Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Opelixzi
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 38
Liittynyt: 17 Helmi 2004, 02:00

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Opelixzi »

Opelixzi kirjoitti:Katin jälkeinen lambda näyttää käytännössä koko ajan rikasta seosta (700mv). Voltit painuvat nollaan kyllä moottorijarrutuksessa. Ennen kattia olevan lambdan voltti taas vaihtuu 0,1-0,9 niin kuin kuuluukin. Jotain kummaa tuossa mielestäni silti on vaikutti mihin vain. Selvinnee kun saa osan vaihdettua. Pitää se bensanpaine silti mitata kun kerkeää.

2. Lambda vaihdettu. Sen verran voltit muuttuivat että nyt tasakaasulla ajaessa uudella lambdalla näyttää laihaa 100mv. Persdynolla tuntuisi että satunnainen nykiminen vähän vähentyi. Ei kuitenkaan mitään selvää vaikutusta ollut tälläkään.

Bensanpainekin tuli tossa mitattua. Tyhjäkäynnillä paine on 3.8bar eli vähän enemmin kuin pitäisi. Pitää vielä ajonaikana mitata kun sattuu sopiva apukuski paikalle pitämään mittaria. Paine pysyi hyvin joten vuotoa ei ole näissä suuttimissa ole jotka ovat tosin melko uudet. Mittaushaarasta on sekin hyöty nyt että saa vaikka ruohon leikkuriin siitä laskettua benssaa.

On kyllä kumma vehje. Sinällään nyt toiminta on kyllä ollut aika normaalia mutta pitää vielä tarkkailla tulppia. Jos kolmos pytyn tulppa näyttää edelleen sille että siihen on sulanut alumiinia niin jotain olisi vielä yritettävä korjauksen eteen.



Mitä ne korjausarvot nyt tarkoittavatkaan niin ne ovat tällä hetkellä:

Idle speed fuel trim 6.6ms (tämä oli siinä youtube videossa kyllä sama, liekö sitten normal)

Partial load fuel trim -46% (tämä on ollut iso luku kahdessa muussakin autossa mutta en tosin muista onko niissä miinusta vai plussaa)

Full load fuel trim vaihtelee edelleen -50..+50 väliä noin niinkuin laidasta laitaan kerralla. (kahdessa muussa autossa tämä on ollut selvästi paikallaan mutta ei nollassa.)


Vaihto eculla (mikä kai on ehjä, mutta ainakin varmasti resetoitu) ei alkuun edes pystynyt ajamaan kun oli seokset niin pielessä. Tästä voisi ehkä karkeasti päätellä että perusasetuksilla jolla auton pitäisi toimia ei ole mahdollisuutta edes alkuun ajaa ennen kuin korjausarvot kehittyvtä kohdilleen.

Tällä hetkellä vaihdettu / kokeiltu:

-Maf, Vdo
-Suuttimet, Vdo
-Puola, Valeo
-Molemmat lambdat Bosch
-Tulpat
-VAihto eculla kokeiltu
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1058
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Opelixzi kirjoitti: Full load fuel trim vaihtelee edelleen -50..+50 väliä noin niinkuin laidasta laitaan kerralla. (kahdessa muussa autossa tämä on ollut selvästi paikallaan mutta ei nollassa.)
Nyt on seossäätö totaalisesti pielessä. EGR tukossa/tulpattu. Jotkut on polttaneet venat/männät ymmärtämättömyyttään egr-virityksillään.
Opelixzi
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 38
Liittynyt: 17 Helmi 2004, 02:00

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Opelixzi »

ovc2z22yh kirjoitti:
Opelixzi kirjoitti: Full load fuel trim vaihtelee edelleen -50..+50 väliä noin niinkuin laidasta laitaan kerralla. (kahdessa muussa autossa tämä on ollut selvästi paikallaan mutta ei nollassa.)
Nyt on seossäätö totaalisesti pielessä. EGR tukossa/tulpattu. Jotkut on polttaneet venat/männät ymmärtämättömyyttään egr-virityksillään.

