C-Vectra Päästövalo palaa ( Z22YH )

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: C-Vectra Päästövalo palaa ( Z22YH )

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Niinpä. Olen ymmärtänyt, että nykyään harvemmin on ongelmia EBay - tialusten kanssa... myyjälle kuitenkin maine on tärkeä, jos meinaa saada jotain myytyä.
Tuo on tietty se kiusallinen puoli, että on sitten auto pidempään poissa ajosta.

Rehellisyyden nimissä... tuo Z22YH - kone ei ole se paras vaihtoehto C-Vectran koneeksi. Siinä on ikävän kalliita ongelmia.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
jeppe jääkarhu
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3855
Liittynyt: 10 Helmi 2005, 02:00
Paikkakunta: Etelä

Re: C-Vectra Päästövalo palaa ( Z22YH )

Viesti Kirjoittaja jeppe jääkarhu »

Rehellisyyden nimissä... tuo Z22YH - kone ei ole se paras vaihtoehto C-Vectran koneeksi. Siinä on ikävän kalliita ongelmia.
Joo, huomattu on. Tosin, puolustukseksi täytyy sanoa että on siinä hyvä puoliakin, pirun vääntävä bensakone ja pirteä yläkierroksillakin, liikuttaa tota C-Vectra farkkuakin kiitettävästi ja ei vie paljoa JOS malttaa ajella kevyellä jalalla.
Kuva
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: C-Vectra Päästövalo palaa ( Z22YH )

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Epäilemättä olet huomannut. Toki hyviäkin puolia tuossa koneessa on. Varmaan on tuossa vääntöä enemmän kuin Z22SE - koneessa.
Itse olen suht tyytyväinen tähän nykyiseen dieseliin... vääntöä riittää mukavasti ja kuluttaa todella vähän, eli 4,5 - 5,5 l /100 km.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Jartsa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5495
Liittynyt: 09 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Alavus

Re: C-Vectra Päästövalo palaa ( Z22YH )

Viesti Kirjoittaja Jartsa »

jos se vanha tiiviste on ehjä niin sillä vaan kylmästi kasaan.

nuo pumput voi olla myös ns tehdaskorjattuja.eli vanha runko,loput kyllä silloinkin pitäs olla uutta.

ja mitä itse moottorista niin jakopää,korkeapainepumppu,egr poistettu ja imusarjan läpät kun on käyty läpi niin tuo on pirun hyvä ja vääntävä vapaasti hengittävä moottori.
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
jeppe jääkarhu
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3855
Liittynyt: 10 Helmi 2005, 02:00
Paikkakunta: Etelä

Re: C-Vectra Päästövalo palaa ( Z22YH )

Viesti Kirjoittaja jeppe jääkarhu »

Hyvä perusmoottori se on. Jakopää pitäis uusia seuraavaksi, mikäli sillä itse vielä ajan kesän jälkeen. Olisko muuten jotain hyvää tube -videota siitä jakopään rallatuksesta??

Jotenkin sitä vaan aina päätyy näihin Opelin parjattuihin moottoreihin, edellinen oli X20XEV :D
Kuva
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: C-Vectra Päästövalo palaa ( Z22YH )

Viesti Kirjoittaja Robertx »







Ensimmäisessä lievää rallatusta... kahdessa jälkimmäisessä jo isompi vika.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
jeppe jääkarhu
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3855
Liittynyt: 10 Helmi 2005, 02:00
Paikkakunta: Etelä

Re: C-Vectra Päästövalo palaa ( Z22YH )

Viesti Kirjoittaja jeppe jääkarhu »

Eka video oli hyvä referenssi, oma motti kuulostaa kylmäkäynnistyksellä samalta - tai enemmänkin dieseliltä.

