C-Vectra Päästövalo palaa ( Z22YH )

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: C-Vectra Päästövalo palaa ( Z22YH )

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Tuo on ihan ymmärrettävää, että painetta sinne syntyy mäntien liikkuessa. Lähinnä askarrutti se, että miten sinne moottoriöljyä pääsee ja toisaalta bensaa myös. Jos / kun nestetilavuus kasvaa siinä öljytilassa niin ilmeisesti ei riitä enää se paineenrajoituskammio.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
jeppe jääkarhu
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3855
Liittynyt: 10 Helmi 2005, 02:00
Paikkakunta: Etelä

Re: C-Vectra Päästövalo palaa ( Z22YH )

Viesti Kirjoittaja jeppe jääkarhu »

Purin myös ton pumpun tänään niin osiksi, kuin sen ehjänä vain sai puretuksi. Samalla selkiytyi 99% tuon pumpun toimintaperiaate ja löytyi samalla se vikakin omasta pumpusta. Tossa pumpussa tosiaan tuo vinolevyn ja mäntien kammion kuuluisi olla oma erillinen tilansa, joka on täytetty omalla öljyllään (hydrauliöljyä kenties?). Tilassa on paineentasaukseen oma kalvollinen kammionsa. Männät painavat vuorollaan tuollaisen peitelevyn alapuolella olevia kalvoja ja ne taas sellaisia jousia omassa kupissaan, sieltä sitten se paineistettu bensiini ohjataan eteenpäin pumpusta ulos jne.
Mulla oli yksi niistä kolmesta korkeapainepuolen kalvosta rikki ja sitä myöten sitten mäntäkammion oma öljy on päässyt pois ja vastaavasti bensa on päässyt öljytilaan. Siellä sitten bensiini on oivasti pessyt kaikki karstat sun muut samaan liuokseen ja se bensan sekainen mömmö kun ei niin hyvin voitele, niin se alkaa syömään noita mäntien päissä olevia messinki/kupari -istukoita. Siitä sitten tulee sellaista pienen pientä kuparimurua vielä lisäksi siihen muhjuun, joka sitten voi päästä eteenpäinkin pumpusta. Omasta pumpusta löytyi vähäisiä määriä sellaista kuparimurua ja toivon, ettei sitä oo päässy kovinkaan pitkälle.
Lisäksi epäilen myöskin nokka-akselin puolen laakeria / sen stefaa kovettuneeksi tms. jolloin se periaattessa voisi kusta moottoriöljyä tuonne samaan mäntien tilaan vaikkakin ennemmin se bensamuhju sieltä mäntäkammiosta paineenalaisena kusee moottorin puolelle. Varmaksi en voi sanoa, kun en saanut laakeria irroitettua.

Ja kyllä, pumppu on korjattavissa mikäli löytää vaan:

- uudet kalvot (korkeapainepuolelle 3x ja mielellään myöskin siihen paineentasaukseen)
- mielellään uuden laakerin / stefan nokka-akselin puolelle
- tietäisi mielellään minkä luokan öljyä tuonne kuuluu sisälle laittaa

Ainakin noi korkeapainekalvot olisi uusittava, yksi kun niistä on halki. Jos hyvän haluaa, niin uusii sen paineentasauskalvon (mulla se näytti pullahtaneelta muutenkin). Nettiä oon jo koittanut kahlailla, enkä oo mihinkään noihin löytäny vastausta vielä. Kalvoja ei ole tullut vastaan ja laakeristakin on vain sen verran tietoa, että se on SNR:n valmistama (laakerinumerokin on mut ei sillä mitään löytynyt).

Kännykkäkuvia pumpusta, sen ollessa niin osina kuin sen ehjänä sain:

Kuva
Pumppu osina 1

Kuva
Pumppu osina 2, yläoikealla näkyy tuo paineentasaus kalvo ja kammion puolikas lukkorenkaineen

Kuva
Pumpun sisuskalut nipussa, niinkuin ne siellä sisällä ovat. Päällimmäisinä männät sylintereineen --> peitelevy --> korkeapainekalvot --> kalvojen alapuoliset jouset --> pohjalevy, jossa ilmeisimmin jotain venttiileitä tms. ja "poterot" noille kalvojen jousille

Kuva
Tässä näkyy se "pohjalevyn" pohja ja mahdollisesti sellainen venttiili, josta ylempänä mainitsin.

Kuva
Välilevy, jossa näkyy ne kalvot ja niiden jouset. Oivasti näkee myös sen viallisen. Kalvo on teräkseen vulkanoitu kiinni ja kangaskudosvahvisteinen.

Kuva
Nokka-akselin puoleinen pää siitä laakerista (kuulalaakeri). Kuvassa näkyvä musta kumi oli omassa pumpussa kovaa koppuraa.

