Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
atsragg
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 08 Huhti 2018, 21:33

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja atsragg »

ovc2z22yh kirjoitti: 01 Kesä 2018, 09:38
atsragg kirjoitti: 31 Touko 2018, 12:06 Vaihdettu nyt kampiakselin asentotunnistin, ei vaikutusta. Voiko olla niin huono tuuri, että on kaksi viallista Ecua? Ei oikein jaksa uskoa siihenkään.
Tuleeko sama vikakoodi P0351 Ignition coil A, primary/secondary – circuit malfunction ?
Maanantaina pääsee vikakoodin lukuun.
Huokaus
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 13
Liittynyt: 01 Syys 2018, 20:25

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Huokaus »

Terve olisi vähän samanlaista asiaa elikkä itselläni on Opel astra 1.6 vm.2005 jossa oli ecu myös viallinen, joten ostin purkaamolta uuden ecun 2x avainten sisällöt ja pyöreen rinkulan eli sirun lukijan virtalukkon ympärille.

virrat tulee päälle ja muuten vaikuttaisi OK, mutta vilkuttaa työkalu kuvaketta. auto ei starttaa vissiin ajonesto päällä nytten ja op.com lukija kertoo saman. sain myyjältä security coden, mutta en saa silti ohjelmoitua ecua toimimaan, koska ilmoittaa että security code on väärä.

elikkä kysymys kuuluu antoiko hän minulle väärän koodin vai tarvitsenko oman autoni security coden jota minulla ei ole, päästääkseni ohjelmoimaan ajoneston toimivaksi.

eli nyt tipuin vähän kärryiltä joten auttakaa te viisaammat. eli miten edetä..?
Avatar
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 19314
Liittynyt: 19 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Timonen »

Huokaus kirjoitti: 01 Syys 2018, 21:08auto ei starttaa vissiin ajonesto päällä nytten ja op.com lukija kertoo saman.
Siis ajonesto on vissiin päällä vai on? :D

Olet siis vaihtanut purkaamolta ostamasi ECUn + transponderin ja sirun, mutta saat ilmoituksen, että saamasi security code on väärä?

Mä lähtisin siitä, että olet saanut väärän koodin.



Oman autosi koodia et tietenkään enää tartte, koska eihän sulla ole siellä enää alkuperäistä ECU+transponderi+siru-yhdistelmää.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Huokaus
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 13
Liittynyt: 01 Syys 2018, 20:25

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Huokaus »

juu

Ostin purkaamolta ecun sirun ja avaimen ja ne on nyt autossa paikalla. heidän antama security koodi on myös väärä sitten vissiin. näin vähän itsekin tuumailin.

juu ja auto herjaa että ajonesto päällä. että väärä avain tai jotain vastaavaa. voin tarkistaa huomenna vielä tarkan vika koodin siitä mitä se tarkalleen herjaa. elikkä jos en saa heiltä nyt oikeaa koodia. tie kiinnostaako heitä enää selvittää sitä kun ovat rahan jo saanu osasta.

niin pitääkö ecu sitten resetoida päästääkseen siihen op.comilla käsiksi. ilman mitään koodia sitten. ja asennettua taas toimimaan.

vai olenko ihan väärässä.
Huokaus
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 13
Liittynyt: 01 Syys 2018, 20:25

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Huokaus »

Terve taas unohdin lukee tarkan vikakoodin. mutta kuitenkin ajon esto on autossa päällä nytten eikä siitä nyt pääse yli eikä ympäri. myyjä antaa väärän security coden millä ei ecuun pääse käsiksi.

joten millä hemmetillä saan sen nyt purettua ilman että vien auton ooppelille. jotka veloittavat maltaita joka hommasta. alkaa käpy palaa auton kanssa.

kenties ostamani ecu taas jostain toisesta ooppelista ja toisella security codella sit tai jotain voi luoja. saako ecun numerolla sen koodin sit jostain vai miten siihen ecun pääsee käsiksi.

