Calibran katsastusongelma
-
- 'Admiral'
- Viestit: 100
- Liittynyt: 04 Joulu 2007, 18:50
Calibran katsastusongelma
Eli koitin leimata tuota 91vm 16v 2.0 kalikkaa. Vikalistaa tuli jonkun verran mutta muut ei haittaa paitsi päästöt. Auto seisonut nyt intin takia jonku aikaa eli voi johtua ihan siitä. päästöt oli:
co: 0.5 ja 0.7
hc: 332 ja 230
co2: 12.1 ja 14.3
o2: 4.12 ja 0.7
lambda: 1.001
ensin mainitut on tyhjäkäynti lukuja, jälkimmäiset korotettuja. Mitehän noita päästöhä kannattas lähtee korjaamaan? eli mitä kaikkea kannattais vaihtaa tuohon nyt aluksi
co: 0.5 ja 0.7
hc: 332 ja 230
co2: 12.1 ja 14.3
o2: 4.12 ja 0.7
lambda: 1.001
ensin mainitut on tyhjäkäynti lukuja, jälkimmäiset korotettuja. Mitehän noita päästöhä kannattas lähtee korjaamaan? eli mitä kaikkea kannattais vaihtaa tuohon nyt aluksi
-
- 'Admiral'
- Viestit: 100
- Liittynyt: 04 Joulu 2007, 18:50
Re: Calibran katsastusongelma
tuohon vielä sellainen lisäys että auto kävi todella rikkaalla viime kesänä lämpötila-anturin takia
Re: Calibran katsastusongelma
vaikuttas olevan katti paskana, ei muuta kuin motonetistä 100e katti jonka hitsaat sinne, ne on ihan hyviä..Turbo-Extra kirjoitti:tuohon vielä sellainen lisäys että auto kävi todella rikkaalla viime kesänä lämpötila-anturin takia
Re: Calibran katsastusongelma
Juup, lukemat on miltei tasan samat mitä mulla oli Astrassa jossa katti täysin tyhjä. Tosin tuo jäännöshappi sulla on tyhjäkäynnillä aika reilu mutta se ei maailmaa kaada.
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.
Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
Re: Calibran katsastusongelma
empä menis kattia ensimmäisenä vaihtelemaan kun käy rikkaallakin, kai ne päästöt nousee jos kakkua liikaa, tuo korkea happi kyllä viittaa johonki vuotoon.. mites syttyosat?. mittailisin anturit, lambda jännite pitäs vaeltaa noin 0,2-0,8v välillä ja tuo lämpöanturi vaikka vaihtoon, se ku ei montaa euroa maksa, vaikka onki kohtuu uus niin ei se takaa että se toimis.
tuhmasta päästä nauttii koko ruumis
Re: Calibran katsastusongelma
callu kirjoitti:empä menis kattia ensimmäisenä vaihtelemaan kun käy rikkaallakin, kai ne päästöt nousee jos kakkua liikaa, tuo korkea happi kyllä viittaa johonki vuotoon.. mites syttyosat?. mittailisin anturit, lambda jännite pitäs vaeltaa noin 0,2-0,8v välillä ja tuo lämpöanturi vaikka vaihtoon, se ku ei montaa euroa maksa, vaikka onki kohtuu uus niin ei se takaa että se toimis.
no itse asiassa tuo jäännös happi ei ole korkealla,hyvin pieni reikä putkessa saa jo noin pientä aikaan "esim. hiushalkeama änkkärin tyvessä" suhteessa hc:hen
ja korjaantuu kun saa hc:n alas
ja hc:t katittoman luokkaa, joka tollasella vm-90 katittomalla on 400! eli katti vaihtoon.
ja jos on käyny viime kesänä rikkaalla niin todennäköisesti katti paskana.
Re: Calibran katsastusongelma
Ymmärsin että kävi rikkaalla mutta tuo pulma olis jo hoidettu. Alhainen CO2 sopis kanssa kattivikaan kyllä, mulla nousi 15 nurkille katin vaihdon jälkeen. Eikä se nyt ainakaan maksa kuin muutaman pultin, rystyset ja hermoja jos katin nappaa laipasta auki ja kurkkaa sisään. Onpahan nopeasti joko yksi ongelma poissuljettu tai sitten vika löytynyt.