Kuva
Lähemmin sellainen kalvo. Numerotkin löytyy, joten jotain toivoa voisi olla että noita löytyisi jostain uusia

Tässäkin taas huomataan kun euron osan (1 kalvo) pettäminen tuo tullessaan vähintään satasien laskun. Muutamia juttuja tuli mieleen tämän purkuoperaation kanssa; kuivaksi ei kannata tätä moottoria ikinä ajaa. Ei varmasti tee hyvää kalvoille, mikäli kuivana pa-puolella hakkaavat. Toisekseen, ei kannata yhtään käynnistellä moottoria / ajella autolla mikäli on pieninkään epäilys, että pumppu on rikki. Mitä enemmän sitä rikkinäistä pumppua pyörittää sitä suuremmalla vaaralla se mäntäkammiossa oleva bensiini/öljy/karsta/kuparimuru -seos pääsee eteenpäin suuttimiin yms.

Ja toisekseen, siihen en usko että löysä jakoketju aiheuttaisi näiden vikaantumisia sun muita, koska siellä mäntäpuolella on se paineentasauskalvo joka sitä painetta tasaa --> ei tule rikkovia paineiskuja. Tai no, aika paljon saa imunokka heittää että aiheuttaisi rikkovan paine-iskun. Se paineentasauskalvo on aika joustavaa ja joustaa kyllä sen määrän mitä se siinä kammiossa pääsee laajenemaan.
Yksinkertaisesti veikkaan ykkössyyksi näiden pumppujen hajoamisille niiden huonoa laatua ja / tai suunnitteluvirhettä, voi olla nimittäin että kalvot ajan saatossa kovettuvat ja mäntien iskun pituus on sitten pikkusen liian pitkä kovettuneen kalvon kestorajalle ja sit ratkeaa. Lisäksi tommonen "kuiva" etanolibensakin luonnollisesti kuivattanee noita kumikalvoja entisestään, siksi ei varmasti se E10 sovi näille - eikä mielellään varmaan tuo E5:kään, mut minkäs teet.

Ilmoittakaa tosiaan, jos löydätte noihin pumppuihin jostain uusia kalvoja yms.! Niillä saisi näistä vanhoista taas toimivia kapineita! :thumbsup:
Kuva
kiliseväjakopää
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 12 Huhti 2011, 14:44

Re: C-Vectra Päästövalo palaa ( Z22YH )

Viesti Kirjoittaja kiliseväjakopää »

Purin pumpun. Bensakalvot oli ehjät, joten täytin uudelleen ja kasaan. Toimi n. 20 km ihan normaalisti, jonka jälkeen osa öljystä nokkalaakerin stefan kautta ulos....jos stefan sais vaihdettua ja pitämään toimis varmaan hyvin ja pitkään. En viiti turata enempää...hankin uuden pumpun ja korjaan ehkä vanhan hyllyyn. :banghead:
Meltemi
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 16
Liittynyt: 20 Tammi 2013, 16:50

Re: C-Vectra Päästövalo palaa ( Z22YH )

Viesti Kirjoittaja Meltemi »

Syttyi päästövalo?(mootttorin kuva) palamaan. Kävin lähihuoltamolla lukemassa vikakoodit: P1112 pyörteilyläpän mukautuksen virhetoiminto (katkonainen) ja P0136 happitunnistin lohko 1 tunnistin 2 (katkonainen)

Minkähänlainen remontti tiedossa? Auto Vectra C Z22YH -05 ajettu 177tkm. Auto toimii täysin normaalisti.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: C-Vectra Päästövalo palaa ( Z22YH )

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Mahdollisesti imusarjan läppien tanko jumittaa ja lambdassa liitin ja/tai johdinvikaa.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Stuha
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 10
Liittynyt: 11 Helmi 2006, 11:30
Paikkakunta: Haapajärvi

Re: C-Vectra Päästövalo palaa ( Z22YH )

Viesti Kirjoittaja Stuha »

Mielenkiintoista keskustelua pumpun rakenteesta ja korjauksesta :peukku:
Asiaan, eli oma vectra Z22YH koneella nykäisi tänään voimakkaasti kiihdyttäessä 3500-4000rpm kohdalla ja syttyi vikavalo jonka jälkeen käy selkeästi vajaalla.
Vikakoodit lukuun kotikonstein bluetooth obd2 palikka+torgue softa androidilla->vikakoodiksi P0304 misfire detected-->koodin nollaus ja auto käyntiin, tyhjäkäynti normaali mutta koeajolla kiihdyttäessä n. 4000rpm kohdalla taas nykäisy ja
moottorin vikavalo tauluun->uudelleen koodien luku ja tälläkertaa p0303 misfire detected. Eli jos oikein ymmärsin niin antaa vikakoodiksi 3 ja 4 sylinterin sytytyskatkokset, jatko kysymys kuuluukin että onko tämä selkeä sytytysmoduuli vika vai pitääkö rueta korkeapainepumpun etsintään? Aikomuksena käydä alkuviikosta "oikean" testerin nokassa tutkimassa. Onko näistä z22yh koneista hajonnut sytytysmoduleja? Kyseinen torgue ohjelmisto näyttää muistaakseni fuelrail pressuresta live dataa, ja äkkiä tutkittuna arvot pyörii tyhjäkäynnintuntumassa n 5000kPa. Eli jos jollain on sama ohjelma käytössä olisin kiitollinen jos katselisit vähän painearvoja eri kierroksilla.
Kiitos jo etukäteen.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: C-Vectra Päästövalo palaa ( Z22YH )

