Astra G hulvaton tyhjäkäynti
Astra G hulvaton tyhjäkäynti
KÄYTIN HAKUA mutta hakuni (astra* tyhjäkäynti*) ei tälläkään kertaan tuonu minkäänlaista tulosta.
Oon tässä parina päivänä seurannut kun Astra G 1.6 1 pisteruisku 8 venttiilistä on rassattu, vaivana 1500-2000rpm tyhjäkäynti. Kun koneen lyö käyntiin niin kiekat käy 5000 kantturoissa ja sen jälkeen putoaa tohon mainittuun tasoon. Käy ihan hyvin ja tasasesti, päästötkin on ihan okei. Moottorihäiriön valo syttyy nopeasti vaikka sen sammuttaisikin testerillä.
Testeri ilmotti vioiksi egr venttiilin ja tyhjäkäyntisäätimen jotka vaihdettiin mutta ainoa vaikutus oli että egr vikakoodia ei enää tule. Tyhjäkäyntisäädinvikakoodia tyrkyttää vaan edelleen (se kuitenkin toimii, vanhakin toimi), atk ilmeisesti luulee ettei se pelaa kun ei saa tyhjäkäyntiä putoamaan. Tyhjäkäyntiä on myös yritetty säätää (testerillä, säätövara muistaakseni 700-900 rpm) mutta ei vaikuta sekään mihinkään.
Alipainevuodot on tietty myös tsekattu. Mitähän arvon raati ehdottaisi asiaan?
Oon tässä parina päivänä seurannut kun Astra G 1.6 1 pisteruisku 8 venttiilistä on rassattu, vaivana 1500-2000rpm tyhjäkäynti. Kun koneen lyö käyntiin niin kiekat käy 5000 kantturoissa ja sen jälkeen putoaa tohon mainittuun tasoon. Käy ihan hyvin ja tasasesti, päästötkin on ihan okei. Moottorihäiriön valo syttyy nopeasti vaikka sen sammuttaisikin testerillä.
Testeri ilmotti vioiksi egr venttiilin ja tyhjäkäyntisäätimen jotka vaihdettiin mutta ainoa vaikutus oli että egr vikakoodia ei enää tule. Tyhjäkäyntisäädinvikakoodia tyrkyttää vaan edelleen (se kuitenkin toimii, vanhakin toimi), atk ilmeisesti luulee ettei se pelaa kun ei saa tyhjäkäyntiä putoamaan. Tyhjäkäyntiä on myös yritetty säätää (testerillä, säätövara muistaakseni 700-900 rpm) mutta ei vaikuta sekään mihinkään.
Alipainevuodot on tietty myös tsekattu. Mitähän arvon raati ehdottaisi asiaan?
Re: Astra G hulvaton tyhjäkäynti
Tämä on jo toinen 1.6 Astra, jossa sama ongelma. Se toinen vain on uudempi. Nyt en tiedä, onko tuossa jo sähköinen kaasu, vai meneekö kaasuläppäkotelolle vaijeri. Sanoisin, että kone saa liikaa ilmaa, joko kaasuläpän tai tyhjäkäyntimoottorin kautta, jos ei kerran ole imuvuotoja. Tyhjäkäyntimoottorin kanavan voisi yrittää tukkia.
Syystä tai toisesta ECU - ohjaa konetta väärin. Ehkä kaasuläpän anturilta ei tule oikeaa tietoa. Läppäkotelon ja tyhjäkäyntisäätimen johdotus ja liittimet kannattaa tarkistaa. Samoin koneen ja kaasuläppäkotelon maadoitus.
Syystä tai toisesta ECU - ohjaa konetta väärin. Ehkä kaasuläpän anturilta ei tule oikeaa tietoa. Läppäkotelon ja tyhjäkäyntisäätimen johdotus ja liittimet kannattaa tarkistaa. Samoin koneen ja kaasuläppäkotelon maadoitus.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: Astra G hulvaton tyhjäkäynti
Kaasu on vaijerilla ja ainakin lukemat testerissä muuttuvat ihan siististi kaasun painamisen mukana.