Mitä hintaa Suomessa huudetaan jakopään korjausatsille turbokoneen kiristäjäjällä?
Kuva
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: C-Vectra Päästövalo palaa ( Z22YH )

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Sitten kenties alkaa olla aika vaihtaa ketjusarja tai ketjusarjat... jakoketju ja tasapainoakselien ketju... jos meinaat autoa pidempään pitää.

http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/256378/3
http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/256334/5
http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/272033/6

Motonetin osat ovat olleet ainakin tähän asti alkuperäisiä GM:n osia.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
kiliseväjakopää
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 12 Huhti 2011, 14:44

Re: C-Vectra Päästövalo palaa ( Z22YH )

Viesti Kirjoittaja kiliseväjakopää »

jeppe jääkarhu kirjoitti:
kiliseväjakopää kirjoitti:Mistä saa halvimmalla uuden pumpun?
Netistä, tietyin varauksin.
No just! Tarkoitin että mistä firmasta sais halvimmalla kunnollisen pumpun. Halvin löytyy varmaan tosiaan netistä, jostain purkaamolta.
Julperi
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 07 Maalis 2013, 21:19

Re: C-Vectra Päästövalo palaa ( Z22YH )

Viesti Kirjoittaja Julperi »


Re: C-Vectra Päästövalo palaa ( Z22YH )

ViestiKirjoittaja Julperi » 07 Maalis 2013, 22:52
Jatketaampas ketjua vielä hieman, eli minulla samanlaista vikaa sillä erotuksella ettei anna vikakoodia P1191.
Kahteen otteeseen luettu vikakoodit, ensimmäisellä kerralla misfire koodit P0302 ja P0304 ja toisella kerralla ainoastaan P0304.
Jakoketju vaihdettiin viime syksynä kun alkoi käynnistyksen yhteydessä "rallattaa" ja nämä pätkimis ongelmat alkoivat samoihin aikoihin, muistaakseni kuitenkin hieman ennen ketjun vaihtoa.
Aluksi nykäisi satunnaisesti rajuissa kiihdytyksissä sytyttämättä kuitenkaan mitään vikavaloja ja toimi aivan normaalisti nykäysten jälkeen.
Sitten alkoi nykäysten yhteydessä syttyä jakoavain tauluun, mutta auto toimi edelleen normaalisti ja kun auton käynnisti seuraavan kerran oli jakoavainvalokin aina poissa.
Kuukausi takaperin alkoi tilanne mennä huonompaan suuntaan ja nykäyksen yhteydessä syttyikin moottorivalo ja jakoavain jäi pois. Auto täysin tehoton nykäyksen jälkeen ja moottori tärisee kuin jonkunsortin kivireki. Auton sammutus ja uudelleenkäynnistys saa sen taas käymään kunnolla, mutta moottorivalo jää palamaan. Seuraava rajumpi kiihdytys ja taas ollaan tienvarressa käynnistämässä uudestaan.
Rauhallisessa ajossa auto siis toimii ihan ok, mitä nyt tyhjäkäynti hieman soutelee, mutta mielestäni se on tehnyt sitä koko ajan.
Auto on vuosimallia 2004 ja Z22YH koneella varustettu.
Tänään vilkaisin koneppellin alle sen verran että continentalin pumppu siellä näytti olevan, eli eikös se silloin ole vaihdettu? Onko noiden continentalin pumppujen kanssa ollut myös ongelmia?
Ihmetyttää tuo että vikakoodeina vain nuo misfiret eikä tuota Polttonesteenpainejärjestelmän toimintahäiriötä ollenkaan.
Voiko vika olla silti tuossa pumpussa, vai mitä lähtisitte itse vaihtelemaan?
Alkaa olemaan hermo pinnassa kun katsastuskin pitäisi kohta suorittaa ja mopoautot menee kiihdytyksissä ohi.
Machist kirjoitti:Katso nyt eka lukeeko pumpussa Siemens :D
Jos lukee niin suosittelen vaihtamaan ja kyllä nuo oireet ihan samoilta kuullostaa. Kumma vain että vikakoodia ei anna polttoainepuolelta.
Siis pumpussa lukee nimenomaan continental.
Vein korjaamolle ja vaihtoivat puolan ja tulpat.
Koeajolla oli pelannut kuulemma hyvin... noh, eka kiihdytys itsellä, nykäys ja jakoavain tauluun.
Seuraavana päivänä kiihdytys, tehot veks ja päästövalo tauluun.
Eipä tainnut siis olla puolassa vika -> takaisin korjaamolle.
Machist
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 61
Liittynyt: 08 Joulu 2012, 15:44
Paikkakunta: Juuka