Tässä ei ole ikinä ollut egr.

Pitää mitata ohivuoto / puristus paremmin nyt kun on ehjä mittari. Tein korvakuulolla ohivuoto mittauksen paineilmalla aiemmin. Ei suuremmin suhissut mistään pytystä.

Muita ehdoituksia?
Opelmies_pks
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 13 Helmi 2017, 14:35

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Opelmies_pks »

Daimer kirjoitti:Tilasin tänään ecun sitten briteistä. Sanoivat että ei tarvitse muutakun laittaa ecu kiinni autoon ja op-comista tehdä pieni conffaus. Eli ei tarvitse vaihtaa edes avaimen lukiaa eikä siruja avaimiin. Voikohan näin helposti mennä.
Pystyisitkö auttamaan miestä mäessä. Mulla myös ecun vaihto edessä ja mitä ilmeisemmin tämä pitäisi ostaa tilalle http://www.ebay.co.uk/itm/VAUXHALL-OPEL ... 2#shpCntId vai suositteletko jotain toista paikkaa?

Lisäksi siis tarvitsisi sen op-com laitteen ja softan. Mistä se kannattaisi ostaa, kun ilmeisesti kaikki kiinaversiot eivät toimi? Olen itse Espoosta, joten toki jos läheltä olet ja omistat jo toimivat softan voisin maksua vastaan tulla laitattamaan op-comilla asetukset kuntoon.

Kiitos jo etukäteen tiedoista!
äksy
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 58
Liittynyt: 01 Kesä 2010, 08:50
Paikkakunta: varkaus

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja äksy »

Pitää hommata z18xe ecu vectra c:hen. Mitä noihin pitää ohjelmoida ja mitä niistä on resetoitu? Olisko jos joku kirjoittaisi yksinkertaisen ohjeistuksen jos ei jo ole?
kadett -78 vectra -05 rekord -67 astra -99
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1058
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Opelixzi kirjoitti: Tässä ei ole ikinä ollut egr.
OK

Näistä on ohjelmallisestikin se jo tehtaalla poistettu:
Z18XE:Vectra-C: removal as of MY03(Running Change)
Z18XE:Corsa: removal as of MY03(Running Change)
Z18XE:Astra/Zafira: removal as of MY04 (Running Change)
Z18XE:Meriva und Vectra-B no EGR

Mistä mallista se tilattu ECU tuli ja onko se nyt autossa asennettuna?
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1058
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

äksy kirjoitti:Pitää hommata z18xe ecu vectra c:hen. Mitä noihin pitää ohjelmoida ja mitä niistä on resetoitu? Olisko jos joku kirjoittaisi yksinkertaisen ohjeistuksen jos ei jo ole?
3. sivulla on youtube videolinkki. Opelixzi confas luultavasti sen avulla omansa.
äksy
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 58
Liittynyt: 01 Kesä 2010, 08:50
Paikkakunta: varkaus

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja äksy »

ovc2z22yh kirjoitti:
äksy kirjoitti:Pitää hommata z18xe ecu vectra c:hen. Mitä noihin pitää ohjelmoida ja mitä niistä on resetoitu? Olisko jos joku kirjoittaisi yksinkertaisen ohjeistuksen jos ei jo ole?
3. sivulla on youtube videolinkki. Opelixzi confas luultavasti sen avulla omansa.
Ota silmä käteen ja katso. Kiitoksia! Tarttee ecu hakuun.
kadett -78 vectra -05 rekord -67 astra -99
Daimer
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 28 Helmi 2017, 20:43

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Daimer »

Okei, Tänään sain ecun toimimaan "pienien" vastoikäymisien jälkeen. Aluksi halusin nähdä mitä ecun sisällä on ja selvittää onko sitä mahdollista itse korjata.

