Kiristysmomentteja
Kiristysmomentteja
Hakua käytin ja koitin etsiä mutta en löytänyt topiccia mihin olisi kerätty eri opelin koneiden momenttiarvoja.
Eli lyhyesti: tänne uusien ja vanhojen opelin moottorien,ym. momentteja.
X20XEV MOOTTORI:
Kansi:
-kiristysvaihe1: 25nm
-kiristysvaihe2: 90astetta
-kiristysvaihe3: 90astetta
-kiristysvaihe4: 90astetta
-kiristysvaihe5: 15astetta (jos käytetään vanhoja kannen pultteja)
Tuollaiset arvot löysin jostain topicista niin ajattelin että laitetaan nuo tänne.
EDIT: MITKÄ ON X20XEV NOKKA-AKSELIPUKKIEN MOMENTIT???
Eli lyhyesti: tänne uusien ja vanhojen opelin moottorien,ym. momentteja.
X20XEV MOOTTORI:
Kansi:
-kiristysvaihe1: 25nm
-kiristysvaihe2: 90astetta
-kiristysvaihe3: 90astetta
-kiristysvaihe4: 90astetta
-kiristysvaihe5: 15astetta (jos käytetään vanhoja kannen pultteja)
Tuollaiset arvot löysin jostain topicista niin ajattelin että laitetaan nuo tänne.
EDIT: MITKÄ ON X20XEV NOKKA-AKSELIPUKKIEN MOMENTIT???
Saab 9-3 2.0T biopower stage2 (käyttis)
Volvo 940 OM606 (projekti)
Volvo 240 2.0 8v -83 (Projekti)
Nissan micra 2.0 -85 (jm kilpuri)
Volvo 940 OM606 (projekti)
Volvo 240 2.0 8v -83 (Projekti)
Nissan micra 2.0 -85 (jm kilpuri)
Re: Kiristysmomentteja
OHC koneiden sylinterikannen kiristys: (uusille pulteille annatetut)
1.4 ja 1.6(1.6.1987 alkaen)
-Vaihe 1: 25 astetta
-Vaihe 2: 60 astetta lisää
-Vaihe 3: 60 astetta lisää
-Vaihe 4: 30 astetta lisää
-Vaihe 5: (lämmityskäytön jälkeen) 30 astetta lisää
1.8 ja 2.0 (2.0 alkaen 1987)
-Vaihe 1: 25 astetta
-Vaihe 2: 60 astetta lisää
-Vaihe 3: 60 astetta lisää
-Vaihe 4: 60 astetta lisää
-Vaihe 5: (lämmityskäytön jälkeen) 30 astetta lisää
2.0 dohc
-Vaihe 1: 25 astetta
-Vaihe 2: 65 astetta lisää
-Vaihe 3: 65 astetta lisää
-Vaihe 4: 65 astetta lisää
-Vaihe 5: (lämmityskäytön jälkeen) 30 - 45 astetta lisää
1.4 ja 1.6(1.6.1987 alkaen)
-Vaihe 1: 25 astetta
-Vaihe 2: 60 astetta lisää
-Vaihe 3: 60 astetta lisää
-Vaihe 4: 30 astetta lisää
-Vaihe 5: (lämmityskäytön jälkeen) 30 astetta lisää
1.8 ja 2.0 (2.0 alkaen 1987)
-Vaihe 1: 25 astetta
-Vaihe 2: 60 astetta lisää
-Vaihe 3: 60 astetta lisää
-Vaihe 4: 60 astetta lisää
-Vaihe 5: (lämmityskäytön jälkeen) 30 astetta lisää
2.0 dohc
-Vaihe 1: 25 astetta
-Vaihe 2: 65 astetta lisää
-Vaihe 3: 65 astetta lisää
-Vaihe 4: 65 astetta lisää
-Vaihe 5: (lämmityskäytön jälkeen) 30 - 45 astetta lisää
I learned long ago that the most important thing to know before you start an engine is how to stop it.
