja siitä ääni. Sitten startatessa ketju hyppäsi ilm. yhden hampaan ja jako sekaisin. Onni onnettomuudessa oli, ettei männät ja venttiilit kohdanneet toisiaan kun jako hyppäsi sen verran vähän. Opelilla tilanne on tiedossa, sillä suosittelevat lämpimästi että ostettaessa uusi jakopään sarja (ketju + rattaat) ostetaan lisäksi turbo-moottorin kiristäjä. Eli ostat siis kaksi kiristäjää, joista toisella et tee mitään. Näin tein myös minäkin. Vaikka jakopäälle ei olekaan mitään takastus/vaihtoväliä, suosittelen kaikkia 2.2 koneen omistajia tarkastuttamaan jakopään tilanteen ennen kuin tulee täystuho. Opel olisi tullut remontissa vastaan jollain osuudella, mutta olin jo ehtinyt viedä auton Juha Oreniuksen pajalle Jyväskylässä, joten maksoin itse koko lystin. Oreniuksen porukka hoiti homman tyylikkäästi jo samana päivänä.
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9276
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: Opel Vectra C 2.2 direct vm. 2004 jako "hyppäsi"

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Tämähän on yleisesti tiedossa oleva vika 2.2 -moottoreissa. (2001-2004) Haulla löytyy varmasti kymmenen topikkia aiheesta. Yleensä jysähtää 100tkm kohdilla. Uudella kiristäjällä kestää ajella huoletta.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
Vectra94
'Agila'
Viestit: 6
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Sulkava

Re: Opel Vectra C 2.2 direct vm. 2004 jako "hyppäsi"

Viesti Kirjoittaja Vectra94 »

Minulla kesti reilut 130 tkm ja sitten hajosi varoittamatta. Aamulla ei vaan lähtenyt käyntiin, ilmeisesti tehnyt enemmänkin tuhoa kun korjaamolla katsoivat. Nyt joutuu hinauttamaan AD-huollosta omalla kustannuksella Opel-liikkeeseen tutkittavaksi, korvauksista ei vielä tietoa. Auto siis C 2.2. Direct 2004.

On se kyllä ihme kun näistä ei varoiteta ennalta. :evil:
jjvirtan
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3915
Liittynyt: 10 Helmi 2003, 02:00

Re: Opel Vectra C 2.2 direct vm. 2004 jako "hyppäsi"

Viesti Kirjoittaja jjvirtan »

Miten tuo kiristin on toteutettu kun ei kestä?Öljynpaineellako?
C1. Vectra 1.8 GTS
Astra G 1.6 8V
Myyn:2.0 dth moottori osina,myös apulaitteet.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Opel Vectra C 2.2 direct vm. 2004 jako "hyppäsi"

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Motonetista saa Z22SE - koneeseen, mutta ei siis Z22YH (Direct) , ketjusarjan, jossa on tuo turbon ketjunkiristin mukana 180 euron hintaan. On alkuperäinen GM:n sarja.
Ketjunkiristäjä toimii jousivoimalla, öljynpaine korkeintaan hieman auttaa ja voitelee. Ketjunkiristäjä ei ylipäänsä voi pitää öljynpainetta sisällään, koska siinä ei ole takaiskuventtiiliä.
Yleensä syynä on ketjunkiristimen karan(männän) jumittuminen kaivamaansa uraan.
Aika montaa foorumilaista on varoitettu ja opastettu. Opelhuollot eivät varoita. Itse vaihdatin aikoinaan ketjun 140 000 km kohdalla , kun selkeästi rallatti tyhjäkäynnillä. Opelin huollossa kuuntelivat ja totesivat, ettei ole aihetta vaihtaa... vaihdatin silti ja omasta kukkarosta maksoin... Opel ei tullut vastaan. Opel saattaa korvata osan, jos auto on alle 6 vuotta vanha tai sillä on ajettu alle 100 000 km.
Yhdessä toisessa topicissa foorumilainen kirjoittaa ajaneensa jo 268 tkm ensimmäisellä ketjulla. Moisesta en ole vielä toistaiseksi lukenut.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
foorumisti
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 12
Liittynyt: 28 Helmi 2008, 10:27

