Opelin 2.2l mylly, huono?
Re: Opelin 2.2l mylly, huono?
Itsellä ei oireillut imusarja mitenkään. Saikos yh koneessa ohjelmoitua egr venttiilin pois pelistä merkkihuollossa?
Vectra C -06 2.2
Re: Opelin 2.2l mylly, huono?
Kyllä.vipperi kirjoitti:Itsellä ei oireillut imusarja mitenkään. Saikos yh koneessa ohjelmoitua egr venttiilin pois pelistä merkkihuollossa?
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
Re: Opelin 2.2l mylly, huono?
"En tiedä onko muilla imusarjat löystyneet ajan kanssa."
Tarkistin tänään asiaa omassa moottorissani mutta eipä ollukkaan kunnollisia avaimia mukana ja vain 3 pulttia pääsin kiristämään. ne vaikutti olevan kiinni mutta kiristyivät kyllä noin vartti kierroksen suht kevyellä voimalla.
Oletan et loput on myös samassa kireydessä eli ehkä hitusen löysällä, pitää kiristää loputkin kun saa parempia avaimia oli melko ahtaat kolot asettaa hylsyä. tais olla 6mm pultti eli 10mm hylsy sopiva elikkä ei noita kyllä kovin voimallisesti usklla kiristääkkään, näppituntumalla "hyvään" kireyteen
Vilkaisin myös ekaa kertaa kaasuläppäänkin ja pikkasen siinä oli jotain tummaa likaa, putsailin sen j kokeilin läpän liikkuvuutta, hyvin liikku. siihen imusarjaan tuli muuten 1 putkikin josta en ollu ihan varma mikä se on mutta olisiko toi juurikin se ERG tuleva pakokaasujen takaisin kierrätys putki. se näytti menevän melko lähelle ERG venttiiliä kanteen ja vaikutti olevan metalli putkea (jossa sukka päällä?)
Putken pää vaan törrötti kaasupäppien edessä noin 15mm pitkänä vähän hassun näköinen mietin et eikö toi ois ollu parempi olla tasallaan imusarjan seinämän kanssa, no ehkä ei merkitystä.
Tarkistin tänään asiaa omassa moottorissani mutta eipä ollukkaan kunnollisia avaimia mukana ja vain 3 pulttia pääsin kiristämään. ne vaikutti olevan kiinni mutta kiristyivät kyllä noin vartti kierroksen suht kevyellä voimalla.
Oletan et loput on myös samassa kireydessä eli ehkä hitusen löysällä, pitää kiristää loputkin kun saa parempia avaimia oli melko ahtaat kolot asettaa hylsyä. tais olla 6mm pultti eli 10mm hylsy sopiva elikkä ei noita kyllä kovin voimallisesti usklla kiristääkkään, näppituntumalla "hyvään" kireyteen
Vilkaisin myös ekaa kertaa kaasuläppäänkin ja pikkasen siinä oli jotain tummaa likaa, putsailin sen j kokeilin läpän liikkuvuutta, hyvin liikku. siihen imusarjaan tuli muuten 1 putkikin josta en ollu ihan varma mikä se on mutta olisiko toi juurikin se ERG tuleva pakokaasujen takaisin kierrätys putki. se näytti menevän melko lähelle ERG venttiiliä kanteen ja vaikutti olevan metalli putkea (jossa sukka päällä?)
Putken pää vaan törrötti kaasupäppien edessä noin 15mm pitkänä vähän hassun näköinen mietin et eikö toi ois ollu parempi olla tasallaan imusarjan seinämän kanssa, no ehkä ei merkitystä.
Re: Opelin 2.2l mylly, huono?
Imusarjan pulttien kiristysmomentti on vain 9 Nm ja lisäksi siinä on 2 mutteria , joiden kiristysmomentti on vain 6 Nm. Momentti siis luokkaa sormikireys.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: Opelin 2.2l mylly, huono?
Pistetääs tähän threadiin tämä...
Mites te katsotte Z22SE-moottorista öljyt? Muutama minuutti moottorin käyttämisen jälkeen vaiko vasta seuraavana aamuna tai jotain siltä väliltä?
Kyselen tätä sillä, kun viime öljynvaihdossa ei enää laitettu GM dexos2-öljyä vaan Mobil Peak life 5W-50 öljyt. Ja tällä "uudella" öljyllä on sellainen kiva ominaisuus, että siitä ilmeisesti jää paksumpi öljykalvo moottorin sisäpintoihin ja sitä myöten moottori on huomattavasti hiljaisempi. Vanhalla öljyllä (dexos2) oli sitten sellainen ominaisuus, että mitä enempi öljyä kului sitä peltisempi ääni oli moottorissa ==> muistin lisätä öljyä.