LET/XE Momentit
c20LET/c20XE:
Uudet pultit tietenkin:
Kansi:
Kiristysaste 1: 25nm
Kiristysaste 2: 90astetta
Kiristysaste 3: 90astetta
Kiristysaste 4: 90astetta
Imusarja 22nm
Pakosarja 22nm
Öljypohjan pultit 15nm
4x4 takanapa 300nm
Hihnapyörän torx-pultit kampiakseliin 20 Nm
Kampiakselin runkolaakeri lohkoon uusi pultti 50 Nm + 45 ast + 15 ast
Kiertokangen laakeri, vakio pultti uusi pultti 35 Nm + 45 ast + 15 ast
Kiertokangen laakeri, teräspultti 50 Nm (toistettava 3 kertaa)
Laturin kannatin lohkoon 40 Nm
Moottori vaihdelaatikkoon 60 Nm
Moottorinkorva koriin 60 Nm
Nokka-akselin hihnapyörä akseliin ruuvilukite 50 Nm + 60 ast + 15 ast
Nokka-akselin laakeripukki kanteen M6 10 Nm
Nokka-akselin laakeripukki kanteen M8 20 Nm
Nokkahihnan autom.kiristin öljypumppuun ruuvilukite 20 Nm
Nokkahihnan käyttöpyörä kampiakseliin ruuvilukite 250 Nm + 45 ast (250 Nm, kyllä)
Nokkahihnan ohjainrulla ruuvilukite 25 Nm
Termostaattikotelo kanteen 15 Nm
Vauhtipyörä kampiakseliin ruuvilukite 65 Nm + 30 ast + 15 ast
Venttiilikoppa kanteen 8 Nm
Vesipumppu lohkoon 25 Nm
Öljyjäähdyttimen letku pumppuun 30 Nm
Öljyn imuputki ruuvilukite 8 Nm
Öljypohja ruuvilukite 15 Nm
Öljyproppu 55 Nm
Öljypumppu lohkoon ruuvilukite 6 Nm
Uudet pultit tietenkin:
Kansi:
Kiristysaste 1: 25nm
Kiristysaste 2: 90astetta
Kiristysaste 3: 90astetta
Kiristysaste 4: 90astetta
Imusarja 22nm
Pakosarja 22nm
Öljypohjan pultit 15nm
4x4 takanapa 300nm
Hihnapyörän torx-pultit kampiakseliin 20 Nm
Kampiakselin runkolaakeri lohkoon uusi pultti 50 Nm + 45 ast + 15 ast
Kiertokangen laakeri, vakio pultti uusi pultti 35 Nm + 45 ast + 15 ast
Kiertokangen laakeri, teräspultti 50 Nm (toistettava 3 kertaa)
Laturin kannatin lohkoon 40 Nm
Moottori vaihdelaatikkoon 60 Nm
Moottorinkorva koriin 60 Nm
Nokka-akselin hihnapyörä akseliin ruuvilukite 50 Nm + 60 ast + 15 ast
Nokka-akselin laakeripukki kanteen M6 10 Nm
Nokka-akselin laakeripukki kanteen M8 20 Nm
Nokkahihnan autom.kiristin öljypumppuun ruuvilukite 20 Nm
Nokkahihnan käyttöpyörä kampiakseliin ruuvilukite 250 Nm + 45 ast (250 Nm, kyllä)
Nokkahihnan ohjainrulla ruuvilukite 25 Nm
Termostaattikotelo kanteen 15 Nm
Vauhtipyörä kampiakseliin ruuvilukite 65 Nm + 30 ast + 15 ast
Venttiilikoppa kanteen 8 Nm
Vesipumppu lohkoon 25 Nm
Öljyjäähdyttimen letku pumppuun 30 Nm
Öljyn imuputki ruuvilukite 8 Nm
Öljypohja ruuvilukite 15 Nm
Öljyproppu 55 Nm
Öljypumppu lohkoon ruuvilukite 6 Nm
Superdiileri.