Re: Opel Vectra C 2.2 direct vm. 2004 jako "hyppäsi"

Viesti Kirjoittaja foorumisti »

Vaivaavatko kiristäjäongelmat yhtä lailla C2-Vectran 2.2-bensamoottoreita?
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Opel Vectra C 2.2 direct vm. 2004 jako "hyppäsi"

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Mahdollisesti ei vaivaa ihan viimeisiä C2-Vectroja
Tuossa Field Remedy asiasta :
Field Remedy: 2366
Subject: Engine Z22SE/Z22YH, tensioner timing chain - Rattling noise from timing chain
Models: Engines: Option:
Vectra-B 2001...2003,Astra-G 2001...2004,Zafira 2001...2004,Speedster 2001...2004,VX220 2001...2004,Zafira-B 2005...2009,Astra-H 2007...2009,Vectra-C 2004...2009,Signum 2003...2009 Z22SE,Z22SE,Z22SE,Z22SE,Z22SE,Z22YH,Z22YH,Z22YH,Z22YH
Complaint: Rattling noise from timing chain, often together with elongated timing chain.
Cause: Blocked timing chain tensioner.
Production: A modified Z20NET tensioner will be introduced in production with MY 2009.

Remedy:
Note: For Z22SE engines please first take note of Quick Information 1532.

In case of customer complaint exchange timing chain and install Z20NET
timing chain tensioner part-no.: 12608580 / catalogue-no.: 48 07 839.
FunctionalGroup: J - Engine
Complaint Group: 05 - Excessive wear
Trouble Code: None
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
jjvirtan
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3915
Liittynyt: 10 Helmi 2003, 02:00

Re: Opel Vectra C 2.2 direct vm. 2004 jako "hyppäsi"

Viesti Kirjoittaja jjvirtan »

Joo-o,kyllähän se pistää miettimään kun ei näin yksinkertaista asiaa osata tänä päivänä suunnitella kestämään ja valmistaja näkyy selviävän vähillä korvausvaateilla tai peräti hyötyy asiasta kun asiakkaita riittää korjaamolla.
C1. Vectra 1.8 GTS
Astra G 1.6 8V
Myyn:2.0 dth moottori osina,myös apulaitteet.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Opel Vectra C 2.2 direct vm. 2004 jako "hyppäsi"

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Näitä yksinkertaisia konesuunnittelun kukkasia on lähes järestään uudemmissa koneissa.
Ihan esimerkin vuoksi liitän tähän muutaman, vaikka meneekin offtopiciksi :

Field Remedy: 2171
Subject: Engine Z19DTH - Piston molten
Models: Engines: Option:
Astra-H 2005...2007,Vectra-C 2005...2007,Zafira-B 2005...2007 Z19DTH,Z19DTH,Z19DTH
Complaint: Piston molten.
Cause: Oil suction into combustion chamber caused by high blow-by from crankcase ventilation.
Production: A modified oil sump has been introduced in engine plant as of the following engine-no: Z19DTH17164985 ( 31.8.2006). Only Z19DTH engines (150PS) from Kaiserslautern production (engine number 17 xxxxxx) are affected.

Remedy:
In case a remanufactured engine will be used please ensure that the
oil baffle plate (partnumber: 55565118 / cataloguenumber 56 56 225)
will be installed in the original oil sump as shown in picture I, 1.
Screw tightening torque (picture I, arrows) is 7 Nm.
FunctionalGroup: J - Engine
Complaint Group: 09 - High Consumption
Trouble Code: None


Field Remedy: 2362
Subject: Engine Z16/18XER - No start, somtimes TC P0340 or P0365 set
Models: Engines: Option:
Vectra-C 2006...2008,Signum 2006...2008,Astra-H 2006...2008,Zafira-B 2006...2008 Z18XER,Z18XER,Z18XER| Z16XER,Z18XER
Complaint: Customer complain that engine cranks but don't start, sometimes with P0340 or P0365 in ECU. In some cases the complaint could be eliminated for test purposes if the camshaft sensor plug is pulled off.
Cause: Incorrect position of camshaft half moon causes too high clearance between camshaft sensor and camshaft half moon.
Production: Improvement of the half moon mounting process has been introduced in production as of the following enginebreakpoint: 20MY0710 (November 2008).