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.
Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
Re: Calibran katsastusongelma
nii, edellisenä kesänä käyny rikkaalla ja eikös co pitäs olla alle 0,3.. ja ite ajelin varmaan lähes vuoden (tai epäilen) todella rikkaalla seoksella ku oli lämpöanturi rikki eikä katti menny miksikään, ainaki anturin vaihdon jälkeen ei ollu ongelmaa katsastaa vaikka lähes suoraan ajoin päästömittaukseen. kyllä kun saa tuon seoksen laihenemaan niin nuo hc:t tipahtaa rajoihin.
tuhmasta päästä nauttii koko ruumis
Re: Calibran katsastusongelma
nää, nyt menee näihin "oma persereikä" on paras kommentteihin.. ja varma tieto.. yms. kaikki tietysti pelkkää arvailua.callu kirjoitti:nii, edellisenä kesänä käyny rikkaalla ja eikös co pitäs olla alle 0,3.. ja ite ajelin varmaan lähes vuoden (tai epäilen) todella rikkaalla seoksella ku oli lämpöanturi rikki eikä katti menny miksikään, ainaki anturin vaihdon jälkeen ei ollu ongelmaa katsastaa vaikka lähes suoraan ajoin päästömittaukseen. kyllä kun saa tuon seoksen laihenemaan niin nuo hc:t tipahtaa rajoihin.
mulla oli pari vuotta sitte gsi 16v astrasta katti paskana ja leimalla tyhjäkäynnillä co:t 0,7 ja hc:t 190.. pelkkä katin vaihto riitti.
ja calibrasta c20xe kun oli ohivuotoa suli katti tukkoon ettei mennyt ilma läpi ja katsastin 2vko aikaisemmin ilman ongelmia, ennen kyseistä tapahtumaa.
Re: Calibran katsastusongelma
Itse kävin pari viikkoa sitten leimalla samanmoisen moottorin kanssa ja alkuun näytti melko hurjia lukemia, mm hc oli reippaasti päälle 200 sekä tyhjäkäynnillä, että kierroksilla.
Kymmenisen minuuttia huudatusta reippailla kierroksilla ja jopa tippui arvot näteiksi.
lopputulos HC 35/32 tyhjäkäynti/kierroksilla.
Kymmenisen minuuttia huudatusta reippailla kierroksilla ja jopa tippui arvot näteiksi.
lopputulos HC 35/32 tyhjäkäynti/kierroksilla.
"ON ERI ASIA TARVITA NIITÄ SAATANAN VALOJA, KUIN TAAS SE, ETTÄ OMAT VALOT AUTTAISI ASIAAN NIINKUIN NIITTEN KUULUISI! -Jiri
Re: Calibran katsastusongelma
tämäkin totta.. katti alkaa toimia vasta kun lämpötila yli 250astetta.. loppujen lopuksi mahdollisuuksia tuhat ja kun ei ole kärpäsenä katossa, saa arvailla loputTJT kirjoitti:Itse kävin pari viikkoa sitten leimalla samanmoisen moottorin kanssa ja alkuun näytti melko hurjia lukemia, mm hc oli reippaasti päälle 200 sekä tyhjäkäynnillä, että kierroksilla.
Kymmenisen minuuttia huudatusta reippailla kierroksilla ja jopa tippui arvot näteiksi.
lopputulos HC 35/32 tyhjäkäynti/kierroksilla.