Maalaus ja hiekkapuhallus työt ammattitaidolla, ota yhteyttä.
Maalaus ja hiekkapuhallus työt ammattitaidolla, ota yhteyttä.
Re: Kiristysmomentteja
Mulla ainakin ollu tollaset käytössä,ellei erillistä mainintaa pulteissa.Eryo kirjoitti:OHC koneiden sylinterikannen kiristys: (uusille pulteille annatetut)
1.4 ja 1.6(1.6.1987 alkaen)
-Vaihe 1: 25 astetta
-Vaihe 2: 60 astetta lisää
-Vaihe 3: 60 astetta lisää
-Vaihe 4: 30 astetta lisää
-Vaihe 5: (lämmityskäytön jälkeen) 30 astetta lisää
1.8 ja 2.0 (2.0 alkaen 1987)
-Vaihe 1: 25 astetta
-Vaihe 2: 60 astetta lisää
-Vaihe 3: 60 astetta lisää
-Vaihe 4: 60 astetta lisää
-Vaihe 5: (lämmityskäytön jälkeen) 30 astetta lisää
2.0 dohc
-Vaihe 1: 25 astetta
-Vaihe 2: 65 astetta lisää
-Vaihe 3: 65 astetta lisää
-Vaihe 4: 65 astetta lisää
-Vaihe 5: (lämmityskäytön jälkeen) 30 - 45 astetta lisää
ohc Kiristetään 25nm ja 3 x 60 ast.Yht puol kierosta siis 25 alku newtonin jälkeen.
ohc 1,8 -2,0 25nm ja 3x90.
dohc;it 25nm ja 3x90ast.(joissain 45ast päälle).
Cih;in 2,0 muistaakseni 110 nm vaiheittain.
1,2 set (ei muista jotain 80nm).
Kadett köntys ja "Tyttö" .
terokimmo=kaikkien kirjotusvirheidenäiti.Sori kirjoituksen laatu...
Re: Kiristysmomentteja
Laitoin Haynes:in kirjasta joten luulisin et ne aikalailla olis ollut oikeita?terokimmo kirjoitti:
Mulla ainakin ollu tollaset käytössä,ellei erillistä mainintaa pulteissa.
ohc Kiristetään 25nm ja 3 x 60 ast.Yht puol kierosta siis 25 alku newtonin jälkeen.
ohc 1,8 -2,0 25nm ja 3x90.
dohc;it 25nm ja 3x90ast.(joissain 45ast päälle).
I learned long ago that the most important thing to know before you start an engine is how to stop it.
Re: Kiristysmomentteja
^jonkinverran ajanmittaan tullut muutoksia ja Haynesin kirjojen momentit eivät ihan niitä viimeisimpiä yleensä ole
16SV koneeseen viimeisimmät momentit mitkä opelilta sain oli juuri nuo 25Nm+3x60ast, eli tuo lämmityskäyttö jätetty kokonaan pois.
16SV koneeseen viimeisimmät momentit mitkä opelilta sain oli juuri nuo 25Nm+3x60ast, eli tuo lämmityskäyttö jätetty kokonaan pois.
"ON ERI ASIA TARVITA NIITÄ SAATANAN VALOJA, KUIN TAAS SE, ETTÄ OMAT VALOT AUTTAISI ASIAAN NIINKUIN NIITTEN KUULUISI! -Jiri
Re: Kiristysmomentteja
Noista jätetty noi lämmitys käytöt pois. 6vaihettahan aikoinaan oli ekat ohc, kiristykset.Eryo kirjoitti:Laitoin Haynes:in kirjasta joten luulisin et ne aikalailla olis ollut oikeita?terokimmo kirjoitti:
Mulla ainakin ollu tollaset käytössä,ellei erillistä mainintaa pulteissa.
ohc Kiristetään 25nm ja 3 x 60 ast.Yht puol kierosta siis 25 alku newtonin jälkeen.
ohc 1,8 -2,0 25nm ja 3x90.
dohc;it 25nm ja 3x90ast.(joissain 45ast päälle).