Sain ecun avattua hitsaus pillillä kevyesti lämmittämällä ecun kantta samalla talttapää ruuvimeisselillä avittamalla ecun kansi aukesi.
Ecun sisällä oleva elektroniikka on niin pientä että sitä ei paljaalla silmällä oikein meinää nähdä. Suurennuslasilla pysyi juuri ja juuri näkemään milliäkin ohuemmat johdot. Tarkistin liitokset ja ne olivat mielestäni kunnossa, kaverini taas näki kohdan jossa oli johto irronnut. Itse en sitä nähnyt. Hän sitten kolvasi johdon kiinni. Kolvaaminen on myös hankalaa koska ecu sisälmys on täynnä limaa jonka sisällä electroniikka on.
Ecun kannen laitoimme takaisin kiinni kuumaliimalla. Menimme autolle ja laitoimme ecun kiinni ei toiminut.

Päätin sitten tilata uuden ecun



Tilasin ecun täältä http://www.ecustogo.co.uk/ ja op-com koodin lukijan täältä http://www.ebay.com/itm/LATEST-2012-VAU ... 2633417483?

Ecu tuli valmiiksi resetoituna briteistä alle viikossa. Op-comilla kesti noin 1.5 viikkoa tulla bulgariasta. Op-Com oli selvästikkin jokin kopio koska piti asentamisen yhteydessä kikkailla.

op-comin asensin windows 10 käyttöjärjestelmään, kun asennus oli saatu tehtyä ja testattua niin tuo op-comi kopio toimi kyllä ihan moitteettomasti.

Mukana tuli asennus ohjeet seuraaville käyttöjärjestelmille xp, windows 7, windows 8, windows 10
Windows 10 kohdalla piti ottaa ohjelmien allekirjoitusten lukeminen pois käytöstä jonka jälkeen asennuksen pystyi tekemään.

Asennuksen jälkeen laita op-comi kiinni pc;hen sitten mene settings --> test interface. Op-comin ei tarvitse vielä tällöin olla autossa kiinni. Ohjelma rullaa hetken jos se ei herjaa usb;stä ja tulee ruutuun firmware versio numero niin se tarkoittaa että kaikki on kunnossa.

Itsellä alkoi ongelma siinä vaiheessa kun olin hölmönä luullut että auton radion security code on sama kuin auton security code. Ihmettelin miksi koodi ei toimi kokeilin monta kertaa enkä päässyt confaaman ecua. Olin sitten yhteyttä tuonne ecus to go firmaan josta siis tilasin uuden (käytetyn) ecun. Asiakaspalvelu kyseisessä firmassa oli mielestäni aika tökeröä. Sain sieltä muunmuassa sähköpostia jossa minua haukuttiin hölmöksi. Ehkä se on totta mutta yleensä sitä ei hölmölle asiakkaalle suoraan sanota :)

jokatapauksessa tuo ecus to go firma lupasi kertoa autoni oikean security coden 50 punnan maksua vastaan. Suosuin ja siirsin rahat ja sain autoni oikean security coden sähköpostilla. Ennen kuin he voivat lähettää auton security coden niin sinne piti lähettää auton runkonumero. Eivät muuta minulta kysyneet.

Kun olin saanu uuden koodin niin ecu teki samaa ja sanoi että väärä koodi. Sitten tutkin hieman ja veikkasin että autoni on mennyt ns;lukitus tilaan koska olin aikaisemmin yrittänyt monta kertaa autoni radio koodia joka oli siis väärä. Päätin kokeilla koodin lukituksen poistamista. Se tapahtui niin että opcomi kiinni autossa virrat päällä ja odottelua. Odotin ensin 20 minuuttia testasin, vääräkoodi sitten 40 minuuttia ja koodi oli oikea!

Possible Security Wait Times intervals: (hh:mm:ss)
1 2 3 4 etc
00:00:10, 00:10:00, 00:20:00, 00:40:00
01:20:00, 02:40:00, 05:20:00, 10:40:00
21:20:00

Seuraavaksi olikin sitten ecun konfigurointi.

Kun auton malli ja vuosi on opcomista valittu mene BODY--->CIM MODULE--->PROGRAMMING--->SECURITY CODE
Anna auton turvakoodi ja paina ok

Tämän jälkeen mene kohtaan PROGRAM IMMOBILISER FUNCTION

anna myös tänne auton turvakoodi jos laatikot ovat harmaana.

