Omegassa 2.2 nykimistä ja vikakoodia P0170 pukkaa

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Pauli_R
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 12 Helmi 2009, 17:33

Omegassa 2.2 nykimistä ja vikakoodia P0170 pukkaa

Viesti Kirjoittaja Pauli_R »

Auto on Omega Caravan 2.2 vm 2001 Z22XE -koneella automaattilaatikolla ja ajettu 230000 km. Kone porattiin 200000 km kohdilla, männät vaihdettiin ja jokunen venttiili.

Auto käynnistyy kylmänä aika usein huonosti. Käy hetken, mutta lopahtaa ja sammuu aika pian. Vaatii minuutin lämmityskäynnin joutokierroksilla ennenkuin voi laittaa vaihteen päälle, muuten sammuu.

Moottorin häiriövalo syttyy ja antaa vikakoodin P0170 (fuel trim malfunction elikkä häikkää polttoaineen ruiskutuksessa). Valo syttyy aika nopeaan nollaamisen jälkeen. Alakierroksilla nykimistä ja väännön puutetta. Esim matka-ajossa 80 km/h, kierrokset ovat 2000 tuntumassa, auto alkaa nykimään ja automaatti vaihtaa pienemmälle tosi herkästi.

Lambda-anturi on vaihdettu (Walker-merkkinen), MAF-anturi putsattu. Kaasuläppäkotelo putsattu. Uudet tulpat, polttoainesuodatin ja ilmansuodatin.

AD-huollossa eivät osaa selvittää vikaa. Autosähköliikkeessäkään eivät osanneet tai kehdanneet selvittää. Merkkihuollon taitavuutta epäilen täällä LPR:ssa. Vahinko, kun toinen merkkihuolto, ME-auto lopetti, siellä varmaan vika olisi löydetty.

Mistä kannattaisi alata etsimään vikaa? Onko raadilla ehdotuksia?
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Omegassa 2.2 nykimistä ja vikakoodia P0170 pukkaa

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Tuolla vikakoodilla vaihtoehdot ovat moottorin lämpötila-anturi, lambda - anturi tai ilmamassa-anturi.
Todennäköisesti kannattaisi vaihtaa ensimmäiseksi moottorin lämpötila - anturi.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12644
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: Omegassa 2.2 nykimistä ja vikakoodia P0170 pukkaa

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Onkohan se rikas vai laiha seos mistä tuo koodi ilmoittaa.Onko tarkennusta.

Siinä muutama vaihtoehto.

-imuvuodot
-jälkipolttoilman suihkutusjärjestelmä
-pa-pumppu/paine
-ruiskutussuuttimet
-haihtuvien päästöjen tyhjennysventtiili
-lambda
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Omegassa 2.2 nykimistä ja vikakoodia P0170 pukkaa

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Tuli vielä mieleen, että kumman lambdan olet vaihtanut ?? Tuossa koneessa on 2 lambdaa.
Lisäksi todennäköisesti NGK/NTK - lambda olisi parempi.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Pauli_R
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 12 Helmi 2009, 17:33

Re: Omegassa 2.2 nykimistä ja vikakoodia P0170 pukkaa

Viesti Kirjoittaja Pauli_R »

Se vikakoodi, P0170 tarkoittanee tarkemmin (kun etsi netistä) 'FUEL TRIM SYSTEM MIXTURE LEAN', eli laihalla käymistä.