Nooh, Peak lifellä moottorin ääni ei muutukaan ja olin eilen nielaista kielini, kun töistä lounaalle lähtiessä katsoin autosta öljyt. Auto oli siis seisonut parkkipaikalla 4½ tuntia ja öljynpinta oli alarajalla. Lisäsin eilen moottoriin ½ litraa lisää öljyä ja tänä aamuna yön yli seisottuaan öljynpinta oli ylärajalla. Tänään sitten koemielessä katsoin muutaman minuutin sammuttamisen jälkeen öljyt ja kokeilin paljonko pitää lisätä, että tikussa on pinta taas ylärajalla ja toiset ½ litraa sai laittaa. Tokihan sitä jää sylinterikanteen jonkin verran, kun muutaman minuutin jälkeen öljypinta oli puolessa välissä tikkua ja silti piti lisätä ½ litraa, että nousee öljynpinta nousi ylärajalle.
Eli hirveän novellin siivittämänä (ja 99.9% lukijoista kyllästyttäneenä) kysyn vielä onko moottorissani nyt öljynpinta ylärajalla, kun se näyttää sitä muutama minuutti moottorin sammuttamisen jälkeen vai onko siellä ½ litraa liikaa?!?? Eipä sillä, ei se ½ litraa liikaa mitään vahinkoa saa aikaan mutta mielipidettä ajattelin kysäistä. Aiemmissa kulkineissa (Saab 99 ja Saab 900T16) ei ollut väliä onko auto seisonut muutaman minuutin vaiko yön, about samaa ne näytti öljynmääräksi.
p.s. En tiedä tai muista olenko asiasta jo maininnut mutta Peak life-öljyillä oli toinenkin hyvä/positiivinen ominaisuus moottorin äänen lisäksi; nimittäin käyntilämpötila, kun meillä ajetaan suurin ajosta kaupunkinopeuksissa niin moottorin lämpötila on selvästi pienempi. Kyllähän se menee 90° mittarilla menee kuumina päivinä mutta ei niin selvästi yli miten aiemmin
Mites te katsotte Z22SE-moottorista öljyt? Muutama minuutti moottorin käyttämisen jälkeen vaiko vasta seuraavana aamuna tai jotain siltä väliltä?
Kyselen tätä sillä, kun viime öljynvaihdossa ei enää laitettu GM dexos2-öljyä vaan Mobil Peak life 5W-50 öljyt. Ja tällä "uudella" öljyllä on sellainen kiva ominaisuus, että siitä ilmeisesti jää paksumpi öljykalvo moottorin sisäpintoihin ja sitä myöten moottori on huomattavasti hiljaisempi. Vanhalla öljyllä (dexos2) oli sitten sellainen ominaisuus, että mitä enempi öljyä kului sitä peltisempi ääni oli moottorissa ==> muistin lisätä öljyä.
Nooh, Peak lifellä moottorin ääni ei muutukaan ja olin eilen nielaista kielini, kun töistä lounaalle lähtiessä katsoin autosta öljyt. Auto oli siis seisonut parkkipaikalla 4½ tuntia ja öljynpinta oli alarajalla. Lisäsin eilen moottoriin ½ litraa lisää öljyä ja tänä aamuna yön yli seisottuaan öljynpinta oli ylärajalla. Tänään sitten koemielessä katsoin muutaman minuutin sammuttamisen jälkeen öljyt ja kokeilin paljonko pitää lisätä, että tikussa on pinta taas ylärajalla ja toiset ½ litraa sai laittaa. Tokihan sitä jää sylinterikanteen jonkin verran, kun muutaman minuutin jälkeen öljypinta oli puolessa välissä tikkua ja silti piti lisätä ½ litraa, että nousee öljynpinta nousi ylärajalle.
Eli hirveän novellin siivittämänä (ja 99.9% lukijoista kyllästyttäneenä) kysyn vielä onko moottorissani nyt öljynpinta ylärajalla, kun se näyttää sitä muutama minuutti moottorin sammuttamisen jälkeen vai onko siellä ½ litraa liikaa?!?? Eipä sillä, ei se ½ litraa liikaa mitään vahinkoa saa aikaan mutta mielipidettä ajattelin kysäistä. Aiemmissa kulkineissa (Saab 99 ja Saab 900T16) ei ollut väliä onko auto seisonut muutaman minuutin vaiko yön, about samaa ne näytti öljynmääräksi.
p.s. En tiedä tai muista olenko asiasta jo maininnut mutta Peak life-öljyillä oli toinenkin hyvä/positiivinen ominaisuus moottorin äänen lisäksi; nimittäin käyntilämpötila, kun meillä ajetaan suurin ajosta kaupunkinopeuksissa niin moottorin lämpötila on selvästi pienempi. Kyllähän se menee 90° mittarilla menee kuumina päivinä mutta ei niin selvästi yli miten aiemmin
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Opelin 2.2l mylly, huono?
