Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Suutinten tukkeutumista ehkäistään lisäaineella bensassa, tiedä sitten miten tuo menee eri yhtiöissä ja maissa. Eihän suuttimet välttämättä rikkoudu vaan voidaan pesuilla puhdistaa.
2.lambda voi olla "back-up", jos seossäätö ei luota 1.säätölambdaan seoksen sekoilun (fuel trimmit) vuoksi. Tuo on pelkkää arvailua, koska ei noista ohjelmista kaikkea tietoa julkisteta.
Opelixzi
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 38
Liittynyt: 17 Helmi 2004, 02:00

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Opelixzi »

ovc2z22yh kirjoitti:Suutinten tukkeutumista ehkäistään lisäaineella bensassa, tiedä sitten miten tuo menee eri yhtiöissä ja maissa. Eihän suuttimet välttämättä rikkoudu vaan voidaan pesuilla puhdistaa.
2.lambda voi olla "back-up", jos seossäätö ei luota 1.säätölambdaan seoksen sekoilun (fuel trimmit) vuoksi. Tuo on pelkkää arvailua, koska ei noista ohjelmista kaikkea tietoa julkisteta.
Sehän se on kaikista hankalaa näissä selvittely hommissa kun ei ole minkäänlaista "automaation kuvausta" saatavilla. Melkein luulen että 2. lambda tekee ne korjausarvot joiden mukaan ecu haluaisi mennä. Sitten kun ne ovat kuitenkin pielessä niin 1. lambda korjaa hetkellisen seoksen oikeaksi. Jatkuva korjaaminen taas aiheuttaa satunnaista epäjatkuvuutta ja nykimistä.

Tuli tänäänkin ajeltua kärrin kanssa. Ei oikeastaan mistään huomannut että moottorin ohjaus toimisi huonosti. Ehkäpä nyt ainut vika enää on 3. pytyn suuttimen pieni viallisuus. Jatkan tämän kanssa siten että otan suuttimet irti testiä varten, siinähän se sitten selviää. Tähän nyt menee jonkin aikaa koska autoa on tarve pitää liikenteessä. Sinällään ongelma on kuitenkin selvitettävä ettei 3 pytyyn tule esim mäntään reikää laihalla käynnin takia. Tosiaan kummaa että miten se 3 pytyn suutin olisi taas huonoin kun ne on kerran ehkä 10tkm sitten uusittu.
DeVito
'Agila'
Viestit: 1
Liittynyt: 23 Touko 2017, 21:57

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja DeVito »

Onkos kukaan tehnyt tätä ecun vaihtoa 03 1.6 merivaan? Korjaamon setä ilmoitti tänään että ecu rikki.
Kokemuksia ja vinkkejä kaipaisin.
Opelixzi
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 38
Liittynyt: 17 Helmi 2004, 02:00

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Opelixzi »

Opelixzi kirjoitti:
ovc2z22yh kirjoitti:Suutinten tukkeutumista ehkäistään lisäaineella bensassa, tiedä sitten miten tuo menee eri yhtiöissä ja maissa. Eihän suuttimet välttämättä rikkoudu vaan voidaan pesuilla puhdistaa.
2.lambda voi olla "back-up", jos seossäätö ei luota 1.säätölambdaan seoksen sekoilun (fuel trimmit) vuoksi. Tuo on pelkkää arvailua, koska ei noista ohjelmista kaikkea tietoa julkisteta.
Sehän se on kaikista hankalaa näissä selvittely hommissa kun ei ole minkäänlaista "automaation kuvausta" saatavilla. Melkein luulen että 2. lambda tekee ne korjausarvot joiden mukaan ecu haluaisi mennä. Sitten kun ne ovat kuitenkin pielessä niin 1. lambda korjaa hetkellisen seoksen oikeaksi. Jatkuva korjaaminen taas aiheuttaa satunnaista epäjatkuvuutta ja nykimistä.