Sieltä pitäisi löytyä pudotusvalikko jonka sisällä on Engine controller installed only
painat siihen ok ja ruutuun pitäisi ilmestyä jotakin että programming successfully tai vastaavaa.

Sitten vaan virrat pois autosta. Odottele minuutti jonka jälkeen auto känytii ja menoks.

Kyseessä oli siis vectra c 1.8 2002. Tähän ei tarvinnut vaihtaa avaimen tunnistinta ei avaimen siruja ainoastaan ecu.

Kannattaa pyytää ecun konfigurointi ohjeet myyjältä ja noudattaa orjallisesti niitä. Nämä ohjeet kirjoitin ulkomuistista jos jollakin ei ole mahdollista saada ohjeita muualta.
äksy
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 58
Liittynyt: 01 Kesä 2010, 08:50
Paikkakunta: varkaus

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja äksy »

Daimer kirjoitti:Okei, Tänään sain ecun toimimaan "pienien" vastoikäymisien jälkeen. Aluksi halusin nähdä mitä ecun sisällä on ja selvittää onko sitä mahdollista itse korjata.

Sain ecun avattua hitsaus pillillä kevyesti lämmittämällä ecun kantta samalla talttapää ruuvimeisselillä avittamalla ecun kansi aukesi.
Ecun sisällä oleva elektroniikka on niin pientä että sitä ei paljaalla silmällä oikein meinää nähdä. Suurennuslasilla pysyi juuri ja juuri näkemään milliäkin ohuemmat johdot. Tarkistin liitokset ja ne olivat mielestäni kunnossa, kaverini taas näki kohdan jossa oli johto irronnut. Itse en sitä nähnyt. Hän sitten kolvasi johdon kiinni. Kolvaaminen on myös hankalaa koska ecu sisälmys on täynnä limaa jonka sisällä electroniikka on.
Ecun kannen laitoimme takaisin kiinni kuumaliimalla. Menimme autolle ja laitoimme ecun kiinni ei toiminut.

Päätin sitten tilata uuden ecun



Tilasin ecun täältä http://www.ecustogo.co.uk/ ja op-com koodin lukijan täältä http://www.ebay.com/itm/LATEST-2012-VAU ... 2633417483?

Ecu tuli valmiiksi resetoituna briteistä alle viikossa. Op-comilla kesti noin 1.5 viikkoa tulla bulgariasta. Op-Com oli selvästikkin jokin kopio koska piti asentamisen yhteydessä kikkailla.

op-comin asensin windows 10 käyttöjärjestelmään, kun asennus oli saatu tehtyä ja testattua niin tuo op-comi kopio toimi kyllä ihan moitteettomasti.

Mukana tuli asennus ohjeet seuraaville käyttöjärjestelmille xp, windows 7, windows 8, windows 10
Windows 10 kohdalla piti ottaa ohjelmien allekirjoitusten lukeminen pois käytöstä jonka jälkeen asennuksen pystyi tekemään.

Asennuksen jälkeen laita op-comi kiinni pc;hen sitten mene settings --> test interface. Op-comin ei tarvitse vielä tällöin olla autossa kiinni. Ohjelma rullaa hetken jos se ei herjaa usb;stä ja tulee ruutuun firmware versio numero niin se tarkoittaa että kaikki on kunnossa.

Itsellä alkoi ongelma siinä vaiheessa kun olin hölmönä luullut että auton radion security code on sama kuin auton security code. Ihmettelin miksi koodi ei toimi kokeilin monta kertaa enkä päässyt confaaman ecua. Olin sitten yhteyttä tuonne ecus to go firmaan josta siis tilasin uuden (käytetyn) ecun. Asiakaspalvelu kyseisessä firmassa oli mielestäni aika tökeröä. Sain sieltä muunmuassa sähköpostia jossa minua haukuttiin hölmöksi. Ehkä se on totta mutta yleensä sitä ei hölmölle asiakkaalle suoraan sanota :)

jokatapauksessa tuo ecus to go firma lupasi kertoa autoni oikean security coden 50 punnan maksua vastaan. Suosuin ja siirsin rahat ja sain autoni oikean security coden sähköpostilla. Ennen kuin he voivat lähettää auton security coden niin sinne piti lähettää auton runkonumero. Eivät muuta minulta kysyneet.

