C-Vectra Päästövalo palaa ( Z22YH )

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Jutsku
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 32
Liittynyt: 28 Touko 2015, 11:17

Re: C-Vectra Päästövalo palaa ( Z22YH )

Viesti Kirjoittaja Jutsku »

Sasseli_ kirjoitti:
Jutsku kirjoitti:Oma vectra z22yh koneella yksi päivä noin -24 pakkaskelillä nykäisi motarilla ja pudotti kolmospytyn pois pelistä. Moottorin vikavalo paloi niin kauan kun nollasi cylinder 3 misfire koodin pois ihan yleis elm327 bluetooth koodimokkulalla. Tosiaan auto kävi vajailla siihen asti kun käytti virrat pois. Sen jälkeen on toiminut normaalisti nyt noin 2 viikkoa. Joka päivä ajan työmatkaa ~50km eikä ongelmia ole ollut. Vaikea usko että KP-pumppu tuommoisia aiheuttaisi, sen pragaaminenhan vaikuttaisi jatkuvasti koneen kulkuun...
Ootko kokeillut kiihdyttää rivakammin?
Välillä tulee kiihdytettyä hurjemmin. Liukkailla ja kovilla pakkasilla ei tosin houkuttele revittelemään.
Sasseli_
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 79
Liittynyt: 15 Heinä 2014, 19:11

Re: C-Vectra Päästövalo palaa ( Z22YH )

Viesti Kirjoittaja Sasseli_ »

Jaa-a, eipä mennykään pakkasen piikkiin. Kauppareissulla heitti mennssä ja palatessa mottorin jälleen vikatilaan noin parin kilsan ajamisen jälkeen. Voi vvv....
Sasseli_
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 79
Liittynyt: 15 Heinä 2014, 19:11

Re: C-Vectra Päästövalo palaa ( Z22YH )

Viesti Kirjoittaja Sasseli_ »

No niin nyt on vikakoodit luettu:

P112 Kaasuläpän ohjaus Toimintahäiriö
P112 Kaasuläpän ohjaus Toimintahäiriö
P0500 Ajonopeusanturi Ylittää ohjealueen
P0501 Ajonopeusanturi Toimintahäiriö
P0303 3. sylinteri Sytytyskatkoksia tunnistettu

Koodien nollauksen jälkeen käy ja kukkuu normaalisti eikä ainkaan tänään vielä syttynyt uudestaan. Mitä noista nyt pitäisi ajatella? Kovaa ajoa vaan?
Sasseli_
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 79
Liittynyt: 15 Heinä 2014, 19:11

Re: C-Vectra Päästövalo palaa ( Z22YH )

Viesti Kirjoittaja Sasseli_ »

Kaasuläpän koodit tietenkin muotoa P1112.
Sasseli_
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 79
Liittynyt: 15 Heinä 2014, 19:11

Re: C-Vectra Päästövalo palaa ( Z22YH )

Viesti Kirjoittaja Sasseli_ »

Jahas, ja näin vajaan vuoden kuluttua pakkasten koittaessa sama juttu, eli päästövalo palaa. Ihanaa ihanaa.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: C-Vectra Päästövalo palaa ( Z22YH )

Viesti Kirjoittaja Robertx »

http://www.opelclubfinland.fi/viewtopic ... 4&t=203588

Tuo P1112 on imusarjan pyörreläppien vikakoodi. Läppien välitystanko on kulunut.
Lue tuo linkitetty topicci.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: C-Vectra Päästövalo palaa ( Z22YH )

Viesti Kirjoittaja petrisa »

^ Juuri näin...

Minulla tuli tuo vikakoodi tuossa syksyllä. Tosin "päästövalo" ei jäänyt palamaan. Pelkästään ajoittain vilahteli startin yhteydessä "jakarin" kuva. Sekään ei jäänyt palamaan, kun auto oli käynnissä.

Ilmeisesti tuo pyörreläpän tanko oli huonossa voitelussa ja virtojen kytkemisen yhteydessä kalibrointi ei mennyt ihan putkeen. Tuossa toisessa ketjussa mainitsinkin, että voitelin tangon WD40:llä ja nyt on ollut siitä lähtien pois tuo adaptaatio-vikakoodi.
Sopii minusta hyvin kuvaan tuo läppätangon jäykkyys, joka alkaa vaivaamaan talven tullen, kun on muuten ollut koko kesän kunnossa.
Voitelua vaan niin jospa se siitä....
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Sasseli_
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 79
Liittynyt: 15 Heinä 2014, 19:11

Re: C-Vectra Päästövalo palaa ( Z22YH )

Viesti Kirjoittaja Sasseli_ »

Minkälainen homma tuo voitelu käytännössä on? Auto menossa pajalle ensi viikolla joka tapauksessa öljyn vaihtoon...
opel1220
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 25
Liittynyt: 08 Joulu 2015, 18:41

Re: C-Vectra Päästövalo palaa ( Z22YH )