Kaasuläpän asentotunnistin antaa 0.49 volttia kun kaasua ei paina, sitä vähän mietin että pitäskö sen antaa ihan nollaa kun ei paineta. Irrotettiin piuha kyisestä tunnistimesta niin voltit putosi 0.02 ja kierrokset nousi melkein kolmeen tonniin. Kaasuläpän asennoksi testeri ilmoitti kyllä 0% jos kaasua ei paineta.
Kaasuläpän asentotunnistin antaa 0.49 volttia kun kaasua ei paina, sitä vähän mietin että pitäskö sen antaa ihan nollaa kun ei paineta. Irrotettiin piuha kyisestä tunnistimesta niin voltit putosi 0.02 ja kierrokset nousi melkein kolmeen tonniin. Kaasuläpän asennoksi testeri ilmoitti kyllä 0% jos kaasua ei paineta.
Re: Astra G hulvaton tyhjäkäynti
Varma en ole, mutta sanoisin, ettei jännitteen pidä olla 0V , kun kaasuläppä on kiinni. Tämä siksi, että vastaisi sitten johdinkatkosta. Entäs, jos ottaa tyhjäkäyntimoottorin liittimen irti ja käynnistää sitten ?? Kaasuläpän kautta ei voi moottori saada ilmaa, kun on vaijerikaasu, joten saa ilmaa muualta(tyhjäkäyntisäätimen kautta??) , koska kierrokset nousevat.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: Astra G hulvaton tyhjäkäynti
pistele ne päästöarvot tänne nii mietitään sitte uudestaan
sulla oli vissiin tuo X16SZR kone? siinä pitäs kaasuläpälle tulla 5v jännite kun kaasua ei paineta autodatan mukaan.
sulla oli vissiin tuo X16SZR kone? siinä pitäs kaasuläpälle tulla 5v jännite kun kaasua ei paineta autodatan mukaan.
Omega B2 2002 Elegance
Z22XE
Z22XE
Re: Astra G hulvaton tyhjäkäynti
Vanhemmissa yksipisteruiskuissa oli usein tuon aiheuttajana rikki mennyt kaasutinyksikön ja imusarjan välissä oleva tiiviste. Se haukkasi sieltä vähän ilmaa ja tyhjäkäyntikierrokset oli korkealla. Mainitsit kyllä että vuodot on tutkittu mutta kyllä jonkinlainen imuvuoto tms tuon aiheuttajalta aika vahvasti tuntuisi.
Re: Astra G hulvaton tyhjäkäynti
Tuo tiiviste voisi hyvinkin olla moisen aiheuttaja... harvemmin varmaan tulee tuo tiiviste imuvuotojen etsimisen yhteydessä tarkastettua.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: Astra G hulvaton tyhjäkäynti
Mulla samaa vaivaa samanlaisessa autossa (astra g x16szr -99) ja sytyttää vielä moottorinhäiriövaloakin kun pysähtyy vaikkapa liikennevaloihin,egr tulpattu ja tyhjäkäyntisäädin vaihdettu mutta ei helpotusta tähän vaivaan. Miten tuon tiivisteen kunnon voi helpoimmalla selvittää josko falskaa? Koitin tutkia kaikki mahdolliset letkut murtumilta/halkeamilta ja letkujen liitoskohtiin ruiskuttelinki jo jotain crc:tä joka oli paloarkaa koneenkäydessä ei muutosta käyntiin... Sillä oli kylläkin kun otin EVAP-venttiilistä(imusarjan paineanturi) letkun irti kun kuulosti suhisevan/vuotavan mutta niin se tuntuu suhisevan koko venttiilikin,kait sen kuuluukin pöhistä koneen käydessä?
Jos apuja ja vinkkejä tähän vaivaan niin olisin hyvin kiitollinen
Jos apuja ja vinkkejä tähän vaivaan niin olisin hyvin kiitollinen
Re: Astra G hulvaton tyhjäkäynti
Ensinnäkin, kun vikavalo kerran syttyy, niin kannattaa lukea vikakoodit.
http://www.topbuzz.co.uk/info/fault_cod ... _codes.htm
Tuossa ohjetta siihen.