Re: Calibran katsastusongelma
no, nuo alkupään kattiversiot on kieltämättä aika paskoja että voihan se olla siinäki mutta ei oo suuri vaiva mitata esim. lambda jännite ja lämpöanturin toimivuus, (mittaisin myös kaasulapän asentotunnistimen, seki ku muuttaa rikastusta) tai tietysti jos on ylimääräistä rahaa niin mikäs siinä, eiku vaihtoon vaikka kaikki
no joo, arvailua tietysti on mutta joskus juurikin tollasen moottorin päästöjen kans temppuillu että tuli aika perusteellisesti opiskeltua kun hakkas päätään seinään ensin hetken aikaa.
heh, löysin päästöt omasta sillon ku oli lämpöanturi rikki
tyhjäkäynnillä:
co% 6,80 (max 0,3)
co2 14,1
hc 418
o2 1,7
ja kierroksilla:
co% 7,88
co2 13,9
hc 321
o2 1,4
lambda 0,773
tosta en tiedä kauanko ehti olla rikki (todennäköisesti oli reilusti yli puoli vuotta) mutta ei katti ainakaa paskaksi menny pelkällä anturin vaihdolla tosiaan sain päästöt kohilleen. noilla päästöillä sai ajokieltoon auton
no joo, arvailua tietysti on mutta joskus juurikin tollasen moottorin päästöjen kans temppuillu että tuli aika perusteellisesti opiskeltua kun hakkas päätään seinään ensin hetken aikaa.
heh, löysin päästöt omasta sillon ku oli lämpöanturi rikki
tyhjäkäynnillä:
co% 6,80 (max 0,3)
co2 14,1
hc 418
o2 1,7
ja kierroksilla:
co% 7,88
co2 13,9
hc 321
o2 1,4
lambda 0,773
tosta en tiedä kauanko ehti olla rikki (todennäköisesti oli reilusti yli puoli vuotta) mutta ei katti ainakaa paskaksi menny pelkällä anturin vaihdolla tosiaan sain päästöt kohilleen. noilla päästöillä sai ajokieltoon auton
tuhmasta päästä nauttii koko ruumis
Re: Calibran katsastusongelma
Pistetääs tähän samaan, eli tämmöset arvot tulee yhdesta c20xe moottorista.
co 0.39/0.84
hc 250/189
lambda 1.41
02 6.53/6.96
Vaihdettuja/tutkittuja palikoita:
Katti tutkittu ehjä on, lambda uusi tarvike, lämpötila anturi uusi tarvike, ei vuotoja yms. ja bensanpaineet katottu on ok, ja paine pysyy päällä.
co 0.39/0.84
hc 250/189
lambda 1.41
02 6.53/6.96
Vaihdettuja/tutkittuja palikoita:
Katti tutkittu ehjä on, lambda uusi tarvike, lämpötila anturi uusi tarvike, ei vuotoja yms. ja bensanpaineet katottu on ok, ja paine pysyy päällä.
Re: Calibran katsastusongelma
miten katin voi tutkia että ehjä on?harza kirjoitti:Pistetääs tähän samaan, eli tämmöset arvot tulee yhdesta c20xe moottorista.
co 0.39/0.84
hc 250/189
lambda 1.41
02 6.53/6.96
Vaihdettuja/tutkittuja palikoita:
Katti tutkittu ehjä on, lambda uusi tarvike, lämpötila anturi uusi tarvike, ei vuotoja yms. ja bensanpaineet katottu on ok, ja paine pysyy päällä.
Re: Calibran katsastusongelma
Happi koholla ja sekottaa lambdan jostain syystä,jos ei kerta imuvuotoja niin onko tossa egr:rää?Se vois sekottaa?Nää on aina vähän näitä arvailujaharza kirjoitti:Pistetääs tähän samaan, eli tämmöset arvot tulee yhdesta c20xe moottorista.
co 0.39/0.84
hc 250/189
lambda 1.41
02 6.53/6.96
Vaihdettuja/tutkittuja palikoita:
Katti tutkittu ehjä on, lambda uusi tarvike, lämpötila anturi uusi tarvike, ei vuotoja yms. ja bensanpaineet katottu on ok, ja paine pysyy päällä.
Ascona C 2.0 Gt 16v
Ascona C 2.0 Sprint
Ascona C 1.8 Cabriolet
Vectra A 2.0 Let
Firebird Trans Am 6.6
Zetor 5545
Ascona C 2.0 Sprint
Ascona C 1.8 Cabriolet
Vectra A 2.0 Let
Firebird Trans Am 6.6
Zetor 5545