astra g 1.6 twinport 76kw 2004 nykii

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
opel2004
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 06 Kesä 2009, 10:50

Re: astra g 1.6 twinport 76kw 2004 nykii

Viesti Kirjoittaja opel2004 »

Moi
Kysyin muutamasta valtuutetusta opel korjaamosta niin sanottiin imusarjan laipan vaihtoa yhdeksi ratkaisuksi
näitä laippoja on jouduttu vaihtamaan joihinkin tämän mallin moottoriin

Nyt ois vaihdettu imusarjan laippa uuteen joissa on imusarjaläpät ja vivustot jotka
liikuttaa niitä läppiä sekä laipan jälkeinen kotelo putsattu korjaamolla.

Nyt tuntuis pelittävän huh huh
no ei nuolasta ennen kuin tipahtaa

Vanhassa laipassa kanavat näyttäis olevan tukossa vaikuttais egr kanavilta
sekä vivusto väljä sekä läpät takerteli

Tässä yksi vinkki nykimisen korjaukseen mutta on suhteellisen kallis osa
ostaa turhaan jos vika ei olekkaan siinä

No nykimisen aiheuttaja voi kai löytyä jostain muustakin palikasta /johdosta
on varmaan vaikea vika paikallistaa näyttäis olevan monen automerkin vika
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: astra g 1.6 twinport 76kw 2004 nykii

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Hyvä, että vaikuttais nyt pelittävän.
EGR - venttiili aiheuttaa varsin voimakasta karstoittumista ja sitä läppien jumittumista sitten lopuksi.
En ole ihan 100 % varma, mutta voi olla , että noin uudesta autosta voisi jättää sen EGR- venttiilin pois. Tosin vaatinee sitten softamuutoksen.
Nykimisviat ovat niitä ilkeimpiä vikoja tosiaan... vaikea paikallistaa ja niin monta mahdollista osaa jotka voivat sitä aiheuttaa.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Heikka
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 16 Maalis 2010, 22:19

Re: astra g 1.6 twinport 76kw 2004 nykii

Viesti Kirjoittaja Heikka »

astra g 1.6 twinport 2004 moottori Z16XEP , ajettu noin 100 000 km
Moottorin merkkivalo (sytytyshäiriöitä kaikista sylintereistä, koodit p300, 301,302,303,304) syttyy aina epämääräisen ajan kuluttua nollaamiseta ja opel-korjaamo on ymmällään. Sytytysmoduli on vaihdettu, mistä ei kuitenkaan mitään apua. Viimeisen korjauksen jälkeen ajoin taas kolmisen viikkoa ja lähemmäs 1000 kilometriä kun valo taas syttyi, samoin myös edellisen korjauksen jälkeen?? Valo on syttynyt joka kerta varsin pienillä (noin 2000) kierroksilla ajettaessa eikä tuolloin ole mitään nykimistä havaittavissa, moottori käy täysin normaalisti. Olen ymmärtänyt että EGR-venttiilin toiminta on testattu OK. On ehdotettu mm. sytytystulppien, kampiakselin asennontunnistimen, lambdatunnistimen tai ecun uusimista. Vian paikallistamista tähän mennessä on vaikeuttanut se että autolla pitänyt ajaa jokaisen korjauksen jälkeen viikosta kolmeen viikkoon ennenkuin vikavalo on jälleen syytynyt. Onko kellään tullut vastaavaa tai vinkkiä mikä osa pitäisi vaihtaa jottei tarvitsisi turhaan kokeilemalla vaihtaa osia toisensa jälkeen ja katsoa korjautuuko vika. Vai onko tässäkin kyse moottorin maadoitusongelmista tai jostain venttiilitukoksista, joista opel-korjaamo ei ole tietoinen???
Jaakko-
'Senator'
'Senator'
Viestit: 774
Liittynyt: 25 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: astra g 1.6 twinport 76kw 2004 nykii

Viesti Kirjoittaja Jaakko- »

ei tuossa 16xep koneessa ole egr läppiä imusarjassa, mutta siellä on egr:n kanavat jotka tukkiutuvat ja niistä voi aiheutua sytytyskatko vikakoodit. imusarja on kaks osanen ja ne kanavat on alemmassa, imusarjan ja kannen välissä.
perminna
'Agila'
Viestit: 9
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 12:11
Paikkakunta: Oulu

Re: astra g 1.6 twinport 76kw 2004 nykii

Viesti Kirjoittaja perminna »

Täällä on yksi Astra G 1.6 Twinport 76kWh 2003, jonka moottorin vikavalo on palanut pariin otteeseen kevään aikana. Viime aikoina on ollut havaittavissa myös nykimistä. Ajoittain myös käynnistyksen jälkeen tyhjäkäynnillä auto ottaa itsekseen kierroksia 800-1300 välillä.

