Mitä eroa F13 ja F20 laatikoilla

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
jmoilanen
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 135
Liittynyt: 05 Elo 2002, 03:00
Paikkakunta: Suolahti

Viesti Kirjoittaja jmoilanen »

Onko niissä sama kiinnitys?
Ja miten välitysten kanssa on??
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

F13-salkkua on useammilla eri välityksillä, mutta mikään ei taida olla ihan sama kuin F20:n välitykset. Kiinnitysten pulttijako on sama, mutta F20:ssä on vähän isompi kytkinkoppa ja paksumpi kytkinakseli. F20 siis sopii F13:n tilalle kun kytkin vaihdetaan, mutta ei päinvastoin. F20:een sopii isot vetonivelet ja F13:een pienet, ja F20 on sisuskaluiltaan ja kuoreltaan vahvempaa tekoa.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
18E
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1194
Liittynyt: 25 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 18E »

On 2003-05-12 14:45, Tuomas wrote:
Kiinnitysten pulttijako on sama, mutta F20:ssä on vähän isompi kytkinkoppa ja paksumpi kytkinakseli. F20 siis sopii F13:n tilalle kun kytkin vaihdetaan, mutta ei päinvastoin.

En siis saa F13 laatikkoa isolohkoon kiinni (=toimimaan) Miksi??
t:Ville

"Älä tuhlaa rahojasi, vaan
rällää ja ryyppää ne"
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Saattaisihan tuo ehkä jotenkin onnistuakin. Tänään vertailin F15 ja F16 laatikoiden kytkinkoppia (tarkan silmämääräisesti) ja jopa tuossa F15:ssä on pienempi kytkinkoppa kuin isossa laatikossa. Riippunee siis siitä saatko ne sopimaan yhteen.

Mutta miksi ihmeessä kukaan haluaisi pikkulaatikkoa isolohkokoneen perään? :smile:
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
18E
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1194
Liittynyt: 25 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 18E »

Mutta miksi ihmeessä kukaan haluaisi pikkulaatikkoa isolohkokoneen perään? :smile:
Epätoivoinen yritys saada kiihtyvyyttä 0-100kmh alueelle, (mahd. halvalla :smile:
t:Ville

"Älä tuhlaa rahojasi, vaan
rällää ja ryyppää ne"
Jake1976
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 12
Liittynyt: 27 Syys 2018, 22:55

Re: Mitä eroa F13 ja F20 laatikoilla

Viesti Kirjoittaja Jake1976 »

Onko tähän kellään lisätietoa?

Onko niin että kaaveli sopii kiinni? Kytkinkopassa jos on kokoeroa niin ilmeisesti pitää kytkin ja vauhtipyörä ottaa esim 1.6 koneesta, vai kuinka?
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13542
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Mitä eroa F13 ja F20 laatikoilla

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Kaksi loota eri loota perhettä. Vetoakselit eri.
Pulttijako lohkoon sama.

F10/13/15/17 pikkulaatikot.
Pieni perä. Kytkinkoppien koossa eroja.
F17 g astran ja b vectran laatikko eroaa toisistaan kun toisesta puuttuu korvake
1,6 pikkulohko. vauhtipyörä ei mahdu f10 laatikkoon.
F10 on 4 ja 5-vaihteisena. Ulkoisesti 5-vaihteinen laatikko on noin 5cm pidempi.

F16/18/20 Isoja laatikoita
Iso perä.

Lisäksi muuta "F-sarjasta"
Vanhemmissa on kytkimen huoltoluukku ja päätykopassa tulppa niin kytkinakselin voi vetää edestä.

Sitten on F28 6-vaihteinen (calibra vectra a turbo 4x4)
F23 ja F25 näistä toinen vaijerilla ja toinen vivustolla.
V6 ja R4 laatikoissa eripituinen kytkinkoppa..

F40 6-vaihteinen sitten c-vectra, insignia a,
Isommat dieselit, 2,0T moottorit.

Opelinfos.de
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Jake1976
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 12
Liittynyt: 27 Syys 2018, 22:55

Re: Mitä eroa F13 ja F20 laatikoilla

Viesti Kirjoittaja Jake1976 »

On tiedossa että on tehty myös niin päin että 2.0 ecotec on kiinni f13 / f15 laatikossa. Se että millä osilla kiinnostaa ?
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13542
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Mitä eroa F13 ja F20 laatikoilla

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Varmaankin jokkis vehkeissä siirretty jyrsimällä startin paikka sisemmäksi ja käyttämällä pienempää vauhtipyörää.

Kaikissa taitaa olla 6-pulttia paitsi v6 ja punakantisissa c20xe c20let koneissa
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15808
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Mitä eroa F13 ja F20 laatikoilla

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Tai sitte on avarrettu laatikon koppaa että vauhtipyörä ja startti mahtuu
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
ARRNOW
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 61
Liittynyt: 25 Kesä 2012, 15:46
Paikkakunta: joensuu

Re: Mitä eroa F13 ja F20 laatikoilla

Viesti Kirjoittaja ARRNOW »

Ite oon noihin jokkis vehkeisiin 2.0 ecotein perään laittanu c20ne litteän vauhtipyörän ja kytkimen. Paine asetelmaa raakasti rälläkällä sopivammaks. 215mm kytkinlevyn, kun ettii sellasen mikä on niitattu kasaan 4. kohti ja samanlaisen pikkulevyn, niin vaihtaa poori osan ja hitsaa niitit kasaan. Tai vaihto ehto B ettii 1.6 diiseli kadettin vauhtipyörän ja kytkimen(200mm) sellasen joka on f13 laatikolla, niin käy kaikki hilut suoraan.
Kadett D GTE
Vastaa Viestiin