Lambdoja on tosiaankin kaksi ja vaihdettu on se ensimäinen anturi, elikkä vikakoodi oli tällöin P0131Front Heated Oxygen Sensor.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Omegassa 2.2 nykimistä ja vikakoodia P0170 pukkaa

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Okay... siinä tapauksessa veikkaan , että vika on siinä Walker - merkkisessä lambda-anturissa.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Pauli_R
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 12 Helmi 2009, 17:33

Re: Omegassa 2.2 nykimistä ja vikakoodia P0170 pukkaa

Viesti Kirjoittaja Pauli_R »

No niin sanoi siellä autosähköliikkeessäkin, että Walkereissa on ollut ongelmia. Anturin asentaneessa AD-korjaamossa tosiaan testattiin anturi, lukijalla ja vielä yleismittarilla, jännite vaihteli, eikä ollut enää pimeenä niinkuin se alkup. rikkinäinen. Sanottiin, että toimiihan se. Eivät vain oikein uskoneet mun ajatuksia, että lambda-anturi voi antaa myös vääriä arvoja. Että vaikka se antaa eri jännitteitä, eikä ole pimeänä, voi se siltikin olla rikki.

Autosähköliikkeessäkin sitten lukijalla ihmeteltiin lambdan arvoja, eikä löydetty vikaa. Ettei vaan olisi noilla korjaamoilla se ongelma, ettei enää osata tulkita niitä lukijan antamia jännitekäyriä? Vaikea sanoa.

No huomenna vien tulkittavaksi yhteen liikkeeseen, missä toimii korjaamopäällikkönä entisen Opel-korjaamon päällikkö. Sillä ainakin tuntui olevan ajatuksia ja heitti sellaista, että nämä kaksi erimerkkistä lambdaa ei oikein toimisi yhdessä. Saas nähdä.

Robertx, tuo sun heittämäsi lämpöanturijuttukin voisi olla kokeilemisen arvoinen. Löysin nimittäin äsken sivustolta
http://www.bba-reman.com/TechHelp.aspx?model=Opel
jutun viallisestä lämpöanturin pistokkeesta:

Fault:

· There is jerking from engine while driving.
· Irregular idle.
· Engine stops.
· Problems when starting from cold.

Cars involved:

All vehicles having Bosch ECT sensor.

Reason:

Vibration causing the Engine Coolant Temperature (ECT) sensor harness multi-plug to be connected badly.

Solution:

Remove the battery and detach the harness multi plug from the Engine Coolant Temperature (ECT) sensor as well as from the Mass Air Flow (MAF) sensor.
Take off the protective casing. Take off the plastic tube and the insulation tape from the wiring harness.
Take off the engine coolant temperature (ECT) sensor wires and take it out from cable ducting.
Make a new engine coolant temperature (ECT) sensor wiring of minimum 120mm length and attach the new wiring harness multi plug to the wires.
Repair the wires and apply tape to insulate.
Take off the engine coolant temperature (ECT) sensor and fit one whose part no is 90542063 with a fastening torque of 18Nm. Put back the wiring harness plug and the battery. Flush the fault memory.


Tuo huono mun kylmäkäynnistyminen tämänkin jutun perusteella voisi johtua tuosta ECT:stä tai sen pistokkeesta tai johdosta.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Omegassa 2.2 nykimistä ja vikakoodia P0170 pukkaa

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Jeps... kyllähän ne edullisemmat tarvikeanturit toimii, mutta eivät välttämättä juuri niinkuin pitäisi. Välttämättä ei ole helppoa vertailla ja jos on huono tuuri, niin mittaustilanteessa ei sitten vikaa tai eroa näy.
Ainakin täälä foorumilla yleisesti yritetään välttää noita edullisempia antureita tai ainakin niistä huomautetaan. On jopa niinkin käynyt, ettei uusi anturi toimi ollenkaan tai sitten ovat kovin lyhytikäisiä.

Paljon mahdollista, etteivät kaksi erimerkkistä lambdaa toimi yhteistyössä ja sitähän niiden tehdä pitää. Noh , saat sitten tietää lopputuloksen ja toivottavasti ongelma selviää.