Remedy:
In case of customer complaint remove the valve cover and measure the
clearance between camshaft half moon and camshaft sensor. The
clearance must be between 0,1mm - 1,9mm. In case of a higher clearance
the involved camshaft have to be exchanged.
FunctionalGroup: J - Engine
Complaint Group: 19 - Poor Engine Driveability
Trouble Code: P0340,P0365
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
kiliseväjakopää
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 12 Huhti 2011, 14:44

Re: Opel Vectra C 2.2 direct vm. 2004 jako "hyppäsi"

Viesti Kirjoittaja kiliseväjakopää »

Mulla on -04 autossa jakopää vaihdettu 2 kertaa (=hypänny)ja kerran pelkkä kiristäjä. Autolla on ajettu on nyt 110 tkm. Pannu kilisee nytkin melkoisesti, mutta epäilen sen tulevan tasapainoakselia ja vesipumppua pyörittävästä systeemistä. Näitä ei tietääkseni ole vaihdettu aiempien remonttien yhteydessä. Onko muille vaihdettu tätä ketjua ja kiristimiä?
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Opel Vectra C 2.2 direct vm. 2004 jako "hyppäsi"

Viesti Kirjoittaja Robertx »

On vaihdettu myös tasapainoakselien ketju ja kiristin. Saattaa se kilinä tulla myös venttiileistä tai moniurahihnan kiristimestä. Se hihnankiristin kannattaa vaihdattaa ketjunvaihdon yhteydessä.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
teemurama
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 167
Liittynyt: 13 Loka 2007, 16:39
Paikkakunta: Tampere / Lempäälä

Re: Opel Vectra C 2.2 direct vm. 2004 jako "hyppäsi"

Viesti Kirjoittaja teemurama »

Robertx kirjoitti:Motonetista saa Z22SE - koneeseen, mutta ei siis Z22YH (Direct) , ketjusarjan, jossa on tuo turbon ketjunkiristin mukana 180 euron hintaan. On alkuperäinen GM:n sarja.
Hain tänään Motonetista Z22YH:n ketjusarjan 179 euroa, uudemmalla kiristimellä. :)
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Opel Vectra C 2.2 direct vm. 2004 jako "hyppäsi"

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Totta... noita näköjään löytyy jo molempiin... oli itsellä vanhaa / väärää tietoa :

Jakoketjusarja Opel Z22SE 25-6320 2,2i Z22SE 108kW 02-> Jakoketjusarja (sis. ketjun, kiristimen, ohjaimet, ketjupyörät+pultit, alkuperäinen Opel) 179.90 €
Jakoketjusarja Opel Z22YH 25-6321 2,2i Direct Z22YH 114kW 04-> Jakoketjusarja (sis. ketjun, kiristimen, ohjaimet, ketjupyörät+pultit, alkuperäinen Opel, ei sisällä tasapainoakselin ketjun osia) 179.90 €
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Vectra94
'Agila'
Viestit: 6
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Sulkava

Re: Opel Vectra C 2.2 direct vm. 2004 jako "hyppäsi"

Viesti Kirjoittaja Vectra94 »

Tuli sitten Opel-huollosta korjausarvio min. 3800€+öljyt ja muut nesteet, venttiilit sökönä, ketjusarjat vaihdettava, keinuvivut, kansi koneistettava ja mahdollisesti vielä muuta. Korjausaika 1,5 viikkoa ja juuri kun olisi autoa, tai siis Opelia, tarvinnut.

Korjaamon mukaan ketju oli kuitenkin kireällä mutta hypännyt :o
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Opel Vectra C 2.2 direct vm. 2004 jako "hyppäsi"

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Kenties kannattaisi selvittää, mihin hintaan saa vaihtokoneen, vaikka käytetyn, mutta ehjän, johon sitten vaihtaa ketjusarjan.
Selvitä myös ,osallistuuko Opel kustannuksiin.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Vastaa Viestiin