Omegassa 2.2 nykimistä ja vikakoodia P0170 pukkaa

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
mandula
'Senator'
'Senator'
Viestit: 523
Liittynyt: 16 Syys 2014, 13:12

Re: Omegassa 2.2 nykimistä ja vikakoodia P0170 pukkaa

Viesti Kirjoittaja mandula »

Olisko etulambda rikki tai sen liitin/johtosarja?

Sen lambdan voi ainakin testata kun irrottaa ja mittaa signaalikarvoista millivoltteja samalla kun toholla tai kuumailmapuhaltimella lämmittää, lämmetessä tarpeeksi pitäisi jännitteen nousta 700-800 mV tuntumaan ja kylmänä sitten olla lähellä nollaa (jos oikein muistelen).

Jos se osoittautuu rikkinäiseksi, niin älä osta Motonetista uutta kun ne ei tuossa pelitä kun ovat "yleismallisia". Itse kävin fixukselta ostamassa Boschin tekeleen ja mallikohtaisena.
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
jimi hoffa
'Senator'
'Senator'
Viestit: 458
Liittynyt: 11 Marras 2004, 02:00
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Omegassa 2.2 nykimistä ja vikakoodia P0170 pukkaa

Viesti Kirjoittaja jimi hoffa »

Lambda lähtee testiin jos ei viikonloppuna vika korjaannu maffin vaihdolla. Tänään taas duuni matkalla syttyi vikavalo motarilla 130kmh vakkarissa tasakaasulla, aloin pohtimaan kun on puhuttu veden lämpötila anturin aiheuttavan p1070 vikakoodia, kun ecu saa väärää tietoa koneen lämpötilasta. Ompussa syylari vuotaa yläosasta ja parin viikon välein joutuu lisäämään nestettä. Tänään kun ajoin huoltikselle vikavalon syttymisen jälkeen lisäsin paisuntasäiliöön n. 2l vettä eli voisiko vikakoodi ja jäähdytin nesteen vähyys olla kytköksissä?
mandula
'Senator'
'Senator'
Viestit: 523
Liittynyt: 16 Syys 2014, 13:12

Re: Omegassa 2.2 nykimistä ja vikakoodia P0170 pukkaa

Viesti Kirjoittaja mandula »

Mittariston ja ECUn lämpötila-anturit on vierekkäin, eli jos mittaristo näyttää suht oikeeta lukemaa niin kyllä ECUkin saa oikeen lukeman, jos siis sen anturi vaan on kunnossa.
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
jimi hoffa
'Senator'
'Senator'
Viestit: 458
Liittynyt: 11 Marras 2004, 02:00
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Omegassa 2.2 nykimistä ja vikakoodia P0170 pukkaa

Viesti Kirjoittaja jimi hoffa »

Moniin maffi vaihdettu ja laitoin tarvike Maffin, Hugo merkkisen, made in germany. Ekat 5km OK ja tuntui olevan vetojakin enempi ja taas syttyy vikavalo, vikakoodi p0170 lean exhaust. Nollasin eilen vikavalon ja nyt on reilu 30km ajettu ilman vikavaloa. Eilen tankkasin myös 98e tankkiin, kun olen useamman tankillisen ajanut 95€:llä, voiko polttoaineen oktaani/viinan määrää polttoaineen seassa vaikuttaa tuohon seokseen niin paljon, että vikavaloa pukkaa tai siis "väärä" polttoaine+viallinen/kulunut maffi=laiha seos? Ongelmat hän alkoi tänä kesänä jolloin aloin tankata tuota 95e bensaa. Eilen suihkin bräkleenillä egr:n ympäristön+ kaikki alipaine letkujen liitokset eikö alipaine vuotoja ainakaan noin löytynyt. Pohdinta jatkuu.
Avatar
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 19314
Liittynyt: 19 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Omegassa 2.2 nykimistä ja vikakoodia P0170 pukkaa

Viesti Kirjoittaja Timonen »

Eikös se ollut niin, että just johonkin 2.2:een piti tankata vähintään 98-oktaanista?
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Omegassa 2.2 nykimistä ja vikakoodia P0170 pukkaa

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Timonen kirjoitti: 16 Kesä 2018, 13:26 Eikös se ollut niin, että just johonkin 2.2:een piti tankata vähintään 98-oktaanista?
Kyllä, Z22YH - koneelliseen, mutta kyseistä moottoria ei käytetä Omegassa. Toki 98 voi olla joihinkin muihinkin moottoreihin parempi vaihtoehto.
Tarvike maffi voi olla ? Toimiiko oikein ja kuinka kauan. Kannattaa tarkistaa myös maffin liitin ja johtimet ennen liitintä johtosarjan puolelta.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
mandula
'Senator'
'Senator'
Viestit: 523
Liittynyt: 16 Syys 2014, 13:12

Re: Omegassa 2.2 nykimistä ja vikakoodia P0170 pukkaa

Viesti Kirjoittaja mandula »