On olemassa erilaisia vuodonilmaisukemikaaleja, mutta en tiedä , mikä sopii imuvuodon tunnistukseen.
http://www.topbuzz.co.uk/info/fault_cod ... _codes.htm
Tuossa ohjetta siihen.
On olemassa erilaisia vuodonilmaisukemikaaleja, mutta en tiedä , mikä sopii imuvuodon tunnistukseen.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: Astra G hulvaton tyhjäkäynti
Omassa Astrassa oli myös vastaavaa vikaa eli kierrokset oli tyhjäkäynnillä 2000rpm tienoilla. Yksi huoltoliike ei löytänyt vikaa vaikka puhdistikin kaasuläppäkotelon. Vein Astran Opelin liikkeeseen ja siellä huomasivat, että kaasuläppäkotelon tiiviste oli palasina. Tiiviste vaihdettiin ja kierrokset palasivat normaalille tasolle vaihdon jälkeen.
Re: Astra G hulvaton tyhjäkäynti
Vikakoodit luettu ja herjaa 1405-koodia eli EGR-venttiiliä mutta eikait sen pitäisi vaikuttaa tyhjäkäyntiin? Moottorinhäiriövaloa varmaankin sytyttelee ja varmaan aika hommata uusi/ehjä ja vaihtaa tulpattuna paikalleen jokatapauksessa mutta tyhjäkäynnin suhteen seuraavaksi tuon kaasuläppäkotelontiivisteen vaihtohommiin,mistähän sen saisi sopivasti muutakun lähimmästä metroautosta? niin siis jos jollain tietoa että mitä tuollanen tiiviste ylipäätään maksaa,jos muutaman kympin käppyrä niin ei sitä viitti lähteä merkkiliikettä pidemmälle metsästämään...
Re: Astra G hulvaton tyhjäkäynti
Kyllä se EGR - venttiili voi vaikuttaa tyhjäkäyntiin, jos ei sulkeudu kunnolla. Normaalisti pitäis aueta vasta n. 1500 rpm jälkeen tasakaasulla. Jos vikavalo syttyy ennen sitä, voi olla , ettei sulkeudu.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: Astra G hulvaton tyhjäkäynti
Ok hyvä tietää ja eihän siinä muuta kun EGRrää vaihtelemaan niin eiköhän se siitä,samallahan sen kaasuläpäntiivisteen vaihtelee.
Kiitoksia kaikille vastanneille avunannosta
Kiitoksia kaikille vastanneille avunannosta
Re: Astra G hulvaton tyhjäkäynti
Lepostaralle : Nyt en ole ihan varma, mutta voi olla, ettei tuossa koneessa pysty tulppaamaan EGR - venttiiliä, ilman , että vikavalo syttyy.
Just vast luin, että vuosimallia 99 ja X16SZR - koneella... joten kannattaa ensin tutkia.
Forumilta löytyy topicci EGR mäkeen, auto kuntoon.
Just vast luin, että vuosimallia 99 ja X16SZR - koneella... joten kannattaa ensin tutkia.
Forumilta löytyy topicci EGR mäkeen, auto kuntoon.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: Astra G hulvaton tyhjäkäynti
Lisättäneen vielä, että jossakin tapauksissa on tulpattu EGR - venttiili liian ohuella pellillä(kaljatölkkipeltiä), joka on sitten syöpynyt pois.
Kannattaa ensimmäiseksi katsoa, mikä on sen vanhan venttiilin ja tulppauksen kunto, mahdollisesti puhdistaa huolella karstasta se EGR-venttiili ja katsoa sitten, syttyykö vikavalo.
Kannattaa ensimmäiseksi katsoa, mikä on sen vanhan venttiilin ja tulppauksen kunto, mahdollisesti puhdistaa huolella karstasta se EGR-venttiili ja katsoa sitten, syttyykö vikavalo.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i