Juuh... tuo on ns. tyyppivika tuo moottorin lämpötila-anturin pistoke. Ei kuitenkaan pitäisi olla kaikissa Opeleissa.
Sen verran halpa osa kuitenkin, että kannattaa vaihtaa, jos oireet siihen viittaavat.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12644
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: Omegassa 2.2 nykimistä ja vikakoodia P0170 pukkaa

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Pauli_R kirjoitti:Se vikakoodi, P0170 tarkoittanee tarkemmin (kun etsi netistä) 'FUEL TRIM SYSTEM MIXTURE LEAN', eli laihalla käymistä.
P0170 Rich Exhaust
P0170 Lean Exhaus

Voi olla kumpi vaan.
Pauli_R
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 12 Helmi 2009, 17:33

Re: Omegassa 2.2 nykimistä ja vikakoodia P0170 pukkaa

Viesti Kirjoittaja Pauli_R »

Just, näitä koodien selityksiä löytyy vaikka kuinka. Vähän vissiin ohjelmistoista ja eri automerkeistä ja jopa -malleista riippuen. On se kumma, ettei saada muodostettua yhtenäistä standardia.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Omegassa 2.2 nykimistä ja vikakoodia P0170 pukkaa

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Niin no... eri autonvalmistajat eivät välttämättä käytä samoja komponentteja ja noista puuttuu vain se tarkennin, joka kyllä selviää testerillä.
Uudemmissa moottoriohjausjärjestelmissä on sitten tarkennin mukana tuossa vika koodissa, eli muistaakseni peräti 7 numeroinen vikakoodi.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Pauli_R
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 12 Helmi 2009, 17:33

Re: Omegassa 2.2 nykimistä ja vikakoodia P0170 pukkaa

Viesti Kirjoittaja Pauli_R »

Noita skannereita on mulla parikin. Bilteman lukulaite, jolla saa luettua koodin, muttei saa nollattua niitä. Ominaisuus on laitteessa, muttei toimi ainakaan mun Omegaan. Sitten on dealextremestä tilattu ELM327 usb-liitäntäinen skanneri. Sillä saa luettua ja nollattua, mutten ole vielä löytänyt oikein kunnon ohjelmistoa noista ilmaisista. Muutama muukin ohjelmisto on, mutteivat oikein toimi.

Autoliikkeissä Bosch'n korjaamoskannerit näyttävät olevan omaa luokkaansa, tai niissä oleva softa. Tulee kyllä oikeat koodit ja toimivat niinkuin pitääkin.

Onkohan kokemuksia noista Opel-skannereista, joita saa edullisesti Kiinasta: Focalpricesta 32$ ja DX:stä 43$ kotiin kuljetettuina. Halpoja. Molemmista liikkeistä olen tilaillut erilaista gadget-krääsää. Luotettavia liikkeitä ovat, vaikkakin aika hidas toimitus, 3 vkoa. Krääsät ovat kiinalaisia, ja toiminta sekä laatu on mitä on, mutta ainakin halpaa. Pääasiassa olen ollut tuotteisiin tyytyväinen.


http://www.focalprice.com/ER473B/Opel_V ... Black.html
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.33585
Pauli_R
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 12 Helmi 2009, 17:33

Re: Omegassa 2.2 nykimistä ja vikakoodia P0170 pukkaa

Viesti Kirjoittaja Pauli_R »

Korjaamopäällikkö luki vikakoodit ja totesi, että MAF on sökö. Huomiseksi tulee ja vaihdetaan. Saas nähdä, korjaantuuko vika.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Omegassa 2.2 nykimistä ja vikakoodia P0170 pukkaa

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Joissakin V6 - koneisissa ovat vaihtaneet noita MAF - antureita... tosin tällöin hieman eri vikakoodi. Toki voi siitä johtua... näkee sitten.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Pauli_R
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 12 Helmi 2009, 17:33

Re: Omegassa 2.2 nykimistä ja vikakoodia P0170 pukkaa

Viesti Kirjoittaja Pauli_R »

Maf on vaihdettu (€220,-). Nykiminen loppui ja auto toimii kuin pitääkin. Kylmäkäynnistys selvinnee huomenaamulla, jos siinä on vielä jotakin. Pääsiäisen aikana tullee kilometrejä tuhannen, jolloin näkee lopullisesti, korjautuiko vika.
Vastaa Viestiin