Aikoinaan katsoin aina seuraavana aamuna tai vähintään useampi tunti moottorin käyttämisen jälkeen.
Kirjoittamasi perusteella vaikuttaa siltä, että tuon Mobilin Peak Life öljyn valuminen öljypohjaan asti kestää pitkään.
Kirjoittamasi perusteella vaikuttaa siltä, että tuon Mobilin Peak Life öljyn valuminen öljypohjaan asti kestää pitkään.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: Opelin 2.2l mylly, huono?
Okei. Eli vanhalla tavalla jatkan sitten minäkin eli yön annan olla ennen kuin kurkkaan öljyt. Toki tästä oppineena katson ne useammin kuin nyt, kun taisi mennä 3000-4000km ennen nostin öljytikkua.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Opelin 2.2l mylly, huono?
Aivan. Juurikin noin kannattaa tehdä, eli antaa valua yön yli. Oletettavasti Mobilin tuotetta pitäis kulua hieman vähemmän kuin GM:n Dexos 2 öljyä... joten varmaan sellainen 2000 km välein tarkastus riittää.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: Opelin 2.2l mylly, huono?
Öljynvaihdossa laitettiin 5 litraa koneeseen öljyä eli pari desiä liikaa, ja periaatteessa litran lisännyt niin silloinhan siitä tulee 1.2 litraa. Noin 7000 kilsaa olen ajanut joten ei mikään paha kulutus, kun dexos2-öljyä alkoi menemään luokkaa 2.5-3 litraa per 10000km. Ei siis aivan puolittunut tuo kulutus enkä edes olisi uskonut, että se noinkaan paljoa tippuu.
Ja öljynkulutuksen vähentymistä parempia ominaisuuksia mun mielestä on tuo moottorin käyntiäänen muuttuminen hiljaisemmaksi ja käyntilämpötilan tippuminen.
Yksi tosin mikä jäi, ja sen uskon et se johtuu meidän bändin ajosta eli todella paljon kaupunkiajoa, paljon startteja on yhtä kuin kondenssia kertyy öljyyn ja maantieajossa sitä myöten syö enemmän öljyä. Tällaisesta olen netin syövereistäkin lukenut, että veden haihtuessa vesihöyryn mukana lähtee öljyä huohotuksen kautta ulos koneesta. Ja itse asiassa jos avaan imuputkiston niin siellä on ohut kerros öljyä, aivan kuin olisi tuhautettu CRC:tä sinne. Mut mut, sitäpä ei taida kovin hirveästi sitä huohotusta saada parannettua joten annetaan sen olla, ja ei muuta ko kovaa ajoa
Ja öljynkulutuksen vähentymistä parempia ominaisuuksia mun mielestä on tuo moottorin käyntiäänen muuttuminen hiljaisemmaksi ja käyntilämpötilan tippuminen.
Yksi tosin mikä jäi, ja sen uskon et se johtuu meidän bändin ajosta eli todella paljon kaupunkiajoa, paljon startteja on yhtä kuin kondenssia kertyy öljyyn ja maantieajossa sitä myöten syö enemmän öljyä. Tällaisesta olen netin syövereistäkin lukenut, että veden haihtuessa vesihöyryn mukana lähtee öljyä huohotuksen kautta ulos koneesta. Ja itse asiassa jos avaan imuputkiston niin siellä on ohut kerros öljyä, aivan kuin olisi tuhautettu CRC:tä sinne. Mut mut, sitäpä ei taida kovin hirveästi sitä huohotusta saada parannettua joten annetaan sen olla, ja ei muuta ko kovaa ajoa
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Opelin 2.2l mylly, huono?
Ok. Öljynkulutus on kyllä todella pieni tuolla Mobilin öljyllä. Dexos2 on sitten eri juttu... mielestäni sitä ei pitäisi ylipäänsä tuohon koneeseen laittaa. Olen antanut itseni ymmärtää, että Dexos2 sopii ennemmin diesel - koneeseen.
Tuon öljynkulutuksen vähenemisen ovat muutkin havainneet.
Joo... lyhyt ajo niin, ettei kone kunnolla lämpene edesauttaa sitä kondenssiveden kertymistä. Kannattaa joskus ajella hieman pidempään kunnon kierroksilla.
Tuon öljynkulutuksen vähenemisen ovat muutkin havainneet.
Joo... lyhyt ajo niin, ettei kone kunnolla lämpene edesauttaa sitä kondenssiveden kertymistä. Kannattaa joskus ajella hieman pidempään kunnon kierroksilla.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: Opelin 2.2l mylly, huono?
