Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)
Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)
aivan.. mietin eri vaihtoehtoja. en ole kuullutkaan ecu kitistä, pitääkin tutustua. olen tavallaan uusi opelin parissa (vaikka auto on toki -03) tavallaan jäi vahingossa käsiini, vikaa on haettu jo kauan. ja onhan tässä toki mahdollisuus että en ole oikeassa, en voi olla satavarma että ecu on rikki. enkä tiedä edes miten tämän toteaisi? mutta rupee itsellä vaihtoehdot oleen vähissä, tuntuu järki lähtevän.. haluaisitko antaa omia näkemyksiäsi jos kirjoittaisin aiheesta lisää.
Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)
Ecu kit, autoon valmiiksi ohjelmoitu on ihan järkevä vaihtoehto , varsinkin jos ei ole välineitä ecun ohjelmointiin.
Kannattaa kirjoittaa vika- / ongelmakuvaus foorumille , jolloin saat apua vikadiagnoosiin... muiltakin kuin minulta.
Mahdollista ecun vikaa tutkittaessa on syytä olla testeri käytettävissä... esim. op - com. Jos ecuun ei saa testerillä yhteyttä, vaikka ecun liittimet ovat kiinni ja ecu saa jännitteet , ei ole oikeastaan paljoa vaihtoehtoja, eli kannattaa kokeilla vaihtaa ecu.
Jos ecu antaa suuren määrän vikakoodeja, voi se olla myös viallinen. Testerillä voi tutkia / testata yksittäisiä moottoriohjauksen komponetteja ja todeta ne joko ehjiksi tai viallisiksi. Monesti ecun sisäiset hyvin ohuet langat irtoavat ja moottoriohjauksen komponentilta katoaa maa ( ruskea johdin) .
Kannattaa kirjoittaa vika- / ongelmakuvaus foorumille , jolloin saat apua vikadiagnoosiin... muiltakin kuin minulta.
Mahdollista ecun vikaa tutkittaessa on syytä olla testeri käytettävissä... esim. op - com. Jos ecuun ei saa testerillä yhteyttä, vaikka ecun liittimet ovat kiinni ja ecu saa jännitteet , ei ole oikeastaan paljoa vaihtoehtoja, eli kannattaa kokeilla vaihtaa ecu.
Jos ecu antaa suuren määrän vikakoodeja, voi se olla myös viallinen. Testerillä voi tutkia / testata yksittäisiä moottoriohjauksen komponetteja ja todeta ne joko ehjiksi tai viallisiksi. Monesti ecun sisäiset hyvin ohuet langat irtoavat ja moottoriohjauksen komponentilta katoaa maa ( ruskea johdin) .
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)
Mulla ecun vaihto tyssäs siihen että opcom ei saa ohjelmointia valmiiksi ( ei ilmoita valmistumista vaan jää jumiin) ja siksi herjaa B3977-00 wrong environment identifer?
Onko kellään Kemin lähellä opcom/tech 2 ja olisi innokas kokeilemaan ohjelmointia korvausta vastaan?
Onko kellään Kemin lähellä opcom/tech 2 ja olisi innokas kokeilemaan ohjelmointia korvausta vastaan?
Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)
Hei, Astra 2.0 -99 ja ecu merkkihuollon mukaan entinen (käy kolmella). Olisiko tässä ratkaisu ongelmaan: https://www.ebay.co.uk/itm/Vauxhall-Ope ... Sw241Yl6iZ
Olisiko tämä halvin ja helpoin tapa korjata tämä vika? Vain Ecun asennus ja ohjelmointi op comilla tai jos maksaa exstraa he myös ohjelmoivat?
Olisiko tämä halvin ja helpoin tapa korjata tämä vika? Vain Ecun asennus ja ohjelmointi op comilla tai jos maksaa exstraa he myös ohjelmoivat?
Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)
ECU:n vaihto auttaa tässä, JOS 3:lla käyminen johtuu ECU:sta eli esim. yhden ja saman pytyn ehjän suuttimen+virtapiirin maadoitus on irti/poikki tai ei jostain muusta syystä toimi ECU:n sisällä, jolloin ruisku joko pätkii epämääräisesti tai puuttuu kokonaan.
Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)
Oon vaihtamassa i500-mallin ecua tohon mun B-Veccuun.
A) Pitääkö akun miinuskaapeli irroittaa vaihdon ajaksi?
B) Pitääkö akun miinuskaapelin olla irtikytkettynä tietyn ajan, ennen kuin ecua voi alkaa irroittamaan?