Viesti Kirjoittaja opel1220 »

jeppe jääkarhu kirjoitti: 20 Maalis 2013, 20:43 Purin myös ton pumpun tänään niin osiksi, kuin sen ehjänä vain sai puretuksi. Samalla selkiytyi 99% tuon pumpun toimintaperiaate ja löytyi samalla se vikakin omasta pumpusta. Tossa pumpussa tosiaan tuo vinolevyn ja mäntien kammion kuuluisi olla oma erillinen tilansa, joka on täytetty omalla öljyllään (hydrauliöljyä kenties?). Tilassa on paineentasaukseen oma kalvollinen kammionsa. Männät painavat vuorollaan tuollaisen peitelevyn alapuolella olevia kalvoja ja ne taas sellaisia jousia omassa kupissaan, sieltä sitten se paineistettu bensiini ohjataan eteenpäin pumpusta ulos jne.
Mulla oli yksi niistä kolmesta korkeapainepuolen kalvosta rikki ja sitä myöten sitten mäntäkammion oma öljy on päässyt pois ja vastaavasti bensa on päässyt öljytilaan. Siellä sitten bensiini on oivasti pessyt kaikki karstat sun muut samaan liuokseen ja se bensan sekainen mömmö kun ei niin hyvin voitele, niin se alkaa syömään noita mäntien päissä olevia messinki/kupari -istukoita. Siitä sitten tulee sellaista pienen pientä kuparimurua vielä lisäksi siihen muhjuun, joka sitten voi päästä eteenpäinkin pumpusta. Omasta pumpusta löytyi vähäisiä määriä sellaista kuparimurua ja toivon, ettei sitä oo päässy kovinkaan pitkälle.
Lisäksi epäilen myöskin nokka-akselin puolen laakeria / sen stefaa kovettuneeksi tms. jolloin se periaattessa voisi kusta moottoriöljyä tuonne samaan mäntien tilaan vaikkakin ennemmin se bensamuhju sieltä mäntäkammiosta paineenalaisena kusee moottorin puolelle. Varmaksi en voi sanoa, kun en saanut laakeria irroitettua.

Ja kyllä, pumppu on korjattavissa mikäli löytää vaan:

- uudet kalvot (korkeapainepuolelle 3x ja mielellään myöskin siihen paineentasaukseen)
- mielellään uuden laakerin / stefan nokka-akselin puolelle
- tietäisi mielellään minkä luokan öljyä tuonne kuuluu sisälle laittaa

Ainakin noi korkeapainekalvot olisi uusittava, yksi kun niistä on halki. Jos hyvän haluaa, niin uusii sen paineentasauskalvon (mulla se näytti pullahtaneelta muutenkin). Nettiä oon jo koittanut kahlailla, enkä oo mihinkään noihin löytäny vastausta vielä. Kalvoja ei ole tullut vastaan ja laakeristakin on vain sen verran tietoa, että se on SNR:n valmistama (laakerinumerokin on mut ei sillä mitään löytynyt).

Kännykkäkuvia pumpusta, sen ollessa niin osina kuin sen ehjänä sain:

Kuva
Pumppu osina 1

Kuva
Pumppu osina 2, yläoikealla näkyy tuo paineentasaus kalvo ja kammion puolikas lukkorenkaineen

Kuva
Pumpun sisuskalut nipussa, niinkuin ne siellä sisällä ovat. Päällimmäisinä männät sylintereineen --> peitelevy --> korkeapainekalvot --> kalvojen alapuoliset jouset --> pohjalevy, jossa ilmeisimmin jotain venttiileitä tms. ja "poterot" noille kalvojen jousille

Kuva
Tässä näkyy se "pohjalevyn" pohja ja mahdollisesti sellainen venttiili, josta ylempänä mainitsin.

Kuva
Välilevy, jossa näkyy ne kalvot ja niiden jouset. Oivasti näkee myös sen viallisen. Kalvo on teräkseen vulkanoitu kiinni ja kangaskudosvahvisteinen.

Kuva
Nokka-akselin puoleinen pää siitä laakerista (kuulalaakeri). Kuvassa näkyvä musta kumi oli omassa pumpussa kovaa koppuraa.

Kuva
Lähemmin sellainen kalvo. Numerotkin löytyy, joten jotain toivoa voisi olla että noita löytyisi jostain uusia

Tässäkin taas huomataan kun euron osan (1 kalvo) pettäminen tuo tullessaan vähintään satasien laskun. Muutamia juttuja tuli mieleen tämän purkuoperaation kanssa; kuivaksi ei kannata tätä moottoria ikinä ajaa. Ei varmasti tee hyvää kalvoille, mikäli kuivana pa-puolella hakkaavat. Toisekseen, ei kannata yhtään käynnistellä moottoria / ajella autolla mikäli on pieninkään epäilys, että pumppu on rikki. Mitä enemmän sitä rikkinäistä pumppua pyörittää sitä suuremmalla vaaralla se mäntäkammiossa oleva bensiini/öljy/karsta/kuparimuru -seos pääsee eteenpäin suuttimiin yms.

Ja toisekseen, siihen en usko että löysä jakoketju aiheuttaisi näiden vikaantumisia sun muita, koska siellä mäntäpuolella on se paineentasauskalvo joka sitä painetta tasaa --> ei tule rikkovia paineiskuja. Tai no, aika paljon saa imunokka heittää että aiheuttaisi rikkovan paine-iskun. Se paineentasauskalvo on aika joustavaa ja joustaa kyllä sen määrän mitä se siinä kammiossa pääsee laajenemaan.
Yksinkertaisesti veikkaan ykkössyyksi näiden pumppujen hajoamisille niiden huonoa laatua ja / tai suunnitteluvirhettä, voi olla nimittäin että kalvot ajan saatossa kovettuvat ja mäntien iskun pituus on sitten pikkusen liian pitkä kovettuneen kalvon kestorajalle ja sit ratkeaa. Lisäksi tommonen "kuiva" etanolibensakin luonnollisesti kuivattanee noita kumikalvoja entisestään, siksi ei varmasti se E10 sovi näille - eikä mielellään varmaan tuo E5:kään, mut minkäs teet.

Ilmoittakaa tosiaan, jos löydätte noihin pumppuihin jostain uusia kalvoja yms.! Niillä saisi näistä vanhoista taas toimivia kapineita! :thumbsup:
Vastaa Viestiin