Tuli tänäänkin ajeltua kärrin kanssa. Ei oikeastaan mistään huomannut että moottorin ohjaus toimisi huonosti. Ehkäpä nyt ainut vika enää on 3. pytyn suuttimen pieni viallisuus. Jatkan tämän kanssa siten että otan suuttimet irti testiä varten, siinähän se sitten selviää. Tähän nyt menee jonkin aikaa koska autoa on tarve pitää liikenteessä. Sinällään ongelma on kuitenkin selvitettävä ettei 3 pytyyn tule esim mäntään reikää laihalla käynnin takia. Tosiaan kummaa että miten se 3 pytyn suutin olisi taas huonoin kun ne on kerran ehkä 10tkm sitten uusittu.
Näiden tapahtumien jälkeen on vielä vaihdettu jakohihnarempan yhteydessä nokan ja kammen asentoanturit. Ei ollut vaikutusta mihinkään. Mitenhän se olisi vielä kokeilla toisella kaasuläpällä. Löytyisikö keltään kokeiluun vähän käytettyä tähän z18xe moottoriin?

Mielestäni kaikki muu alkaa olla kokeiltu. Epäröinti kiihdyttäessä on ennallaan. Viileällä ilmalla ja koneella kulkee selvästi reippaammin.
tikola
'Senator'
'Senator'
Viestit: 457
Liittynyt: 22 Helmi 2010, 13:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja tikola »

Lurttinen kirjoitti: 20 Touko 2014, 19:37 Toinen vaihtoehto on, että haet samalla numerolla ja vuosimallilla ja moottorilla purkaamolta ECUn ja pidät huolen, että saat sen ECUn suojakoodin sen mukana. Tai sitten ECU on resetoitu, että sen voi ohjelmoida ajonestoltaan suoraan uusiksi.

Selvitä, mikä on autosi turvakoodi, jos car pass ei ole tallessa. Turvakoodin saa merkkiliikkeestä.

Nyt kävi niin, että tuli ebaystä ECU, avaimen lukija ja sirut. Kaikki toimii, mutta jos nyt haluan konfiguroida jotakin, niin turvakoodia minulla ei ole. Sen saaminen lienee myös merkkiliikkeestä mahdotonta, koska mistäs he voisivat tietää mistä autosta minun ECU on peräisin.

Onko mitään tehtävissä?

Käytännössä kai vaihtoehdot ovat

1) ECUn myyjällä sattuisi olemaan tietoa
2) Tai sitten ECUissa nuo on jotenkin resetoitu ja sopivalla softalla sen saisi koodattua sinne haluamakseen


Ei silti neljällä sylinterillä käyvä auto ilman turvakoodia on parempi kuin auto, jossa turvakoodi on, mutta yksi sylinteri on pimeänä. Eli ECUn vaihto meni nappiin ja nyt pohdin sitten vain jälkikonfigurointeja ja niiden rajoituksia. Tässä tapauksessa vakionopeudensäädin vaikeni ja ajotietokone ryhtyi näyttämään kulutuksen muodossa km/litra normaalin litraa/100km sijaan :D

Kumpikaan ei maata kaada 2001 mallin Zafirassa, mutta olisihan nuo hauska fiksata kuntoon.


timo
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Kyllä sen ecu Kitin toimittajan pitäisi lähettää se car pass myös. Eli sinne ensimmäiseksi yhteyttä. Liioin et mitää menetä , jos kysyt merkkilikkeestä.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
tikola
'Senator'
'Senator'
Viestit: 457
Liittynyt: 22 Helmi 2010, 13:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja tikola »

Kyllä se sen kertoi - saksaksi tosin, joten homma kunnossa. Se mikä jäi vielä askarruttamaan on se, että jos sitä ei tiedä, niin voiko vaihdetun ECUn koodin ylipäänsä saada selville merkkiliikkeestä. Eli meneekö auton VIN ecun myötä vaihtoon ja sitäkautta sen uuden VIN koodin mukaisen numeron saisi. Mistäs muualta se sen VIN koodin lukisi kuin ECUsta? Eli onko minulla nyt ECUn vaihdon jälkeen eri runkonumero ja VIN koodi, jonka OP-Com kertoo?
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Voi olla nihkeetä saada turvakoodi pelkällä julkisella VIN:llä, tekis muuten varastettujen osien käytöstä/myynnistä liian helppoa. Turvakoodihan on autokohtainen PIN(Personal identification number), jolla voi resetoida sen auton ECU:n PIN (ja VIN), jonka jälkeen se on asennettavissa muualle. Merkkiliikkeessä tietenkin myyvät ja asentavat mielellään uuden.
tikola
'Senator'
'Senator'
Viestit: 457
Liittynyt: 22 Helmi 2010, 13:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja tikola »