Joo, toi dexos2-öljy on myös minun käsityksen mukaan varsinkin noihin hiukkassuodattimella varustettuihin käypää, ja miksei myös nykypäivän spekseillä valmistettuihin bensiinimoottoreihin tarkoitettua öljyä. Meinaan siis sitä, että nykypäivän moottorit valmistetaan paljon tarkemmilla välyksillä kuin ennen, ja taas tuo Z22SE-moottori on sitä vanhempaa kastia ja näkeehän sen siitä moottoriöljy suosituksesta eli API-luokitus on mm. sama kuin edellisen käyttökinnerin (vm. 1992 Saab 900T16) ja ikäeroa noilla on 9 vuotta. Tosin se Saabin moottori tuli ensimmäisen kerran markkinoille 1984 ja mikäli wikipedian tieto pitää paikkaansa niin Z22SE/L61 oli ekan kerran markkinoilla 2000 L-sarjan Saturnissa.
Lämmin autotalli auttaisi varmasti tuossa kondenssiongelmassa ja sellaisia pitkän tähtäimen suunnitelmia allerkirjoittaneella on mutta siihen kyllä menee vielä vuosia.
Lämmin autotalli auttaisi varmasti tuossa kondenssiongelmassa ja sellaisia pitkän tähtäimen suunnitelmia allerkirjoittaneella on mutta siihen kyllä menee vielä vuosia.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Opelin 2.2l mylly, huono?
Noinhan se tietty on. Tosin joissakin uudemmissa 1.6 - litraisissa on tuo Dexos2 hieman huonosti sisällä pysynyt. Saattaa tietty johtua yksilöllisistä eroista.
Kyllähän se lämmin autotalli todennäköisesti auttaa kondenssivesiongelmassa. Itsellä sellainen on ja ei ole ollut kondenssivesiongelmia. Tosin en myöskään aja ihan lyhyttä ajoa... moottori ehtii aina lämmetä. Tiheämpi oljynvaihtoväli saattaa auttaa siihen ongelmaan, jos ajot säilyvät ennallaan, eikä ole lämmintä tallia.
Kyllähän se lämmin autotalli todennäköisesti auttaa kondenssivesiongelmassa. Itsellä sellainen on ja ei ole ollut kondenssivesiongelmia. Tosin en myöskään aja ihan lyhyttä ajoa... moottori ehtii aina lämmetä. Tiheämpi oljynvaihtoväli saattaa auttaa siihen ongelmaan, jos ajot säilyvät ennallaan, eikä ole lämmintä tallia.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: Opelin 2.2l mylly, huono?
Sepä nyt on se ja sama muutamalle desille öljymäärässä. Kunhan se asteikolla on niin antaa mennä. Eli tiedostaa missä tilassa auto on ku öljyjä kahtoo ja arvioi sen perusteella tartteeko tehä jotain.
Tarkalleen ottaen tikku on vaan suuntaa antava väline, mittaamalla kurat moottoriin virallisesti laitetaan eikä kymmenellä niemuralla olevaa tikkua tuijottamalla
Tarkalleen ottaen tikku on vaan suuntaa antava väline, mittaamalla kurat moottoriin virallisesti laitetaan eikä kymmenellä niemuralla olevaa tikkua tuijottamalla
Re: Opelin 2.2l mylly, huono?
Kuinka tuon z22yh koneen venttiilikopasta lähtevän huohotusventtiilin tulisi toimia? Puhaltaessa kummasta suunnasta tahansa päästää ilman läpi ahdistamatta. Näytti myös venttiilikoneistossa olevan viimeiset nokkaparit aivan kuivan oloisen
Vectra C -06 2.2
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 3519
- Liittynyt: 01 Maalis 2002, 02:00
- Paikkakunta: Keskellä Uuttamaata
Re: Opelin 2.2l mylly, huono?
Vanha ketju mutta miksipä asia olisi muuttunut tässä välissä.. Emännällä on ostohousut jalassa ja ollaan katseltu yhtä 2,2 g-astraa vähän sillä silmällä. Taulussa kohta 240tkm, niin onkohan tuo nyt enemmän uhka vai mahdollisuus..? Ketjurempoista ei ole tietoa ja kysymykseen syökö öljyä, oli vastaus "eei...". Kuulostaa vaan niin karuilta nämä teidänkin öljynkulutukset kun tuo oma ruotsalainen homopulkka paskaksi haukutulla vw-turbodieselillä ei hävitä delvacia ollenkaan 10tkm vaihtovälillä..
ruma ascona | mätä volvo | luotettava susuki
00:43 < ShaquaR_> CIH nostaa aina kankea
19:42 <@Keme> nähdä CIH ja kuolla
00:43 < ShaquaR_> CIH nostaa aina kankea
19:42 <@Keme> nähdä CIH ja kuolla