C) Kauankohan menee kilometreissä sekalaisessa ajossa, ennen kuin vaihdettu ecu on ns. oppinut tavat?
A) Pitääkö akun miinuskaapeli irroittaa vaihdon ajaksi?
B) Pitääkö akun miinuskaapelin olla irtikytkettynä tietyn ajan, ennen kuin ecua voi alkaa irroittamaan?
C) Kauankohan menee kilometreissä sekalaisessa ajossa, ennen kuin vaihdettu ecu on ns. oppinut tavat?
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)
Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)
Akun kenkä pitää ehdottomasti irrottaa ensin koska muuten on vaara että ajonesto räpsähtää päälle kun ropailee liittimiä. Itselle kävi näin fiatin kanssa, tosin tuo erilainen järjestelmä mutta riski olemassa. Ecu meni tavallaan käyttökelvottomaksi kun ei ohjelmointilaitetta.
C1. Vectra 1.8 GTS
Astra G 1.6 8V
Myyn:2.0 dth moottori osina,myös apulaitteet.
Astra G 1.6 8V
Myyn:2.0 dth moottori osina,myös apulaitteet.
Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)
>A) Pitääkö akun miinuskaapeli irroittaa vaihdon ajaksi?
Ehdottomasti kannattaa - en ole varma onko välttämätöntä, mutta ei siitä haittaakaan ole ja antaa kuitenkin turvaa sähköpiikeille.
>B) Pitääkö akun miinuskaapelin olla irtikytkettynä tietyn ajan, ennen kuin ecua voi alkaa irroittamaan?
Tuskinpa tuolla väliä on - voihan sen antaa hetken olla - ei se ainakaan haittaa
>C) Kauankohan menee kilometreissä sekalaisessa ajossa, ennen kuin vaihdettu ecu on ns. oppinut tavat?
Zafira A:ssa ei mennyt sekuntiakaan, vaan ongelmat poistuivat saman tien ja sen jälkeen jos jokin on muuttunut en ole muutosta huomannut. Eli oletan että hyvin nopeasti hakee säätönsä - jos hakee oikeasti ollenkaan.
Ehdottomasti kannattaa - en ole varma onko välttämätöntä, mutta ei siitä haittaakaan ole ja antaa kuitenkin turvaa sähköpiikeille.
>B) Pitääkö akun miinuskaapelin olla irtikytkettynä tietyn ajan, ennen kuin ecua voi alkaa irroittamaan?
Tuskinpa tuolla väliä on - voihan sen antaa hetken olla - ei se ainakaan haittaa
>C) Kauankohan menee kilometreissä sekalaisessa ajossa, ennen kuin vaihdettu ecu on ns. oppinut tavat?
Zafira A:ssa ei mennyt sekuntiakaan, vaan ongelmat poistuivat saman tien ja sen jälkeen jos jokin on muuttunut en ole muutosta huomannut. Eli oletan että hyvin nopeasti hakee säätönsä - jos hakee oikeasti ollenkaan.
Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)
Tässä liikkeen kuvaus vielä:
Vikakoodi P0351, häiriöitä sylinterissä 1 tai 4. Tulpat uusittu. Puola turvonnut ja haljennut, uusittu.
Toimi hetken ja sama vika päälle. Ecun ja puolan väliset johdot mitattu-> kunnossa.
Testilampulla testattu puolan ohjausmaat-> 1,4 sylinterin ohjaus ei toimi.
Lopputulema: ECU viallinen.
Ei taida olla muuta vaihtoehtoa enää kuin uutta ecua metsästämään?
Vikakoodi P0351, häiriöitä sylinterissä 1 tai 4. Tulpat uusittu. Puola turvonnut ja haljennut, uusittu.
Toimi hetken ja sama vika päälle. Ecun ja puolan väliset johdot mitattu-> kunnossa.
Testilampulla testattu puolan ohjausmaat-> 1,4 sylinterin ohjaus ei toimi.
Lopputulema: ECU viallinen.
Ei taida olla muuta vaihtoehtoa enää kuin uutta ecua metsästämään?
Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)
Simteccejä harvemmin hajoaa , mutta ei toki mahdotonta. Onko testerillä katsottu , että kampiakseli signaali tulee varmasti eculle asti ?atsragg kirjoitti: ↑21 Huhti 2018, 12:57 Tässä liikkeen kuvaus vielä:
Vikakoodi P0351, häiriöitä sylinterissä 1 tai 4. Tulpat uusittu. Puola turvonnut ja haljennut, uusittu.