Auto kävi rämplättävänä pääsiäisen jälkeen ensimmäisen kerran, eivät löytäneet vikaa. Vikavalo syttyi viime viikolla uudelleen ja tänään löysivät (onneksi) vian. Huoltohenkilö puhui imusarjan (jonkin osan) tukkeutumisesta. Olisiko nyt sitten tuo sama EGR-kanavien tukkeutuminen, mistä on tässäkin ketjussa puhetta. Viikon päästä on varattuna pidempi aika, jolloin aikovat irrottaa imusarjan ja putsata sen. Onneksi ilmeisesti myyjäliike, jonka huollossa olen tuota käyttänyt, maksaa huollon. Maaliskuun lopussa ostin kyseisen ajopelin ja silloin myyjä lupasi, että ovat isommista vioista vastuussa puolen vuoden ajan. Ja vaikka nyt joutuisi itsekin jotain maksamaan niin olen vain tyytyväinen, jos vika korjaantuu eikä tarvitse koko ajan kusi sukassa odotella vikavalon syttymistä.

Mielenkiintoista nähdä, loppuvatko oireet noihin korjaustoimenpiteisiin!
Opel Astra 1.6 Twinport Njoy 5d 2003
perminna
'Agila'
Viestit: 9
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 12:11
Paikkakunta: Oulu

Re: astra g 1.6 twinport 76kw 2004 nykii

Viesti Kirjoittaja perminna »

Pari päivää sen jälkeen, kun imusarjan kanavat oli putsattu ja tiivisteitä vaihdeltu, auto alkoi nyittämään enemmän kuin ennen remonttia. Lopulta auto aiheutti läheltäpiti-tilanteen, kun ohjaustehostin veti jäykäksi kesken ajon. Koelautaan ilmestyi useampi vikavalo. Huollossa diagnosoivat, että akku oli kuollut. Uuden akun myötä hävisi sähköongelmat ja myös tuo putsaamisen jälkeen ilmennyt nykiminen (sekä hitailla että nopeilla vauhdeilla ja kierroksilla) korjaantui.

Kaikki hyvin toistaiseksi. :D
Opel Astra 1.6 Twinport Njoy 5d 2003
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: astra g 1.6 twinport 76kw 2004 nykii

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Hyvä, että viimein ongelma selvisi ja ratkaisu löytyi. Ikävä vaan, että läheltä piti tilanteen aiheutti. Finaalissa oleva akku aiheuttaa kyllä ongelmia.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
bochum
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 19 Tammi 2009, 09:09

Re: astra g 1.6 twinport 76kw 2004 nykii

Viesti Kirjoittaja bochum »

Täällä sama juttu kuin aloitusviestissä. Varsinaista haittaavaa nykimistä en kuitenkaan ole huomannut.

Vikakoodina sytytyshäiriöitä kaikissa sylintereissä ja jonkin aikaa sytytysyksikön vaihdon jälkeen moottorivalo kuitenkin syttyi taas (ja koodit taas noita 0300-häiriöitä).

Astra G -04 Twinport Z16XEP.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: astra g 1.6 twinport 76kw 2004 nykii

Viesti Kirjoittaja Robertx »

MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Laguna00
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 59
Liittynyt: 13 Kesä 2017, 11:34

Re: astra g 1.6 twinport 76kw 2004 nykii

Viesti Kirjoittaja Laguna00 »

Tuttavalla oli kans ikävää kengurubensaa tankissa. Jos jotakin tuli käytyä läpi, sytytyskasetin vaihto (yksi neljästä puolasta lakkas toimimasta), moottorintukikumit uusiksi (olivat vaihdon tarpeessa), mutta vielä nyki ja heilutti mm. tyhjäkäyntiä. Putsasin pienet sievät jäämät kaasuläppäkotelosta perhosen luota - loppu humppapumppa ja nykiminen siihen.
2017 Astra Tourer 1.0T ekotekki 5MT Innovation+. 23tkm rapiat hankintahetkellä ajettuna.
2019 Astra 1.0T 5MT InnovationPlus, 31.12.2019 toimitettu.
Vastaa Viestiin