Mutta VIN on siis runkoon työstetyn numeron lisäksi ECUn ominaisuus ja turvakoodi on siihen liittyvä salasana? Eli minulla on tällä hetkellä eri runko VIN ja ECU VIN, jotka voisin turvakoodin avulla halutessani muokata samaksi?

Tuolla on tätä aihetta käsitelty laajemmin:

viewtopic.php?t=260336
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Vaihto ECU:n tiedoissa on tietenkin se konfiguraatio ja VIN mikä sinne on jäänyt. Resetoimattomalle ECU:lle pitää olla turvakoodi, jos sille joutuu tekemään muutoksia tai ohjelmoimaan ajonestoon, jolloin pitää ensin tehdä resetointi.

Sun autossahan on nyt turvakoodi muuttunut vastaamaan jotain muuta VIN, jotka ovat valmistajan tietokannassa. Eipä ECU tiedä mikä VIN runkoon on stanssattu ja voihan sen ECU:lle muuttaa. Eli käytetyn ECU:n turvakoodi ei välttämättä vastaa viimeisen luovuttaja-auton VIN:iä valmistajan tietokannassa.

Tulikohan tuo vieläkään selvästi :D
Ariii
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 01 Helmi 2018, 19:02

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Ariii »

Hei onko kellään tietoa mistä saisi tilattua b malli omegaan (1998vuoden x25 dt koneella ja manuaali ) tuon täydellisen paketin eli ecun, rattiputkeen tulevan tunnistimen ja sirun avaimeen. eikös tällöin auton pitäisi toimia suoraan eikä tarvitse tehdä ecun koodausta autoon olleenkaa? Autosta on aikasemmin hajonnut alkuperäinen ecu ja siihen on vaihdettu toisesta autosta ecu mutta siitä on 'turvakoodi'? Kadoksissa eikä saa muutettua autolle käypäseksi ja ajonesto on päällä. Ei meinaa löytyä mistään tai en varmaan osaa etsiä oikei
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Robertx »

http://www.megavaux.co.uk/part-omega_ec ... 28-53.aspx

Tuo on ainoa , jonka pikaisella googlauksella löysin. Purkamoilta kannattaa kysellä.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
tikola
'Senator'
'Senator'
Viestit: 457
Liittynyt: 22 Helmi 2010, 13:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja tikola »

ovc2z22yh kirjoitti: 30 Tammi 2018, 10:30 Tulikohan tuo vieläkään selvästi :D
Tuli - ja kuten totesin ebay ecun turvakoodi löytyi, joten tämä oli enemmän akateemista mielenkiintoa kuin todellinen ongelma. Ja tämä ongelmakin on pienehkö, koska auto toimii nyt kriittisiltä osiltaan paljon vanhaa ECUa paremmin, eli kolmen sijaan käy kaikilla neljällä sylinterillä :-)
nikopasi
'Agila'
Viestit: 5
Liittynyt: 08 Helmi 2018, 12:31

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja nikopasi »

Saisiko täältä vinkkejä? z16xep astra, mistä kannattaisi katsella moottoriohjainlaitetta? tai missähän hinnoissa uusi on? vanha actronics multec 12211330. eikös näissä ole ollut jonkin verran vikoja.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Robertx »

https://www.ebay.co.uk/p/12211330-VAUXH ... 1747794679

http://www.ebay.co.uk/bhp/z16xep-ecu

http://www.ecustogo.co.uk/products/

Ebaystä noita eniten löytyy ja kannattaa miettiä , tarvitseeko pelkän ecun vai valmiiksi autoon ohjelmoidun ecu kitin, joka on plug and play.
Z16XEP - ecuja ei ole kovin paljoa mennyt... yleensä viallinen ecu antaa useampia vikakoodeja tai siihen ei saa yhteyttä ollenkaan.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Vastaa Viestiin