Pystyykö kattoon livedataa miten se lambda käyttäytyy? Jos näkyy livedata niin samallahan voit verrata vanhan ja uuden maffin lukemia, että onko eroa. Motonetin 30e OBD-mokkula ja Torque/Scanmyopel on jo maksanu ittensä monesti takasin Omegan kanssa ;)

Ite tykkään kanssa 98 tankata, kun varsinkin kesällä tuntuu 95 aiheuttavan empimistä menossa ja joskus jopa nykimistä, muttei mitään vikakoodeja kuitenkaan.
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
jimi hoffa
'Senator'
'Senator'
Viestit: 458
Liittynyt: 11 Marras 2004, 02:00
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Omegassa 2.2 nykimistä ja vikakoodia P0170 pukkaa

Viesti Kirjoittaja jimi hoffa »

Op-com löytyy ja sillä livedataa tullut seurailtua ja vikakoodeja nollannut. Pitää tutkiskella tuota lambdan toimintaa kun otan taas ompun ajoon. Toistaiseksi ilman vikavaloa mennään ja alavääntöä on huomattavasti enemmän ja tyhjäkäynti kylmällä koneella tasainen heti alkuun eikä kierrokset jää leijumaan alku kilometreillä niinkuin vanhalla maffilla. Toivottavasti tarvike maffi toimii pitkään ja hyvin. Aiheesta sivuun sen verran, että voiko tarvike maffit ja lambdat olla tosiaan Niin surkeita kun olen ymmärtänyt, eihän tuollaisia kannattaisi myydä jos kestää n 2-3 kk= takuun piirissä? Lambdoissa on motonetkin lisännyt tarvike lambdan kohdalle, ettei saa käyttää ensimmäisenä lamdana. Orggis on aina orggis, mutta jopa 3 kertainen hinta vs (laadukas) tarvike saa helposti ajattelemaan Kukkaron kautta asiaa.


E:omega toimii edelleen loistavasti ja vääntöä tuntuu taas olevan ihan eri lailla kun viinalitkulla ja vajaa kun toisella? Maffilla. Onnistunut remontti oli tämä.
mandula
'Senator'
'Senator'
Viestit: 523
Liittynyt: 16 Syys 2014, 13:12

Re: Omegassa 2.2 nykimistä ja vikakoodia P0170 pukkaa

Viesti Kirjoittaja mandula »

Saatto olla että siellä vanhat fuel trimmit asettu kohilleen, jos olleet vanhalla maffilla miten sattuu. Vois selittää et alussa vielä herjas vikavalolla mut nyt rauhottunu.

Ite tullu siihen käsitykseen, että tietyt tarvikeosat esim. maf, sytkämoduli, kampitunnistin, ei kestä kun sen vuoden pari kun orkkisosa menee sen 10-15 vuotta. Sähköosissa varsinkin mieluiten valitten sen orkkisosan, vaikka saattaa olla tuplahintanen. Ite aattelin ajaa Omegalla vielä vuosia niin siinähän se säästö tulee ajan myötä.
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Omegassa 2.2 nykimistä ja vikakoodia P0170 pukkaa

Viesti Kirjoittaja Robertx »

mandula kirjoitti: 17 Kesä 2018, 12:23 Saatto olla että siellä vanhat fuel trimmit asettu kohilleen, jos olleet vanhalla maffilla miten sattuu. Vois selittää et alussa vielä herjas vikavalolla mut nyt rauhottunu.

Ite tullu siihen käsitykseen, että tietyt tarvikeosat esim. maf, sytkämoduli, kampitunnistin, ei kestä kun sen vuoden pari kun orkkisosa menee sen 10-15 vuotta. Sähköosissa varsinkin mieluiten valitten sen orkkisosan, vaikka saattaa olla tuplahintanen. Ite aattelin ajaa Omegalla vielä vuosia niin siinähän se säästö tulee ajan myötä.
Juurikin noin :peukku:
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
jimi hoffa
'Senator'
'Senator'
Viestit: 458
Liittynyt: 11 Marras 2004, 02:00
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Omegassa 2.2 nykimistä ja vikakoodia P0170 pukkaa

Viesti Kirjoittaja jimi hoffa »

Palataas aiheeseen. Vikavalo pysyi poissa melkoisen pitkään siihen asti kunnes tein huollon (öljyt,suodattimet jne) ja vaihdon jakopään osat. Vikavalo syttyi taas muutaman kymmenen kilsan jälkeen ja nollasin p0170 vikakoodin ja tänään taas syttyi vikavalo ja melko varmasti sama vikakoodi, en vielä kerännyt lukea vikakoodeja. Auto toimii hyvin muuten mutta välillä on havaittavissa pientä nykimistä. Voisin tuo olla etummainen lambda mikä tuon aiheuttaa? Katselin fixukselta boschin lamdan sais hieman reilu 100€. Sellaisen huomion olen tehnyt, että pakoputken pää on aivan liki musta ja siihen on kertynyt mielestäni karstaa, onko tämä normaalia?
mandula
'Senator'
'Senator'
Viestit: 523
Liittynyt: 16 Syys 2014, 13:12

Re: Omegassa 2.2 nykimistä ja vikakoodia P0170 pukkaa

Viesti Kirjoittaja mandula »

Päivitetääs vähän, kun itsellä tuota P0170-koodia on satunnaisesti myös pukannut.