Kadett köntys ja "Tyttö" .
terokimmo=kaikkien kirjotusvirheidenäiti.Sori kirjoituksen laatu...
Re: Kiristysmomentteja
luuletteko että ne asteet tai nytonit on niin just tarkkoja, ja vitut, pääasia että kansi tulee tasaisesti kiinni, kilo sinne toinen tänne tai joku aste minne hyvänsä on varma.
opel vectra c 2,2 gts
Re: Kiristysmomentteja
Noilla asteilla se tasasuus juuri saadaan,Ja ei niitä nyt iha sinne tänne sentään vedellä,jos aikoo että kestääkin.En mäkään mitään astelevyä käytä varsinkaan tossa 3 x 60 ast. 10min kellotaulusta aatellen kerrallaan, ja pulteissa merkit samoissa kohtaa,niin puolkiekkaa lopussa kääntynyt kaikki ,mitkä merkeistä näkee.lmb-58 kirjoitti:luuletteko että ne asteet tai nytonit on niin just tarkkoja, ja vitut, pääasia että kansi tulee tasaisesti kiinni, kilo sinne toinen tänne tai joku aste minne hyvänsä on varma.
Kadett köntys ja "Tyttö" .
terokimmo=kaikkien kirjotusvirheidenäiti.Sori kirjoituksen laatu...
Re: Kiristysmomentteja
enhän minä sitä tarkoittanut, tottakai ne pitää olla tasaisesti kiinni , mutta kuka tietää mitä mikäkin pultti ja minkä verran venyy, silloin ei ole mitään merkitystä onko kilo sinne tai tänne esim. laitettiin orioniin kansi kiinni ja satavarmasti ohjeitten mukaan, niin kohta oli kansi täysin löysällä. mitäpä raati on mieltä. ja sillä astelevyllä ei tee mitään.
opel vectra c 2,2 gts
Re: Kiristysmomentteja
momentteja kiitos, ei kinastelua
Saab 9-3 2.0T biopower stage2 (käyttis)
Volvo 940 OM606 (projekti)
Volvo 240 2.0 8v -83 (Projekti)
Nissan micra 2.0 -85 (jm kilpuri)
Volvo 940 OM606 (projekti)
Volvo 240 2.0 8v -83 (Projekti)
Nissan micra 2.0 -85 (jm kilpuri)
Re: Kiristysmomentteja
kadett -79-88 ohv kansi
ensin 25 nm ja sitten kaks kertaa kylmänä 90 astetta
ensin 25 nm ja sitten kaks kertaa kylmänä 90 astetta
opel vectra c 2,2 gts
Re: Kiristysmomentteja
kadett ohc kansi 1.3 vm. 79-88
ensin 25 nm sitten 3 kertaa 50 astetta kylmänä
ensin 25 nm sitten 3 kertaa 50 astetta kylmänä
opel vectra c 2,2 gts
Re: Kiristysmomentteja
kadett -79-88 kansi 1.6
ensin 25nm sitten 3 kertaa 60 astetta kylmänä
ensin 25nm sitten 3 kertaa 60 astetta kylmänä
opel vectra c 2,2 gts
Re: Kiristysmomentteja
1.9, 2.0, 2.2, 2.4 CIH:
Kannen kiristys:
Venyvät:
Vaihe1: 60nm
Vaihe2: 90astetta
Vaihe3: 30astetta
Kovat:
Suoraan 100Nm
(lue: 30nm, 60nm, 100nm, käyttö lämpimäksi, tarkistus)
Kannen kiristys:
Venyvät:
Vaihe1: 60nm
Vaihe2: 90astetta
Vaihe3: 30astetta
Kovat:
Suoraan 100Nm
(lue: 30nm, 60nm, 100nm, käyttö lämpimäksi, tarkistus)
Superdiileri.
Maalaus ja hiekkapuhallus työt ammattitaidolla, ota yhteyttä.
Maalaus ja hiekkapuhallus työt ammattitaidolla, ota yhteyttä.