Kun olin saanu uuden koodin niin ecu teki samaa ja sanoi että väärä koodi. Sitten tutkin hieman ja veikkasin että autoni on mennyt ns;lukitus tilaan koska olin aikaisemmin yrittänyt monta kertaa autoni radio koodia joka oli siis väärä. Päätin kokeilla koodin lukituksen poistamista. Se tapahtui niin että opcomi kiinni autossa virrat päällä ja odottelua. Odotin ensin 20 minuuttia testasin, vääräkoodi sitten 40 minuuttia ja koodi oli oikea!

Possible Security Wait Times intervals: (hh:mm:ss)
1 2 3 4 etc
00:00:10, 00:10:00, 00:20:00, 00:40:00
01:20:00, 02:40:00, 05:20:00, 10:40:00
21:20:00

Seuraavaksi olikin sitten ecun konfigurointi.

Kun auton malli ja vuosi on opcomista valittu mene BODY--->CIM MODULE--->PROGRAMMING--->SECURITY CODE
Anna auton turvakoodi ja paina ok

Tämän jälkeen mene kohtaan PROGRAM IMMOBILISER FUNCTION

anna myös tänne auton turvakoodi jos laatikot ovat harmaana.

Sieltä pitäisi löytyä pudotusvalikko jonka sisällä on Engine controller installed only
painat siihen ok ja ruutuun pitäisi ilmestyä jotakin että programming successfully tai vastaavaa.

Sitten vaan virrat pois autosta. Odottele minuutti jonka jälkeen auto känytii ja menoks.

Kyseessä oli siis vectra c 1.8 2002. Tähän ei tarvinnut vaihtaa avaimen tunnistinta ei avaimen siruja ainoastaan ecu.

Kannattaa pyytää ecun konfigurointi ohjeet myyjältä ja noudattaa orjallisesti niitä. Nämä ohjeet kirjoitin ulkomuistista jos jollakin ei ole mahdollista saada ohjeita muualta.
kadett -78 vectra -05 rekord -67 astra -99
Opelixzi
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 38
Liittynyt: 17 Helmi 2004, 02:00

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Opelixzi »

ovc2z22yh kirjoitti:
Opelixzi kirjoitti: Tässä ei ole ikinä ollut egr.
OK

Näistä on ohjelmallisestikin se jo tehtaalla poistettu:
Z18XE:Vectra-C: removal as of MY03(Running Change)
Z18XE:Corsa: removal as of MY03(Running Change)
Z18XE:Astra/Zafira: removal as of MY04 (Running Change)
Z18XE:Meriva und Vectra-B no EGR

Mistä mallista se tilattu ECU tuli ja onko se nyt autossa asennettuna?
Ei oo nyt paikallaan. Silloin kun kokeilin niin oli nuo korjausarvot niin hakusessa että piti laittaa orkkis ecu paikalleen koska emäntä joutui ajelemaan. Uudella käytetyllä eculla kävi niin huonosti alkuun että kauppaan pääsy epäilytti vahvasti.