Kuvan (ei omasta autosta) pieni imuletku oli jossain vaiheessa päässyt irtoamaan, huomasin kun räpelsin pellin alla etanolimuutossarjaa paikalleen. Ei tietoa milloin on irronnut, mutta luultavasti ollut hyvinkin kauan irti kun nyt ei ole tuota vikakoodia enää ilmaantunut, tyhjäkäynti tasaantunut ja kylmäkäynnistystä ennen vaivannut kierrosten jääminen koholle on kadonnut. Pienen letkun kiinnityspaikka oli vielä kääntynyt tulipeltiä kohti niin ettei sitä huomannut ja irrallinen letkun pää oli tippunut moottorin taakse piiloon.

Kuva
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
jimi hoffa
'Senator'
'Senator'
Viestit: 458
Liittynyt: 11 Marras 2004, 02:00
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Omegassa 2.2 nykimistä ja vikakoodia P0170 pukkaa

Viesti Kirjoittaja jimi hoffa »

Päivitetään omaakin tilannetta ompun suhteen. Omega leimattu tällä viikolla ilman huomatuksia, vähän aikaa joutui katsuri polemaan kierroksia kun co2 oli hieman kohollaan aluksi. Vetoja on hyvin verrattuna aikaisempaan ja kulutus oli viime tankkauksella 8.5l/100km vs. vanhalla maffilla 9-9.5l/100km. Vaihdoin myös haljenneen pakosarjan uuteen ja oletin että vikavalon syttyminen loppuu, mutta toisin kävi. Vikavalo syttyy aina kun pintakaasulla n.2000rpm ajaa useamman kilometrin. Ajoin vakkarilla lahdesta n.100km motaria ilman vikavaloa ja kun tuli taas pätkä jossa ajoin tasaisesti n.2000rpm niin vikavalo syttyi. Kävin juuri tarkistamassa noita mandulan mainitsemia letkuja ja ne olivat kunnossa, tosin sinne ilmanputsarikotelon liitäntöihin en kunnolla nähnyt. Ajattelin seuravaksi kokeilla uutta lambdaa korjaukseksi kun en muuta keksi.

Onko muilla samalla koneella varustetulla omegan omistajilla kylmäkäynnistyksessä ilmiö, että alkuun räpisee koneen/alkukäyrän suunnalta samalla tavalla kun peltisarjallinen auto eli ihan kun pakoputki vuotaisi? tätä kestää alla minuutin ajan suurin piirtein. Luulin oman ompun äänen johtuvan tuosta haljenneesta pakosarjasta, mutta ei. Onko tuossa siis joku lisäilmapumppu tms. joka käynnistyksen jälkeen pumppaa ilmaa pakosarjaan esim. katin nopeamman lämpeämisen takia? Joskus astrassa taisi olla joku tällainen systeemi?
mandula
'Senator'
'Senator'
Viestit: 523
Liittynyt: 16 Syys 2014, 13:12

Re: Omegassa 2.2 nykimistä ja vikakoodia P0170 pukkaa

Viesti Kirjoittaja mandula »

Taas alkanut valittamaan, että lambdan piirissä katkos. Eli virrat päällä ennen käynnistystä jakoavain auton päällä -vikavalo ja vikakoodit:

1130-04
0170-02
0130-04

Kaikki siis viittaa siihen, että lambdan virtaviirissä katkos ja käy laihalla.

Mittasin että lambdan liittimelle tulee se vertailujännite ~0,42 V ja ECUn liittimiltä mittasin resistanssin lambdan liittimen signaalijohdoilta että yhteys löytyy eikä johtopinkkaa heiluttelemalla vastus muuttunut 0,1 ohmista.

Lämmityksellekin tulee jännite virrat päällä.

Ajon ja tyhjäkäynnin aikana lambdan jännite Scanmyopelin näyttämän mukaan heiluu normaalisti ~150-900 mV välillä.

Silti vikavalo syttyy nollaamisen jälkeen. En ole ehtinyt tarkemmin perehtyä, mutta pari kolme kertaa saa startata ja ajella ennen kuin vikavalo taas jää päälle.

Voisiko kuitenkin olla jostain muusta nyt kiinni, kun lambda ja johtosarja tuntuu olevan ihan kunnossa?
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Omegassa 2.2 nykimistä ja vikakoodia P0170 pukkaa

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Molempien lambdojen lämmityksen jännitteensyöttö on yhteydessä egr-venttiilin kelaan ja bensatankin huohotusventtiiliin, sekä imm:n syöttöön. Jännite tulee ecun releeltä ... se on oletettavasti ok. Välissä on liitin X3.
Tuon dokumentin sivu 35 : http://www.vectra16v.com/slp/slp_omega_b_mj01.pdf

Toinen vaihtoehto on maadoituspuolen ongelma.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Vastaa Viestiin