Astra G hulvaton tyhjäkäynti

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra G hulvaton tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Jeps... olen Opel TIS 2000 - huolto-ohjelmistosta sinne kopsannut. Itse huolto - ohjelmistossa tietysti paljon lisää, mutta kaikkea ei jaksa kopioida.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
lepostara
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 30
Liittynyt: 08 Syys 2008, 07:46

Re: Astra G hulvaton tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja lepostara »

Säädin mitattu ja arvot oikeissa haarukassa,miten noi johdot olisi helpointa mittailla,kun menevät heti liittimen jälkeen muoviseen suojakuoreen? Liitinkotelo ja liittimet näyttävät olevan ok ei hapettumia jne ja säädin toimiikin ok kun kokeilin sitä niin että oli irti ja johdot kiinni,veivas aina edestakasin kun laittoi virrat päälle.. Imuvuotojakin pitäisi vielä kokeilla kun saan töistä hommaan sopivaa ainetta esim jarrucleaneria millä suihkia,jotenkin tulee mieleen että tulisko tota herjaa siitä kun moottorinohjainlaite koittaa säätää tyhjäkäyntiä pienemmälle väkisin esim imuvuodon takia runttaamalla säätimelle liikaa virtaa sulkeakseen ilmakanavan säätimenkaralla?? :roll:
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra G hulvaton tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Tuon perusteella vaikuttais se tyhjäkäyntisäädin toimivan ihan ok. Johdot pitäis tietty mitata ECUN päästä, mutta luulen, ettei tässä vaiheessa ole aihetta.
Tuo imuvuoto saattaa olla todennäköinen.
Löysin tuolle P0505 - vikakoodille toisenkin selityksen... tosin eri ECU , mutta kuitenkin tulkinnaksi annettiin , että tyhjäkäyntikierrokset korkeammat tai matalammat kuin on odotettu.
Kannattaa tarkistaa sen kaasuläppäkotelon tiivisteet. Aiemmin tässä topicissa ongelman ratkaisu löytyi siitä. Tarkista myös sen EVAP - venttiilin toiminta uudestaan. Sen pitäisi välillä päästää aktiivihiilisuodattimesta kaasuja ja välillä ilmaa sekä tankkiin päin, että imupuolelle. ECU ohjaa sitä.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
lepostara
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 30
Liittynyt: 08 Syys 2008, 07:46

Re: Astra G hulvaton tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja lepostara »

Jep niin teen ja tuolta linkistähän tais löytyä ohjeet tuon EVAP-venttiilin zekkaamiseen mutta ensi töiksein meinaan suihkia paikat läpi jollain passelilla tökötillä.. Kiitoksia taas tässäkin kohtaa :oops:
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12644
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: Astra G hulvaton tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Olisin hiukan kanssa tuon imuvuodon kannalla.Vetää jostain ilmaa välistä ja tuotyhjäkäyntisäädin ei pysty sitä paikkaamaan ja tulee vikakoodi.
Eräissä Vectroissa tavattu kyseistä ilmiötä mutta tässähän ihan eri laite kyseessä.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra G hulvaton tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Tuossa X16SZR - koneessa TISsin tiedon mukaan ennen vuosimallia 2000 tiivisteongelma imupuolella, joten voipi olla siitä kysymys.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
lepostara
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 30
Liittynyt: 08 Syys 2008, 07:46

Re: Astra G hulvaton tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja lepostara »

Meikeläisen kuljetin on -99 ja pistin kyselyä metrolle kaasutinyksiköntiivisteistä molemmista kun siellä taitaa olla kaksikin kappaleta niitä,imusarjan/yksikönalaosan välissä ja sitten yksikön ylä/alaosan välissä kummatkin joutuu varmaan uusimaan kun auki purkailee.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra G hulvaton tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Jeps... on ainakin 2 tiivistettä. Syystä tai toisesta en löytänyt tarkempaa tietoa, kumpi tiiviste. En löytänyt Field Remedyssä mainittua vaihto - ohjetta.
Tuossa kuitenkin se info asiasta :
http://s622.photobucket.com/albums/tt30 ... Gasket.jpg