En tiedä mistä laitteesta ecu oli lähtöisin mutta osanumero oli sama. Alkuun tuli vikakoodi laiha seos koska ei meinannut millään käydä tyhjäkäyntiä (piti startata ainakin 10 kertaa koska sammui). Tyhjäkynti asettui -> ei vikakoodeja. Ajo oli erittäin hankalaa alkuun. Selvästi kävi laihalla mutta vikakoodeja ei tullut. Pitänee jossain vaiheessa ajella tällä eculla uudelleen. Kuitenkin vaikutti että korjausarvot hakeutuvat lähelle samaa kuin orkkis eculla.
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1058
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Opelixzi kirjoitti:En tiedä mistä laitteesta ecu oli lähtöisin mutta osanumero oli sama. Alkuun tuli vikakoodi laiha seos koska ei meinannut millään käydä tyhjäkäyntiä (piti startata ainakin 10 kertaa koska sammui). Tyhjäkynti asettui -> ei vikakoodeja. Ajo oli erittäin hankalaa alkuun. Selvästi kävi laihalla mutta vikakoodeja ei tullut. Pitänee jossain vaiheessa ajella tällä eculla uudelleen. Kuitenkin vaikutti että korjausarvot hakeutuvat lähelle samaa kuin orkkis eculla.
Tuon linkin mukaan samalla osanumerolla olevissakin ECUi:ssa voi olla ohjelmaeroja ja silloin vaatii tietenkin vielä ohjelmoinnin omaan autoon. Op-com:illahan pitäisi nähdä jotain program infoa.
JUST BECAUSE THE PART NUMBER MAY BE THE SAME THE SETTINGS INSIDE THE UNIT WILL NOT!!
PLEASE ALSO NOTE I CAN SELL JUST THE ECU ON ITS OWN BUT WILL REQUIRE PROGRAMMING.
http://www.ebay.co.uk/itm/VAUXHALL-OPEL ... 2#shpCntId

Mutta kyllähän sun autossa jotain vikaakin on, kun ei alkuperäiselläkään toimivalla? ECU:lla toimi oikein.
Opelixzi
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 38
Liittynyt: 17 Helmi 2004, 02:00

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Opelixzi »

ovc2z22yh kirjoitti:
Opelixzi kirjoitti:En tiedä mistä laitteesta ecu oli lähtöisin mutta osanumero oli sama. Alkuun tuli vikakoodi laiha seos koska ei meinannut millään käydä tyhjäkäyntiä (piti startata ainakin 10 kertaa koska sammui). Tyhjäkynti asettui -> ei vikakoodeja. Ajo oli erittäin hankalaa alkuun. Selvästi kävi laihalla mutta vikakoodeja ei tullut. Pitänee jossain vaiheessa ajella tällä eculla uudelleen. Kuitenkin vaikutti että korjausarvot hakeutuvat lähelle samaa kuin orkkis eculla.
Tuon linkin mukaan samalla osanumerolla olevissakin ECUi:ssa voi olla ohjelmaeroja ja silloin vaatii tietenkin vielä ohjelmoinnin omaan autoon. Op-com:illahan pitäisi nähdä jotain program infoa.
JUST BECAUSE THE PART NUMBER MAY BE THE SAME THE SETTINGS INSIDE THE UNIT WILL NOT!!
PLEASE ALSO NOTE I CAN SELL JUST THE ECU ON ITS OWN BUT WILL REQUIRE PROGRAMMING.
http://www.ebay.co.uk/itm/VAUXHALL-OPEL ... 2#shpCntId

Mutta kyllähän sun autossa jotain vikaakin on, kun ei alkuperäiselläkään toimivalla? ECU:lla toimi oikein.
Voihan se olla että siinä käytetyssä ecussa on eri ohjelma. En kyllä silti usko että se vaikuttaisi toimintaan niin paljon että sillä ei ajaa pystyisi.

Vilkaisin tulpat pitkästä aikaa. Edelleenkin kolmos pytyn tulppa on eri näköinen. https://1drv.ms/i/s!AvnO8q_GIwM4iJoZ7k7V-yxHURm4Vg


On se vika mikä vain niin luulen kyllä että se aiheuttaa tuon erinäköisen tulpan samalla. Voisikohan suuttimen liitin olla jotenkin huono että kolmos pytyn suutin pätkii välillä. 3. sylinterin tulppa on aina ollut erinäköinen, myös vanhoilla suuttimilla.
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1058
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

