Kiristysmomentteja

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Avatar
exclusive
'Senator'
'Senator'
Viestit: 914
Liittynyt: 17 Touko 2005, 11:43
Paikkakunta: rauma

Kiristysmomentteja

Viesti Kirjoittaja exclusive »

Hakua käytin ja koitin etsiä mutta en löytänyt topiccia mihin olisi kerätty eri opelin koneiden momenttiarvoja.
Eli lyhyesti: tänne uusien ja vanhojen opelin moottorien,ym. momentteja.

X20XEV MOOTTORI:
Kansi:
-kiristysvaihe1: 25nm
-kiristysvaihe2: 90astetta
-kiristysvaihe3: 90astetta
-kiristysvaihe4: 90astetta
-kiristysvaihe5: 15astetta (jos käytetään vanhoja kannen pultteja)

Tuollaiset arvot löysin jostain topicista niin ajattelin että laitetaan nuo tänne.

EDIT: MITKÄ ON X20XEV NOKKA-AKSELIPUKKIEN MOMENTIT???
Saab 9-3 2.0T biopower stage2 (käyttis)
Volvo 940 OM606 (projekti)
Volvo 240 2.0 8v -83 (Projekti)
Nissan micra 2.0 -85 (jm kilpuri)
Avatar
Eryo
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 219
Liittynyt: 26 Syys 2004, 03:00
Paikkakunta: Oulu

Re: Kiristysmomentteja

Viesti Kirjoittaja Eryo »

OHC koneiden sylinterikannen kiristys: (uusille pulteille annatetut)

1.4 ja 1.6(1.6.1987 alkaen)
-Vaihe 1: 25 astetta
-Vaihe 2: 60 astetta lisää
-Vaihe 3: 60 astetta lisää
-Vaihe 4: 30 astetta lisää
-Vaihe 5: (lämmityskäytön jälkeen) 30 astetta lisää

1.8 ja 2.0 (2.0 alkaen 1987)
-Vaihe 1: 25 astetta
-Vaihe 2: 60 astetta lisää
-Vaihe 3: 60 astetta lisää
-Vaihe 4: 60 astetta lisää
-Vaihe 5: (lämmityskäytön jälkeen) 30 astetta lisää

2.0 dohc
-Vaihe 1: 25 astetta
-Vaihe 2: 65 astetta lisää
-Vaihe 3: 65 astetta lisää
-Vaihe 4: 65 astetta lisää
-Vaihe 5: (lämmityskäytön jälkeen) 30 - 45 astetta lisää
I learned long ago that the most important thing to know before you start an engine is how to stop it.
Avatar
_Jape_
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4738
Liittynyt: 10 Touko 2007, 01:17
Paikkakunta: Lahti

LET/XE Momentit

Viesti Kirjoittaja _Jape_ »

c20LET/c20XE:

Uudet pultit tietenkin:

Kansi:
Kiristysaste 1: 25nm
Kiristysaste 2: 90astetta
Kiristysaste 3: 90astetta
Kiristysaste 4: 90astetta

Imusarja 22nm
Pakosarja 22nm
Öljypohjan pultit 15nm
4x4 takanapa 300nm

Hihnapyörän torx-pultit kampiakseliin 20 Nm
Kampiakselin runkolaakeri lohkoon uusi pultti 50 Nm + 45 ast + 15 ast
Kiertokangen laakeri, vakio pultti uusi pultti 35 Nm + 45 ast + 15 ast
Kiertokangen laakeri, teräspultti 50 Nm (toistettava 3 kertaa)
Laturin kannatin lohkoon 40 Nm
Moottori vaihdelaatikkoon 60 Nm
Moottorinkorva koriin 60 Nm
Nokka-akselin hihnapyörä akseliin ruuvilukite 50 Nm + 60 ast + 15 ast
Nokka-akselin laakeripukki kanteen M6 10 Nm
Nokka-akselin laakeripukki kanteen M8 20 Nm
Nokkahihnan autom.kiristin öljypumppuun ruuvilukite 20 Nm
Nokkahihnan käyttöpyörä kampiakseliin ruuvilukite 250 Nm + 45 ast (250 Nm, kyllä)
Nokkahihnan ohjainrulla ruuvilukite 25 Nm
Termostaattikotelo kanteen 15 Nm
Vauhtipyörä kampiakseliin ruuvilukite 65 Nm + 30 ast + 15 ast
Venttiilikoppa kanteen 8 Nm
Vesipumppu lohkoon 25 Nm
Öljyjäähdyttimen letku pumppuun 30 Nm
Öljyn imuputki ruuvilukite 8 Nm
Öljypohja ruuvilukite 15 Nm
Öljyproppu 55 Nm
Öljypumppu lohkoon ruuvilukite 6 Nm
Superdiileri.
Maalaus ja hiekkapuhallus työt ammattitaidolla, ota yhteyttä.
terokimmo
in memoriam
in memoriam
Viestit: 5033
Liittynyt: 19 Loka 2007, 18:46
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kiristysmomentteja