100% varma ei tietenkään voi olla , että johtuu juuri tuosta. Toisessa topicissa tyhjäkäyntiongelma ratkesi moottorin lämpötila-anturi vaihtamalla. Tosin ei käsittääkseni kuitenkaan ihan samanlainen vika.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
lepostara
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 30
Liittynyt: 08 Syys 2008, 07:46

Re: Astra G hulvaton tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja lepostara »

Huomenna jos kerkeisi jollain startterilla/brakeputsarilla etsiä vuotoja ja jotenkin alkaa tuntumaan oikeen helpotukselta jos vuotoa löytyy,pitää yrittää olla polttamatta koko autoa kun niiden litkujen kanssa leikkii. Lämpötila-anturin vaihdoinkin jo aikaisemmin eip vaikutusta tässä yksilössä.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra G hulvaton tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Jeps... starttipilotilla tai vastaavallahan noita vuotoja hyvä etsiä on. Toivottavasti jotain selviää.
Varovainen tietty kannattaa olla ja myöskin huolellinen.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
lepostara
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 30
Liittynyt: 08 Syys 2008, 07:46

Re: Astra G hulvaton tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja lepostara »

Vika löytyi,vuotava tiiviste kaasutinyksikön ja imusarjan välissä eli aika hyvin osui woorumilaisten veikkaukset kohdilleen -(z)- . Osa maksoi 4€ ja nopea vaihtaa,puolisentuntia tussaroin ja siitä suurin osa tiivistepintojen puhdistusta. Kiitoksia kaikille avusta,vihjeistä jne varsinkin Robertx:lle :peukku:
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra G hulvaton tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Hieno juttu , että vika löytyi, eikä ollut vaikea korjata ja vielä halvaksi tuli :D
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Tommi6
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 44
Liittynyt: 21 Kesä 2007, 14:59
Paikkakunta: Soini

Re: Astra G hulvaton tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Tommi6 »

Itsellä on käytössä 1.6 l (x16szr) koneella ja -00 vuosimallia oleva astra g, ja siinä on sellainen ongelma että tyhjäkäynti kierrokset pysyy siinä n. 2000 rpm tuntumassa, olen vaihtanut tähän hiljaittain kaasuläppä kotelon ja imusarjan välisen tiivisteen, kaasuläppä kotelokin on puhdistettu korjaamolla, ja olen itse on myöskin vaihdettu kahteen eri otteeseen sen tyhjäkäynnin säätimen, ensimäisen kerran kun tähän autoon vaihdoin tuon tyhjäkäynnin säätimen niin kierrokset putosivat normaaliin 1000 rpm, sitten menikin jonkun aikaa kun samat ongelmat alkoivat uudestaan. Nyt kesäkuussa vaihdoin siihen uudestaan tuon tyhjäkäynnin säätimen siinä toivossa että kierrokset palaisivat normaalille tasolle, mutta eipä näin sitten käynytkään. Mutta tässä on se hassu juttu että se ei sytytä moottorin häiriö valoa, eikä vikamuistissakaan ole yhtään ainutta vikaa koskien tätä ongelmaa.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra G hulvaton tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Mahdollisesti kannattaisi vaihtaa se kaasuläppäkotelon puolessa välissä oleva tiiviste ja tarkistaa myös, ettei vuoda ihan ylhäältä.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Tommi6
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 44
Liittynyt: 21 Kesä 2007, 14:59
Paikkakunta: Soini

Re: Astra G hulvaton tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Tommi6 »

Tommi6 kirjoitti:olen vaihtanut tähän hiljaittain kaasuläppä kotelon ja imusarjan välisen tiivisteen.
Onko siinä kaasuläppäkotelossakin muka toinen tiiviste muutakuin tuo kaasuläppäkotelon ja imusarjan välinen tiiviste ?
Vastaa Viestiin