kellään mitään käryä asiasta varmaan joku törmännyt samaan asiaan. olisi vähän kiirrus saada auto kuntoon ettei tarvitse laina autolla ajella. tuskin ecu käyttökelvoton on ilman koodia on. kyllä näitä varmaan jollain puretaan.
direct2005
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 87
Liittynyt: 30 Kesä 2018, 07:25

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja direct2005 »

Minä soittasin sinne romikselle ja kysyisin vielä sitä koodia, luulis että eivät tahalleen anna väärää ja voivat yrittää auttaa, oletuksenahan on että teit ostopäätöksen siinä uskossa että osa toimii ja koodi on oikea :hypocrite: , voikait niitä sitten vähän muistuttaa kuinka pers...stä he ovat jos eivät saa toimitettua oikeaa koodia tai anna rahoja takas yms. :hammer:
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Sen koodin saa marmorilta runkonumerollakin. Maksaa jokusen kympin
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
Juheksi
in memoriam
in memoriam
Viestit: 4422
Liittynyt: 01 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Juheksi »

Se ECU pitäs nollata ensin siinä autossa mistä se on otettu. Tai ainakin CIM pitäs olla kans, mut sit menee kikkailuks. Nollatun ECUn pystyy sit helposti istuttaa toiseen autoon.
Eli josse ECU on nollattu autossa josta se otetaan, et tarvitse mitään muuta kuin oman autosi turvakoodin mihin oot sitä laittamassa.
Avaimilla ei ole tuontaivaalisen merkitystä tossa, koska ne voi myös nollata ja ohjelmoida uudelleen.
Mutta summasummarum. Jos ecua ei ole nollattu autossa josta se on otettu, tarvitsee myös CIM:n ja luovuttaja auton turvakoodin.

H Astra on jo CAN -väylänen auto ja noita nollattuja ecuja saa ainaki briteistä tilaamalla. Siellä jotkut purkaamot nollaa noin boksit ennenku paalaa loput tai pistää johtosarja voimasaksilla poikki.
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

CAN-väyläiseen ja CIM pohjaiseen ajonestoon ei tietääkseni ole toimivia plug&play kittejä saatavillakaan vaan erilliset moduulit pitää olla tai saada resetoitua ja sitten liitettyä omaan ajonestoon. Eikös kuitenkin vieraankin moduulin saa resetoitua sen koodilla omassa autossakin?

Ainakin oman auton koodin saa merkkiliikkeestä papereita ja rahaa vastaan.
alkaa käpy palaa auton kanssa.
TSI-henkilön tie on pitkä, mutta kaitainen :D
Karpo73
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 14
Liittynyt: 10 Syys 2018, 19:35

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Karpo73 »

Apuwa...
Tilasin Saksata nollatun ecun 01 Vectra z18xe koneeseen.
Nollasin vanhan ecun op comilla ja asensin tilaamani ecun paikoilleen. Nyt auton oma Secure code ei kelpaakaan kun yritän ottaa uutta ecua käyttöön. mukan etenin asennuksessa. Ecun mukana ei tullut asennusohjeita. Mistä sen saisin?
Karpo73
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 14
Liittynyt: 10 Syys 2018, 19:35

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Karpo73 »

...ennen kuin resetoin ecun, katsoin op comilla sen tiedot ja otin kuvankaappauksen. Tarkistin vasta nyt eikä sen alustanumero ollutkaan sama kuin autoni. Trafin sivuilta löytyi tiedot ecun alustanumeron perusteella. Auto oli romutettu.
Ilmeisesti ecu, siru ja lukija on vaihdettu suoraan ilman ohjelmointia ja auton mukana oleva turvakoodi olisikin tästä romutetusta autosta koska antoi resetoida ecun mutta ei kelpaa muihin toimintoihin. Ei kai tässä auta muuta kuin mennä marmoritiskille kysymään apuwa...
Karpo73
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 14
Liittynyt: 10 Syys 2018, 19:35

