Astra F C18Xe nykii ja tyhjäkäyni on alhainen

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
wectra90
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 31
Liittynyt: 06 Touko 2007, 10:14
Paikkakunta: Joutseno

Astra F C18Xe nykii ja tyhjäkäyni on alhainen

Viesti Kirjoittaja wectra90 »

Elikkä emännän auto on tehnyt tuota hankinta hetkestä asti (Viime kesä) välillä rankemmin ja välillä nykiminen on jopa hävinnyt. Tyhjäkäynti on ollut koko ajan n.550 - 600 kpm. Nykiminen on ollut ajoittaista ( ei ikinä milloin satun itse ajamaan) Toimenpiteitä joita on jo yritetty: Tulpat + johdot, venakopantiiviste (tulpat ui öljyssä), kaasuläppäkotelon + tyhjäkäyntisäätimen puhdistus, pakoputken tilkitseminen ( vuoti liitoksesta aivan lambdan vierestä). Muuten auto toimii hyvin mitä itse olen kokeillut niin kulkee kuin raketti (oma auto on dsl corsa:) Moottorinvirhevaloa ei ole polttanut mutta olisisko kuitenkin joku anturi likainen/ rikki?? Hieman on mystinen vika on ja huonot selitykset (kun ei ole omaa kokemusta viasta) mutta jos jotain apua / veikkauksia löytyisi niin olisin hyvin tyytyväinen! :bonk:
Avatar
Nalen
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 2742
Liittynyt: 07 Marras 2007, 21:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: Astra F C18Xe nykii ja tyhjäkäyni on alhainen

Viesti Kirjoittaja Nalen »

Tarkastapa jakohihna, ettei jako ole hypännyt. Mulla oli samassa moottorissa samanlaisia oireita ja vika selvisi jakopäähuollossa, että oli jako pielessä yhden pykälän.
Opel oli virheostos, mutta nyt en halua kuitenkaan siitä luopua. Aina taistelemassa, mutta eteenpäin mennään.
wectra90
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 31
Liittynyt: 06 Touko 2007, 10:14
Paikkakunta: Joutseno

Re: Astra F C18Xe nykii ja tyhjäkäyni on alhainen

Viesti Kirjoittaja wectra90 »

Täytyy lähiaikoina vaihtaa tuo remmi joka tapauksessa, siinä sitten selviää oliko vika siinä. Nyt ensimmäistä kertaa sattui kettuilemaan astra kun itse ajoin, tyhjä käynti seilaa rankasti tyhjäkäynnillä sekä käynti muutenkin ajossa eli kun yrittää moottorijarruttaa niin kierrokset nouseekin ja auto hyökkää vauhdilla. Kaasuläppäkotelon putsauksen jälkeen toimi jonkun aikaa hyvin ja nyt on taas alkanut temppuilemaan. Katsoin klemmarilla vikakoodit ja tulos oli: 21 eli kaasuläpänasentotunnistin, se on vaihdettu vika säilyi.. En tiedä miten luotettava testi oli koska ohjeissa käskettiin pitää auto käynnissä muuten saattaa antaa virheelliset tulokset mutta auton käydessä ei vilkuttanut valoa ollenkaan. Oliko oireet muuten sinulla samat eli auto kenkkuilee satunnaisesti ja vika saattaa poistua kun sammuttaa ja käynistää uudelleen?
keltanokka
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3973
Liittynyt: 12 Touko 2003, 03:00

Re: Astra F C18Xe nykii ja tyhjäkäyni on alhainen

Viesti Kirjoittaja keltanokka »

Sellailin Vectran huoltohistoriaa. Entinen omistaja on joskus huomauttanut että auto nykii kylmänä, syynä näytti olevan viallinen kampiakselinanturi. Tosi lieviä oireita mikäli ainoastaan kylmänä nykiminen, anturi kuitenkin vaihdettu huollon yhteydessä...... En kyllä itse lähtisi uusimaan kampiakselinanturia pienen nykimisen perusteella :what:
maijusaari
'Agila'
Viestit: 1
Liittynyt: 03 Syys 2020, 21:49

Re: Astra F C18Xe nykii ja tyhjäkäyni on alhainen

Viesti Kirjoittaja maijusaari »

Moi, vanha viestiketju mutta. Tänään opel corsa b 93 haettiin jakopäähuollosta, oli ollut yhden pykälän pielessä. Nyt ei ole. Nyki aikasemmin, tyhjäkäynti heitteli, vaihettiln tpssää ja tyhjäkäyntisäädintä ja tulppia ja jotain muutakin; toimi välillä pitkäänkin. Huomenna selviää teeskenteleekö se taas. Uskon että ei. Tänään se ainakin ajoi niin iloisesti ilman mitään vanhoja kremppoja.
Vastaa Viestiin