Toimi hetken ja sama vika päälle. Ecun ja puolan väliset johdot mitattu-> kunnossa.
Testilampulla testattu puolan ohjausmaat-> 1,4 sylinterin ohjaus ei toimi.
Lopputulema: ECU viallinen.
Ei taida olla muuta vaihtoehtoa enää kuin uutta ecua metsästämään?
Helpoin vaihtoehto uusia ecu on ostaa valmiiksi ohjelmoitu ecu kit , jossa on autoon ohjelmoitu ecu , ajoneston transponderi ja avaimien sirut.
Hintaluokka siinä 75-100 euroa.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)
Vaatiiko siis opcom tai vastaava että näkee yhteyden kampiakselin ja ecun välillä vai riittääkö yleismittari?
En oikein löydä muuta vaihtoehtoa 2.0:n kuin tämän: https://www.ebay.co.uk/itm/Vauxhall-Ope ... Sw241Yl6iZ
1.6 on kyllä saatavilla noita ecu kittejä.
En oikein löydä muuta vaihtoehtoa 2.0:n kuin tämän: https://www.ebay.co.uk/itm/Vauxhall-Ope ... Sw241Yl6iZ
1.6 on kyllä saatavilla noita ecu kittejä.
Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)
Testerillä näkee , tuleeko anturin signaali perille ja tuleeko se myös oikeaan aikaan, eli saa selville anturin kunnon.
Anturia voi yrittää mitata yleismittarilla , mutta tulokset saattavat olla suuntaa antavia.
Tuossa topicissa mittausarvoja:
viewtopic.php?f=4&t=212280
Kyllä niitä kittejä löytyy:
http://www.megavaux.co.uk/part-ecu_kit_ ... _-738.aspx
https://www.ebay.com/itm/K145-VAUXHALL- ... 749?_ul=BO
Anturia voi yrittää mitata yleismittarilla , mutta tulokset saattavat olla suuntaa antavia.
Tuossa topicissa mittausarvoja:
viewtopic.php?f=4&t=212280
Kyllä niitä kittejä löytyy:
http://www.megavaux.co.uk/part-ecu_kit_ ... _-738.aspx
https://www.ebay.com/itm/K145-VAUXHALL- ... 749?_ul=BO
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)
Ok, iso kiitos sinulle!
Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)
Kyllä tuo kuvaus uskottavalta vaikuttaa. Rikkinäinen vanha puola on ilmeisesti hajottanut ECU:lta sytyn ohjausta 1 & 4 sylintereille (hukkakipinä) ja vika sitten vuorottelee niiden välillä (käy kolmella).atsragg kirjoitti: ↑21 Huhti 2018, 12:57 Tässä liikkeen kuvaus vielä:
Vikakoodi P0351, häiriöitä sylinterissä 1 tai 4. Tulpat uusittu. Puola turvonnut ja haljennut, uusittu.
Toimi hetken ja sama vika päälle. Ecun ja puolan väliset johdot mitattu-> kunnossa.
Testilampulla testattu puolan ohjausmaat-> 1,4 sylinterin ohjaus ei toimi.
Lopputulema: ECU viallinen.
Ei taida olla muuta vaihtoehtoa enää kuin uutta ecua metsästämään?
Re: Vinkki: vaihda itse moottorin ohjausyksikkö (ECU)
Yritin vaihtaa Astraani -02 ECUn, koska herjasi kaasupoljin ja kaasuläpänohjain vikoja. AstraZ16XE koneella ja ECU nro 09391340. Auto toimii muuten mutta ei täysin vastaa kaasuun.
Romikselta hain samanlaisesta -02 Z16XE koneisesta Astrasta ECU nro 09353489, avaimensiru ja sirunlukija, kuulemma toimivasta autosta. Asensin autooni, mutta nyt herjaa polttoainepumpun ja egr vikaa sekä ajoneston satunnaisvikaa. Astra ei käynnisty.
Mikä on? Autot samanlaiset ECUt DELCO HSFI2.1, mutta varaosanrot eri.
Romikselta hain samanlaisesta -02 Z16XE koneisesta Astrasta ECU nro 09353489, avaimensiru ja sirunlukija, kuulemma toimivasta autosta. Asensin autooni, mutta nyt herjaa polttoainepumpun ja egr vikaa sekä ajoneston satunnaisvikaa. Astra ei käynnisty.
Mikä on? Autot samanlaiset ECUt DELCO HSFI2.1, mutta varaosanrot eri.