Viesti Kirjoittaja terokimmo »

Eryo kirjoitti:OHC koneiden sylinterikannen kiristys: (uusille pulteille annatetut)

1.4 ja 1.6(1.6.1987 alkaen)
-Vaihe 1: 25 astetta
-Vaihe 2: 60 astetta lisää
-Vaihe 3: 60 astetta lisää
-Vaihe 4: 30 astetta lisää
-Vaihe 5: (lämmityskäytön jälkeen) 30 astetta lisää

1.8 ja 2.0 (2.0 alkaen 1987)
-Vaihe 1: 25 astetta
-Vaihe 2: 60 astetta lisää
-Vaihe 3: 60 astetta lisää
-Vaihe 4: 60 astetta lisää
-Vaihe 5: (lämmityskäytön jälkeen) 30 astetta lisää

2.0 dohc
-Vaihe 1: 25 astetta
-Vaihe 2: 65 astetta lisää
-Vaihe 3: 65 astetta lisää
-Vaihe 4: 65 astetta lisää
-Vaihe 5: (lämmityskäytön jälkeen) 30 - 45 astetta lisää
Mulla ainakin ollu tollaset käytössä,ellei erillistä mainintaa pulteissa.
ohc Kiristetään 25nm ja 3 x 60 ast.Yht puol kierosta siis 25 alku newtonin jälkeen.
ohc 1,8 -2,0 25nm ja 3x90.

dohc;it 25nm ja 3x90ast.(joissain 45ast päälle).
Cih;in 2,0 muistaakseni 110 nm vaiheittain.
1,2 set (ei muista jotain 80nm).
KuvaKuva
Kadett köntys ja "Tyttö" .
terokimmo=kaikkien kirjotusvirheidenäiti.Sori kirjoituksen laatu...
Avatar
Eryo
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 219
Liittynyt: 26 Syys 2004, 03:00
Paikkakunta: Oulu

Re: Kiristysmomentteja

Viesti Kirjoittaja Eryo »

terokimmo kirjoitti:
Mulla ainakin ollu tollaset käytössä,ellei erillistä mainintaa pulteissa.
ohc Kiristetään 25nm ja 3 x 60 ast.Yht puol kierosta siis 25 alku newtonin jälkeen.
ohc 1,8 -2,0 25nm ja 3x90.

dohc;it 25nm ja 3x90ast.(joissain 45ast päälle).
Laitoin Haynes:in kirjasta joten luulisin et ne aikalailla olis ollut oikeita?
I learned long ago that the most important thing to know before you start an engine is how to stop it.
Avatar
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 21201
Liittynyt: 16 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Espoo

Re: Kiristysmomentteja

Viesti Kirjoittaja TJT »

^jonkinverran ajanmittaan tullut muutoksia ja Haynesin kirjojen momentit eivät ihan niitä viimeisimpiä yleensä ole ;)

16SV koneeseen viimeisimmät momentit mitkä opelilta sain oli juuri nuo 25Nm+3x60ast, eli tuo lämmityskäyttö jätetty kokonaan pois.
"ON ERI ASIA TARVITA NIITÄ SAATANAN VALOJA, KUIN TAAS SE, ETTÄ OMAT VALOT AUTTAISI ASIAAN NIINKUIN NIITTEN KUULUISI! -Jiri
terokimmo
in memoriam
in memoriam
Viestit: 5033
Liittynyt: 19 Loka 2007, 18:46
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kiristysmomentteja

Viesti Kirjoittaja terokimmo »

Eryo kirjoitti:
terokimmo kirjoitti:
Mulla ainakin ollu tollaset käytössä,ellei erillistä mainintaa pulteissa.
ohc Kiristetään 25nm ja 3 x 60 ast.Yht puol kierosta siis 25 alku newtonin jälkeen.
ohc 1,8 -2,0 25nm ja 3x90.

dohc;it 25nm ja 3x90ast.(joissain 45ast päälle).
Laitoin Haynes:in kirjasta joten luulisin et ne aikalailla olis ollut oikeita?
Noista jätetty noi lämmitys käytöt pois. 6vaihettahan aikoinaan oli ekat ohc, kiristykset.
KuvaKuva
Kadett köntys ja "Tyttö" .
terokimmo=kaikkien kirjotusvirheidenäiti.Sori kirjoituksen laatu...
Avatar
lmb-58
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 6872
Liittynyt: 26 Syys 2006, 23:06
Paikkakunta: rovaniemi