Viesti Kirjoittaja Robertx »

On niitä sytytyskasettejakin mennyt, mutta tuon Z22YH kanssa on syytä tarkistaa, eli lukea sitä livedataa juurikin kierroksilla. Jos bensanpaineessa tapahtuu selkeä notkahdus siinä 4000 rpm paikkeilla , niin silloin voi epäillä pumppuvikaa... kuten tässä topicissa on jo aiemmin todettu ja mitattu. Eli sytytyskasettia ei kannatta ensimmäiseksi hankkia. Eiköhän torquen näyttämät paineet kutinsa pidä, eli katso, mitä näyttää siinä 4000 rpm kohdilla... toki ei välttämättä näy paikallaan polkiessa ja jos/kun sitten tien päällä testaa, niin varovainen on syytä olla.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Stuha
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 10
Liittynyt: 11 Helmi 2006, 11:30
Paikkakunta: Haapajärvi

Re: C-Vectra Päästövalo palaa ( Z22YH )

Viesti Kirjoittaja Stuha »

No niin palataanpas asiaan. Eli pari viestiä ylempänä kerroin nykäisystä ja misfire+vikavalo kombosta. Tilasin uuden korkeapainepumpun englannin ebaysta ja pumppu on continentalin valmistama ja saapui alkuperäisessä opel laatikossa. Pumppu kiinni ja nyt toimii. Olen ajanut pumpun vaihdon jälkeen noin 1500 km ilman ongelmia. Pumpulle tuli hintaa toimituksinen n. 330€ kun halvin tarjous suomesta oli 570 €. Toimitus oli nopea, seurantakoodin mukaan pumppu lähti matkaan uk:sta maanantaina ja keskiviikko iltapäivänä osa oli jo minulla.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: C-Vectra Päästövalo palaa ( Z22YH )

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Hyvä, että tuli sitten pumpun vaihdolla kuntoon. Edullinen oli pumppu verrattuna kotimaisiin.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Machist
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 61
Liittynyt: 08 Joulu 2012, 15:44
Paikkakunta: Juuka

Re: C-Vectra Päästövalo palaa ( Z22YH )

Viesti Kirjoittaja Machist »

Kelit kylmenee ja päästövalo alkaa palamaan.
Kesän tuo kulkikin huolettomasti, mutta ei tässä hirveästi ole kilometrejä tullu.
10 tkm ostamisen jälkeen ja öljyt yms just vaihdettu taas uuteen.

Päästövalo palaa taas satunnaisesti, joten ei kai se auta ku vikakoodit luetuttaa taas.
Ex Vectra 2.2 STW (Z22YH)
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: C-Vectra Päästövalo palaa ( Z22YH )

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Joo... vikakoodien lukemisella kannattaa aloittaa.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Machist
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 61
Liittynyt: 08 Joulu 2012, 15:44
Paikkakunta: Juuka

Re: C-Vectra Päästövalo palaa ( Z22YH )

Viesti Kirjoittaja Machist »

Ei ole kerennyt käyttää vikakoodien luvussa vielä ja hyvin tuo on kulkenut eteenpäin.
Nyt kuitenkin pari kertaa tehnyt ajossa sen että heittää ilmeisesti yhden pytyn pois pelistä?

Alkaa kuulemma pöristä kun painaa kaasua ja tehot kadoksissa. Vikavaloja ei pala.
Auto tienlaitaan virrat pois ja käyntiin uudellee -> toimii.

Puolahan on keväällä vaihdettu, mutta lie taas leviämässä?
Ex Vectra 2.2 STW (Z22YH)
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: C-Vectra Päästövalo palaa ( Z22YH )

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Vikakoodit kannattaa lukea / luettaa. Jos on jokin muu kuin oem - puolakasetti , niin voi hyvinkin kestää lyhyen ajan.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Machist
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 61
Liittynyt: 08 Joulu 2012, 15:44
Paikkakunta: Juuka

Re: C-Vectra Päästövalo palaa ( Z22YH )

Viesti Kirjoittaja Machist »

Vikakoodit luettu

P1112 Valmistajalle ominainen
P0301 Sylinteri 1 Sytytyskatkos havaittu
Ex Vectra 2.2 STW (Z22YH)
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: C-Vectra Päästövalo palaa ( Z22YH )

Viesti Kirjoittaja Robertx »

P1112 on imusarjan läppien vikakoodi. Se läppien välitystanko saattaa takerrella. Läppien toimimattomuus voi aiheuttaa laihan seoksen ja sytytyskatkoksia.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Vastaa Viestiin