Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Robertx kirjoitti:P1112 on imusarjan läppien vikakoodi. Se läppien välitystanko saattaa takerrella. Läppien toimimattomuus voi aiheuttaa laihan seoksen ja sytytyskatkoksia.
Mikäs tähän on hoito? Puhdistus?
Auto toimii kuitenkin suurimman osan ajasta ihan hyvin.
En kyllä ko ketjuista tai muutenkaan etsimällä löydä tarkempaa ohjetta purkamiseen.
Eli vaatiiko tuo imusarjan irroitus erikoistyökaluja ja täytyykö esim tiivisteet uusia samalla.
Voisi itse tuon vaikka vilkasta ja puhdistaa.
KAverin puolesta nyt täällä kirjotan.. eli homman nimi on tämä: autossa oli korkeapainepumppu sönder, kalvot oli selvät. noh nyt tarvis vähän tarkempaa purku / kasausohjetta jostain kun kaikki on niin vajavaisia ja kuvattomia että niistä jesuskaan ymmärrä... koska uskon että joku moka tuli koska: auto käy hyvin tyhjää ja n.50% kaasulla kiertää hyvin koko kierrosalueen... kun polkasee pohjaan se rötää 3200-3500rpm eikä nosta siitä ylös ja toki se että se puskee mustaa ku vanha diiseli... vikakooodeja ei ole... purettiin pumppu sitten vielä uusiksi ja öljy sekä bensa oli omissa paikoissaan... ainut kerta kun tuo kiersi yli 3500rpm oli kun paino sitä "testiventtiilistä" että tuli sopat pihalle... bensapaineen säädin tai joku menny ku on ollu kaikki paskat ja vellit sekasi?
Laitetaas nyt tähän topicciin ettei uutta tarvihe alottaa...
Elikkäs vectra(Z22YH) toimi ihan normaalisti eilen kotiin ajettaessa, tänään yritin lähteä liikkellee nii eipä lähtenykkään käyntiin... Moottorin päästövalo palaa ja vikakoodiks antaa P0190(Fuel Rail Pressure Sensor Circuit Malfunction) ja P1113 (Intake Resonance Switchover Solenoid Control Circuit). Korkeapainepumppu ja paineensäädin vaihettu viime syksynä, voisko vika nyt vuorostaan olla paineanturissa? ja voiko paineanturin vika aiheuttaa ettei auto lähe ollenkaan käyntiin?
Jos paineanturin liittimen ottaa irti ei enää anna P1113 koodia, antaa pelkästää P0190 koodin. Heti kun liittimen laittaa takas nii antaa uudestaan tuon P1113...
Mistä kannattais lähtee ehtimään vikaa ja voiko tuota paineanturin toimivuutta testata kotikonstein, muuten kun vaihtamalla uuteen?
Ainakin kannattaa tarkistaa sen anturin liitin ja johtimet siitä läheltä.
Jeps, tarkastelin liittimet ja johtimet lähistöltä ja kaikki näytti olevan OK. Tänään tuli uus anturi ja auto lähti moitteetta käyntiin, pienen testiajon jälkeen tuntuu toimivan normaalisti eikä vikavaloja syttyny. Tällä kertaa selvis halvalla(130€)
Sattuipa vaan silmään eilen nettiä selatessa, että z22yh:n korkeapaine pumppu EI tykkää 95e:stä. Suositellaan käytettäväksi 98e:tä. "E10 soveltuu kaikkiin Opel-malleihin lukuun ottamatta 2,2 l suorasuihkutusmoottoria (tunnus: Z22YH), jota on vuosimalleissa 2003-2010"
Voiko korkeapainepumpun paineen mitata koti konstein vai onko vietävä korjaamolle? mistä paine mitataan ja onko mitattavissa esim. Biltemasta löytyvällä polttoaineen painemittarilla? kyseessä edelleen z22yh kone ja continentalin pumppu. vaihdan paineensäätimen ja haluaisin varmistaa KP-pumpun toiminnan...