Re: Kiristysmomentteja

Viesti Kirjoittaja lmb-58 »

luuletteko että ne asteet tai nytonit on niin just tarkkoja, ja vitut, pääasia että kansi tulee tasaisesti kiinni, kilo sinne toinen tänne tai joku aste minne hyvänsä on varma.
opel vectra c 2,2 gts
terokimmo
in memoriam
in memoriam
Viestit: 5033
Liittynyt: 19 Loka 2007, 18:46
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kiristysmomentteja

Viesti Kirjoittaja terokimmo »

lmb-58 kirjoitti:luuletteko että ne asteet tai nytonit on niin just tarkkoja, ja vitut, pääasia että kansi tulee tasaisesti kiinni, kilo sinne toinen tänne tai joku aste minne hyvänsä on varma.
Noilla asteilla se tasasuus juuri saadaan,Ja ei niitä nyt iha sinne tänne sentään vedellä,jos aikoo että kestääkin.En mäkään mitään astelevyä käytä varsinkaan tossa 3 x 60 ast. 10min kellotaulusta aatellen kerrallaan, ja pulteissa merkit samoissa kohtaa,niin puolkiekkaa lopussa kääntynyt kaikki ,mitkä merkeistä näkee.
KuvaKuva
Kadett köntys ja "Tyttö" .
terokimmo=kaikkien kirjotusvirheidenäiti.Sori kirjoituksen laatu...
Avatar
lmb-58
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 6872
Liittynyt: 26 Syys 2006, 23:06
Paikkakunta: rovaniemi

Re: Kiristysmomentteja

Viesti Kirjoittaja lmb-58 »

enhän minä sitä tarkoittanut, tottakai ne pitää olla tasaisesti kiinni , mutta kuka tietää mitä mikäkin pultti ja minkä verran venyy, silloin ei ole mitään merkitystä onko kilo sinne tai tänne esim. laitettiin orioniin kansi kiinni ja satavarmasti ohjeitten mukaan, niin kohta oli kansi täysin löysällä. mitäpä raati on mieltä. ja sillä astelevyllä ei tee mitään.
opel vectra c 2,2 gts
Avatar
exclusive
'Senator'
'Senator'
Viestit: 914
Liittynyt: 17 Touko 2005, 11:43
Paikkakunta: rauma

Re: Kiristysmomentteja

Viesti Kirjoittaja exclusive »

momentteja kiitos, ei kinastelua :D
Saab 9-3 2.0T biopower stage2 (käyttis)
Volvo 940 OM606 (projekti)
Volvo 240 2.0 8v -83 (Projekti)
Nissan micra 2.0 -85 (jm kilpuri)
Avatar
lmb-58
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 6872
Liittynyt: 26 Syys 2006, 23:06
Paikkakunta: rovaniemi

Re: Kiristysmomentteja

Viesti Kirjoittaja lmb-58 »

kadett -79-88 ohv kansi
ensin 25 nm ja sitten kaks kertaa kylmänä 90 astetta
opel vectra c 2,2 gts
Avatar
lmb-58
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 6872
Liittynyt: 26 Syys 2006, 23:06
Paikkakunta: rovaniemi

Re: Kiristysmomentteja

Viesti Kirjoittaja lmb-58 »

kadett ohc kansi 1.3 vm. 79-88
ensin 25 nm sitten 3 kertaa 50 astetta kylmänä
opel vectra c 2,2 gts
Avatar
lmb-58
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 6872
Liittynyt: 26 Syys 2006, 23:06
Paikkakunta: rovaniemi

Re: Kiristysmomentteja

Viesti Kirjoittaja lmb-58 »

kadett -79-88 kansi 1.6
ensin 25nm sitten 3 kertaa 60 astetta kylmänä
opel vectra c 2,2 gts
Avatar
_Jape_
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4738
Liittynyt: 10 Touko 2007, 01:17
Paikkakunta: Lahti

Re: Kiristysmomentteja

Viesti Kirjoittaja _Jape_ »

1.9, 2.0, 2.2, 2.4 CIH:
Kannen kiristys:

Venyvät:
Vaihe1: 60nm
Vaihe2: 90astetta
Vaihe3: 30astetta

Kovat:
Suoraan 100Nm
(lue: 30nm, 60nm, 100nm, käyttö lämpimäksi, tarkistus)
Superdiileri.
Maalaus ja hiekkapuhallus työt ammattitaidolla, ota yhteyttä.
Vastaa Viestiin