Re: C-Vectra Päästövalo palaa ( Z22YH )

Viesti Kirjoittaja Machist »

Joop.. taisihan se tuolla lukea, mutta jostain syystä ei mennyt jakeluun..
Ex Vectra 2.2 STW (Z22YH)
kiliseväjakopää
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 12 Huhti 2011, 14:44

Re: C-Vectra Päästövalo palaa ( Z22YH )

Viesti Kirjoittaja kiliseväjakopää »

Onkohan kukaan Suomessa yrittänyt korjata pumppua? Muutamia juttuja löysin joissa UK/Saksan pojat on onnistuneet korjaamaan sen ns. kotikonstein. Useissa tapauksissa kalvot on rikki eli silloin homma ei onnistu (varaosia ei saa kun käytetyistä pumpuista), mut mikäli ne on ehjät pystyy korjaamaan.

Alla ohjeet remppaan.

I had the high pressure fuel pump fail and the local vx dealer was going to fit a new pump when thet could get hold of one (vx had an issue with them last year) this prompted me to repair it myself.
I did and it costed me about 50p worth of oil and a days work to sort out. What actually happened is the oil seal holding fuel pumps operating oil blew out and the oil was then lost into the engine (on the Z 22YH engine the fuel pump is driven of the end of the camshaft,it is a three plunger hydraulic swashplate pump made by siemens, the three plungers operate in this oil, pressurising the oil to then operate the three tiny high pressure fuel pumps) to affect the repair involves stripping the pump to remove the oil filling bung (a steel ball pressed into the filling port) setting up, drilling and tapping the port to recieve a screwedin combined filling and vent plug( MOST important this as this gets rid of any pressure build up stopping the seal being blown out again). Scruppiously cleaning the case of all debris and after fitting a new oil seal (I have my own machine shop and was able to machine up hard nylon drifts of the correct size to enable me to remove the blown seal and reuse it ) rebuilding the pump in the correct order. Fill with the correct grade of oil and refit to the engine. Go along to your local garage and get them to cancel the error codes, my local independant garage are superb,i occasionaly get the odd machining job to do for them and they reward me in kind!

Toinen juttu:

http://www.somethingornothing.com/fuel-pump-repair.htm
jeppe jääkarhu
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3855
Liittynyt: 10 Helmi 2005, 02:00
Paikkakunta: Etelä

Re: C-Vectra Päästövalo palaa ( Z22YH )

Viesti Kirjoittaja jeppe jääkarhu »

kiliseväjakopää kirjoitti:Onkohan kukaan Suomessa yrittänyt korjata pumppua? Muutamia juttuja löysin joissa UK/Saksan pojat on onnistuneet korjaamaan sen ns. kotikonstein. Useissa tapauksissa kalvot on rikki eli silloin homma ei onnistu (varaosia ei saa kun käytetyistä pumpuista), mut mikäli ne on ehjät pystyy korjaamaan.

Alla ohjeet remppaan.

I had the high pressure fuel pump fail and the local vx dealer was going to fit a new pump when thet could get hold of one (vx had an issue with them last year) this prompted me to repair it myself.
I did and it costed me about 50p worth of oil and a days work to sort out. What actually happened is the oil seal holding fuel pumps operating oil blew out and the oil was then lost into the engine (on the Z 22YH engine the fuel pump is driven of the end of the camshaft,it is a three plunger hydraulic swashplate pump made by siemens, the three plungers operate in this oil, pressurising the oil to then operate the three tiny high pressure fuel pumps) to affect the repair involves stripping the pump to remove the oil filling bung (a steel ball pressed into the filling port) setting up, drilling and tapping the port to recieve a screwedin combined filling and vent plug( MOST important this as this gets rid of any pressure build up stopping the seal being blown out again). Scruppiously cleaning the case of all debris and after fitting a new oil seal (I have my own machine shop and was able to machine up hard nylon drifts of the correct size to enable me to remove the blown seal and reuse it ) rebuilding the pump in the correct order. Fill with the correct grade of oil and refit to the engine. Go along to your local garage and get them to cancel the error codes, my local independant garage are superb,i occasionaly get the odd machining job to do for them and they reward me in kind!