3:nen käy tulpasta päätellen yleensä laihemmalla kuin muut ja ilmeisesti aiheuttaa seossäädön (suutin aika) seilaamisen ja nuo sytytysennakko sekoilut.
Pieni kaasun lirpautus paikallaan -> cyl 2 saattaa myöhäistää sytkää 5 astetta.. muut 0.
Vähän reilummin ajaessa kiihdyttäen cyl 3 saattaa tehdä jopa 8 asteen myöhäistyksen.. cyl 2 tässä kohtaa vähän vähemmin, muut ehkä 0.
Jossain 3000-4000rpm kaikissa pytyissä on 4-8 astetta myöhäistystä.
Kaasupohjassa ja yli 5000rpm painuu kaikki ennakon korjaukset nollaan.
Jotain sekoiluahan tuossa on kun vasta >5000rpm toimii tasaisesti.
Suuttimen tukkeutuminen, jännite, liitin, johdot, maadoitus ..., polttoaineen paineen sekoilu, ...
Juttua suuttimista: http://www.knowyourparts.com/technical- ... -injector/
Mielenkiintoisesti juuri nuo kuumimpien sylintereiden 2,3 suuttimet näyttäisivät eniten temppuilevan. Olisiko sillä Venäjän bensalla kuitenkin jotain tekemistä tuon kanssa?
Opelixzi
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 38
Liittynyt: 17 Helmi 2004, 02:00

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Opelixzi »

ovc2z22yh kirjoitti:3:nen käy tulpasta päätellen yleensä laihemmalla kuin muut ja ilmeisesti aiheuttaa seossäädön (suutin aika) seilaamisen ja nuo sytytysennakko sekoilut.
Pieni kaasun lirpautus paikallaan -> cyl 2 saattaa myöhäistää sytkää 5 astetta.. muut 0.
Vähän reilummin ajaessa kiihdyttäen cyl 3 saattaa tehdä jopa 8 asteen myöhäistyksen.. cyl 2 tässä kohtaa vähän vähemmin, muut ehkä 0.
Jossain 3000-4000rpm kaikissa pytyissä on 4-8 astetta myöhäistystä.
Kaasupohjassa ja yli 5000rpm painuu kaikki ennakon korjaukset nollaan.
Jotain sekoiluahan tuossa on kun vasta >5000rpm toimii tasaisesti.
Suuttimen tukkeutuminen, jännite, liitin, johdot, maadoitus ..., polttoaineen paineen sekoilu, ...
Juttua suuttimista: http://www.knowyourparts.com/technical- ... -injector/
Mielenkiintoisesti juuri nuo kuumimpien sylintereiden 2,3 suuttimet näyttäisivät eniten temppuilevan. Olisiko sillä Venäjän bensalla kuitenkin jotain tekemistä tuon kanssa?
Voihan sillä olla. Niinhän ne väittää paikallisessa auto sunissa että venäjän bensa rikkoo suuttimet. Tuntuu kyllä uskomattomalle koska en tiedä ketään kellä olisi ollut mitään vastaavia (tai muitakaan) ongelmia venäjän kunnollisten asemien bensojen kanssa. Siitäkin asemalta missä ite tulee käytyä tankataan myös uudet Mesen GL:t yms. Pitää katsoa noita nakutusarvoja uudelleen, koska toisen lambdan vaihdon jälkeen en ole isommin syventynyt asiaan. Vaikka aina puhutaan että 2. lambda ei vaikuta "mihinkään" niin kyllä se mielestäni poisti sen pahimman nykimisen. Oikeastaan äsken kun ajelin kärri perässä kuorma päällä niin ei juurikaan huomannut että auto kulkisi huonommin kaasu pohjassa. Aiemmin sen huomasi aivan selvästi.

Mieli tekisi ajatella että vika olisi esim suuttimen liittimessä. Luulisi että viallinen liitin ei noin vähän temppulisi vaan välillä olisi selvää kolmella käyntiä. Voihan se olla että nuo vdo suuttimet on jotain kuraa. Kai tuohon löytyy jotkuin sopivat bosch suuttimetkin jos saa vaan seelvitettyä että vika on taas suuttimessa.

Voisi tietysti lähettää suuttimet testattavaksi vaikka finjectoriin. Kunhan saa toisen kujlkupelin käyttöön niin tuo joutaa olemaan viikon parkissa helposti.
Vastaa Viestiin