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Karpo73 »

Nyt olisi myös rikkoontuneen ecun secure pass koodi mutta sekään ei kelvannut. :banghead: En uskaltanut kokeilla koodia kuin kerran.
Onko nyt niin ettei tätä uutta korjattua ecua saa paritettua autooni jos siihen on vaihdettu pari vuotta sitten ecun lisäksi siru, lukija ja ehkäpä myös keskuslukituksen boxi?
Onko tässä ajonuvossa vielä lisäksi jokin muukin boxi jonka takia ei tunnu mikään koodi kelpaavan?
Ja laskeeko nyt tuo ajonestolaitteen boxi nuo kokeilukerrat vai ecu?
Oliko keskuslukituksen boxi sama kuin ajoneston boxi? :o

Pitäisikö minun etsiä edellinen omistaja jolta voisin tiedustella mitä tähän ajoneuvoon on vaihdettu?
Vai onko opelin korjaamoilla jokin ohjelma millä ohjelmointi onnistuisi ettei enempää osia tarvitseisi vaihtaa?

Kiitoksia jo ennakkoon hänelle joka auttaisi minua ongelman ratkaisussa. :peukku:
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Englanninkielinen ohje:
https://www.cartechelectronics.com/ECU-programming

Jos / kun uusi ecu on resetoitu , niin BCM:n (body control module) ohjelmointi pitäisi onnistua auton alkuperäisen secure passin avulla. Eri asia , jos vanhan ecun paritusta ennen irrotusta ei purettu. Eli on BCM ja myös CIM. Keskuslukituksen boxi ei ole sama kuin ajoneston boxi... tai kyllähän BCM ohjaa myös lukitusta.
Merkkiliikkeessä on ohjelma , jolla ecun voi ohjelmoida autoon sopivaksi.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Karpo73
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 14
Liittynyt: 10 Syys 2018, 19:35

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Karpo73 »

Okei eli jos auton alkuperäinen BCM on autossa kiinni niin alkuperäisen secure pass koodin pitäisi toimia mutta kun ei toimi...
Koodi toimi ainoastaan VAUX COMilla vanhan ecun resetointiin moottori osiossa. Silloinkin piti valita "väärä" moottorityyppi eli Z18XEL vaikka motti on Z18XE. Kokeilimme myos Delphin ohjelmalla että kelpaako koodi mutta ei... Seuraavan kerran kun hakkaan väärän koodin niin odotusaika on vaivaiset 5 tuntia 20 minuuttia. :lukko:


Hankin Trafilta ajoneuvon historiatiedot ja aion selvittää mitä sinne on vaihdettu ja mistä ajoneuvosta.

Ei viitsisi tehdä 150€ hankittuun autoon kovin suuria sijoituksia viemällä paikalliseen merkkikorjaamoon jossa jo pelkästään secure pass koodista pyydettiin 60€. Tiedustelin tästä puodista myös tätä vaihtoehtoa mutta hekin taitavat tarvita oikean secure pass koodin.

Paljon ovat ooppelit muuttuneet -84 E mallin kadetista....
Karpo73
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 14
Liittynyt: 10 Syys 2018, 19:35

Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)

Viesti Kirjoittaja Karpo73 »

Katselin op comilla body osiota niin siellä tuli vastaan vielä kolmaskin alustanumero joka ei vastannut oman eikä autossa kiinni ollutta ecun alustanumeroa.
Katsoin vuoden 2000 zafirasta vastaavassa osiossa olevaa numeroa niin alkua lukuunottamatta alustanumero oli sama.
Edellinen omistaja on taitanut tehdä tästä ajoneuvosta mahdottoman ohjelmoitavaksi.

Mistä löytynee -01 b mallin vectrassa tämä bcm jotta voisin vaihtaa vastaavasta ajoneuvosta aivan kaiken jotta pääsisin asiassa eteenpäin? Onko mittaristo myös vaihdettava?
Vastaa Viestiin