Toinen juttu:

http://www.somethingornothing.com/fuel-pump-repair.htm
Mielenkiintoista, pitänee tutkia tota vanhaa pumppua tarkemmin.

Tosiaan uusi pumppu vaikuttaa toimivan hyvin. Koodeja ei tule, eikä nyi tms. Eihän tämäkään hupi vaatinut kuin uuden pumpun, paineensäätimen ja paine-anturin. Nyt toimii, mutta kuinka kauan?

Mielenkiinnosta halkaisin vanhan pumpun (avasin siis ne kolme torx -ruuvia, jotka pitävät ne pumpun puoliskot kiinni toisissaan). Pumpun sisältä ryöpsähti reilusti sellaista bensan ja öljyjen sekoitusta, kunnon kuraa siis. Tuntuu että siellä on menny sekaisin niin moottoriöljy, bensa kuin mahdollinen pumpun oma öljy. Eikös tuo tila, jossa männät sijaitsevat ja noissa alemmissa kuvissakin näkyy, kuuluisi olla täytettynä vain pumpun omalla voiteluöljyllä?

Kuva
Kuva

(Kuvat lainattu tuosta http://www.somethingornothing.com -sivuston jutusta)

Tuo tila itsellä oli täynnä sitä bensa/öljy/kura -sekoitusta. Mitään muuta suoranaisesti näkyvää vikaa en pikaisella tarkastelulla löytänyt.

Mitä tulee Ebay myyjään, niin eipä ole paljoa ukosta kuulunut. Löin pumpun kiinni vanhalla tiivisteellä ja Wurthin Motor-Plastilla - vaikuttaa pitävän. Toivottavasti tuossa uudessa pumpussa ei ole mitään häikkää, nimittäin pienet epäilykset on ton Ebay -myyjän suhteen.

Voisin linkkailla myöhemmin kuvia tosta omasta vanhasta pumpusta, kunhan tutkailen sitä tarkemmin.
Kuva
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: C-Vectra Päästövalo palaa ( Z22YH )

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Jaa'a... eiköhän ne uudet hilppeet toimi ainakin seuraavat 100 000 km.
Noin ainakin itse ymmärrän tuosta liitetystä tekstistä, että siellä pitäisi olla vain pumpun omaa voiteluöljyä. Sinne ei pitäisi ylipäänsä päästä bensaa tai moottoriöljyä.
Joku tiiviste / jotkut tiivisteet ovat vuotaneet sinne pumpun öljytilaan, jos siellä muutakin kuin pumpun omaa öljyä on. Sinänsä hieman ihmetyttää se, kun tekstissä mainitaan, että se öljytila on paineinen... ainakaan moottoriöljyä sinne oletettavasti ei pitäisi päästä.

Kannattaa siitä Ebay - myyjästä tehdä reklamaatio. Voihan se pumppu olla tehdaskunnostettu, vai liekö sitten joku noita korjaa ihan ominpäin. Silloin pitää tietty suhtautua hieman varauksella. Uutena kuitenkin myyty, joten...

Toivottavasti pumppu pelittää ongelmitta vielä pitkään.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
kiliseväjakopää
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 12 Huhti 2011, 14:44

Re: C-Vectra Päästövalo palaa ( Z22YH )

Viesti Kirjoittaja kiliseväjakopää »

Kun öljytilaan syntyy painetta kun männät liikkuu. Liiallinen paineen nousu estetään pumpun kupeessa olevalla kammiolla, jossa on joustava kumikalvo sisällä. Puran tänään pumppun ja katson saako sen mahdollisesti korjattua :peukku:

Laitan kommentteja kun teidän tarkemmin mistä puhun...
Vastaa Viestiin